Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 (MOF alm. del) stillet den 10. oktober 2019 efter
ønske fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 19
Danmark har gode erfaringer med at lave svovltilsyn fra luften eller via luftprøver. Det har både en
effektiv præventiv effekt, og det sikrer, at vi dækker majoriteten af skibstrafikken i Danmark (og ikke
kun skibe i havn), ligesom det bringer tilsynet tættere på dér, hvor overtrædelserne sker, nemlig til søs.
Hvad vil regeringen gøre for at videreføre de gode erfaringer til NOx-området og udnytte den
eksisterende håndhævelsesteknologi?
Svar
Håndhævelse af svovlreglerne og NOx-reglerne er ikke ens. Udledninger af svovl fra en motor er den
samme mængde som indholdet af svovl i det brændstof, motoren udleder. Man håndhæver derfor
svovlkravene ud fra, hvor meget svovl der er i det brændstof, skibene brænder. Med mindre skibet har
installeret en scrubber, hvor man renser røggassen fra skibet. Hvis skibet er udstyret med en scrubber,
vil røggasen kontinuerligt blive overvåget, således at kravene overholdes.
Overvågningen af svovl fra luften kan ikke stå alene, da skibe ikke kan straffes på baggrund af data fra
en sniffer. Der skal tages en olieprøve af det brændstof, skibene anvender, for at kunne udstede en
bøde. Snifferdata anvendes til at give information om, hvor meget svovl skibene udleder og derefter for
enten at kunne udføre havnestatskontrol, når de anløber dansk havn, eller for at kunne advisere de
næste havne, skibene skal anløbe, så disse kan foretage havnestatskontrol, når skibene anløber deres
havne.
NOx-kravene håndhæves som besvaret i spørgsmål 18 (MOF alm. del). Der er endnu ikke truffet
beslutning om yderligere håndhævelsesinitiativer i IMO eller nationalt, når NECA-kravene træder i
kraft i 2021.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk