Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2256350_0001.png
BILAG
Ref. REBBAL
Den 2. oktober 2020
Landbrugsstyrelsen kommentarer til KF Miljøs oplæg til
foretræde af 16. september 2020 samt svar på spørgsmålene,
jf. MOF Alm. del
bilag 719
KF Miljø har fremlagt data på deres kunders tilskudssager på ordningen Miljøteknologi 2014, som
styrelsen ikke uden videre har mulighed for at be- eller afkræfte. Miljøteknologi 2014 havde en pulje
på 343 mio. kr., efter styrelsen imødekom en stor overansøgning, hvor der i alt blev givet tilsagn for
300 mio. kr. Der blev udbetalt for 162 mio. kr., og der blev i alt annulleret for 103 mio. kr. på
ordningen, og der er tilmed udestående tilsagn for resten af beløbet. Styrelsen kan oplyse, at der i
forhold til samtlige miljøteknologiordninger i det nuværende landdistriktsprogram 2014-2020 pr. d.
30/6 2020 er givet tilsagn for 1.504 mio. kr. på disse ordninger. På nuværende tidspunkt er 639 mio.
kr. kommet til udbetaling. De udestående tilsagn vil løbende komme til udbetaling, når kunderne
færdiggør deres projekter
eller annulleres hvis kunderne ikke udnytter tilsagnet. Midler fra
annullerede tilsagn genanvendes løbende på kommende ordninger.
KF Miljø ønsker data om, hvilke klimaeffekter der er opnået ved tilskud til bl.a. miljøteknologier, og
påstår, at Landbrugsstyrelsen ikke råder over det fornødne viden til at sikre effektiv brug af
økonomiske ressourcer. Formålet med miljøteknologiordningen er at give tilskud til investeringer i
teknologier, som reducerer miljø- og klimapåvirkninger fra den primære jordbrugsproduktion.
Projekter, som er gennemført og fået udbetalt tilskud, efterlever ordningens formål og bidrager til
reduktion af miljø- og klimapåvirkning. De formålsbestemte miljøeffekter, som skal opnås gennem
tilskudsberettigede investeringer, er dokumenteret af bl.a. Aarhus Universitet eller IFRO.
Styrelsen arbejder også for at indhente data på kvantificerbare klimaeffekter ved teknologier i
landbruget. Forskningen har hidtil kun i mindre omfang kunne levere dette på miljøteknologier, men
forskningen bekræfter, at der for visse teknologier er en afledt klimaeffekt (bl.a. gylleforsuring eller
hyppig udmugning). I den sammenhæng har vi løbende fokus på at inddrage teknologier, der
tilgodeser klimadagsordenen, når vi opsætter støtteordningerne i det omfang, det er muligt at
dokumentere effekten heraf. Det kunne eksempelvis være en ammoniakreducerede teknologi i stalden,
der samtidigt vil reducere emission af eksempelvis lattergas ude på marken.
Foruden støtteordninger i landbruget kan miljø- og klimaindsatsen, som kommer til udtryk i
naturprojekter, fremhæves som et vigtig element i klimadagsordenen. Naturprojekter på kulstofrige
lavbundsjorder (lavbundsprojekter) og naturprojekter i forbindelse med etablering af
minivådområder, der reducerer kvælstofudledningen til vandmiljøet, er gode eksempler på
støtteordninger, der også har afledte klimaeffekter og bidrager til at afdække potentielle veje til bedre
effekter for landbrugsstøtten. Dertil skal præciseres, at en betydelig del at midler overført fra Søjle I til
Søjle II (fleksmidler) kommer disse projekter til gode. Det er således ikke korrekt, at de 7% af midler
overført fra Søjle I til Søjle II i 2020 udelukkende har finansieret miljøteknologi- eller staldordninger.
Landbrugsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780
København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1395: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/9-20 fra KF Miljø om Landbrugsstøtteordninger, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2256350_0002.png
Styrelsen har løbende fokus på at forenkle reglerne, således at det bliver enklere at søge og modtage
støtte på alle støtteordningerne, samtidig med at ansøgere får en hurtigere afgørelse om
tilsagn/udbetaling.
Sagsbehandlingstiden på projektstøtteordningerne er nedbragt siden 2017 pga. enklere regler og
højere automatisk sagsbehandling. På udbetalingssager er sagsbehandlingstiden eksempelvis gået fra
gennemsnitligt 334 dage i 2017 til gennemsnitligt 140 dage i 2019. Som seneste eksempel kan
Landbrugsstyrelsen nævne, at styrelsen på ordningen modernisering af slagtesvinestalde 2020 har
behandlet ansøgninger om tilsagn, som lå indenfor den oprindelige budgetramme, på ca. en måned
med hjælp af automatisk sagsbehandling, modsat ordningen i 2016 hvor sagsbehandling tog op til et
år.
Spørgsmål i oplægget til foretræde
KF Miljø har i oplæggets side 8 spurgt til følgende:
1)
”Hvad gør man fra politisk side for at positionere
Landbrugsstyrelsen til at sætte retningen for
klimaudfordringerne i landbruget, som aktuelt er den sektor, som ligger højst i CO2
udledningen (kilde: Bilag til Sektorpartnerskaberne. ”Energistatistikkens opgørelse af faktisk
CO2 udledning fra den årlige energistatistik”
i mio. tons CO2 ækvivalenter)”
Indledningsvis skal det fremhæves, at håndtering af klimaudfordringerne i landbruget er en højt
prioriteret opgave i Miljø- og Fødevareministeriet. Emissionerne af drivhusgasser fra landbruget
kommer fra alle produktionsled - arealanvendelse, husdyrhold, gødningshåndtering og
gødningsanvendelse
og er meget tæt forbundne. Det er dermed en opgave, der går på tværs af
ministeriet og styrelsernes ansvarsområder, særligt Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen. I
Landbrugsstyrelsen er der siden 2017 sket en markant opprioritering af arbejdet vedr. landbrugets
klimapåvirkning, bl.a. ved at etablere og prioritere øgede ressourcer til et fagligt stærkt og
koordinerende klima-, miljø og forskningsteam. Netop koblingen og samtænkningen mellem klima og
miljø og den dertil hørende forskningsmæssige indsats er en vigtig del af baggrunden for denne
organisering, som samtidig også skal være med til at udbrede kendskabet til klimaindsatser bredt
blandt styrelsens medarbejdere.
På forskningsområdet arbejder Landbrugsstyrelsen aktivt med at forbedre vidensgrundlaget om
landbrugets udledning af drivhusgasser både på kort og længere sigt. Eksempelvis gennem
Klimaforskningsprogrammet i landbruget 2019
2021 og andre klimarelevante forsknings- og
udviklingsprojekter. Forskningsprogrammet bidrager med større viden om de faktiske udledninger fra
landbruget og helt nødvendig viden om effekten af de virkemidler, der kan bringes i anvendelse til
reduktion af udledningerne på bl.a. klimaområdet. Dermed er forskningsprogrammet en del af
grundlaget for Landbrugsstyrelsens faglige indspil til politisk beslutning om regulering og udformning
af tilskudsordninger på klimaområdet. Det omfatter bl.a. udmøntningen af EU's landbrugspolitik
(CAP), som Landbrugsstyrelsen er ansvarlig for, og hvor der er et stigende fokus på klimaindsatserne i
CAP’en.
Det er i sidste ende et politisk valg hvilke tilskudsordninger og regler Landbrugsstyrelsen skal
administrere, der adresserer klimaudfordringerne i landbruget.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1395: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/9-20 fra KF Miljø om Landbrugsstøtteordninger, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2256350_0003.png
I forhold til landdistriktsprogrammet imødekommes efterspørgslen på tilskudsordninger, som støtter
investeringer med klimaeffekt, både indenfor bedriftens areal og udenfor. Dette gælder særlig
projektstøtteordninger til store og små vådområder samt skov, hvor tilskuddet udgør 100 % af de
støtteberettiget udgifter forbundet med disse projekter.
Herudover etablerer Landbrugsstyrelsen tilskudsordninger til investeringer på bedriften, såsom
moderne staldbyggeri og miljøteknologi, hvor Landbrugsstyrelsen de seneste par år har implementeret
flere investeringsordninger med afledte klimaeffekter, som kan imødekomme det politiske ønske om
større klimafokus. Samtidig har Landbrugsstyrelsen haft for øje at sikre kunderne enkle regler og
kortere sagsbehandlingstid.
2)
”Hvad gør man politiske for at tilvejebringe en objektiv baseline for landbrugets klimaindsats i
de sidste ti år?”
Hertil oplyser Klimaministeriet følgende: Danmarks drivhusgasudledninger siden 1990 opgøres årligt
af Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) på Århus Universitet (AU) i henhold til internationale
retningslinjer vedtaget under FN’s klimakonvention (UNFCCC). AU udgiver i den forbindelse en årlig
rapport, som i detaljer beskriver, hvordan opgørelsen udarbejdes for hver sektor, herunder i
landbrugssektoren. Den seneste drivhusgasopgørelse er altid offentligt tilgængelig på AU’s
hjemmeside [https://dce.au.dk/udgivelser/vr/nr-351-400/abstracts/no-372-denmarks-national-
inventory-report-2020-emission-inventories-1990-2018/].
3)
”Klimaeffekter
af energiforbedringer foretaget i landbruget er søgt i Landbrugsstyrelsen og
energibesparelsen er solgt jf. Energispareaftalen i 2012-2018. Hvordan undgår man at
effekterne af disse tilgang ikke dobbeltindberettes ift. klimamålene for 2030? Hvilke kriterier
afgør, hvornår det henhører under Landbrug og hvornår er det Energi?”
Hertil oplyser Klimaministeriet følgende: Danmark følger det fælles internationale
rapporteringsformat, efter hvilket energirelaterede drivhusgasudledninger ikke indregnes i opgørelsen
for landbrugssektoren. Udledningerne fra landbrugssektoren er fordelt på kategorierne udledninger
fra husdyrs foderfordøjelse, håndtering af husdyrgødning, kvælstofomsætning på marker, kalkning af
jorder, anvendelse af urea samt anden kulstofholdig gødning. Dertil kommer, at CO2-udledninger og -
optag fra landbrugsjorder, skove og vådområder opgøres i LULUCF-sektoren (Land Use, Land-Use
Change and Forestry). Energirelaterede drivhusgasudledninger fra landbrug, skovbrug og fiskeri
fremgår af opgørelsen for energisektoren.
3