Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2250680_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1313 (MOF alm. del) stillet 28. august 2020 efter ønske
fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1313
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Som smurt i olie”, Weekendavisen, den 28. august 2020
(https://www.weekendavisen.dk/2020-35/samfund/som-smurt-i-olie?fbclid=IwAR37ivwwg-
5c5uLUvNhAzAbi--BgTwxEe58bV9oMfCOp5C8Xji38VQAzOKw)
og besvare følgende spørgsmål:
• Hvad kan ministeren oplyse om vandkvaliteten i området, herunder de fastsatte
miljøkvalitetsstandarder (EQS) for biota, vand og sediment? Hvad kan årsagen være til den omtalte
fiskedød? Ministeren bedes redegøre for øvrige punktkilder til området samt for landbrugets påvirkning.
• For hvilke relevante stoffer i udledningen fra virksomheden er der ikke fastsat udlederkrav eller EQS,
og hvilke stoffer kræver særlig miljø- eller sundhedsmæssig opmærksomhed? Hvilke af stofferne
planlægger regeringen at gøre lovpligtige i forbindelse med strategien for farlige stoffer i vandmiljøet?
Har kommunen planer om at pålægge virksomheder yderligere rensekrav for farlige stoffer?
• Vil udledningstilladelsen skulle revideres
i forbindelse med gennemførelse af den tredje og sidste
vandplanperiode ifølge Vandrammedirektivet?
• Ministeren bedes redegøre for markedet og behandlingskapacitet i nærområdet (Norden,
Nordtyskland m.v.) for det affald, der modtages på virksomheden, og oplyse, om der er tale om et
rationelt og miljøoptimeret marked, som også via f.eks. national lovgivning sikrer, at affaldsmængderne
og farligheden successivt reduceres, samtidigt med at flest mulige ressourcer genanvendes.
• Hvad kan ministeren oplyse
om mængderne af modtaget NORM-affald på virksomheden og eventuel
anden import af NORM-stoffer i affald til Danmark?
• Giver sagen anledning til yderligere opmærksomhed omkring udledning af PFOS og substitution af
stoffet i produkter og processer?
• Anser
ministeren det nuværende godkendelses-, tilsyns- og kontrolsystem for at være tilfredsstillende,
eller mener ministeren, at det vil skabe større sikkerhed for vandmiljøet, virksomhederne, borgerne og
biodiversiteten, hvis systemet revideres med vægt på successivt at nedbringe udledningen af farlige
stoffer og næringsstoffer, sikre overholdelse af betingelserne for produktionen og udledningerne til luft
og vand, reducere affaldsmængderne, så det samtidigt sikres, at ingen virksomheder ’snyder på vægten’
på bekostning af virksomheder, som overholder loven eller ovenikøbet ønsker at være
foregangsvirksomheder?”
Svar
Det ligger mig på sinde, at vi får et bedre vandmiljø og havmiljø i Danmark. Havet er ikke vores
skraldespand. Alle typer af affald skal indleveres til korrekt og miljømæssig forsvarlig
affaldsbehandling i henhold til den gældende lovgivning. Derfor bestilte jeg på baggrund af artiklen i
Weekendavisen en redegørelse i Miljøstyrelsen omkring de forhold, der omtaltes i artiklen.
Redegørelsen oversendes til udvalget.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1313: Spm. om kommentar til artiklen Som smurt i olie, Weekendavisen, den 28. august 2020, herunder besvarer uddybende spørgsmål, til miljøministeren
2250680_0002.png
Ad punkt et
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Agersø Sund er en del af vandområdet ”Smålandsfarvandet, åbne del”, hvis kemiske tilstand senest er
klassificeret som værende ikke-god som følge af forekomst af de prioriterede stoffer BDE (bromerede
diphenylethere), kviksølv og PFOS i koncentrationer i fisk, som overskrider de fastsatte miljøkvalitets-
krav. Miljøkvalitetskravene for de tre stoffer er fastsat i tabel 5 i bilag 2 til bekendtgørelse om
fastlæggelse af miljømål. Vandområdets økologiske tilstand er klassificeret som værende ukendt med
hensyn til forekomst af andre forurenende stoffer, idet der for de overvågede stoffer ikke er fastsat
miljøkvalitetskrav, som måleresultaterne kan holdes op imod.
