Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2263539_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. oktober 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling’s besvarelse af spørgsmål nr. 1413 (MOF alm. del) stillet
22. september 2020 efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 1413
”Vil
ministeren sørge for, at der altid sker en uvildig vurdering af jordprisen før indgåelse af
jordopkøb af f.eks. Naturstyrelsen og Landbrugsstyrelsen ved projekter, som f.eks.
udtagningsordningerne, lavbundsordningen, multifunktionel jordfordelingsordningen etc.?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen og Naturstyrelsen, som oplyser at:
"Landbrugsstyrelsen har i medfør af jordfordelingsloven (LBK nr. 31 af 04/01/2017) sammenholdt
med bemærkninger i Finansloven og Budgetvejledning (om de overordnede regler for anvendelsen af
bevillinger i Finansloven) hjemmel til at kunne købe landbrugsejendomme og -arealer uden
forelæggelse af handelspris og vilkår for Vurderingsstyrelsen eller Finansudvalget. En forudsætning
herfor, at erhvervelsen sker inden for rammerne at formålet, arten og geografisk område der fremgår
af finansloven og tilknyttede anlægsbevillinger gennem rådighedspuljer.
I ordningerne vedrørende vådområdeindsatsen og udtagelse af lavbund skelnes der skarpt mellem
erhvervelse af ”projektjord” eller ”erstatningsjord”,
idet projektjord erhverves med 75% EU-
medfinansiering. Både projektjord og erstatningsjord kan erhverves ved jordfordeling eller ved køb på
skøde.
Ordningen vedrørende multifunktionel jordfordeling er alene nationalt finansieret, og her er der alene
hjemmel til at erhverve erstatningsjord, men ikke projektjord.
Landbrugsstyrelsen erhverver landbrugsejendomme og
–arealer
enten i jordfordeling eller ved
almindelige skødehandler.
Ved en jordfordeling afholdes der indledende møde med de deltagende lodsejere i projekterne. Der
nedsættes et lodsejerudvalg, som består af lodsejere i projektet. Udvalget skal bistå
jordfordelingsplanlæggeren med vurderingsforretningen og med lokalkendskab. Udvalget er ikke
inddraget i de konkrete handler med de enkelte lodsejere. Før forhandlingerne påbegyndes, afholdes
der vurderingsforretninger, hvor lodsejerudvalget deltager sammen med landbrugskyndige rådgivere.
Landbrugsstyrelsen deltager i vurderingsforretningen med egen landbrugskyndig kompetence.
I vurderingsforretningen fastslås, hvilken takst arealerne i projektområdet har henset til
dyrkningsegnethed, beliggenhed, bonitet mv. Alle arealer sættes i forhold til den i det lokale område
bedste dyrkningsjord, som tildeles Takst 100, hvis værdi fastsættes i forhold til det lokale prisniveau.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1413: Spm. om uvildig vurdering af jordprisen før indgåelse af jordopkøb af f.eks. Naturstyrelsen og Landbrugsstyrelsen ved projekter, som f.eks. udtagningsordningerne, lavbundsordningen, multifunktionel jordfordelingsordningen, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Det er en forudsætning for at kunne gennemføre en jordfordeling, at alle involverede jordlodder bliver
solgt og købt, og at alle købesummer går op, idet alle handler er betinget af hinanden og er hinandens
forudsætninger. Handelspriserne i jordfordeling er derfor klart udtryk for den almindelige handelspris
i det lokale område, idet salgspriserne er nødt til at være afstemt med købspriserne.
Ved en almindelig skødehandel er der ikke nødvendigvis noget lodsejerudvalg involveret.
Vurderingsprisen fastsættes ved at undersøge tingbog for lignende handler, forespørgsel hos de lokale
uvildige ejendomsmæglere, landboforeninger og samtaler med lokale landmænd.
Ved køb af landbrugsejendom med bygningssæt udfærdiges byggetekniske rapporter, el-
installationsrapport og energimærkning til vurdering af bygningernes stand. Hos lokale
ejendomsmæglere rekvireres uvildig konservativ værdiansættelse af salg af bygningssættet med et
mindre jordlod inden for en kort periode, maksimalt 6 måneder. En samlet vurdering af alle disse
oplysninger danner grundlag for forhandlingerne med den enkelte lodsejer.
På baggrund af Landbrugsstyrelsens særlige faglige kunnen, viden og erfaring er der udarbejdet
særlige bestemmelser i Finansloven og Budgetvejledningen om Landbrugsstyrelsens håndtering af køb
og salg af landbrugsejendomme. Der er ved revisionskontrol ikke rejst kritik af procedurerne eller
styrelsens vurderingskompetence.
Naturstyrelsen kan ligeledes erhverve arealer på to måder. Enten ved almindelige skødehandler eller
ved en jordfordeling. Ved skødehandel foretager Naturstyrelsen en vurdering af ejendommen, evt. med
hjælp fra Landbrugsstyrelsen eller en uvildig lokal ejendomsmægler. Herefter fremsender
Naturstyrelsen et salgstilbud fra lodsejeren til Vurderingsstyrelsen, som foretager en uvildig vurdering
af salgstilbuddet. Erhvervelser over 15 mio. kr. skal forelægges for Finansudvalget.
I tilfælde, hvor Naturstyrelsens ejendomserhvervelser sker i tilknytning til et projekt, som involverer
jordfordeling, er det Landbrugsstyrelsen, der formidler ejendomserhvervelser for Naturstyrelsen og
dermed træder Landbrugsstyrelsens processer for vurdering i kraft."
Jeg er tryg ved de grundige processer og overvejelser samt den lange erfaring, der knytter sig til
fastsættelse af jordpriser i forbindelse med projekter under de nævnte og andre lignende ordninger.
Mogens Jensen
/
Peter Ilsøe
2