Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-14-160-00043
Dato: 17-12-2019
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål
nr. 252 (MOF alm. del) stillet den 9. december 2019 efter ønske fra Lise
Bech (DF)
Spørgsmål nr. 252
”I juli 2018 konkluderede en redegørelse fra Miljø-
og Fødevareministeriet, at sankti-
oneringen af konstaterede overtrædelser i returlogbogskontrollen i perioden 2012-
2018 ikke har været tilfredsstillende, jf. MOF alm. del
–
bilag 605 (2017-2018). På
baggrund af ministeriets redegørelse indgik den daværende VLAK-regering sammen
med Dansk Folkeparti i december 2018 en politisk aftale om at styrke kontrollen af
dyretransporter i Danmark(https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Foede-
vare/endelig_aftaletekst_Dyretransporter.pdf).
Her fremgår
det, at: ”Aftaleparterne
mødes igen i december 2019 for at evaluere indsatserne, og drøfte den fremtidige
kontrol.” Med en pressemeddelelse fra fødevareminister Mogens Jensen den 15. no-
vember 2019 blev denne evaluering udsat til 2020. Dette skaber en uafklaret og
uholdbar situation på en række punkter for alle involverede i branchen. Det skyldes
bl.a., at evalueringen skulle gøre status på den måde, hvorpå kontrolindsatserne blev
implementeret af Fødevarestyrelsen samt afdække, hvor der kunne være plads til for-
bedringer. Vil ministeren i den anledning besvare følgende spørgsmål:
1) Vil ministeren igangsætte initiativer, der har til formål at afdække, hvordan Føde-
varestyrelsens nuværende praksis for kontrol af dyretransporter kan forenkles med
henblik på at sikre kortere sagsbehandlingstider og mindre bureaukrati?
2) Kan ministeren oplyse, hvilke konkrete processer der følger, efter en logbog ind-
sendes til Fødevarestyrelsen til kontrol, og dertil, hvor lang tid det gennemsnitligt ta-
ger i timer at kontrollere og forhåndsvalidere logbogen?
3) Kan ministeren oplyse, om der i Fødevarestyrelsens praksis for forhåndsvalidering
af logbøger er forskelle i proces og timeforbrug ved valideringen af henholdsvis en
rute, der aldrig har været kørt tidligere, og en rute, der køres regelmæssigt?
4) Kan ministeren oplyse, hvilke konkrete processer der følger efter endt forhåndsva-
lidering og frem til, at eksporten skal afgå, og hvorvidt Fødevarestyrelsen udfører
yderligere kontrolopgaver i denne mellemliggende periode?
Fødevarestyrelsen
•
Stationsparken 31-33
•
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
•
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk