Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2233683_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 21. august 2020
Miljøministerens endelige besvarelse af spørgsmål nr. 1141 (MOF alm. del) stillet 1. juli 2020 efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 1141
”Vil
ministeren redegøre for afgiftsstrukturen på spildevandsområdet, herunder om den nuværende
opsætning kan give kommunerne et forkert incitament til at udlede urenset spildevand frem for at
planlægge udledningerne, og vil ministeren oplyse beløbsstørrelser på afgifterne, jf. samråd om
spildevandsudledninger den 25. juni 2020 (samrådsspørgsmål AG og AH)?”
Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Der
betales afgift af spildevand, der udledes til søer, vandløb eller havet. Endvidere betales der afgift
af spildevand, der nedsives eller udledes på marker og lignende med henblik på nedsivning, jf.
spildevandsafgiftslovens § 1. Afgiften giver incitament til at reducere de udledte spildevandsmængder,
hvilket bidrager til en proportionel nedsættelse af forureningen. Afgiftsniveauet afhænger af indholdet
af de forurenende stoffer i spildevandet. Det giver renseanlæggene et direkte afgiftsincitament til at
forbedre rensningen af spildevandet, i det omfang omkostningerne forbundet hermed ikke overstiger
afgiften.
Der eksisterer dog en række undtagelser til afgiftspligten i spildevandsafgiftslovens § 9. Fx er
bortledning af regnvand i separatsystemer fritaget for spildevandsafgift. Det skyldes, at udledning
gennem separatsystemer indeholder en lav koncentration af forurenende stoffer.
Spildevand, der udledes fra overløbsbassiner, er også fritaget for spildevandsafgift, når der opstår
overløb udenom rensningsanlægget ved kraftige regnskyl. Det skyldes, at mængden af spildevand
udledt gennem overløb kan være relativt kompliceret at måle. For at give økonomisk incitament til at
mindske udledninger via overløb, kan et spildevandsanlæg få fradrag i opgørelsen af den målte
udledning, hvis de har opført regnvandsbassiner, som reducerer udledningerne via overløb.
Regnvand, der bortledes gennem fællessystemer, giver anledning til samme grad af forurening som
andet spildevand og er derfor afgiftsbelagt.
Det nuværende afgiftssystem og
–niveau
giver således incitament til at udlede færre forurenende
stoffer gennem renseanlæggene uden at differentiere mellem planlagte og ikke-planlagte udledninger.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1141: Spm. om afgiftsstrukturen på spildevandsområdet, til miljøministeren
2233683_0002.png
De aktuelle afgifter for spildevand fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 1. Afgiftssatser
Hjemmel
Afgiften udgør for følgende
stoffer indeholdt i spildevandet
Totalnitrogen
Totalfosfor
Organisk materiale opgjort som
biologisk iltforbrug efter 5 dage (BI
(modificeret))
Spildevandsanlæg, hvor
husholdningsspildevand udgør
mindst 15 pct. af tilledningen af
spildevand, opgør
koncentrationen i det udledte
vand efter måling eller betaler
efter følgende standarder
Nedsivning efter kommunal
tilladelse eller både mekanisk og
biologisk rensning, nitrifikation,
denitrifikation, kemisk fældning og
filtrering
Både mekanisk og biologisk
rensning, nitrifikation, kemisk
fældning og filtrering
Både mekanisk og biologisk
rensning, nitrifikation,
denitrifikation og kemisk fældning
Både mekanisk og biologisk
rensning, nitrifikation og
denitrifikation
Både mekanisk og biologisk
rensning, nitrifikation og filtrering
eller kemisk fældning
Samletank for toiletvand eller både
mekanisk og biologisk rensning og
nitrifikation
Både mekanisk og biologisk
rensning
Både mekanisk rensning og
kemisk fældning
Andre
Kilde: Skatteministeriet
2020
kr./kg.
2021-2023
kr./kg.
31,65
174,07
17,41
2024-
kr./kg.
33,39
183,64
18,36
§ 3, stk. 1
§ 3, stk. 1
§ 3, stk. 1
30,00
165,00
16,50
kr./m
3
kr./m
3
kr./m
3
§ 8, stk. 2, nr. 1
0,75
0,79
0,83
§ 8, stk. 2, nr. 2
§ 8, stk. 2, nr. 3
§ 8, stk. 2, nr. 4
§ 8, stk. 2, nr. 5
§ 8, stk. 2, nr. 6
§ 8, stk. 2, nr. 7
§ 8, stk. 2, nr. 8
§ 8, stk. 2, nr. 9
0,90
1,50
1,65
1,95
2,10
2,40
2,85
5,70
0,95
1,58
1,74
1,06
2,22
2,53
3,01
6,01
1,00
1,67
1,84
2,17
2,34
2,67
3,17
6,34
Som jeg nævnte ved samrådet om spildevand i september 2019, har jeg igangsat en række projekter,
der skal forbedre datagrundlaget ved overløb. For kun med bedre data vil det være muligt, at lægge en
afgift på overløb. Afrapportering af projekterne er undervejs, og når de endelige resultater foreligger,
vil de forskellige muligheder blive fagligt vurderet.
Lea Wermelin
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2