Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2124953_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 201 9 - 2067 6
Den 1 3. december 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 60 (MOF alm. del) stillet 1 8. nov ember 2019 efter ønske
fra Erling Bonnesen (V enstre).
Spørgsm ål nr. 160
”V
il ministeren kommentere måleresultaterne i analy serapport nr. 338938 fra AnalyTech
Miljølaboratorium A/S om målinger af drænv and nær Ingstrup S, jf. MOF alm. del - bilag
1 38 og redegøre for, hv ilken betydning de gode resultater får for de kommende indsatsplaner
i de berørte vandløb og søer mv.?”
Sv ar
Miljø- og Fødev areministeriet er ikke bekendt med den konkrete anledning til målingerne og jeg kan
derfor alene forholde mig generelt til drænvandsmålinger.
Kv ælstofindsatserne i v andområdeplanerne er fastlagt af hensyn til at opnå god tilstand i de marine
v andområder. For v andløb er de v æsentligste indsatser forbedring af fy siske forhold og reduktion af
udledning af organisk stof, og for søer skal der ske reduktion af tilførslen af fosfor. I de marine
v andområder er det den samlede mængde af kv ælstof, der tilføres v andområderne, der er afgørende og
i mindre grad koncentrationen i drænvandet. Det er kun en del af afstrømningsvandet, der strømmer
v ia dræn (afhængigt af grundv andsspejlet), og drænvandsmålinger v il også kunne v ære påvirket af
opstigende eller tilstrømmende grundvand.
I NOV ANA landov ervågningsrapporten 2017
1
anføres, at der ikke er en enty dig sammenhæng mellem
den målte N-koncentration og mængden af kv ælstof, der strømmer ud af drænene, idet det er
mængden af v andafstrømning, der er den afgørende faktor for kv ælstoftransporten v ia dræn.
Kv ælstofindsatserne i v andområdeplanerne fastlægges på baggrund af flere års målinger af de årlige
tilførsler af kv ælstof til ky stvandene. Hertil anv endes målinger af stoftransporten i v andløb og for
umålte oplande anvendes erfaringstal fra de målte oplande. Fra 2016 blev antallet af målestationer til
at måle stoftransport til de marine v andområder forøget, og d ermed er det umålte opland ligeledes
blev et reduceret.
Det fremgår af aftalen om Fødev are- og Landbrugspakken, at der giv es en udfordringsret for erhvervet
i delv andoplande, hvor der ønskes flere målinger til at underbygge de samlede kv ælstofbelastningst al
for delv andoplandet, der indgår i det fremadrettede vandplansarbejde. Supplerende målestationer vil
f.eks. kunne placeres i oplande, hv or der er en påv irkning fra spildevand, i oplande med meget
landbrug, og i oplande med specielle jordbundsforhold, f.e ks. lavbundsarealer. Der v il således ikke
1
Aarhus Universitet 2 019, Landovervågningsoplande 2 017
https://dce2.au.dk/pub/SR305.pdf
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om kommentar til analyserapport om målinger af drænvand nær Ingstrup Sø, jf. MOF alm. del - bilag 138, til miljøministeren
2124953_0002.png
v ære en udfordringsret på bedriftsniveau. Det forudsættes at prøvetagning, analyse og datahåndtering
følger de tekniske anv isninger og prøver analyseres på akkrediterede laboratorier. For at sikre, at
målingerne er udført ensartet og fagligt korrekt er der i regi af det nationale overvågningsprogram
udv iklet anvisninger for, hv ordan målinger og prøvetagning skal gennemføres.
Miljøsty relsen har udarbejdet en v ejledning i at anv ende udfordringsretten. Den kan læses her:
https://mst.dk/media/118424/vejledning-om-benyttelse-af-udfordringsretten.pdf
Lea Wermelin
/
Peter Østergård Hav e
2