Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2256412_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14-160-00078
Den 2. april 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 709 (MOF alm. del)
stillet 13. marts 2020 efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 709
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 29/1-20 fra SamMark om skærpede
kontrolindsatser for eksport af smågrise, jf. MOF alm. Del
bilag 323?”
Svar
I 2018 blev der indgået en politisk aftale om styrket kontrol af dyretransporter. Aftalen havde til
formål at styrke regelefterlevelsen og sikre højere dyrevelfærd. Et sekundært formål var at
forbedre Fødevarestyrelsens mulighed for at tilrettelægge og gennemføre sin kontrol.
Implementeringen af den politiske aftale blev iværksat i løbet af 2019, og den samlede indsats er
blevet evalueret af Fødevarestyrelsen. Evalueringen vil blive sendt til Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg. Det er korrekt, at jeg har forlænget den skærpede kontrol ind i 2020. Dette
skyldtes, at Fødevarestyrelsens kontrol i 2019 fortsat fandt transportører, der kørte med dyr, der
stod for tæt eller ikke var transportegnede. Dette er uacceptabelt.
Jeg forventer, at jeg inden sommeren 2020 kan præsentere en plan for, hvordan fremtidens
kontrol med dyretransporter ud af landet skal se ud og finansieres.
I forhold til de mere konkrete forslag fra SamMark har jeg forelagt dem for Fødevarestyrelsen,
som oplyser følgende:
”SamMark
forslår, at branchen indsender data vedrørende eksporten 16 åbningstimer før afgang.
Dette forslag behandles i Fødevarestyrelsens evaluering. Fødevarestyrelsen skal bemærke, at det
fremgår af transportforordningen, at en logbog med data om eksporten skal indsendes to dage før
afgang. Indsendelse af en logbog to dage før afgang skal sikre, at organisatorerne efterlever deres
ansvar med kun at planlægge realistiske forsendelser, som efterlever transportforordningens
bestemmelser. Samtidig skal Fødevarestyrelsen have tilstrækkelig tid til at validere de indsendte
oplysninger i logbogen og til at kunne tilrettelægge og planlægge den efterfølgende
stikprøvekontrol. Fødevarestyrelsen vurderer ikke, at disse hensyn kan imødekommes ved
indsendelse af eksportdata 16 åbningstimer før afgang.
For det andet foreslår SamMark, at der sker kompetenceflytning til de respektive udførende
dyrlæger, således at disse kan vurdere og godkende transporter ved tilfælde af, at der opstår
uhensigtsmæssige hændelser i forbindelse med transporten.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1357: Spm. om kommentar til materiale fra SamMarks foretræde for udvalget den 2/9-20 om højdekrav ved dyretransporter, jf. MOF alm. del - bilag 707, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Dette forslag behandles i Fødevarestyrelsens evaluering, og det vedrører muligheden for tillade
ændringer i logbogens oplysninger efter todages fristen. Fødevarestyrelsen skal bemærke, at
eksportøren allerede i dag gives mulighed for at ændre i oplysningerne i logbogen, såfremt der
opstår uforudsete hændelser efter indsendelsen af logbogen. En ændring forudsætter dog
godkendelse af Fødevarestyrelsens Eksport Kontrol Center.
For så vidt angår udviklingen af Eksportportalen skal Fødevarestyrelsen bemærke, at det er en
kontinuerlig prioritet at gøre portalen så hurtig og brugervenlig som muligt. I regi af
Følgegruppen for Eksportportalen,
et dialogforum mellem Fødevarestyrelsen og erhvervet,
drøftes forbedringsønsker inden for de givne økonomiske rammer. SamMark er repræsenteret i
følgegruppen.
For så vidt angår lettelse af administrationen ved gentagne ture skal Fødevarestyrelsen bemærke,
at logbogskontrollen i Fødevarestyrelsen ud over en kontrol af ruten også indeholder tjek af
overholdelse af arealkrav, transportørens autorisationer og godkendelser m.v. Endvidere
vurderes forhold, som kan have betydning for den samlede transporttid.
Idet den faktiske tranport skal leve op til kravene, vil det ikke være muligt, at der fremadrettet
udelukkende skal ske et bestilt veterinærsyn og afleveres en returlogbog for allerede godkendte
ruter”.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2