Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2255503_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1373 (MOF alm. del) stillet 14. september 2020 efter
ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 1373
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/8-20 fra Per Nykjær Jensen, Svendborg,
om vindmøllebekendtgørelsen, jf. MOF alm. del - bilag 691?
Svar
Jeg er meget opmærksom på, at støj fra vindmøller kan være generende, og derfor er der også fastsat
bindende regler om den tilladelige støj, der må være hos naboer.
Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst mig, at:
”Støj
fra vindmøller er reguleret ved bekendtgørelse nr. 135 af 7. februar 2019 om støj fra vindmøller,
der fastsætter bindende bestemmelser om tilladt støjniveau samt måle- og beregningsmetoder.
Bekendtgørelsen fastlægger, at kommunen i forbindelse med almindeligt tilsyn højst én gang årligt kan
påbyde ejeren af en vindmølle for egen regning at gennemføre kontrolmåling og -beregning af støjen.
Bekendtgørelsen fastlægger herudover, at kommunen i forbindelse med naboklager kan påbyde ejeren
tilsvarende kontrolmålinger og
–beregninger,
når kommunen anser dette for nødvendigt.
Der er krav om, at kontrolmålinger af den udsendte støj skal foretages af et akkrediteret firma eller en
person, der er certificeret til at gennemføre den slags målinger, og at det skal ske i overensstemmelse
med bekendtgørelsens anvisninger som en ”Miljømåling –
Ekstern Støj”
i overensstemmelse med
bekendtgørelsen om kvalitetskrav til miljømålinger.
Støjgrænserne i bekendtgørelsen om støj fra vindmøller gælder for vindhastigheder, der svarer til
henholdsvis 6 og 8 m/s vindhastighed i 10 m højde. Ved vindhastigheder, der svarer til 8 m/s i 10 m
højde, er moderne vindmøller tæt på deres maksimale ydelse, og der er erfaring for, at moderne
vindmøller ikke støjer væsentligt mere ved andre vindhastigheder. Kontrolmålingen af den udsendte
støj fra vindmøllen gennemføres relativt tæt på møllen, og hvis denne måling påviser et indhold af
tydeligt hørbare toner, stiller bekendtgørelsen krav om, at der tillige skal gennemføres støjmålinger
hos de mest belastede naboer og gennemføres objektive analyser af toneindholdet efter faslagte
retningslinjer i bekendtgørelsen.
Det følger af miljøbeskyttelseslovens tilsynsbestemmelser, at kommunen i forbindelse med sit tilsyn
har mulighed for at anmode om de oplysninger fra vindmølleejeren, som kommunen finder
nødvendige for at kunne vurdere støjforureningen fra vindmøllen. For vindmøller med mulighed for
forskellige støjindstillinger kan vindmøllens aktuelle indstilling i mange tilfælde konstateres ved
servicebesøg, og denne konstatering indgår så i servicerapporten for vindmøllen. Servicerapporten
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1373: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/8-20 fra Per Nykjær Jensen, Svendborg, om Vindmøllebekendtgørelsen, til miljøministeren
tilsendes ejeren, som således har mulighed for at fremlægge dokumentation for vindmøllens
støjindstilling i form af den seneste servicerapport. Hvis der opstår tvivl om vindmøllens
støjindstilling, kan kommunen fra ejeren udbede sig dokumentation for, at vindmøllens indstilling er i
overensstemmelse med det forudsatte. Dokumentationen baseres på oplysninger fra vindmøllens
dataopsamlingssystem, som vindmøllens ejer vil kunne rekvirere fra servicefirmaet eller fra
vindmøllens fabrikant.”
Jeg anser det for hensigtsmæssigt, at kommunen i forbindelse med naboklager således kan påbyde
kontrolmålinger og
–beregninger
på baggrund af en konkret vurdering og i det omfang, som
kommunen finder nødvendigt.
Jeg har fuld tiltro til, at kommunerne generelt er i stand til at leve op til deres forpligtelser som
tilsynsmyndighed i forhold til bekendtgørelsen om støj fra vindmøller.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
2