Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2256393_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-18382
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1418 (MOF alm. del) stillet 23. september 2020 efter ønske
fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 1418
”Vil
ministeren kommentere Dansk Akvakulturs notat til foretræde 23/9-20 - havbrug, forvaltning
og akvakulturstrategi, jf. MOF alm. del - bilag 751?”
Svar
Efter ønske fra udvalget skal jeg hermed kommentere de synspunkter, som Dansk Akvakultur
fremkommer med i notat til foretræde 23/9-20 - havbrug, forvaltning og akvakulturstrategi, jf. MOF
alm. del - bilag 751.
Ad 1) Status og grundig gennemgang af havbrugsområdet
Jeg er glad for, at Dansk Akvakultur bakker op om handleplan for oprydning i havbrugssektoren. Jeg er
dog også opmærksom på, at Dansk Akvakultur gerne vil bevare tilsynet i kommunerne.
Der er i forbindelse med handleplanen foretaget en analyse af de relevante synspunkter og hensyn. Der
er særligt to grunde til, at miljøgodkendelser og -tilsyn skal samles i staten.
For det første er det en meget lille sektor. Det giver ikke mening, at tilsynet med 19 havbrug er spredt ud
på otte forskellige myndigheder, der hver især skal have eksperter på området. Her kan vi bruge
kræfterne bedre. Ved at samle miljø- og tilsynsmyndigheden i staten samles de faglige kompetencer,
hvorved den mest hensigtsmæssige udnyttelse af viden om havbrugene sikres. Initiativet vil dermed også
medvirke til at sikre et mere effektivt miljøtilsyn. Jeg synes også, at det skal tages seriøst, når Hedensteds
borgmester flere gange har udtrykt ønske om, at staten skal overtage opgaven. Hedensted Kommune er
den relevante miljømyndighed for 5 ud af de 19 havbrug. For nogle kommuner er det her en stor og
krævende opgave.
For det andet kræver arbejdet med miljøgodkendelser, at der laves grundige vurderinger af, hvilken
påvirkning havbrug kan have på vores beskyttede naturområder. Her har Miljøstyrelsen det
koordinerende ansvar. I den forbindelse er det også et væsentligt forhold, at Miljøstyrelsen har
myndighedskompetencen for placeringstilladelser for alle havbrug. Både placeringstilladelse og
miljøgodkendelse forudsætter iagttagelse af VVM- og habitatregler, hvorfor initiativet sikrer de bedste
rammer for koordinering og ensartet sagsbehandling. Det giver endvidere god mening - for miljøets
såvel som for havbrugenes skyld
at der er klare linjer og ens behandling på området. Uanset hvor
havbruget ligger.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1418: Spm. om kommentar til Dansk Akvakulturs notat til foretræde 23/9-20 - havbrug, forvaltning og akvakulturstrategi, til miljøministeren
Derudover bemærker jeg, at Dansk Akvakultur naturligvis inddrages i arbejdet med at udmønte
handleplanens initiativer.
Ad 2) Placeringstilladelser
Sagsbehandlingen af sagerne om placeringstilladelse og de spørgsmål, der indgår i den forbindelse
herunder relevante juridiske problemstillinger og spørgsmål angående de faktiske forhold
er en del af
Miljøstyrelsens myndighedsbehandling.
Det er også Miljøstyrelsen, som skal behandle det enkelte havbrugs eventuelle ønske om fysisk
lovliggørelse i form af flytning. Flytning skal dog ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende
regler, herunder de EU-retlige habitatregler og VVM-regler, som ikke kan fraviges.
Ad 3) Miljøgodkendelser
Jeg er opmærksom på, at alle de eksisterende havbrug rettidigt har søgt om miljøgodkendelse. Det
fremgår også af rapport om status og grundig gennemgang af havbrugsområdet. Jeg er også bekendt
med, at der verserer en sag ved EU-domstolen angående miljøgodkendelser til eksisterende havbrug.
Punktet giver mig ikke anledning til yderligere bemærkninger.
Ad 4) Sagsbehandling af VVM-redegørelser og ansøgning om havbrug
Jeg er bekendt med, at sagsbehandlingen af placeringstilladelser til nye havbrug pågår, og at der har
været flere udfordringer undervejs. Jeg er bekendt med, at Miljøstyrelsen fortsat behandler ansøgninger
om miljøgodkendelse og VVM-tilladelse til havbrug, som er indsendt i 2014/2015. Dette fremgår også
af den grundige gennemgang (MOF Alm. del bilag 237), hvor der henvises til 12 ansøgninger om nye
havbrug i Bælthavet og Østersøen, hvoraf der for 4 havbrug er udarbejdet VVM-redegørelse.
Miljøstyrelsen har oplyst, at 7 af de 12 ansøgninger ikke længere er aktuelle. Styrelsen behandler fortsat
5 ansøgninger fra 2014/2015, idet lovliggørelsen af de eksisterende havbrug dog gives højeste prioritet.
Ad) Bæredygtig vækst og udvikling af akvakultursektoren
Jeg er opmærksom på, at opdræt af saltvandsfisk på land er en produktionsform, der stadigvæk er under
udvikling. Jeg mener fortsat, at det er den vej, vi skal gå.
Ad) Akvakulturstrategi 2021-2027
Som led i det kommende danske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogram skal der udarbejdes en strategi
for bæredygtig udvikling af akvakulturerhvervet. Dansk Akvakultur inddrages naturligvis
på lige fod
med de øvrige relevante interessenter
i udarbejdelsen af Akvakulturstrategi 2021-2027. Jeg er i den
forbindelse opmærksom på, at Dansk Akvakultur medio september 2020 deltog i interessentmøde om
Miljø- og Fødevareministeriets indledende arbejde med en ny strategi.
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
2