I artiklen i Weekendavisen er omtalt fiskedød observeret i Agersø Sund i 2003. Det er usikkert, hvad
fiskedøden skyldtes, men iltsvind kan have været årsag. Der blev således i perioden omkring 2003
registreret iltsvind i området, henholdsvis kraftigt iltsvind i 2002, moderat iltsvind i 2003 og moderat
iltsvind i 2004.
Oplysninger om punktkildeudledninger til området fremgår af vandområdeplanernes MiljøGIS: Ud
over udledningen fra RGS, i MiljøGIS betegnet ved det tidligere navn ”Vandrense Stigsnæs (Stigsnæs
Industrimiljø)”, er der industriudledninger fra ”Inter Terminals (Gulfhavn Kuwait)” og ”Stigsnæs-
værket, SEAS”. Derudover er der en kølevandsudledning fra ”Stigsnæsværket”.
Påvirkningen af vandområdet fra landbrug sker især i form af belastning med kvælstof, som ifølge
bilag 1 til vandområdeplanen 2015-2021 udgør 255 ton pr. år (2012) eller 47 pct. af den samlede
belastning. Kvælstofbelastningen fra de forskellige kilder fordeler sig som vist i tabellen herunder.
Kilder til kvælstofbelastning
Baggrundsbidrag
Landbrugsbidrag
Havbrug
Industri
Regnbetingede udledninger
Renseanlæg
Spredt bebyggelse
Procent
14
47
28
3
1
4
3
Ad punkt to
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Udledningen
af spildevand fra RGS Nordic reguleres i virksomhedens miljøgodkendelse.
Miljøstyrelsen kan oplyse, at Slagelse Kommune er miljømyndighed for virksomhedens
miljøgodkendelse.
Bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer fastsætter allerede i dag regler om
udledning af blandt andet de miljøfarlige forurenende stoffer, som er nævnt i artiklen i
Weekendavisen.
Styrelsen har ingen oplysninger om kommunens planer for denne virksomhed eller andre
virksomheder, som kommunen er myndighed for.”
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1313: Spm. om kommentar til artiklen Som smurt i olie, Weekendavisen, den 28. august 2020, herunder besvarer uddybende spørgsmål, til miljøministeren
Ad punkt tre
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Udledningen af spildevand fra RGS Nordic reguleres i virksomhedens miljøgodkendelse. RGS Nordic
er en såkaldt godkendelsespligtig bilag 1-virksomhed, som er omfattet af EU-Kommissionens BAT-
konklusioner om affaldsbehandling.
Det følger af godkendelsesbekendtgørelsen § 40, at myndigheden er forpligtiget til at tage en
miljøgodkendelse til en bilag 1-virksomhed op til revurdering, når EU-kommissionen har offentliggjort
BAT-konklusioner for virksomheden. BAT-konklusioner skal være implementeret på virksomheden
senest 4 år efter de vedtagne BAT-konklusioner er offentliggjort. BAT-konklusionerne opdateres og
offentliggøres regelmæssigt.
Endvidere følger det af miljøbeskyttelsesloven § 41 a, at myndigheden skal tage miljøgodkendelsen op
til revurdering, hvis 1) der er fremkommet nye oplysninger om forureningens skadelige virkning, 2)
forureningen medfører miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses ved godkendelsens
meddelelse, 3) forureningen i øvrigt går ud over det, som blev lagt til grund ved godkendelsens
meddelelse, 4) væsentlige ændringer i den bedste tilgængelige teknik skaber mulighed for en betydelig
nedbringelse af emissionerne og 5) det af hensyn til driftssikkerheden i forbindelse med processer eller
aktiviteter er påkrævet, at der anvendes andre teknikker. Det beror på myndighedens konkrete
vurdering, om der er grundlag for at tage en miljøgodkendelse op til revurdering jf.
miljøbeskyttelseslovens bestemmelse og hvilket omfang
revurderingen skal have.”
