Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2131943_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. januar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 253 (MOF alm. del) stillet
9. december 2019 efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 253
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Skal udlægge efterafgrøder på grund af produktion af
fisk, der
ikke eksisterer” bragt hos effektivtlandbrug.dk den 6. december 2019
(https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/politik/skal-udlaegge-efterafgroeder-paa-grundaf-
produktion-af-fisk-der-ikke-eksisterer.aspx) og den rejste kritik deri, herunder redegøre for hvilke
initiativer ministeren vil tage til løsning af problemerne med de rejste krav om efterafgrøder med
henvisning til produktion, der ikke har fundet sted, og som ikke finder sted pt.?”
Svar
Først og fremmest er det væsentligt for mig at understrege, at vi har et vandmiljø, der er presset, og
som vi skal passe bedre på. I en situation, hvor vi skal nedbringe udledningen af kvælstof til vores
vandmiljø mærkbart, er det meget vigtigt, at hvis der er risiko for mere udledning af kvælstof til
vandmiljøet, så skal det modsvares.
I Fødevare- og landbrugspakken af 22. december 2015 mellem Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti indgår en aftale om vækst i dansk akvakultur, herunder aftale
om tildeling af kvælstofpuljer til akvakulturerhvervet. I forlængelse heraf har aftaleparterne desuden
udarbejdet en vækstplan for akvakultur "Dansk akvakultur i vækst", hvori tildeling af kvælstof også er
beskrevet.
På baggrund af de politiske aftaler blev der etableret en N-indfasningsordning til akvakulturerhvervet,
som bl.a. skaber mulighed for, at eksisterende havbrug kan tildeles en supplerende mængde kvælstof
på i alt 43 tons, og dermed øge deres kvælstofudledning og produktion af fisk.
Efterafgrødekravet i den målrettede kvælstofregulering er beregnet på baggrund af de forudsætninger,
der lå til grund for Fødevare- og landbrugspakken, herunder lempelse af kvælstofnormerne, og at
eksisterende havbrug kunne tildeles en supplerende mængde kvælstof på i alt 43 tons. I de oplande,
hvor der ville være en merbelastning, var det forudsat, at den målrettede kvælstofregulering bidrog til
at kompensere for merbelastningen for at undgå forringelser på lokalt niveau. I den forbindelse har
muligheden for merudledning fra havbrug enkelte steder givet anledning til en mærkbar forhøjelse af
efterafgrødekravet i den målrettede kvælstofregulering i enkelte oplande. Det gælder bl.a. på Samsø.
Den netop indgåede aftale om kvælstofindsatsen i 2020, som er indgået af regeringen, Radikale
Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet, har imidlertid medført ændringer i de forudsætninger, der
ligger bag beregningen af efterafgrødekravet i den målrettede kvælstofregulering. Konkret ændres N-
indfasningsordningen til akvakultur således, at den resterende havbrugspulje fjernes fra ordningen,
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om kommentar til artiklen Skal udlægge efterafgrøder på grund af produktion af fisk, der ikke eksisterer bragt hos effektivtlandbrug.dk den 6. december 2019, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
hvilket betyder, at den mængde kvælstof fra havbrugspuljen, som ikke er blevet tildelt i 2019, vil blive
fjernet fra ordningen. Konkret for Samsø betyder det, at der ikke skal kompenseres med efterafgrøder
for den del af havbrugspuljen, der ikke er blevet tildelt i forbindelse med ansøgningsrunden i 2019.
Denne del vil således ikke indgå i den målrettede regulering på Samsø i 2020. Den øvrige indsats som
følge af N-indfasningsordningen vil fortsat blive indregnet i indsatsbehovet som forudsat, herunder i
forhold til allerede meddelte tilladelser under ordningen.
Det betyder, at efterafgrødekravet i den målrettede kvælstofregulering i 2020 på Samsø samlet set er
27,1 % af efterafgrødegrundarealet i stedet for i alt 29,6 %, såfremt der skulle kompenseres som
forudsat i Fødevare- og landbrugspakken.
Såfremt ejerne af havbruget ved Samsø alligevel ikke ønsker at gøre brug af den mængde kvælstof, som
er blevet tildelt i overensstemmelse med N-indfasningsbekendtgørelsen, så vil jeg opfordre til, at
virksomheden gør godkendelsesmyndigheden bekendt hermed. Godkendelsesmyndigheden vil
herefter kunne underrette Miljøstyrelsen om, at man ikke ønsker den tildelte mængde kvælstof
alligevel. Dette vil kunne få betydning for det relevante indsatskrav.
Mogens Jensen
/
Morten Ejrnæs
2