Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2247190_0001.png
19. september 2020
J.nr. 2020-7295
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1274 af 19. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1274: MFU spm. om, hvor mange Euronorm 5 varevogne der er indregistreret i Danmark, som ikke har et fabriksmonteret effektivt partikelfilter, til skatteministeren
2247190_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange Euronorm 5 varevogne der er indregistreret i Dan-
mark, som ikke har et fabriksmonteret effektivt partikelfilter, samt hvor mange af disse
der har eftermonteret hhv. lukket filter og åbent filter?
Svar
Indledningsvist bemærkes, at Euro-5 grænseværdien for udledningen af partikler fra vare-
biler er så lav, at normen som udgangspunkt ikke kan opfyldes for dieseldrevne varebiler,
hvis disse ikke fra fabrikken er udstyret med et effektivt partikelfilter.
Desuden er så godt som alle benzindrevne varebiler udstyret med renseudstyr i form af
en 3-vejs katalysator, der renser udstødningen effektivt. Benzindrevne varebiler er derfor
ikke monteret med partikelfilter, da et partikelfilter i den sammenhæng ikke ville have no-
gen praktisk funktion. Det er også baggrunden for, at det alene er dieseldrevne varebiler,
der pålægges partikeludledningstillæg til den løbende ejerafgift, når bilerne ikke er udstyret
med partikelfilter.
Tabel 1 viser antallet af registrerede varebiler med Euronorm 5 hhv. med og uden parti-
kelfilter.
Tabel 1. Varebiler med Euronorm 5 fordelt med og uden partikelfilter
Drivkraft
Benzin
Diesel
Varebiler med Euronorm 5 i alt
Med partikelfilter
70
90.745
90.815
Uden partikelfilter
2.785
100
2.885
Ikke angivet
235
0
235
I alt
3.095
90.855
93.935
Kilde: Motorstyrelsen pba. data fra BusinessObjects/Det Digitale Motorregister (DMR) den 31. august 2020. Data er baseret
på indberetninger fra synshaller og importører til DMR. Der foretages ikke validering af de indberettede data.
Anm.: Det skyldes formentlig fejl i forbindelse med registreringerne, at der optræder benzindrevne varebiler med partikelfil-
ter.
Tabel 2 viser antallet af registrerede varebiler med Euronorm 5 med hhv. eftermonteret
og fabriksmonteret partikelfilter. Det bemærkes, at Det Digitale Motorregister (DMR)
ikke rummer oplysninger, om eftermonterede partikelfiltre er åbne eller lukkede.
Tabel 2. Varebiler med Euronorm 5 fordelt med eftermonteret og fabriksmonteret partikelfilter
Eftermonteret
partikelfilter
-
105
105
Ikke efter-
monteret par-
tikelfilter
-
14.410
14.410
Drivkraft
Benzin
Diesel
Varebiler med Euronorm 5 i alt
Ikke angivet
70
76.230
76.300
I alt
70
90.745
90.815
Kilde: Motorstyrelsen pba. data fra BusinessObjects/DMR den 31. august 2020. Data er baseret på indberetninger fra syns-
haller og importører til DMR. Der foretages ikke validering af de indberettede data.
Side 2 af 2