Ad punkt fire
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Der er behov for et specialiseret anlæg med en særlig beliggenhed for at behandle spildevand fra den
norske olieindustri. Spildevandet transporteres med skib, og derfor skal behandlingsanlægget som
udgangspunkt have havneadgang. Det er også en vigtig forudsætning for anlægget, at der er de rette
typer af forskelligartede vandfraktioner tilgængelige, således det er muligt at opretholde en stabil drift
på anlægget. Saltindholdet, pH-værdi mv. skal kunne reguleres, så der blandt andet kan foregå en
behandling i den biologiske del af anlægget. Reguleringen sker ved tilsætning af additiver og ved
blanding af forskellige strømme.
Miljøstyrelsen har ikke kendskab til anlæg i Nordtyskland og Sverige med direkte havneadgang, der
kan behandle den pågældende fraktion og mængde.
Norge har anlæg der kan behandle spildevandet, men som det norske Miljødirektorat har redegjort
over for Danmark, så er der ikke tilstrækkelig behandlingskapacitet i Norge.
Generelt er det et frit marked i EU (og EØS-lande) for affald til nyttiggørelse, som dog skal følges af de
rette tilladelser. Derudover sker der import og eksport af affald til bortskaffelse til og fra Danmark for
de fraktioner, hvor der ikke er specialiserede anlæg i afsenderlandet, samt farligt affald til destruktion,
iht. import-/eksportbekendtgørelsen.
Lande som er forpligtet af EU’s affaldsdirektiv skal benytte
affaldshierarkiet i forbindelse med lovgivning og politikker om affaldsforebyggelse og
–håndtering.
Affaldshierarkiet er en prioritetsrækkefølge over affaldsbehandlinger, som understøtter at flest
ressourcer forbliver i cirkulation.”
Ad punkt fem
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1313: Spm. om kommentar til artiklen Som smurt i olie, Weekendavisen, den 28. august 2020, herunder besvarer uddybende spørgsmål, til miljøministeren
Til brug for besvarelse af spørgsmålet om mængderne af modtaget NORM-affald på virksomheden og
eventuel anden import af NORM-stoffer i affald til Danmark, har Sundheds- og Ældreministeriet
indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse, som oplyser følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Sundhedsstyrelsen
kan oplyse, at import af radioaktivt materiale, herunder radioaktivt affald, til
Danmark med henblik på håndtering, er omfattet af strålebeskyttelseslovgivningen og er dermed efter
§ 5 i Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 670 af 1. juli 2019 om brug af radioaktive stoffer underlagt
krav om tilladelse, såfremt affaldet indeholder radioaktive stoffer, der overstiger de grænser for
aktivitet og aktivitetskoncentration, der er angivet i bilag 1 i samme bekendtgørelse.
Tilladelse til import af radioaktivt affald skal være indhentet på forhånd dvs. inden en evt. import
finder sted, jf. § 9 i samme bekendtgørelse.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere oplyse, at der ikke er udstedt tilladelser til import af NORM-affald,
herunder heller ikke til den omtalte
virksomhed.”
Ad punkt seks
For så vidt angår substitution af PFOS i produkter og processer, kan jeg oplyse, at stoffet er fuldt ud
substitueret i Danmark. Brugen af PFOS er allerede hårdt reguleret i EU med få helt specifikke
tidsbegrænsede undtagelser. Forbuddet er en følge af EU's forordning om persistente organiske
miljøgifte.
Ad punkt syv
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Det
nuværende godkendelses-, tilsyns- og kontrolsystem, forpligtiger myndigheden til regelmæssigt,
at revurdere miljøgodkendelsen, i forhold til om godkendelsen anses for at være tilfredsstillende og
tilstrækkelig til at sikre, at der er sat de nødvendige krav for at leve op til den bedst tilgængelige teknik
(BAT), hvormed udledningen af farlige stoffer og næringsstoffer løbende begrænses bedst muligt.”
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
4