Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. august 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1208 (MOF alm. del) stillet 17. juli efter ønske fra Peter
Seier Christensen (NB).
Spørgsmål nr. 1208
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken diskretion hhv. Fødevarestyrelsen og Miljøstyrelsen generelt har
til at afstå fra at udstede påbud, når en mulig forseelse enten kan betragtes som helt underordnet, eller
hvor der f.eks. er tale om en omstilling til produktion i forbindelse med coronakrisen, jf. artiklen
"Juicefabrik omlagde produktion til håndsprit - nu skal de trække produkterne tilbage" fra TV2 Øst
den 15. juli 2020 (www.tv2east.dk/lolland/lokal-virksomhed-omlagdeproduktion-til-haandsprit-nu-
skal-de-traekke-produkterne-tilbage)?”
Svar
Fødevarestyrelsen hører under ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings ressort, og han har
forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
"Når der konstateres en overtrædelse inden for fødevare-, foder- eller veterinærområdet, skal
Fødevarestyrelsen ved valg af reaktion iagttage de generelle forvaltningsretlige regler, herunder
proportionalitetsprincippet, som indebærer, at reaktionen ikke må være ude af proportioner med
overtrædelsens art, grovhed og omfang m.v.
I Fødevarestyrelsens generelle kontrolvejledning er dette udmøntet i afsnit 3.1 Principper for
kontrollen med veterinær- og fødevareområdet, hvor det fremgår, at kontrollen skal anvende de
nødvendige sanktioner. På den ene side bør sanktionerne ikke være mere indgribende end nødvendigt.
På den anden side skal sanktionerne have tilstrækkelig gennemslagskraft til at sikre, at reglerne
overholdes. Dette indebærer, at der ved vurdering af det konkrete forhold skal inddrages alle relevante
omstændigheder, herunder art, omfang og alvor af overtrædelsen samt kontrollens erfaringer med den
pågældende virksomhed.
Nogle forhold kan dog ud fra en konkret vurdering betragtes som bagatelagtige, så sanktionering
bør undlades, da dette bl.a. kan være i strid med proportionalitetsprincippet. Fødevarestyrelsens
retningslinjer for anvendelse af ”bagatelagtige forhold” er nærmere beskrevet i kontrolvejledningens
bilag 2, Helhedsvurdering ved sanktionsvalg på veterinærområdet, og bilag 5, Vejledning om vurdering
af bagatelgrænser på fødevare- og foderområdet. Det er dog grundlæggende forudsætninger, at der er
tale om førstegangsovertrædelser, og at den ansvarlige vurderes at have både vilje og evne til at rette
op på forholdet.
Fødevarestyrelsens generelle kontrolvejledning med bilag er tilgængelig på Fødevarestyrelsens
hjemmeside:
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Vejledninger/Sider/Kontrolvejledning.aspx"
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk