Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2234920_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. august 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1094 (MOF alm. del) stillet 23. juni efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 1094
Vil ministeren redegøre for, hvor og hvordan Weber-dommen fra EU-domstolen fra 2015 er
gennemført i dansk lov og praksis, og hvilke præcise ændringer dommen har medført i
bekendtgørelser og vejledninger vedrørende dumpning af optaget havbundsmateriale?”
Svar
Vandrammedirektivet er udmøntet i dansk lovgivning i Lov om vandplanlægning og underliggende
bekendtgørelser. Weser-dommen har ikke krævet ændring af dansk lovgivning men præciserer alene
vandrammedirektivets bestemmelser. Dommen er nævnt i kapitel 8 i vejledning til bekendtgørelse om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, hvor følgende er beskrevet:
”Spørgsmålet
om, hvornår der foreligger en ”forringelse” af tilstanden for et overfladevandområde,
jf. § 8, stk. 1, har været forelagt EU-Domstolen i sag C-461/13 (Bund für Umwelt und Naturschutz
Deutschland eV mod Bundesrepublik Deutschland). I afgørelsen (præjudiciel forelæggelse) fastslår
EU-Domstolen bl.a., at der foreligger en forringelse af tilstanden for et overfladevandområde, når
mindst et af kvalitetselementerne som omhandlet i vandrammedirektivets bilag V falder et niveau,
selv om denne forringelse ikke fører til, at hele overfladevandområdet rykker en klasse ned. Hvis det
pågældende kvalitetselement som omhandlet i bilag 5 til vandrammedirektivet allerede befinder sig i
den laveste klasse, udgør enhver for forringelse af dette element en "forringelse af tilstanden" for
overfladevandområdet.
Vandrammedirektivets bilag 5 er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 833 om fastsættelse
af miljømål for vandløb, søer, kystvande og overgangsvande og grundvand.
Afgørelsen i sag C-461/13 omhandler overfladevand og god økologisk tilstand og kan ikke direkte
overføres til forringelse af overfladevand for så vidt angår kemisk tilstand eller forringelse af
grundvandsforekomsters tilstand, hvor der gælder andre regler for tilstandsvurdering. Blandt andet
gælder der andre kvalitetsparametre, og der er kun to tilstandsklasser for overfladevands tilstand i
forhold til kemi (god/ikke god tilstand), ligesom der kun gælder to tilstandsklasser for
grundvandsforekomster (god/ringe tilstand). Det må dog umiddelbart forventes, at EU-Domstolen
ved en prøvelse vil fastlægge lignende beskyttelsesniveau i forhold hertil.
Det lægges på den baggrund til grund, at der vil foreligge en forringelse af overfladevand, for så vidt
angår kemisk tilstand/forringelse af grundvandsforekomsters tilstand, hvis der sker en direkte eller
indirekte påvirkning, der vurderes at ville medføre et fald fra god til ikke god/ringe tilstand, eller,
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1094: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor og hvordan Weber-dommen fra EU-domstolen fra 2015 er gennemført i dansk lov og praksis, og hvilke præcise ændringer dommen har medført i bekendtgørelser og vejledninger vedrørende dumpning af optaget havbundsmateriale, til miljøministeren
for forekomster i ikke god/ringe tilstand, en yderligere signifikant negativ påvirkning af det eller de
parametre, der er årsag til, at forekomsten ikke er i god/er i ringe tilstand.”
Ovenstående herunder bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter skal tages i
betragtning ved tilladelse til klapning.
Lea Wermelin
/
Katrine Nissen
2