Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2242062_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. september 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1283 (MOF alm. del) stillet
19. august 2020 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1283
Vil ministeren redegøre for, hvilke miljømæssige, sociale og økonomiske kriterier der er
for tildeling af kvoteandele i henhold til kravene i artikel 17 i den fælles fiskeripolitik, og
herunder oplyse: a) Hvor disse kriterier - og processen for tildeling af dem
er offentliggjort,
og om de er offentligt tilgængelige, b) Om der er en proces for vægtning eller prioritering
af kriterierne for kvotetildeling, og c) hvor ovennævnte eventuelle proces og resultaterne
heraf offentliggøres?”
Svar
Det er korrekt, at artikel 17 i forordningen om den fælles fiskeripolitik opstiller en række kriterier som
kan anvendes ved tildeling af fiskerirettigheder af medlemsstaterne. De kriterier, der kan anvendes,
kan bl.a. omfatte fiskeriets indvirkning på miljøet, hidtidig overholdelse af krav og bestemmelser,
bidrag til den lokale økonomi og historiske fangstniveauer.
I Danmark er langt størstedelen af fiskekvoterne blevet fordelt som individuelle rettigheder tildelt til
de enkelte fiskefartøjer som henholdsvis Fartøjs Kvote Andele (FKA) eller Individuelle Overdragelige
Kvoteandele (IOK). Disse fiskerirettigheder blev tildelt fartøjerne i perioden primært fra 2003 til 2007
baseret på fartøjernes fangstniveauer i en forudgående periode. Det blev dengang besluttet, at disse
rettigheder kunne opsiges med et varsel på 8 år. I december 2016 vedtog Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti Beretning om en Vækst
og Udviklingspakke
for Dansk Fiskeri, som alle partier i Folketinget efterfølgende tilsluttede sig. Heri blev opsigelsesvarslet
forlænget til 16 år.
Samtidig blev der blandt andet afsat ekstra andele af kvoterne til kystfiskerordningen, som er målrettet
mindre fartøjer. Der er til kystfiskerordningen afsat forskellige andele af kvoterne afhængig af om det
er torsk, tunge eller rødspætter. De konkrete andele svinger mellem 4,79 % og 13,60 % af kvoterne. For
en nærmere beskrivelse af de afsatte andele, kan jeg henvise til min besvarelse af MOF alm. del spm.
1285.
Det betyder også, at Danmark ikke løbende baseret på kriterierne i artikel 17 tager stilling til, hvorledes
fiskekvoterne skal fordeles mellem de enkelte fartøjer, da de allerede er fordelt. Hvis man ønsker at
ændre på den grundlæggende måde som fiskekvoterne er fordelt på, vil det i givet fald kræve, at de
nuværende rettigheder opsiges med 16 års varsel, og at der i opsigelsesperioden udvikles et nyt system
for tildeling af kvoterettigheder.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1288: MFU spm. om regeringen er enig i, at kvotetildelingssystemet bør gennemgås i forhold til muligheder for ændringer, der sikrer bedre beskyttelse af fiskeri, liv i havet og økosystemtjenester, og som kan være til fordel for både småskalafiskere og alle EU-borgere, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at regeringen ikke har nogen aktuelle planer om at opsige det
nuværende system med omsættelige fiskekvoter. Samtidig er jeg rigtig glad for, at vores nuværende
kvotesystem er med til at understøtte det lokale, kystnære fiskeri, blandt andet via
kystfiskerordningen, så der er plads til både små og store fartøjer i dansk fiskeri.
Mogens Jensen
/
Jes Brogaard Nielsen
2