Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2130211_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20.12. 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 232 (MOF alm. del), stillet 4. december 2019 efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 232
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Kystnære mini-vådområder i fare" bragt i Landbrugsavisen den
30. november 2019 (https://landbrugsavisen.dk/kystnære-mini-vådområder-i-fare), herunder
kommentere på at der inden for strandbeskyttelseslinjen også er placeret spejderhytte og
pilerensningsanlæg, men at der ikke kan gives tilladelse til etablering af minivådområde, hvor der ikke
er tale om bygningsanlæg?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kystdirektoratet, som oplyser:
”I
artiklen omtales, at etablering af konstruerede minivådområder inden for strandbeskyttelseslinjen
kræver Kystdirektoratets dispensation i hvert enkelt tilfælde, og at det er svært at få dispensation.
Landbruget efterlyser en lempelse, så konstruerede minivådområder lettere kan placeres kystnært,
hvor de ofte har størst effekt.
Konstruerede minivådområder er ét af flere kompenserende tiltag for at nedbringe
næringsstoftilførslen til vandmiljøet fra landbrugsarealer. Når et ansøgt minivådområde ligger helt
eller delvist inden for strandbeskyttelseslinjen, kræver det dispensation fra naturbeskyttelsesloven. En
terrænændring er omfattet af lovens forbud mod tilstandsændringer, også selv om formålet med et
minivådområde er at leve op til krav om kvælstofreduktion. Der skal være tale om et særligt tilfælde
for, at der kan dispenseres til et minivådområde inden for strandbeskyttelseslinjen. At et ansøgt
minivådområde ikke vil være synligt fra stranden pga. skov og en spejderhytte, og at der er et
pilerensningsanlæg i nærheden, kan ikke i sig selv begrunde en dispensation, da beskyttelsen både
omfatter stranden og de bagvedliggende kystområder. Det forhold, at der ikke er tale om
bygningsanlæg, kan heller ikke begrunde en dispensation, da der er tale om en terrænændring, der er
omfattet af forbuddet mod tilstandsændringer. Kystdirektoratet vurderer, at der ikke er tale om et
særligt tilfælde i den situation, der omtales i artiklen, men kan ikke afvise, at der i enkelte tilfælde vil
kunne forekomme særlige omstændigheder, der kan begrunde en dispensation.”
./.
Jeg henviser i øvrigt til vedlagte notat af 24. september 2019 om konstruerede minivådområder, som
tidligere er udleveret til spørgeren.
Lea Wermelin
/
Merete Løvschall