Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2125567_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-20898
Den 15. december 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 166 (MOF alm. del) stillet den 20. november 2019 efter
ønske fra René Christensen (DF) på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 166
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag
om begrænsning af motorudslip, jf. MOF alm. del - bilag 32?”
Svar
Som nævnt i borgerens forslag, er det kommunalbestyrelsen i kommunen, som påbyder eller fastsætter
bestemmelser for at forebygge unødvendig luftforurening eller støjgener fra tomgangskørsel. Det kan
ske med hjemmel i § 18, kapitel 9, i bekendtgørelsen om miljøregulering af visse aktiviteter (nr. 844 af
23/06/2017).
Langt størstedelen af kommunerne har i dag indført regler for tomgangskørsel, der typisk tillader biler
at køre i tomgang i 60 sekunder. I den sammenhæng har Miljøstyrelsen, FDM og forskellige
kommuner ført kampagner for at opfordre bilejerne til at slukke motoren.
Tomgangskørsel kan føre til lokale gener, og derfor har det været lagt ud til kommunerne at beslutte og
informere om tomgang. På nationalt niveau har fokus været rettet mod at sikre, at nye biler forurener
så lidt som muligt, inden de markedsføres.
Udslippet af skadelige stoffer fra biler er reguleret via de fælles europæiske normer for luftforurening
fra biler (euronormerne). Euronomerne er gradvist blevet skærpet væsentligt over de seneste 15 år,
hvilket samlet set har ført til en reduktion på over 90 pct. i udslippet af svovl og kvælstofoxider fra nye
biler.
Miljøstyrelsen vurderer, at de miljømæssige skader fra biler, der holder med motoren i tomgang, er
væsentligt mindre i dag end i 1982, hvor tomgangsreglerne blev indført.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk