Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2099595_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 201 9-15625
Den 4. nov ember 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 17 (MOF alm. del) stillet den 1 0. oktober 2019 efter ønske
fra Zenia Stampe (RV ).
Spørgsm ål nr. 17
V il regeringen arbejde for, at alle skibe i internationalt farvand skal hav e kontinuerlig måling og
registrering af skadelige luftemissioner med krav om anvendelse af CEMS-sy stemer, så information
om skibets udledning automatisk kan v ære til rådighed for de relevante myndigheder?”
Sv ar
Alt for mange danskere dør for tidligt eller bliver syge som følge af luftforurening. Derfor er ren luft en
v igtig prioritet for regeringen. Regeringen har fokus på at alle skibe skal ov er holde kravene, herunder
at de bedste og mest omkostningseffektive håndhævelsessystemer tages i anv endelse.
Reglerne for luftemissioner fra skibe blev færdigbehandlet i 2008 i
FN’s Søfartsorganisation
(IMO). De
ny e globale krav til sv ovludledningerne, der træder i kraft 1 . januar 2020 , blev endelig v edtaget i 201 6.
Danmark har deltaget aktivt i forhandlingerne. De ny e krav medfører at skibene efter 1 . januar 2020
skal reducere deres svovlemissioner til 0,5 pct. fra en gældende grænse på 3,5 pct. (sv arende til en
reduktion på ca. 86 pct.). I SECA -områderne er sv ovlkravene ligeledes nedsat fra 1 ,5 pct. til 0,1 pct.
(fra 201 0 til 2015), hv ilket svarer til en reduktion på ca. 93 pct. Som følge af en reduktion af
sv ovludledningerne er udledningen af partikler også reduceret.
Efter 201 6 har der v æret arbejdet hårdt på at få implementeringen af reglerne på plads, således at alle,
både skibe, administrationer, producenter m.m. er klar, inden de træder i kraft. Reglerne vil have stor
bety dning for luftemissionerne fra skibe, og en stor økonomisk indfly delse på hele skibsfarten, ikke
mindst grundet at prisen på den tunge olie (HFO) er v æsentligt lavere end lavsvovlsolien.
Dertil kommer, at der 1 . marts træder ny e regler i kraft , der forbyder skibe at have brændstof o m bord i
deres brændstoftanke med mere end 0,5 pct. svovl, med mindre skibet har installeret en scrubber.
Dette tiltag forv entes at giv e mulighed for at styrke håndhævelsen af krav ene betragteligt. På skibe, der
anv ender røggasrensning (scrubbere), er der monteret kontinuerlig overvågning af
sv ovludledningerne.
Der blev , under drøftelserne af implementering og håndhævelse af de ny e regler blandt andre
muligheder set på, hv orvidt der skulle indføres et krav om installation af CEMS-sy stemer, men der v ar
ikke flertal for dette tiltag. Et egentligt krav om CEMS-sy stemer v urderes på nuv ærende tidspunkt ikke
som nært forestående, men v il kunne tages op igen i drøftelserne om håndhævelse i IMO.
Det v urderes at der blandt landene i FN’s Søfartsorganisation bred
enighed om, at fokus skal v ære på
implementering og håndhævelse af de allerede vedtagne regler og eksisterende initiativer. Regeringen
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om alle skibe i internationalt farvand skal have kontinuerlig måling og registrering af skadelige luftemissioner m.m., til miljøministeren
har i IMO fokus på, at alle skibe skal ov erholde kravene, herunder at de bedste og mest
omkostningseffektive håndhævelsessystemer tages i anv endelse.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
2