Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. januar 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 280 (MOF alm. del) stillet den 13. december 2019 efter
ønske fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål 280
I forbindelse med svovlovervågningen modtager Miljøstyrelsen også indrapporteringer vedrørende
den gennemsnitlige NOx-udledning i g/kWh fra skibe, der sejler i dansk farvand. Kan ministeren på
baggrund af disse data bidrage med et overblik over, hvordan NOx-udledningen fordeler sig sorteret
efter skibenes byggeår (tier-niveau)?
Svar
Jeg har spurgt Miljøstyrelsen som har oplyst, at:
”I
forbindelse med Miljøstyrelsens overvågning af svovludledningen fra skibes røggasser måles der
også for NOx. NOx-målingerne anvendes til at korrigere SOx-målingerne, da målingerne er afhængige
af hinanden (pga. interferens).
Miljøstyrelsen modtager NOx-målinger fra begge sniffere (Storebælt og den mobile helikopter), men
kun målingerne fra den mobile sniffer opgøres fordelt på skibenes byggeår (tier-niveau). Dvs. ca. 1600
målinger fra 2017-2019.
De tilgængelige data leveres som en såkaldt NOx-emissionsfaktor, der er en omregning fra de målte
NOx-værdier. Til omregningen anvendes der en anslået konstant for skibsmotorens
brændstofeffektivitet. Målingerne (omregnet til NOx-emissionsfaktor) fra den mobile sniffer viser
ingen sammenhæng mellem skibenes alder og NOx-emissionsfaktoren.”
NO
X
emissioner fra skibe reguleres i MARPOL Annex VI regel 13. Motorerne i skibene certificeres efter
disse regler og den dertil hørende ’tekniske NO
X
kode’. Målinger af NO
X
fra en sniffer kan ikke direkte
sammenlignes med de emissionstal motorerne er certificeret til at overholde, da der indgår en række
faktorer som er ukendte ved målingerne, så som brændstofeffektiviteten, skibets last og fart m.m.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk