Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-13324
Den 31. august 2020
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1127 (MOF alm. del) stillet den 29. juni
2020 efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 1127
”Vil
ministeren oplyse status for arbejdet i Danmark, EU og internationalt - med at minimere tab af
mikro- og nanoplast fra bildæk samt oplyse: 1) Hvor stor en reduktion af mikroplastemission fra
bildæk man kunne opnå, hvis man stillede kvalitets- og holdbarhedskrav til nye bildæk, herunder krav
til materialevalg i dæk?, 2) Om der er sådanne eller lignende indgreb under overvejelse i EU-regi eller i
standardiseringsorganisationer?, 3) Hvad status er for udvikling af materialer til dæk, så der ikke
afgives mikro- eller nanoplast og som tillige har potentiale for at nedsætte støj fra kørslen?, 4) Hvor
stor en del af mikroplastemissionen fra dæk som vurderes at være afhængig af bilførerens kørselsmåde
samt vedligehold af bilen (dæktryk m.v.)?, og 5) om der på den baggrund vurderes at være behov for
en oplysningskampagne?”
Svar
Vi står i en plastikkrise, og de fleste af os har efterhånden set flere billeder af de skræmmende store
mængder plastik og mikroplast, der i dag findes i naturen, i luften og i havene. Vi ved, at bildæk ikke er
uopslidelige og at de bliver nedbrudt gennem slitage og friktion til fint støv eller små partikler, der
bliver hvirvlet op i luften. Det er bekymrende, at ca. 60 pct. af den mikroplast, der udledes og ender i
vores havmiljø, kommer fra bildæk
1
. Vi har stadig begrænset viden om, hvor stor indflydelse
materialevalget har på mængden af mikro- og nanoplast, som afslides fra dæk i brugsfasen. Vi mangler
en fælles standardiseret metode for, hvordan vi globalt måler dækafslid og udledningen af mikroplast
herfra. Der forskes heldigvis på området både i Danmark og internationalt, hvor der bl.a. er fokus på
mulige tiltag, som kan minimere mængden af udledt mikroplast. For at sikre erfaringsudveksling og
synergi mellem de mange forskellige forskningsprojekter om mikroplast) nationalt og internationalt)
er Miljøstyrelsen ved at etablere et dansk nationalt forsknings- og innovationsnetværk om mikroplast.
Netværket omfatter myndigheder, universiteter, rådgivere, forbruger og interesseorganisationer og er
tilknyttet det nye nationale plastikcenter i Miljøstyrelsen.
Ift. spørgsmål 1 om en reduktion af mikroplast ved kvalitets-og holdbarhedskrav til bildæk, findes der,
ifølge Miljøstyrelsen, ikke konkrete tal for reduktion af mikroplastemission ved materialevalg af dæk,
som oftest består af en blanding af naturgummi og syntetisk polymer. En hollandsk rapport estimerer,
hvor meget af mikroplastemissionen fra dæk der kan reduceres ved forskellige tiltag. Bl.a. er det
estimeret, at en fast standard for kvaliteten af dæk kan give en reduktion af slid på 5–20 pct. for det
enkelte dæk. Ligesom dæktryksmonitoreringssystemer i personbiler og varevogne kan give en
reduktion på 10–20 % for det enkelte dæk
2
.
1
2
Miljøstyrelsen: Microplastics - Occurrence, effects and sources of releases to the environment in Denmark, 2015
National Institute for Public Health and the Environment: Potential measures against microplastic emissions to water, 2017
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk