Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2128766_0001.png
Den 1 9. december 2019
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 24 0 København K
Spørgsm ål nr. 228
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 228 (MOF alm. del) stillet 4 .12.2019 efter ønske fra
Sv ar
Carsten Kissmey er (V ).
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke aktører og instanser, herunder kommuner og forsyningsselskaber,
der efter de gældende regler har ansvaret for hvilke opgaver i håndteringen
af spildev and, og v il ministeren redegøre for, hv ordan opgaverne og ansvaret afgrænses?”
Spildev and er i princippet alt v and, der afledes fra beboelse, institutioner, v irksomheder, bebyggelse i
øv rigt, herunder jernbanearealer, og fra befæstede arealer. Spildevand omfatter dermed husspildevand
fra priv ate husstande, sanitært spildevand fra v irksomheder og produktionsrelateret spildevand som
f.eks. kølev and, filterskyllevand og spildevand opstået v ed rengøring af maskiner og produktionsudstyr
(industrispildevand). Regnvand fra tagarealer er også spildevand, uanset om det afledes v ia tagrende
eller blot løber direkte af. Drænv and fra kunstgræsbaner, omfangsdræn v ed kloakerede bygninger,
drænv and fra kirkegårde og perkolat (regnvand) fra affaldsdeponier betragtes ligeledes almindeligvis
som spildev and.
I 2009 blev spildevandsselskaberne udskilt fra den kommunale forvaltning. Dermed blev der skabt
adskillelse mellem kommunens planlægnings- og my ndighedsopgave og selskabets driftsopgave.
En kommune skal udarbejde en spildevandsplan, der fastlægger rammerne for håndtering og
bortskaffelse af spildevandet. Spildevandsplanen danner dermed grundlaget for kommunens
administration af spildevandsområdet. Planen forpligter ikke den enkelte borger direkte, og derfor må
kommunen træffe konkrete afgørelser over for den enkelte borger eller v irksomhed, når planen skal
gennemføres. Det sker fx i form af meddelelse af udledningstilladelser til spildevandsselskabets
udledning af renset spildevand og overløb. Kommunen fører tilsyn med private spildevandsanlæg,
f.eks. minirenseanlæg i det åbne land og septiktanke.
Spildev andsselskaberne har forsyningspligt. Det bety der, at de er forpligtet til at forsy ne ejendomme i
selskabets kloakeringsområde, som er fastlagt i spildevandsplanen. Omfang og tidsfrist for opfy ldelse
af forsy ningspligten aftales på årligt møde mellem kommune og selskab.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1
af det
CV R
ate kloakanlæg påhviler grundejeren.
w ww.mf vm.dk
V edligeholdelsen
4 50 42
priv
12854358
EA N 5798000862005
mf [email protected]
Når stikledning er ført frem til grundgrænsen har ejerne af ejendommen tilslutningspligt.
Miljøsty relsen fører tilsyn med udledning af spildevand og overløb fra spildevandsselskabernes anlæg
samt fra v irksomheder, som Miljøstyrelsen er godkendelsesmyndighed for.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 228: MFU spm. om, hvilke aktører og instanser, herunder kommuner og forsyningsselskaber, der efter de gældende regler har ansvaret for hvilke opgaver i håndteringen af spildevand, til miljøministeren
Både kommunen og Miljøstyrelsen kan som tilsy nsmyndigheden påbyde forbedret
spildev andsrensning og ændre vilkår fastsat i en tilladelse, hvis de tidligere fastsatte krav anses for
utidssv arende, utilstrækkelige eller uhensigtsmæssige. Tilsynsmyndigheden skal håndhæve ulovlige
forhold, medmindre der er tale om bagatelagtige forhold.
Lea Wermelin
/
Kristian Hov gaard Juul-Larsen
2