Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2239333_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-13324
Den 31. august 2020
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1127 (MOF alm. del) stillet den 29. juni
2020 efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 1127
”Vil
ministeren oplyse status for arbejdet i Danmark, EU og internationalt - med at minimere tab af
mikro- og nanoplast fra bildæk samt oplyse: 1) Hvor stor en reduktion af mikroplastemission fra
bildæk man kunne opnå, hvis man stillede kvalitets- og holdbarhedskrav til nye bildæk, herunder krav
til materialevalg i dæk?, 2) Om der er sådanne eller lignende indgreb under overvejelse i EU-regi eller i
standardiseringsorganisationer?, 3) Hvad status er for udvikling af materialer til dæk, så der ikke
afgives mikro- eller nanoplast og som tillige har potentiale for at nedsætte støj fra kørslen?, 4) Hvor
stor en del af mikroplastemissionen fra dæk som vurderes at være afhængig af bilførerens kørselsmåde
samt vedligehold af bilen (dæktryk m.v.)?, og 5) om der på den baggrund vurderes at være behov for
en oplysningskampagne?”
Svar
Vi står i en plastikkrise, og de fleste af os har efterhånden set flere billeder af de skræmmende store
mængder plastik og mikroplast, der i dag findes i naturen, i luften og i havene. Vi ved, at bildæk ikke er
uopslidelige og at de bliver nedbrudt gennem slitage og friktion til fint støv eller små partikler, der
bliver hvirvlet op i luften. Det er bekymrende, at ca. 60 pct. af den mikroplast, der udledes og ender i
vores havmiljø, kommer fra bildæk
1
. Vi har stadig begrænset viden om, hvor stor indflydelse
materialevalget har på mængden af mikro- og nanoplast, som afslides fra dæk i brugsfasen. Vi mangler
en fælles standardiseret metode for, hvordan vi globalt måler dækafslid og udledningen af mikroplast
herfra. Der forskes heldigvis på området både i Danmark og internationalt, hvor der bl.a. er fokus på
mulige tiltag, som kan minimere mængden af udledt mikroplast. For at sikre erfaringsudveksling og
synergi mellem de mange forskellige forskningsprojekter om mikroplast) nationalt og internationalt)
er Miljøstyrelsen ved at etablere et dansk nationalt forsknings- og innovationsnetværk om mikroplast.
Netværket omfatter myndigheder, universiteter, rådgivere, forbruger og interesseorganisationer og er
tilknyttet det nye nationale plastikcenter i Miljøstyrelsen.
Ift. spørgsmål 1 om en reduktion af mikroplast ved kvalitets-og holdbarhedskrav til bildæk, findes der,
ifølge Miljøstyrelsen, ikke konkrete tal for reduktion af mikroplastemission ved materialevalg af dæk,
som oftest består af en blanding af naturgummi og syntetisk polymer. En hollandsk rapport estimerer,
hvor meget af mikroplastemissionen fra dæk der kan reduceres ved forskellige tiltag. Bl.a. er det
estimeret, at en fast standard for kvaliteten af dæk kan give en reduktion af slid på 5–20 pct. for det
enkelte dæk. Ligesom dæktryksmonitoreringssystemer i personbiler og varevogne kan give en
reduktion på 10–20 % for det enkelte dæk
2
.
1
2
Miljøstyrelsen: Microplastics - Occurrence, effects and sources of releases to the environment in Denmark, 2015
National Institute for Public Health and the Environment: Potential measures against microplastic emissions to water, 2017
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1127: Spm. om status for arbejdet – i Danmark, EU og internationalt - med at minimere tab af mikro- og nanoplast fra bildæk, til miljøministeren
2239333_0002.png
Ift. spørgsmål 2 er der på EU-plan fokus på mikroplast i bildæk, og der vil blive kigget nærmere på
potentialet for reduktionsmetoder for bl.a. design af dæk inkl. udviklingen af en standard for afslid fra
dæk
3
. Når de europæiske eller internationale standardiseringsorganisationer har fundet en måde at
skabe pålidelige, nøjagtige og reproducerbare prøvningsmetoder til måling af dæks slidstyrke og
levetid, kan EU Kommissionen udarbejde delegerede retsakter for dæks slidstyrke og levetid.
Ift. spørgsmål 3 er Miljø- og Fødevareministeriet ikke bekendt med projekter, der undersøger
udviklingen af dæk, der ikke afgiver mikro- eller nanoplast, og som tillige har potentiale til at nedsætte
støj fra kørslen.
Til brug for besvarelse af delspørgsmål 4 om mikroplastemissionen fra dæk og bilførerens kørselsmåde
samt vedligehold af bilen er der indhentet bidrag fra Transport- og Boligministeriet, som har ressort
på området:
”Dæk
er en nødvendig del af køretøjet og sikrer en god kontakt mellem vej og køretøj. Designet af et
dæk kan medvirke til at reducere brændstofforbruget for køretøjet og derigennem CO
2
-udledningen.
På den ene side skal dækket være optimeret således, at det ikke har en høj rullemodstand og dermed et
højt brændstofforbrug og resulterende CO
2
-udledning. På den anden side skal et dæk sikre, at der er
tilstrækkeligt vejgreb, således at bilen har de nødvendige styreegenskaber og dermed et højt
sikkerhedsniveau. Når et køretøj kører med for lavt dæktryk, vil dette resultere i et større
brændstofforbrug og dermed en højere udledning af CO
2
til omgivelserne. Samtidig vil det medføre et
øget slid af køretøjets dæk og dermed en højere udledning af mikroplast. Den øgede udledning af
mikroplast er stærkt afhængig af, hvor lavt dæktrykket er. Det skal nævnes, at det siden 1. november
2014 har været lovpligtigt for nye lette køretøjer at være forsynet med et dæktrykovervågningssystem.
Dette system skal sikre, at alle dæk har samme dæktryk og advare føreren, hvis trykket falder med
mere end 20% eller er under 1,5 bar. Derudover viser undersøgelser, at udledningen af mikroplast
forøges, jo højere vægt køretøjet har. Dæk på tungere køretøjer udleder derfor mere mikroplast end
dæk på lettere køretøjer. Ligeledes kan førerens kørestil have betydning for udledningens størrelse.
Såfremt føreren har en kørestil med hårde opbremsninger, accelerationer med hjulspin, manøvrering
af køretøjet ved meget lav hastighed eller tilsvarende, der medfører, at dækkene på køretøjet slides
hurtigere, vil det medføre en øget udledning af mikroplast til omgivelserne.”
Ift. spørgsmål 5 vurderes det, at en informationskampagne umiddelbart vil have begrænset
indvirkning, da det siden 1. november 2014 har været lovpligtigt for nye personbiler at være forsynet
med et dæktrykovervågningssystem.
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
3
https://ec.europa.eu/environment/circular-economy/pdf/plastics-strategy.pdf
2