25. juni 2020
Politisk aftale mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Alternativet om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet
kontrolkoncept for dyretransporter
Husdyrproduktionen i Danmark er en stor del af vores fødevareproduktion, og det danske landbrugs- og
fødevareerhverv har en stærk markedsposition, ikke kun for produktion af kød i Danmark, men også for
eksport af levende dyr.
Der er en stor efterspørgsel på danske husdyr fra andre lande, og interessen er steget støt de senere år. Det
har medført en stigning i det samlede antal dyr, der bliver transporteret ud af landet, og en stor andel bliver
transporteret over lange afstande. Siden 2008 er der sket mere end en fordobling i antallet af eksporterede
grise. I 2019 blev ca. 15,3 mio. grise eksporteret fra Danmark, hvoraf ca. 10 mio. grise blev transporteret over
8 timer.
Det er vigtigt at sikre, at dyretransporter foregår på en dyrevelfærdsmæssigt forsvarlig måde. Der skal tages
behørigt hensyn til dyrene, uanset om der er tale om lange transporter ud af landet eller indenlandske
transporter for eksempel fra besætning til slagteri.
Regeringen forlængede i efteråret 2019 midlertidigt den styrkede kontrol af dyretransporter med grise, der
blev indført af den tidligere regering, og udvidede den til også at gælde transport af kvæg. Rigsrevisionen
udtalte i sin beretning fra januar 2020 kritik af, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke har sikret, at der er
gennemført en effektiv kontrol af langvarige grisetransporter i perioden 2008-2018.
Regeringen og Venstre,
Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet er derfor enige om at styrke kontrollen af dyretransporter
ved at indføre et nyt helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept på området.
Det nye kontrolkoncept er helhedsorienteret og datadrevet, og det er ambitionen, at de forskellige
kontrolindsatser i kombination vil styrke dyrevelfærden i forbindelse med transport af dyr igennem hele
transportkæden. Kontrolindsatserne vil samlet set styrke effekten af kontrollen og videreudvikle den
risikobaserede tilgang. Der vil desuden være en særlig målrettet indsats for virksomheder med dårlig
regelefterlevelse. Konceptet forudsætter, at data om kontrollen og om virksomhederne løbende bliver
indsamlet og analyseret for at kunne følge og tilpasse udviklingen af kontrollen på området.
Da det nye kontrolkoncept indebærer væsentlige ændringer, må det løbende vurderes, om der er behov for at
justere indsatsen, så den ønskede effekt opnås.
Det nye kontrolkoncept skaber et grundlag for en fleksibel og helhedsorienteret kontrol, hvor
kontrolindsatserne er gensidigt afhængige og bliver iværksat i forhold til hele transportkæden. Dermed tages
der højde for de forskellige aktører, forskellige kontrolsituationer og reaktioner på tværs af området.
Konkret indeholder aftalen følgende overordnede områder:
1.
Helhedsorienteret kontrolkoncept
2. Styrket kontrol af logbøger
3. Stikprøvekontrol ved pålæsning (indladningskontrol) og aflæsning af dyr
4. Styrket eksportsyn
1