Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-15625
Den 4. november 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (MOF alm. del) stillet den 10. oktober 2019 efter
ønske fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 18
I 2021 træder de nye NECA-zoner om reduktion af NOx-udledninger fra skibe i kraft. Hvordan har
regeringen tænkt sig at sikre, at reglerne håndhæves i dansk farvand?
Svar
Reglerne om udledninger af NOx henhører under Miljø- og Fødevareministeriet dog således, at
reglerne om godkendelse af motoren om bord på skibe henhører under Søfartsstyrelsen. Alle motorer
bliver certificeret til overholdelse af NOx Tier I, II eller III kravene. De internationale regler fastsætter,
at skibene skal synes årligt af flagstaten, og her kontrolleres certifikaterne, samt at motoren bliver
korrekt vedligeholdt, og at de rigtige reservedele bliver anvendt. Dette kan så igen kontrolleres under
havnestatskontrol. Der er endnu ikke truffet beslutning om, yderligere håndhævelsesinitiativer i IMO
eller nationalt, når NECA-kravene træder i kraft i 2021.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk