Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2231525_0001.png
Marts 2020
En samlet plan for generationsforureninger
Miljøminister Lea Wermelin har bedt regionerne udarbejde en samlet prioritering af indsatserne over for
generationsforureningerne. I det følgende beskrives Danske Regioners forslag til en prioriteret plan for ge-
nerationforureningerne. .
Danske Regioner opfordrer til, at der oprettes en særlig statslig pulje til generationsforureningerne. Der er
brug for særlige statslige midler, da opgaven ikke kan rummes inden for den enkelte regions budget, og på
grund af fordelingen i kun tre af fem regioner skal midlerne ikke fordeles efter bloktilskudsnøglen. Derud-
over er der i forhold til generationsforureninger brug for at tilgodese bredere hensyn end efter jordforure-
ningsloven, hvilket begrunder en særskilt statslig pulje, der inkluderer disse bredere hensyn.
1
Generationsforureningerne
De forureninger, som er de allerstørste og allerdyreste i Danmark kaldes "generationsforureninger". Det er
jordforureninger, som er ekstraordinære, ikke alene i omfang, men også i de krav, de stiller til håndterin-
gen. Det er forureninger, som ofte fylder i den lokale bevidsthed og er genstand for offentlig debat. På
grund af forureningernes omfang er der behov for, at vi som samfund håndterer dem, så forureningerne
ikke overlades til kommende generationer.
Generationsforureningerne defineres som forureninger:
hvor håndteringen af risikoen fremadrettet vurderes at koste mere end 50 mio. kr.
og som samtidig udgør en risiko overfor et af de offentlige indsatsområder, der er beskrevet i Jord-
forureningsloven.
Regionerne har aktuelt kendskab til 10 generationsforureninger i henhold til denne definition. De er som
følger:
Region Midtjylland
Høfde 42
Cheminova gl. fabriksgrund
Cheminova nuværende fabriksgrund
Region Syddanmark
Kærgård Klitplantage
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0002.png
Den tidligere fabriksgrund i Grindsted
Himmark Strand
Region Hovedstaden
Lundtoftevej
Naverland
Vestergade 5
Collstropgrunden
Forureningerne Lundtoftevej, Naverland og Vestergade 5 udgør en risiko for grundvandet. De øvrige syv
forureninger udgør en risiko for overfladevand. I afsnit 5 gives en status og foreslåede foranstaltninger for
hver af forureningerne, og yderligere beskrivelse findes i bilag.
Generationsforureningerne er kendetegnet ved at have et sådant økonomisk omfang, at det er vanskeligt
at håndtere dem inden for de regionale budgetter til jordforureningsområdet. For at kunne adressere de
risici forureningerne udgør, er en særskilt statslig finansiering af opgaven nødvendig. Herved kan det sikres,
at indsatsen over for generationsforureninger ikke sker på bekostning af regionernes øvrige opgaver med at
beskytte grundvandet og skabe tryghed for borgere, der bor på forurenede grunde.
I regionerne er der kendskab til andre jordforureninger
1
, hvor:
En oprydning vurderes at ville koste mere end 50 mio. kr., men som ikke udgør en risiko overfor et af de
offentlige indsatsområder, der er beskrevet i Jordforureningsloven.
Der endnu ikke er undersøgt tilstrækkeligt til, at det kan afgøres, om en oprydning vil koste mere end
50 mio. kr.
1.1
Formål
Formålet med den samlede plan er at fremlægge Danske Regioners forslag til en samlet, realistisk plan for
undersøgelse og oprensning af de 10 generationsforureninger, der er identificeret i Danmark. Planen er
samtidig et forslag til, hvordan Danmark kan opfylde sine forpligtelser efter vandrammedirektivet i forhold
til de syv generationsforureninger, der udgør en risiko i forhold til overfladevand.
1.2
Rammerne for planen
Løsningsmodellerne for de 10 generationsforureninger befinder sig på forskellige stadier. Nogle er klar til
oprensning, og regionerne har et relativt sikkert estimat for, hvad det vil koste, og hvor længe det vil tage.
På andre af de ti forureninger er der behov for flere undersøgelser for at kunne fastlægge en mere præcis
pris, samt hvilke metoder der kan benyttes ved oprensning, og hvor længe det vil tage at gennemføre. Det
er med til at lægge rammerne for planen.
Følgende rammer ligger til grund for udarbejdelse af planen:
Det er valgt at udarbejde en setup, hvor den største indsats og dermed hovedparten af udgifterne
afholdes indenfor en periode på lidt over 10 år.
Ved indsatsen fokuseres på at fjerne risikoen over for de offentlige indsatsområder jf. Jordforure-
ningsloven. Indsatsen kan fx bestå af kildereduktion og/eller forureningsfjernelse, herunder oprens-
ning af forureningsfaner.
1
Forureningerne er tidligere blevet benævnt, som type 2 generationsforureninger. Eksempler på denne type forureninger er Banegravsdepotet og
Grindsted gl. losseplads i Region Syddanmark.
2
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0003.png
Oprydning og/eller risikohåndteringen på generationsforureningerne skal være afsluttet inden for
en generation (ca. 30 år). På nogle af forureningerne vil indsatsen kunne afsluttes indenfor den 10-
årige periode, for andre vil der være behov for en længerevarende driftsindsats.
2
Økonomi og tidsplan
På det foreliggende grundlag vurderer regionerne, at omkostningerne til oprydning på de 10 generations-
forureninger vil beløbe sig til 2.731 mio. kr.
Fire generationsforureninger er på et stadie, hvor regionerne er klar til at igangsætte en oprydning. Det
drejer sig om Høfde 42, Cheminovas gamle fabriksgrund, Himmark Strand og Kærgård Klitplantage.
På de resterende seks forureninger skal der udføres supplerende forureningsundersøgelser og evt. teknolo-
giudvikling, inden en oprydning kan projekteres.
På Cheminovas nuværende fabriksgrund (Rønland) er der en omfattende jord- og grundvandsforurening og
samtidig en idriftværende kemisk virksomhed, som vil komplicere en oprydningsindsats. Det vurderes der-
for hensigtsmæssigt, at beslutning om afværgeindsatsen mod forureningen på Rønland afventer til efter
oprydningerne på Høfde 42 og Cheminovas gamle fabriksgrund er afsluttet, således at erfaringerne herfra
kan anvendes.
I tabellen nedenfor er angivet en vurdering af omkostninger fordelt pr. år for indsatsen på generationsforu-
reningerne indenfor perioden 2020-2030. De økonomiske vurderinger er behæftet med usikkerhed. Graden
af usikkerheden er angivet med en farvekode. Tidshorisonten for indsatsen i dette grundlag er sat til 10 år,
og omkostninger på alle lokaliteterne tænkes afholdt i denne periode.
Omkostninger for håndtering af generationsforureningerne (i mio. kr.)
To-
tal
250
250
82
20
10
6
25
0,5
10
2
141,5
20
10
5,5
25
0,5
10
70
141
5,5
5
0,5
200
70
301
5,5
5
0,5
200
70
301
12,5*
5
0,5
200
238
0,5
200
220,
5
12*
200
352
20
20
20
20
140*
Lokalitet
Høfde 42**
Cheminovas gamle fabriksgrund **
Kærgård Klitplantage
Det tidligere Grindstedværket
Himmark Strand***
Lundtoftevej
Naverland 26 A og B
Vestergade 5
Cheminovas nuværende fabriksgrund (Røn-
land)
Collstropgrunden
20
1
1
19
13
3
21
15
15
13
20
29
2
1
22
50
50
13
14
35
1
1
23
50
50
13
14
20
3
1
1
24
50
50
12
54
10
50
25
47
10
25
50
50
12
85
10
25
25
10
10
2
279
26
34
34
27
28
29
30
31
32*
460
127
116
118
73
1.0
40
215
2.7
31*
*
37
95
164
152
1
309
Total
Estimat
Usikkert esti-
mat
Meget usikkert esti-
mat
*indeholder endvidere estimerede driftsomkostninger for efterfølgende år.
** Der er allerede bevilget 100 mio. kr. i 2019 og 2020 (50 mio. kr. til hhv. Region Syddanmark og
Region Midtjylland). Heraf er 19 mio. kr. brugt i 2019, 81 mio. kr. kan disponeres fra 2020 og frem.
Dvs. der er behov for yderligere 2.650 mio. kr.
*** Der forventes et mere præcis estimat for fase 1 ved Himmark Strand 1. april 2020.
3
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0004.png
Finansieringsplan
Som det ses af ovenstående tabel, er den samlede estimerede udgift i alt 2,7 mia. Heraf er der ved Finans-
loven allerede bevilget 100 mio. kr. i 2019 og 2020 til Region Syddanmark og Region Midtjylland. Region
Syddanmark har brugt 19 mio. kr. i 2019, hvorfor der ved begyndelsen af 2020 er 81 mio. kr., der endnu
ikke er disponeret.
Det foreslås at opdele indsatsen i tre overlappende faser, hvor økonomien forhandles i henholdsvis 2020,
2023 og 2026. Prisestimatet for fase 1 er langt mere sikkert end for fase 2 og 3. Undersøgelser i de første
faser vil give mere sikre estimater for de efterfølgende faser.
Fase 1 strækker sig fra 2020 til 2026 og omfatter
oprensning på Høfde 42, Cheminovas gamle fabriksgrund og Kærgård klitplantage
drift af midlertidigt afværge-anlæg i Grindsted
undersøgelser og forberedelse af afværge af de forureninger, som kommer fra fabriksgrunden i
Grindsted samt grundvandsforureningerne Lundtoftevej, Naverland og Vestergade
Fjernelse af hotspot ved Himmark Strand og videregående undersøgelser til forberedelse af supple-
rende in-situ oprensning
Fase 1 ville koste 740 mio. kr. over syv år. Heraf er 81 mio. kr. som nævnt allerede bevilget, hvorfor der er
behov for yderligere 659 mio. kr.
Fase 2 indledes i 2024 med hovedindsats frem til 2030 med en efterfølgende driftsfase. Fase 2 omfatter
oprensninger af forureningen fra den tidligere fabriksgrund i Grindsted, supplerende in-situ oprens-
ning ved Himmark strand, Lundtoftevej, Naverland og Vestergade
undersøgelser og forberedelse af afværge på Cheminovas nuværende fabriksgrund og på Collstrop-
grunden.
De samlede udgifter til fase 2 vil kunne vurderes på et bedre grundlag, når de videregående undersøgelser
er gennemført i fase 1.
Fase 3 strækker sig fra 2026 til ca. 2032 og omfatter oprensning på Cheminovas nuværende fabriksgrund
samt Collstropgrunden. Dertil kan komme en længere driftsfase (afværgepumpning) for nogle af de øvrige
forureninger. De samlede udgifter til fase 3 vil kunne vurderes på et bedre grundlag, når de videregående
undersøgelser er gennemført i fase 2.
3
Styring og teknologiudvikling
Arbejdet med generationsforureningerne er et oplagt afsæt for teknologiudvikling og markedsføring af
dansk miljøteknologi. Derfor foreslår Danske Regioner, at der nedsættes et fælles advisory board, hvor
disse potentialer kan udvikles i samarbejde med relevante aktører, herunder universiteter. I den forbin-
delse bringes viden fra udlandet i spil. Denne opgave kan løftes af Danske Regioner i samarbejde med sta-
ten og andre relevante parter.
Projektledelsen, herunder valg af teknologi, ligger hos de enkelte regioner, som er ansvarlige for genera-
tionsforureningerne. Derudover skal der etableres partnerskaber i de enkelte regioner omkring opgaveløs-
ningen, hvor Miljø- og Fødevareministeriet/Miljøstyrelsen indgår i en styregruppe, og hvor der er samar-
bejde med borgere, kommuner og virksomheder.
4
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0005.png
4
Den følgende tabel giver en oversigt over generationsforureningernes "modenhed" og målsætningerne
med den forventede indsats. I bilag er vedlagt fakta ark for de enkelte forureninger, der mere detaljeret
beskriver forureningerne, risikoen og den hidtidige indsats mv.
Status og mål for indsatsen
Pris
mio.
kr.
250
Lokaliteterne
status og forventede indsatser
Lokalitet
Høfde 42
Status
Klar til afværge
Målsætning
Udførelse
2020-2022: Forberedende arbejde
2023-2026: Afværgeprojekt
Bemærkninger
Undersøgelser og teknologiudviklingen er
afsluttet.
Cheminovas
gamle fabriks-
grund
Klar til afværge
Cheminovas
nuværende
fabriksgrund
(Rønland)
Undersøgelser
før afværge kan
fastlægges
Kildereduktion med henblik
på at fjerne risikoen for mil-
jøet. Målsætningen er at
undgå efterfølgende drift af
afværgeanlæg.
250 Kildereduktion med henblik
på at fjerne risikoen for mil-
jøet. Målsætningen er at
undgå efterfølgende drift af
afværgeanlæg.
1.040 Kildereduktion med henblik
på at fjerne risikoen for mil-
jøet. Målsætningen er at
undgå efterfølgende drift af
afværgeanlæg.
2020-2022: Forberedende arbejde
2023-2026: Afværgeprojekt
Undersøgelser og teknologiudviklingen er
afsluttet.
Kærgård
Klitplantage
Klar til afværge
82
Det tidligere
Grindstedvær-
kets fabriks-
grund
Undersøgelser
før afværge kan
fastlægges
460
Oprensning af forurenings-
fane i grundvandet under
grube 1-4 med henblik på at
fjerne risikoen for miljøet.
Målsætningen er ar undgå
efterfølgende drift af afvær-
geanlæg
Oprensning af forurenings-
fane i grundvandet umiddel-
bart inden udstrømning til
Grindsted Å med henblik på
at fjerne risikoen for miljøet.
2020-2026: Erfaringer fra afværge
på Høfde 42 og gl. fabriksgrund
opsamles og anvendes på Rønland
2023-2026: Undersøgelser, evt.
teknologiudvikling
2026: Stillingtagen til afværgestra-
tegi
2027-2030: Afværge (kan udføres
over en længere årrække)
2030 - 2045(?): Drift af afværgean-
læg
2020-2025: Videreførelse af igang-
værende afværgeprojekt for grube
1-4.
Estimatet på omkostningerne til afværge er
meget usikkert. Dette skyldes, at man ikke
kender det præcise omfang af forurenin-
gen.
Afværge (i form af oprydning) vil desuden
vanskeliggøres pga. beliggenheden af en
idriftværende kemisk virksomhed på area-
lerne.
Badeforbud forventes at kunne ophæves
ca. 15 år efter endt indsats.
2020-2025: Forberedende arbej-
der, etablering og drift af midlerti-
dig indsats
2020-2021:Forberedende under-
søgelser til permanent indsats
2020-2023: Afklaring af mulighe-
der for permanent indsats
2024-2025: Etablering af perma-
nent afværge
2024-2038: Drift af afværgeanlæg
Fiskeforbud i Grindsted Å er ikke begrundet
i forureningsfanens udsivning til åen.
Drift fra 2031-2038 er indregnet i estimat
for 2030.
Indsats over for øvrige forureninger efter
Grindstedværket (Grindsted Losseplads, Ba-
negravsdepotet, bundsediment i Grindsted
Engsø) er ikke inkluderet i estimatet. En
eventuel indsats her vil skulle prioriteres
særskilt.
Danfoss bidrager til indsatserne og finansie-
rer pt. et forprojekt, der skal identificere
mulige oprensningsmetoder. Der foreligger
pt. forskellige estimater af omkostningerne
til en oprensning. Estimaterne forventes
præciseret af det igangværende forprojekt.
Himmark
Strand
Undersøgelser
før afværge kan
fastlægges
127
Kildereduktion med henblik
på at fjernerisikoen for mil-
jøet. Målsætningen er at
undgå efterfølgende drift af
afværgeanlæg.
2020-2022: undersøgelser og aff-
gravning af hot spot
2024-2027: Indsats over for foru-
reningsfane
5
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0006.png
Lokalitet
Lundtoftevej
Status
Omfattende un-
dersøgelser er
udført; der skal
udføres yderli-
gere undersø-
gelser inden af-
værgestrategi
og omfang kan
fastlægges
Pris
mio.
kr.
116
Målsætning
Kildereduktion i form af ven-
tilation af umættet sandlag
for at hindre horisontal
spredning af poreluftforure-
ningen og reducere nedsiv-
ning og yderligere påvirkning
af grundvandet og derigen-
nem reducere driftstid for af-
værge på grundvandet. Af-
værgepumpning på grund-
vandet for at afskære yderli-
gere spredning af faner og
bevare grundvandsressour-
cen nedstrøms for lokalite-
terne og reducere den even-
tuelle risiko for indvindinger.
Kildereduktion mhp. at mini-
mere yderligere spredning til
grundvandet samt erstatte
den afværgepumpning, der i
dag afskærer forurenings-
spredningen fra kildegrun-
den. Alternativt skal afvær-
gepumpen fortsætter til de
efterfølgende generationer.
Kildereduktionen skal evt.
suppleres med en indsats
overfor forureningsfanen i
det primære grundvand
Med henblik på at reducere
risikoen for grundvandsres-
sourcen på sigt gennemføres
kildereduktion efterfulgt af
afværgepumpning (i mini-
mum 30 år)
Udførelse
2021: Fortsatte undersøgelser til
nærmere afdækning af eventuel ri-
siko for indvindinger
2021-22: Stillingtagen til afværge-
løsninger
2023-24: Forberedende arbejder
2024-25: Etablering af afværge
hhv. ventilation og afværgepump-
ning
2025 - 2055(?): Drift af afværgean-
læg
Bemærkninger
Eventuel risiko for indvindinger er ikke en-
delig afklaret. Grundet den omfattende
spredning i grundvandet vurderes afværge
at skulle ske med afværgepumpning med
mangeårig drift >30 år.
Driftsomkostninger for periode 2030-2055
er indregnet i estimatet for 2030.
Naverland 26
A og B
Nød- afværge-
pumpning er
igangsat i 2008.
Mangler suppl.
undersøgelser
og opdateret af-
værgeprogram
118
2021: Suppl. undersøgelser til af-
grænsning af indsatsområder i
kalk, målsætning og opdatering af
afværgeprogram fra 2003.
2022: Skitseprojekt
2023-26: Detailprojektering og
indsats i henholdsvis kildeområde
og kalk (forskellige teknikker).
2027-29: Evt. indsats i forure-
ningsfanen (ikke en del af afværge-
programmet fra 2003).
Prisestimat stammer fra afværgeprogram i
2003 og skal derfor opdateres. Forurenin-
gen er uafgrænset meget dybt i kalken. Un-
dersøgelser skal derfor fastlægge om og i
givet fald hvordan denne dybtliggende for-
urening kan fjernes. Prisestimat afhænger
derfor af indsatsområderne for oprensnin-
gen og mulige teknikker. Det foregår på ak-
tiv erhvervsgrund
Vestergade 5
Collstropgrun-
den
Skitseprojekt
for termisk op-
rensning skal
udarbejdes.
Forinden bør
der foretages
en fornyet vur-
dering af foru-
reningens ud-
bredelse på det
aktuelle tids-
punkt, af hen-
syn til revurde-
ring og fastlæg-
gelse af oprens-
ningsvoluminet.
Risikovurdering
ift. overflade-
vand foreligger.
Risikovurdering
ift. grundvand
skal udarbejdes,
idet lokaliteten
nu ligger inden-
for indvindings-
opland. Katalog
over afværge-
muligheder i
forhold til de
aktuelle risici
skal udarbejdes
73
2023: Supplerende undersøgelser
og skitseprojektering
2024-2025: Kildeoprensning og
etablering af driftsanlæg til afvær-
gepumpning
2026-: Afværgepumpning
Driftsomkostninger til afværgepumpning
for perioden 2030-2056 er indregnet i esti-
matet for 2030.
215
a) Stoppe/afskære udsivning
til nedstrøms grøfter via ter-
rænnært grundvand b)
Fjerne forurenet jord i et
omfang, så det ikke længere
er nødvendigt at forbyde ad-
gang til/hegne grunden c)
Håndtere evt. risiko for
grundvand
2020-22: Forberedende arbejde
(afklaring af grundvandsrisiko, ka-
talog over afværgemuligheder)
2023-25: Afværgeprojekt
Estimatet på omkostningerne til afværge er
meget usikkert. Dette skyldes, at:
a) det endnu ikke er afklaret, om en af-
værge også skal håndtere en evt. grund-
vandsrisiko b) Tidssvarende katalog over af-
værgemuligheder og -omkostninger mang-
ler p.t.
6
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0007.png
Bilag
Faktaark
Region
Midtjylland
Lokalitet nr.
673-00006
Lokalitet navn
Høfde 42, Harboøre Tange, Lemvig Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Forureningen ved Høfde 42 udgør en risiko i forhold til overfladevand (Vesterhavet) og Natura2000 områ-
det i Knopper Enge. Der er i dag bade- og fiskeforbud i Vesterhavet på en strækning ud for lokaliteten. På-
virkningen er historisk dokumenteret i bl.a. muslinger, fisk og prøver i overfladevandet. Med den nuvæ-
rende afværge (spunsvæg) forhindres forureningsspredning til det omkringliggende miljø. Spunsvæggen er
en midlertidig foranstaltning, indtil en oprensning/fjernelse af forureningen kan finde sted.
Aktivitet / årsag til forureningen
Deponering af affald fra produktion af pesticider mv. på virksomheden Cheminova. Staten har desuden i
en periode anvendt depotet til deponering af kemikalieaffald. Forureningen er sket i 1950'erne og
1960'erne.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Lokaliteten er beliggende på forstranden, direkte ud til Vesterhavet. Forureningen findes både i jord og
grundvand og udgøres primært af pesticider, som er langsomt nedbrydelige, samt kviksølv, som ikke ned-
brydes. Derudover er der forurenet med utallige andre kemikalier relateret til fremstillingen af pesticider.
Den samlede forureningsmasse vurderes til ca. 110 tons og hovedforureningskomponenten er insekticidet
ethyl-parathion (ca. 70 tons), derudover findes der også en større mængde kviksølv (ca. 7 tons).
Gennemførte undersøgelser
Der er siden 1970'erne gennemført mange undersøgelser på lokaliteten finansieret af Ringkjøbing Amt,
Region Midtjylland og Staten.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Der blev foretaget afgravning af forurenet jord fra Høfde 42 i 1971 og 1981. I 2006 blev der etableret en
jernspuns, som indkapsler forureningen på lokaliteten. Spunsen er vurderet at have en levetid på mindst
25 år. Drift og vedligeholdelse af afværgeanlægget inkl. fornyelse af spunsvæggen hver 25. år og kystsik-
ring vurderes at koste i gennemsnit ca. 1 mio. kr. om året. Da forureningen ikke nedbrydes naturligt, vil
denne udgift fortsætte, indtil forureningen bliver fjernet. Det vurderes, at det offentlige i alt siden 1971
har udført undersøgelser, afværgeforanstaltninger og forsøg med nye oprensningsmetoder for mere end
100 mio. kr.
I perioden 2007-2019 har Region Midtjylland ud over sagsbehandlingstid sammen med en række aktører
haft følgende investeringer:
Type
Drift af afværgeanlæg
Undersøgelser
Metodeudvikling (TUP+LIFE)
Metodeudvikling (MUDP)
Beløb
7,6 mio. kr.
2,6 mio. kr.
18
*
mio. kr.
17 mio. kr.
Financier
Regionen
Regionen
EU, Miljøstyrelsen og Regionen
Miljøstyrelsen, Regionen, Krüger og Fortum
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0008.png
Generationsforureninger - Faktaark
*
Samlet projektbeløb fraregnet udgifter til regionens timer
Behov for yderligere undersøgelser
Lokaliteten er velundersøgt og der er et detaljeret kendskab til omfang og udbredelse af forureningen.
Afhængig af den fremtidige afværgemetode kan der være behov for nye målrettede undersøgelser.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Afværgemetoder er tilgængelige. I dag drives en sikring af depotet, som forhindrer spredning af forure-
ning til det omkringliggende miljø. Den nuværende metode er udelukkende en sikringsløsning, det er ikke
en oprydning. Der har gennem de sidste 10 år været arbejdet på at udvikle metoder til at oprense forure-
ningen på Høfde 42. Metodeudviklingen har været finansieret af Region Midtjylland, Miljøstyrelsen, EU og
private virksomheder. Det betyder, at der i dag findes en række metoder, som kan anvendes i forbindelse
med en oprensning af forureningen. Metoderne spænder fra basisk hydrolyse, forskellige termiske meto-
der til en avanceret jordvask.
En oprensning af den kraftigste del af forureningen (hot spot) ved Høfde 42 er estimeret til ca. 250 mio. kr.
8
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0009.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Midtjylland
Lokalitet nr.
673-00005
Lokalitet navn
Cheminovas gamle fabriksgrund, Harboøre Tange, Lemvig Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Forureningen på Cheminovas gamle fabriksgrund udgør en risiko i forhold til overfladevand (Limfjorden)
og Natura2000 området i Knopper Enge. Cheminova foretager i dag en frivillig afværge indsats bestående
af hydraulisk kontrol i form af oppumpning og rensning af forurenet vand. Såfremt Cheminovas frivillige
afværgeindsats ophører, har Region Midtjylland ansvar for indsatsen overfor forureningen. Forureningen
har historisk set haft en stor negativ påvirkning på miljøet i Nissum Bredning. Analyser og modelberegnin-
ger fra 2016 og 2017 viser, at hvis den nuværende afværge ophører, vil forureningen igen kunne forårsage
en negativ påvirkning af det omkringliggende miljø.
Aktivitet / årsag til forureningen
Forureningen stammer fra affaldshåndtering og spild fra Cheminovas produktion af pesticider mv. Forure-
ningen er sket fra 1953 og op i 1960'erne.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Lokaliteten er beliggende i et opfyldt område direkte ud til Limfjorden umiddelbart syd for Rønland. Foru-
reningen findes både i jord og grundvand og udgøres af pesticider, som er langsomt nedbrydelige, samt
kviksølv, som ikke nedbrydes. Derudover er der forurenet med utallige andre kemikalier relateret til frem-
stillingen af pesticider. Der foreligger ikke tilstrækkelig viden til at vurdere mængden af forureningen.
Gennemførte undersøgelser
Cheminova og Ringkjøbing Amt har i 1980'erne og 90'erne udført en række undersøgelser på grunden.
Senest har Region Midtjylland i 2018 udført en større forureningsundersøgelse.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
De gamle fabriksbygninger er fjernet og det forurenede område ligger i dag ubenyttet hen. Området er
indhegnet, så der ikke er adgang for offentligheden. Cheminova har i 1980'erne afgravet enkelte hot spot
områder, og har siden 80'erne udført en frivillig afværge i form af oppumpning af forurenet grundvand,
som efter en forrensning renses i Cheminovas nuværende renseanlæg. Formålet med oppumpningen er at
sikre, at forureningen ikke spredes til det omgivende miljø. Der foretages ingen væsentlig kildereduktion
eller kildefjernelse ved afværgepumpningen. Så længe Cheminova opretholder driften af den nuværende
frivillige hydrauliske kontrol, vil det koste virksomheden i størrelsesordenen ca. 1 mio.kr. pr. år. Regionen
har ingen udgifter til afværgeanlægget.
I perioden 2007-2019 har Cheminova løbende haft udgifter til deres afværgetiltag, mens Region Midtjyl-
land i 2018 udførte en større forureningsundersøgelse. Udgifterne hertil fremgår af nedenstående tabel. I
2014 blev den gamle fabriksgrund omfattet af offentlig indsats, hvilket medfører at regionen løbende bru-
ger tid på sagsbehandling.
Type
Drift af afværgeanlæg
Undersøgelser
Beløb
Ca. 1 mio. pr. år
0,9 mio. kr.
Financier
Cheminova
Regionen
9
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0010.png
Generationsforureninger - Faktaark
Behov for yderligere undersøgelser
Lokaliteten er velundersøgt og der er et detaljeret kendskab til omfang og udbredelse af forureningen.
Afhængig af den fremtidige afværgemetode kan der være behov for nye målrettede undersøgelser.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Afværgemetoder er tilgængelige. I dag drives en hydraulisk kontrol (afværgepumpning), som forhindrer
spredning af forureningen til det omkringliggende miljø. Metoden medfører ikke en oprensning. Forure-
ningen på den gamle fabriksgrund er sammenlignelig med forureningen i Høfde 42 depotet, hvilket med-
fører, at de afværgeløsninger, som er udviklet til håndtering af høfde 42 forureningen, også vil kunne an-
vendes til oprensning af forureningen på Cheminovas gamle fabriksgrund.
En oprensning er estimeret til 250-600 mio. kr., alt efter hvilke områder man ønsker oprenset.
10
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0011.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Midtjylland
Lokalitet nr.
673-00008 m.fl.
Lokalitet navn
Cheminovas nuværende fabriksgrund (Rønland), Harboøre Tange, Lemvig Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Forureningen på Rønland udgør en risiko for overfladevand (Limfjorden) og Natura2000 området i Knop-
per Enge. Cheminova foretager i dag en afværge indsats bestående af hydraulisk kontrol i form af op-
pumpning og rensning af forurenet vand. Forureningen har tilbage i tiden haft en stor negativ påvirkning
på miljøet i Nissum Bredning. Analyser og beregninger fra 2017 viser, at hvis den nuværende afværgeind-
sats ophører, vil forureningen igen forårsage en negativ påvirkning af det omkringliggende miljø.
Aktivitet / årsag til forureningen
Cheminovas nuværende fabriksgrund (Rønland) har været i drift siden starten af 1960'erne. Der er
igennem tiden sket udslip af miljøfremmede stoffer, som har forårsaget mange jordforureninger på
fabriksgrunden. Der er desuden gennem tiden blevet deponeret kemikalieaffald på lokaliteten. Ved
nye og nogle af de gamle forureninger er der udstedt påbud om undersøgelser og afværge.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Cheminova er beliggende på halvøen "Rønland" som er et lavtliggende område direkte ud til Limfjor -
den. Hele Rønland er kortlagt som forurenet. Forureningen findes både i jord og grundvand og udgøres
af en lang række forskellige kemikalier, som er anvendt i produktionen a f bl.a. pesticider. Mange af
stofferne er langsomt nedbrydelige. Der foreligger ikke tilstrækkelig viden til at vurdere den samlede
mængde af forurening i jorden. Lokaliteten vurderes at være kraftigt forurenet.
Gennemførte undersøgelser
Cheminova har gennem tiden udført en del forureningsundersøgelser, særlig med fokus på grund -
vandsforurening. Der er ikke foretaget tilstrækkelig detaljerede undersøgelser til at det er muligt at
prissætte en oprydning af disse forureninger.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Cheminovas nuværende fabriksgrund (Rønland) vurderes at være kraftigt forurenet i store områder. Che-
minova udfører i dag både påbudt og frivillig afværge i form af oppumpning af forurenet grundvand, som
renses i Cheminovas renseanlæg. Ved oppumpningen sikres, at forureningen ikke spredes til det omkring-
liggende miljø. Afværgen medfører ikke væsentlig kildereduktion eller kildefjernelse på de gamle forure-
ninger. Det nuværende system med både påbudt og frivillig oppumpning af forurenet grundvand vareta-
ges af Cheminova, og Regionen har ingen udgifter til afværgeanlægget. Det vurderes at koste Cheminova
et ukendt mio. beløb pr. år. at drive afværgen.
I perioden 2007-2019 har Cheminova løbende haft udgifter til deres afværgetiltag. Regionen er ikke be-
kendt med Cheminovas udgifter til driften af afværgeanlæggene på Rønland. Region Midtjylland gennem-
førte i 2016-2017 en større undersøgelse med fokus på at vurdere forureningsfluxen fra Rønland og den
gamle fabriksgrund til Limfjorden. Undersøgelserne var delvist finansieret af TUP midler. Udgifterne til un-
dersøgelsen fremgår af nedenstående tabel.
11
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0012.png
Generationsforureninger - Faktaark
Type
Drift af afværgeanlæg
Undersøgelser (TUP)
Beløb
??
0,9 mio. kr.
Financier
Cheminova
Miljøstyrelsen og Regionen
Behov for yderligere undersøgelser
Hvis Cheminova stopper afværgetiltagene over for de gamle forureninger, vil der være behov for en nær-
mere afgrænsning af hvilke forureninger, der er omfattet af offentlig indsats.
En undersøgelse af forureningens sammensætning og udbredelse på Rønland, så det er muligt efterføl-
gende at designe en oprydning, vil beløbe sig til et 2-cifret millionbeløb.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
I dag drives en hydraulisk kontrol, som forhindrer spredning af forurening til det omkringliggende miljø.
Metoden medfører ikke en væsentlig oprensning. Sammensætning og placeringen af forureningen på Røn-
land kendes endnu ikke i detaljer. Det er derfor usikkert hvorvidt afværgemetoderne, der finder anvendelse
på Høfde depotet også vil kunne anvendes på Rønland. Det forventes dog, at nogle af metoderne vil kunne
anvendes, men det kræver først nærmere undersøgelser og en detaljeret kortlægning af forureningen på
Rønland.
Omkostningerne til en oprensning af forureningen på Rønland vurderes at være >1 mia. kr.
12
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0013.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Syddanmark
Lokalitet nr.
565-00072
Lokalitet navn
Det tidligere Grindstedværket, Fabriksgrunden, Grindsted, Billund Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Risiko for overfladevand (Grindsted Å):
Forurenet grundvand strømmer fra fabriksgrunden mod Grindsted Å. Det er påvist, at tilstrømningen af
forurenende stoffer til Grindsted Å blandt andet medfører, at kvalitetskriteriet for vinylchlorid overskri-
des med en faktor 100 i åen.
Ingen risiko for værdifuldt grundvand:
Lokaliteten ligger uden for områder med værdifuldt grundvand, og det er gennem undersøgelser desu-
den dokumenteret, at forureningen via grundvandet ikke strømmer til disse områder.
Ingen risiko for direkte kontakt med forureningen:
Fabriksgrunden anvendes til erhverv og evt. risiko for direkte kontakt med forureningen på Fabriksgrun-
den forventes håndteret af virksomheden/Arbejdstilsynet.
Ingen risiko for afdampning fra forurenet grundvand:
Det er gennem undersøgelser vist, at afdampning fra forurenet grundvand ikke udgør en risiko for inde-
klimaet i boliger i Grindsted. I 2018 er det endvidere gennem undersøgelse påvist, at der ikke sker af-
dampning fra forureningen til udeluften.
Fabriksgrunden anvendes til erhverv og evt. risiko for afdampning på lokaliteten forventes håndteret af
virksomheden/Arbejdstilsynet.
Aktivitet / årsag til forureningen
Produktion af medicinalvarer mv. på Grindstedværket siden 1924 har medført spild, deponering og ud-
ledning af forurenende stoffer i og omkring Grindsted. Forureningen er sket over en lang årrække, og det
er ikke muligt at påbyde forureneren en oprydning.
Jordforureningerne efter det tidligere Grindstedværket findes i fire kildeområder: Fabriksgrunden, bane-
gravsdepotet, afløbsgrøften og Grindsted gl. losseplads. Ud over disse kildeområder har udledning af
virksomhedens spildevand medført forurening af Grindsted-Varde Å-systemet og Grindsted Engsø. Af
disse forureninger udgør kun forureningsfanen fra fabriksgrunden for nuværende en dokumenteret ri-
siko jf. Jordforureningsloven, se ovenfor.
Regionen er gennem undersøgelser i gang med at afklare, om forureningsfanen fra Grindsted gl. losse-
plads udgør en trussel overfor Grindsted Å og om lossepladsen dermed er omfattet af den offentlige ind-
sats jf. Jordforureningsloven. Samtidig gennemfører regionen undersøgelser, der har til formål at afklare,
om en delvis kildefjernelse kan have en miljømæssig gevinst i forhold til en eventuel påvirkning af Grind-
sted Å. Omkostningerne til indsats overfor forureningsfanen med henblik på at reducere en eventuel på-
virkning af Grindsted Å vil overstige 50 mio. kr. Hvis Grindsted gl. losseplads viser sig at udgøre en risiko
for Grindsted Å, vil den derfor blive omfattet af den offentlige indsats jf. Jordforureningsloven og dermed
skifte fra at være en type 2 til at blive en type 1 generationsforurening.
En eventuel kildefjernelse på fabriksgrunden vil ikke reducere påvirkningen af Grindsted Å før efter mini-
mum 20 år, og der er pt. indikationer af, at tyngden af forureningsfanen har forladt fabriksgrunden (se
også afs ittet ”Forure i ge s karakteristika – stoffer, æ gder”). For Gri dsted gl. losseplads vil e kil-
defjernelse først medføre reduktion af påvirkning af Grindsted Å efter 50-100 år. Fjernelse af kilden på
13
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0014.png
Generationsforureninger - Faktaark
disse forureninger kan derfor ikke stå alene, og hverken for fabriksgrunden eller Grindsted gl. losseplads
er det givet, at kildefjernelse vil være en forudsætning for at imødegå risiko overfor Grindsted Å.
I Banegravsdepotet, der er ca. 400 m langt og ca. 20 m bredt, er der deponeret ca. 10.000 m
3
blandet af-
fald fra Grindstedværket, herunder 2-6 tons kviksølv, 3 tons oliekomponenter og 1 ton medicinalproduk-
ter. Depotet er beliggende på et privatejet areal langs en tidligere jernbanedæmning, der nu er en of-
fe tlig sti. I de for 5
fra depotet ligger havefore i ge ”Hede ”. Regio e ge e førte i
e
afværgeforanstaltning, der sikrer mod kontakt med forureningen, og i dag er der endvidere opsat skilte
langs stien, hvor der gøres opmærksom på forureningen og på at adgang til depotet er forbudt. Forure-
ningen udgør ikke en risiko jf. Jordforureningsloven og depotet er derfor ikke omfattet af den offentlige
indsats. Det er tidligere estimeret, at en kildefjernelse vil beløbe sig til ca. 110 mio. kr., og depotet er der-
med en type 2 generationsforurening.
Den spildevandsudledning fra Grindstedværket, der har medført forurening af Grindsted-Varde Å-syste-
met og Grindsted Engsø, er ikke en jordforurening, og disse forureninger er dermed ikke omfattet af
Jordforureningsloven. Der har som følge af forureningen efter spildevandsudledningen været forbud
mod afsætning af fisk fanget i Grindsted-Varde Å-systemet siden 1972. Der ligger nu boliger omkring Eng-
søen, og forureningen fra Grindstedværket begrænser den rekreative anvendelse af søen, hvor der i dag
er en lang række bade- og vandsportsaktiviteter, der er forbudt på grund af risiko for kontakt med foru-
reningen i bunden af søen. Billund Kommune gennemfører i øjeblikket undersøgelser, der har til formål
at belyse mulighederne for oprensning af Engsøen samt at estimere omkostningerne til en eventuel op-
rensning.
På baggrund af ovenstående er det udelukkende påvirkningen af Grindsted Å fra forureningsfanen fra
fabriksgrunden, der er beskrevet og vurderet i det efterfølgende.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Der er fra fabriksgrunden konstateret en massiv forurening af det øvre grundvandsmagasin til ca. 80 me-
ters dybde. Forureningen spredes i sydvestlig retning med grundvandet under en stor del af Grindsted by
mod Grindsted Å. De mobile forureningsstoffer vurderes at være transporteret med grundvandet væk fra
fabriksgrunden, så den kraftigste forurening i grundvandet nu findes et sted mellem fabriksgrunden og
Grindsted Å.
På baggrund af målinger i Grindsted Å har Danmarks Tekniske Universitet estimeret, at åen årligt tilføres
ca. 235 kg vinylchlorid fra det forurenede grundvand. Vinylchlorid stammer fra naturlig nedbrydning af
chlorerede opløsningsmidler, som har været anvendt på fabriksgrunden. Denne mængde giver anledning
til, at kvalitetskriteriet for vinylchlorid er overskredet med en faktor 100 i Grindsted Å. Sammen med vi-
nylchlorid tilføres åen via det forurenede grundvand en lang række andre forureningskomponenter. For
mange af disse stoffer er der endnu ikke fastsat kvalitetskriterier for overfladevand.
Gennemførte undersøgelser
Værdifuldt grundvand:
Der er side
’er e ge e ført e la g række
undersøgelser med henblik på
at sikre, at forureningen ikke udgør en risiko for grundvand, der indvindes til drikkevand.
Indeklima i boliger: Det er i 2011 og 2018 undersøgt, om afdampning fra forureningsfanen udgør en ri-
siko for indeklimaet i boligerne i Grindsted. I 2018 er det endvidere undersøgt, om der sker afdampning
fra forureningen til udeluften.
Overfladevand: Som forberedelse til regionernes opgave vedr. jordforureningers påvirkning af overflade-
vand er der siden 2011 udført flere teknologiudviklingsprojekter, hvor udstrømningen af forureningsfa-
nen til Grindsted Å er anvendt som feltlokalitet. Desuden har forureningen indgået som feltlokalitet i det
strategiske forskningsprojekt GeoCON. Endvidere har DTU Miljø anvendt lokaliteten i en række andre
ph.d.- og forskningsprojekter. Regionen har været tæt involveret i disse og integreret resultaterne i regi-
onens egne undersøgelser og risikovurderinger.
14
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0015.png
Generationsforureninger - Faktaark
Der er side
’er e ge e ført u dersøgelser, so belyser forure i gsfa e s strø i g fra fabriks-
grunden til Grindsted Å. Senest har regionen i 2019 igangsat yderligere undersøgelser af forureningsfa-
nen med henblik på vurdering af forureningens påvirkning af Grindsted Å.
Overvågning: Forureningen i grundvandet overvåges løbende.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Regionen har i 2019 igangsat forberedende arbejder til etablering af et pilot-renseanlæg tæt på Grind-
sted Å. Indsatsen foretages overfor den kraftigst forurenede del af forureningsfanen og har til formål at
reducere udstrømningen af forurenende stoffer til Grindsted Å samt at opbygge erfaring, der kan under-
støtte en eventuel senere fuldskalaoprensning.
Behov for yderligere undersøgelser
Forud for projektering af en eventuel afværgeløsning overfor hele forureningsfanen, er der behov for
omfattende yderligere undersøgelser, herunder tilstrækkelig belysning af forureningsfanens horisontale
og vertikale udbredelse tæt på åen. Der er endvidere behov for afklaring af, om der findes brugbare af-
værgemetoder eller, om der er behov for metodeudvikling.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Der er behov for afværgeforanstaltning overfor udsivningen af forurenende stoffer til Grindsted Å fra fa-
briksgrunden. Den kraftigst forurenede del af fanen vurderes at have forladt fabriksgrunden, og der for-
ventes derfor ikke at være behov for at gennemføre en afværgeindsats på lokaliteten. Det vurderes der-
for, at den største og hurtigste effekt kan opnås ved en afværgeindsats tæt på Grindsted Å. Regionens
igangværende undersøgelser af forureningsfanen vil bidrage til nærmere afklaring af forureningens for-
deling i grundvandet og udstrømningen til Grindsted Å samt mulighederne for at gennemføre en effektiv
afværgeindsats.
Som følge af forureningens omfang og karakter er det på det nuværende vidensgrundlag vanskeligt at
prissætte den nødvendige fremadrettede indsats. Det bedste aktuelle skøn er således 460 mio.kr.
For oplysninger om udmøntningen af den statslige bevilling af maj 2019 på i alt 50 mio. kr. til indsatser
over for forureninger efter Grindstedværket henvises til Region Syddanmarks politiske beslutning af 24.
juni 2019:
https://www.rsyd.dk/wm515734#punktnavn23
15
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0016.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Syddanmark
Lokalitet nr.
555-00101
Lokalitet navn
Kærgård Klitplantage, Varde Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Risiko for overfladevand (Vesterhavet)
Aktivitet / årsag til forureningen
I perioden fra 1956 til 1973 deponerede det daværende Grindstedværket A/S, efter tilladelse fra myndig-
hederne, spildevand i Kærgård Klitplantage. Spildevandet stammede fra værkets produktion af vitaminer
og lægemidler, og blev transporteret til området i tankbiler. Deponeringen skete i 6 udgravede gruber i
klitområdet, beliggende i en afstand af 400
800 meter fra kysten.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Der blev i alt deponeret ca. 286.000 kubikmeter spildevand i Kærgård Klitplantage. Spildevandet inde-
holdt bl.a. stoffer som kviksølv, cyanid, sulfonamider, barbiturater, anilin og klorerede opløsningsmidler.
Udsivning fra gruberne har forurenet jord, grundvand og overfladevand, og der er i dag badeforbud langs
1.400 meter af stranden. Derudover frarådes ophold på stranden og i klitterne. Hvert år strømmer store
mængder forurening ud i havet, hvoraf vinylklorid udgør ca. 800 kg.
Gennemførte undersøgelser
Der er i løbet af de sidste 15 år gennemført en lang række detaljerede undersøgelser af forureningens
udbredelse, sammensætning og masse. Formålet med undersøgelserne har været at skabe et overblik
over forureningssituationen. Herudover blev der i 2009 og 2010 gennemført en række pilotforsøg i grube
1 og grube 2. Pilotforsøgene havde til formål at skabe et teknisk og økonomisk overblik over, hvilke me-
toder der ville egne sig bedst til en fuldskala oprensning af grundvandet under gruberne. I den forbin-
delse testede regionen både en termisk, en biologisk og en kemisk oprensningsmetode. Arbejdet blev
gennemført i et samarbejde med et konsortium bestående af internationale firmaer fra USA, Canada og
Danmark samt Aalborg Universitet Esbjerg og Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby. På baggrund af de
gennemførte pilotforsøg anbefalede konsortiet en oprensningsløsning, hvor man kombinerer en kemisk
oprensning med en biologisk efterpolering. Den anbefalede kombinationsmetode er i 2018 yderligere
blevet testet i et demonstrationsanlæg i grube 3. Testen har vist, at kombinationsmetoden er meget ef-
fektiv til bekæmpelse af forureningen i grundvandet.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
En afværgeindsats i Kærgård Klitplantage har været i gang siden 2008, og der er foreløbig brugt ca. 70
mio. kr., hvoraf 25 mio. kr. er finansieret af staten. Den hidtidige indsats har primært omfattet den del af
forureningen, som kunne graves væk, mens indsatsen over for det forurenede grundvand foreløbig kun
er i den indledende fase. Indsatsen over for det forurenede grundvand kan igangsættes med kort varsel.
Der pågår etablering af oprensningsanlæg i gruberne 1 og 4 samt fuldskaladrift af oprensningsanlægget i
grube 3. Der er ikke truffet politisk beslutning om finansiering af anlæggenes videre drift
ej heller om
etablering af oprensningsanlæg i grube 2.
Behov for yderligere undersøgelser
Der er ikke behov for yderligere undersøgelser forud for iværksættelse af yderligere afværgeforanstalt-
ninger.
16
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0017.png
Generationsforureninger - Faktaark
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Hvis der ikke sker oprensning af grundvandsforureningen, vil forureningen af Vesterhavet fortsætte år-
hundreder frem.
En oprensning af grundvandsforureningen vil kunne gennemføres på ca. 6 år. Derefter vil der gå i størrel-
sesordenen 10-15 år før badeforbuddet kan ophæves.
Det vurderes, at der skal bruges yderligere ca. 82 mio. kr. til oprensningen. Igangværende teknologiud-
vikling kan muligvis reducere omkostningerne yderligere.
For oplysninger om udmøntningen af den statslige bevilling af maj 2019 på i alt 50 mio. kr. til indsatser
over for forureninger efter Grindstedværket henvises til Region Syddanmarks politiske beslutning af 24.
juni 2019:
https://www.rsyd.dk/wm515734#punktnavn23
17
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0018.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Syddanmark
Lokalitet nr.
523-05725
Lokalitet navn
Himmark Strand, Sønderborg Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Risiko for overfladevand (Lillebælt)
Aktivitet / årsag til forureningen
I perioden fra ca. 1950 til 1967 deponerede Danfoss, efter tilladelse fra myndighederne, spildevand ved
Himmark Strand. Spildevandet stammede fra værkets produktion og blev transporteret til området i
tromler og brændt af. Deponeringen er sket forskellige steder på arealet i umiddelbar nærhed af havet.
Derudover er der deponeret fast affald på arealet.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Det er vurderet, at der er deponeret mellem 28.000-52.000 m
3
affald på lossepladsen bl.a. fra Danfoss.
Heriblandt ca. 6-700.000 liter spildevand ved Himmark Strand. Spildevandet indeholdt bl.a. stoffer som
olie og klorerede opløsningsmidler. Udsivning fra forureningen betyder, at der i dag er badeforbud langs
600 meter af stranden. Derudover er der restriktioner i forhold til ophold på stranden. Det er vurderet, at
der findes i omegnen af 300 tons olie og 4 tons klorerede opløsningsmidler indenfor det forurenede om-
råde. Det er vist, at forureningen er spredt ud under havbunden, omfanget er dog pt. ukendt.
Gennemførte undersøgelser
Der er i 2019 udført omfattende undersøgelser på Himmark Strand. Danfoss har igangsat supplerende
undersøgelser for at belyse mulige oprensningsmetoder.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Der er ikke gennemført eller igangsat afværgeforanstaltninger
Behov for yderligere undersøgelser
Forud for projektering af en eventuel afværgeløsning er der behov for supplerende undersøgelser. Blandt
andet er det nødvendigt at undersøge, hvor langt forureningen spreder sig ud under havet. Danfoss er i
gang med dette i samarbejde med regionen og kommunen.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Forureningen vil, hvis den ikke fjernes, medføre at der vil ske udsivning af forurening til havmiljøet i
mange år frem.
18
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0019.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Hovedstaden
Lokalitet nr.
173-00065 m. fl.
Lokalitet navn
Lundtoftevej 150-160 m.fl. Lyngby-Taarbæk Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
De hidtidige undersøgelser viser, at forureningen på lokaliteterne ikke udgør en risiko over for indvindin-
gen af drikkevand ved det nærmeste vandværk, Dybendal. Det er imidlertid uvist, om forureningen udgør
en risiko for drikkevandsindvindingen ved Ermelundsværket. Uanset om dette er tilfældet, viser undersø-
gelserne dog, at forureningen udgør en risiko over for grundvandsressourcen i området, som ligger i et
Område med Særlig Drikkevandsinteresse (OSD).
I undersøgelsernes risikovurdering konkluderes, at forureningen muligvis udgør en risiko overfor Mølleåen,
men at den ikke udgør en risiko overfor andre målsatte overfladevandsområder. Undersøgelserne konklu-
derer, at forureningen ikke udgør en risiko for følsom arealanvendelse som fx boliger og børneinstitutio-
ner.
Aktivitet / årsag til forureningen
Forureningen stammer hovedsagelig fra fabrikation af køleskabe og består af klorerede opløsningsmidler.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Forureningen består af klorerede opløsningsmidler.
Gennemførte undersøgelser
Der er gennem de seneste år udført omfattende forureningsundersøgelser ved lokaliteterne, da det oprin-
deligt blev vurderet, at forureningen kunne true eksisterende vandindvindinger og grundvandsressourcen
samt målsat overfladevand. De afgrænsende grundvandsundersøgelser forventes afsluttet i 2020. Under-
søgelserne skal danne baggrund for en vurdering af grundvandsrisikoen og behovet for oprensning. Den
videre indsats i forhold til målsat overfladevand indgår i næste vandplanperiode i 2021-2027.
Der er hidtil brugt 15,1 mio. kr. på undersøgelser af forureningen.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Ingen
Behov for yderligere undersøgelser
Der er behov for yderligere undersøgelser i forhold til endelig afklaring af risikovurdering og forud for
etablering af afværgeforanstaltninger.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Forureningen fra lokaliteterne ligger meget dybt under terræn, og den udgør en stor masse. På disse loka-
liteter er det derfor ikke aktuelt at foretage en kildereduktion ved fx bortgravning af forurenet jord. Der
findes imidlertid afværgeteknikker, som kan forhindre forureningsspredning fra lokaliteterne til eksiste-
rende og fremtidige drikkevandsindvindinger, men de skal drives i meget lang tid.
Forureningen kan fastholdes, så den ikke spredes yderligere, ved at oppumpe forurenet grundvand, og
rense vandet inden det udledes til fx et overfladevandsområde. Nedsivningen af forurening kan reduceres
ved at oppumpe forurenet poreluft fra højere liggende sandlag, der ikke er vandmættede. Da der allerede
ligger en meget stor forureningsmængde i det dybtliggende grundvandsmagasin, skal en eventuel afvær-
geløsning med oppumpning og rensning af forurenet grundvand drives i lang tid; måske mere end 100 år.
19
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0020.png
Generationsforureninger - Faktaark
Med henblik på at afklare om forureningen udgør en risiko for indvindingen ved Ermelundsværket gen-
nemføres der i 2019-20 supplerende undersøgelser. De forventes at kunne gennemføres for et beløb på
under 1 mio. kr.
En oprensning, der har til formål at sikre drikkevandsindvindingen ved Ermelundsværket og grundvands-
ressourcen som helhed forventes kunne gennemføres for ca. 116 mio. kr. Der er nogen usikkerhed knyttet
til beløbet, idet der ikke er udarbejdet skitseprojekt for oprensningen.
20
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0021.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Hovedstaden
Lokalitet nr.
165-00016
Lokalitet navn
Naverland 26 A og B, Albertslund Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Forureningen kan udgøre en risiko for grundvandsressourcen i området.
Risikoen overfor den lokale drikkevandsindvinding håndteres i kraft af to tiltag. Regionens afværgeop-
pumpning sikrer mod yderligere udsivning af forurening fra kildeområdet til grundvandsmagasinet, og
vandforsyningsselskabets indsats
i form af en afværgeoppumpning tættere på kildepladsen
som sik-
rer drikkevandet mod den forureningsfane, der allerede findes i grundvandsmagasinet i nogen afstand
fra den forurenede lokalitet.
Aktivitet / årsag til forureningen
Forureningen består af klorerede opløsningsmidler, og stammer fra en virksomhed, der omlastede og
videresolgte disse stoffer. Arealet anvendes til industri.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
I jord og grundvand ligger stadig adskillige tons klorerede opløsningsmidler. Masseestimatet er behæftet
med usikkerhed, da der findes store mængder i fri fase.
Gennemførte undersøgelser
Omfattende undersøgelser udført af Københavns Amt og Region Hovedstaden har vist, at der er en kraf-
tig forurening med klorerede opløsningsmidler, som er spredt dybt ned i og flere hundrede meter væk i
det primære grundvandsmagasin.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
I 2008 iværksatte Region Hovedstaden en afværgepumpning fra det mest forurenede område på grun-
den. Formålet med afværgepumpningen er at begrænse spredningen af grundvandsforureningen. Paral-
lelt hermed har regionen gennemført undersøgelser med DTU Miljø. Forureningen er så udbredt og kraf-
tig, at regionen foreløbig fortsætter afværgepumpningen fremfor at gennemføre en kildeoprensning.
Ved afværgeoppumpningen er der i perioden 2008-2018 fjernet omtrent 2.850 kg klorerede opløsnings-
midler. Regionen overvåger forureningens udbredelse i grundvandsmagasinet i samarbejde med HOFOR
og Glostrup Vandforsyning.
Til og med 2018 har omkostningerne til amtets og regionens indsats været i alt 7,9 mio. kr. Udgifterne
fordeler sig på 3,6 mio. kr. til undersøgelser, 2,5 mio. kr. til afværgeforanstaltninger og 1,8 mio. kr. til
overvågning.
Behov for yderligere undersøgelser
Der er behov for yderligere undersøgelser i forhold til endelig afgræsning på ejendommen forud for etab-
lering af yderligere afværgeforanstaltninger.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Der findes oprensningstekniker, som kan eliminere risikoen fra forureningen overfor grundvandet.
Risikoen kan håndteres ved enten at foretage en kildereduktion (f.eks. bortgravning eller opvarmning)
eller ved at gennemføre en afskærende løsning ved oppumpning og rensning af forurenet grundvand.
21
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0022.png
Generationsforureninger - Faktaark
Omkostningerne til en oprensning der omfatter en betydelig reduktion dvs. fjernelse af kildeområdet,
forventes at ville udgøre omtrent 118 mio. kr. Der er knyttet nogen usikkerhed til beløbet.
Ved en fjernelse af kildeområdet vil der ikke længere være behov for regionens afværgepumpning. De
årlige driftsomkostninger til afværgeoppumpningen udgør i dag ca. 250.000 kr., og driftsperioden må for-
ventes at være op mod 100 år. Med så lang en driftsperiode vil der med mellemrum
måske hvert 10. år
- være brug for renovering af afværgepumpningen og det tilknyttede renseanlæg.
Den samlede forventede udgift til den igangværende afværgeoppumpning er ca. 75 mio. kr.
22
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0023.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Hovedstaden
Lokalitet nr.
229-00182
Lokalitet navn
Vestergade 5, Skuldelev, Frederikssund Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Risikoen over for boliger i området er afhjulpet ved igangværende tiltag.
Forureningen udgør en risiko for eksisterende vandindvinding og for grundvandsressourcen i område med
særlige drikkevandsinteresser. Forureningen har allerede spredt sig til det dybereliggende grundvandsma-
gasin i kalken, hvorfra Skuldelev Vandværk indvinder drikkevand. Modelberegninger og intensiv overvåg-
ning af kalkmagasinet viser, at forureningen spredes i retning mod én af Skuldelev Vandforsynings tre ind-
vindingsboringer.
Undersøgelserne viser, at forureningen p.t. ikke udgør risiko for det nærmeste målsatte overfladevands-
område Koholm Mose.
Aktivitet / årsag til forureningen
Forureningen stammer fra en metalvarefabrik, som har forårsaget en massiv forurening med klorerede
opløsningsmidler.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Forureningen består af klorerede opløsningsmidler, og der er konstateret et antal hot spots. Forureningen
er spredt til det dybtliggende grundvandsmagasin i kalken.
Gennemførte undersøgelser
Frederiksborg Amt og efterfølgende Region Hovedstaden har gennemført en række undersøgelser, som
har vist, at forureningen udgjorde en risiko for såvel boliger i nærheden af metalvarefabrikken som for
grundvandet, der indvindes fra Skuldelev Vandværks boringer.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Der er foretaget indeklimasikring i en række boliger ved etablering af ventilation under gulv og ved tæt-
ning af utætte kloakker, der fungerede som spredningsveje for forureningen.
Derudover er der i området ved byens gadekær gennemført oprensning af forureningen ved brug af en
række meget forskellige metoder, der baserer sig på kemisk nedbrydning, biologisk nedbrydning og op-
varmning af jorden.
Der foregår overvågning af forureningen i det sekundære grundvand, i kloakker, i indeklimaet i tre boliger
og af forureningen i det dybe kalkmagasin, hvorfra Skuldelev Vandværk indvinder vand. Regionen har
blandt andet etableret en overvågningsboring tæt på den af Skuldelev Vandværks boringer, der ligger nær-
mest forureningen. I 2018 er vandet i denne moniteringsboring endnu ikke påvirket af forureningen.
Til og med 2018 har omkostningerne til amtets og regionens indsats været i alt 86,3 mio. kr. Udgifterne
fordeler sig på 15,5 mio. kr. til undersøgelser og 70,8 mio. kr. til afværgeforanstaltninger.
Behov for yderligere undersøgelser
-
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Størstedelen af forureningskilden ligger på den tidligere fabriksgrund. Forureningskilden kan f.eks. fjernes
ved at opvarme den forurenede jord. Denne løsning er dog udfordret af, at der ligger en virksomhed i drift
23
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0024.png
Generationsforureninger - Faktaark
på det areal der skal oprenses. Hvis en sådan oprensning skal være effektiv i forhold til Skuldelev Vand-
værks boring, skal den i øvrigt suppleres med en langvarig oppumpning og rensning af forurenet grund-
vand.
En afværgeoppumpning alene
dvs. uden kildereduktion i form af fx opvarmning af det forurenede om-
råde
vil heller ikke være tilstrækkelig til at sikre indvindingen af drikkevand.
Omkostningerne til afværgeforanstaltninger på fabriksgrunden
fx opvarmning af den forurenede jord - er
skønnet til ca. 47 mio. kr. Dertil kommer omkostninger på skønsmæssigt 25 mio. kr. til afværgeoppump-
ning, som skal drives i en længere årrække, og omkostninger til overvågning.
24
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0025.png
Generationsforureninger - Faktaark
Region
Hovedstaden
Lokalitet nr.
219-00007
Lokalitet navn
Collstropgrunden ved Esrum Sø, Hillerød Kommune
Risiko og prioritering i forhold til jordforureningslovens kriterier
Lokaliteten ligger indvindingsopland og delvist i OSD. På baggrund af undersøgelser og beregninger er
det vurderet, at transporttiden for arsen i det sekundære grundvand til Esrum Sø er 450 år. Da denne
transport således foregår meget langsomt, vil der gå mange år, før en grundvandstransporteret forure-
ning fra Collstropgrunden vil kunne ses i først det målsatte vandløb Bramaholm Bæk og dernæst i Esrum
Sø.
Grøftesystemet umiddelbart uden for lokaliteten afvander til Bramaholm Bæk. Dermed er der risiko for,
at forurening fra Collstropgrunden bliver transporteret med overfladevand til først Bramaholm Bæk og
dernæst til Esrum Sø. Denne transport af arsen kan foregå hurtigere end transporten gennem grund-
vandsmagasinet. Forureningen kan dermed på sigt udgøre en risiko for det målsatte vandløb Bramaholm
Bæk og dermed også for Esrum Sø.
Aktivitet / årsag til forureningen
Forureningen ved lokaliteten stammer fra træimprægnering af telefonpæle, som foregik i perioden 1936-
76. Forureningen består hovedsagelig af arsen, krom og kobber.
Forureningens karakteristika
stoffer, mængder
Det skønnes, at ca. 120.000 m3 jord er stærkt forurenet. Grunden ligger i Stenholtsvang i den sydlige del
af Gribskov, og den er indhegnet, så offentligheden har ikke adgang til det forurenede areal. Der foregår
til stadighed en udvaskning af tungmetaller fra grunden til et grøftesystem beliggende øst for det indheg-
nede område.
Gennemførte undersøgelser
Der er siden 1977 gennemført et stort antal forureningsundersøgelser ved lokaliteten. Undersøgelserne
har fundet sted i grundvandet, i overfladevand i nærliggende grøfter og i nedstrøms beliggende vandløb
samt i Esrum Sø. Både grundvand og overfladevand fra den forurenede lokalitet strømmer mod Esrum
Sø.
Der er udført et stort antal undersøgelser af både jord, grundvand og overfladevand ved lokaliteten. Re-
gionen moniterer forureningsspredningen i grundvand, grøfter og vandløb med henblik på løbende at
revurdere, om forureningsspredningen til grundvand og målsat overfladevand foregår så langsomt, som
det forventes ud fra tidligere undersøgelser og beregninger.
Regionens seneste monitering i 2017 viser, at vand og sedimentet i grøftesystemet er forurenet med
navnlig arsen. Forureningen skyldes, at der til stadighed udvaskes tungmetaller fra grunden, og at grøfte
syste et der ed bliver ”ge forure et” efter opgrav i ge af forure et sediment
i senest 2011.
Gennemførte / etablerede afværgeforanstaltninger
Inde på lokaliteten er der i forbindelse med tidlige undersøgelser bortgravet nedgravede tromler og foru-
renet bark fra et særligt kraftigt forurenet område.
Det terrænnære grundvand fra lokaliteten afvander til et gravet grøftesystem uden for lokaliteten. I grøf-
tesystemet foregår en udfældning i bundsedimentet af navnlig arsen. Det forurenede bundsediment er
flere gange blevet bortgravet og deponeret inde på lokaliteten, som er indhegnet med henblik på at for-
hindre offentlig adgang til det forurenede areal.
25
Plan for generationsforureninger marts 2020
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvad den estimerede samlede restregning for at oprense generationsforureningerne inden 2030 vil være samlet og hvert år årligt, til miljøministeren
2231525_0026.png
Generationsforureninger - Faktaark
Regionen overvåger systematisk både grundvand og overfladevand i området mellem Collstropgrunden
og Esrum Sø.
Regionen overvåger vandkvaliteten grundvand, overfladevand i grøftesystemet og overfladevandet i den
målsatte Bramaholm Bæk. Formålet er at iværksætte tiltag, hvis der opstår risiko for påvirkning af vand
eller bundsediment i Bramaholm Bæk.
Der er i alt brugt 8,3 mio. kr. på det tidligere amts og regionens indsatsen på lokaliteten. Indsatsen forde-
ler sig på 1,9 mio. kr. til undersøgelser og overvågning og 6,4 mio. kr. til afværgeindsatsen.
Behov for yderligere undersøgelser
Der er behov for yderligere undersøgelser forud for etablering af afværgeforanstaltninger.
Behov for og muligheder for afværgeforanstaltninger
Der findes oprensningsteknikker, f.eks. bortgravning, der kan fjerne forureningen fra Collstropgrunden.
De oprensningstekniker, der har været overvejet, er imidlertid ikke alle lige aktuelle, idet overvejelserne
blev foretaget for 25 år siden, dvs. i en rapportering fra 1994.
Før der gennemføres en oprydning ved Collstropgrunden, skal det derfor genovervejes, hvilke teknikker
der er aktuelle herunder om der udviklet teknikker der ikke kun flytter tungmetalforurenet jord fra et
sted til et andet.
Udgifterne til en oprensning, der helt eliminerer risici over for grundvand og overfladevand, blev senest
vurderet i en rapport fra 1991. I rapporten vurderes det, at de samlede omkostninger til en oprensning
vil beløbe sig til 200-250 mio. kr. Dette estimat må anses for at være meget usikkert; dels fordi der er
sket en stor udvikling i afværgeteknikker siden 1991, og dels fordi omkostningerne er beregnet efter en
metode, hvor det forudsættes, at oprydningen skal finansieres med et lån, der skal betales renter af. Det
nævnte beløb må således anses for at være større end omkostningerne til en oprydning.
Før der gennemføres en oprydning ved Collstropgrunden, skal der derfor udarbejdes et afværgeprogram,
hvor det belyses hvilke afværgeteknikker der er aktuelle samt hvilke økonomiske omkostninger og miljø-
belastninger, der er forbundet med at gennemføre afværgeprojekterne.
26
Plan for generationsforureninger marts 2020