Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2223250_0001.png
NOTAT
Pesticider og Biocider
J.nr. 2020 - 21040
Ref. MASOM
Den 23. juni 2020
Fagligt bidrag til besvarelse af MOF alm. del spm. 1035 vedr.
Vejledning om pesticidholdigt spildevand og pesticidholdigt
affald fra væksthusgartnerier
MOF alm. del spm. 1035
I MOF alm. del spm. 1035 bedes ministeren kommentere henvendelsen fra Dansk Gartneri, der
fremgår af MOF alm. del - bilag 550. Notatet her udgør Miljøstyrelsens faglige bidrag til besvarelsen.
Straf til gartnerierne for anvendelse af sprøjtemidler til lukkede produktioner i åbne væksthuse
Dansk Gartneri fremfører, at det er uklart, hvilken straf gartnerierne får for en forseelse ift. anvendelse
af pesticider godkendt kun til væksthuse.
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion kan ikke besvare spørgsmålet om straf, fordi der endnu ikke er
retspraksis på området. Det vil derfor ikke være muligt for Miljøstyrelsen på forhånd at fastlægge
en sanktioneringspraksis mht. bødestørrelser for overtrædelser. Der kan først foretages en vurdering
af retspraksis på området, når der er afsagt et større antal domme i sammenlignelige sager.
Kemikalieinspektionen kan derfor alene redegøre for de generelle retningslinjer for håndhævelse efter
kemikalielovens regler om tilsyn og håndhævelse på kemikalieområdet.
Ved håndhævelse forstås de skridt, som sikrer, at overtrædelsen af kemikaliereglerne bringes til ophør,
idet Kemikalieinspektionen skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet er af
underordnet betydning jf. Kemikalielovens § 48, stk. 1.
Vurderingen af hvilke overtrædelser, der skal medføre indskærpelse og politianmeldelse, vil bero på de
straffebestemmelser, som er tilknyttet reglerne. Som tilsyns- og håndhævelsesmyndighed foretager
Kemikalieinspektionen således en juridisk vurdering af, om der kan ske håndhævelse af overtrædelsen
samt hvilket håndhævelsesskridt, der skal anvendes i den konkrete situation.
Den mildeste form for sanktionering er indskærpelse, som i praksis betyder, at det fremhæves, at
reglen skal overholdes.
Ved sager, der munder ud i en politianmeldelse, er det anklagemyndigheden, som afgør, om der skal
rejses tiltale i anledning af en konkret overtrædelse, herunder hvilken sanktion der skal nedlægges
påstand om under straffesagen. Hvis anklagemyndigheden beslutter at rejse tiltale, vil
Kemikalieinspektionen dog almindeligvis blive anmodet om en indstilling om sanktionen. Derfor
indstiller Kemikalieinspektionen et bødeforslag i forbindelse med indgivelse af politianmeldelsen. Ved
fastsættelse af bødestørrelsen indgår sagens omstændigheder, herunder om der er tale om skærpende
eller formildende omstændigheder, som kan have betydning for fastsættelsen af bødestørrelsen i op-
eller nedadgående retning.
Miljøstyrelsen
Tolderlundsvej 5
5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
5798000860810
[email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1041: Spm. om bekræftelse af, at den nye danske definition af åbne og lukkede væksthuse kræver ombygning af ca. 50 pct. af de danske gartneriers produktionsapparat, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillingmiljøministeren
Det er til enhver tid domstolene, der afgør skyldspørgsmålet samt størrelsen af bødestraffen. Den
sigtede har dog mulighed for at vedtage et bødeforlæg fra politiet med en administrativ fastsat bøde,
hvis man kan erkende overtrædelsen og således undgå en retssag ved at betale en bøde.
Den nye vejledning vil blive anvendt i sagsbehandlingen om håndhævelse af reglerne om anvendelse af
pesticider, men den kan ikke isoleret set danne grundlag for en sanktion. En vejledning er ikke juridisk
bindende, men den kan bruges som element i fortolkningen af de juridiske aspekter i sagen. En
forudsætning for at kunne blive idømt en straf er, at der skal være hjemmel i lov eller i regler fastsat i
medfør af loven samt EU's forordninger på lovens områder.
Dansk Gartneris løsningsforslag ift. kommunernes handlingsplaner
Henvendelsen fra Dansk Gartneri omfatter også en beskrivelse af problemer, de ser ift.
pesticidkontrollens rolle og forslag til løsning heraf. Ifølge Dansk Gartneri har Landbrugsstyrelsens
pesticidkontrol 1�½ måned efter vejledningens offentliggørelse kontrolleret gartnerierne for anvendelse
af pesticider til lukkede produktioner, men mange af husene er ifølge Dansk Gartneri klassificeret som
åbne efter den nye vejledning.
Miljøstyrelsen kan oplyse, at det er korrekt, at Landbrugsstyrelsen i de første måneder af 2020 har
gennemført kontroller på gartnerier. Landbrugsstyrelsens pesticidkontrol har blandt andet til opgave
at kontrollere, om reglerne om besiddelse, anvendelse og opbevaring af pesticider er overholdt,
herunder om væksthusene er lukkede set i forhold til, om der anvendes pesticider, der kun er godkendt
til brug i lukkede væksthuse. Når Landbrugsstyrelsen gennemfører pesticidkontroller, er det meget
vigtigt, at de dokumenterer mulige overtrædelser med fx fotos. Landbrugsstyrelsen har på den
baggrund bl.a. dokumenteret indretning af væksthuse via fotos. Efter kontrolbesøg er det almindelig
procedure, at Landbrugsstyrelsen fremsender et høringsbrev til gartneren/jordbrugeren med
beskrivelse af de forhold, som kontrolløren har konstateret, og som kontrolløren vurderer er en
overtrædelse af den gældende kemikalielovgivning. Efter endt høring oversendes sagen til
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, som er ansvarlig for behandling af håndhævelsessagen, herunder
vurderingen af, hvilket håndhævelsesmiddel, der skal anvendes i den konkrete sag. De sædvanlige
håndhævelsesmidler er indskærpelser og politianmeldelser.
Kemikalieinspektionen har i løbet af foråret modtaget en række gartnerikontrolsager fra
Landbrugsstyrelsen. Ingen af disse sager er endnu behandlet af Kemikalieinspektionen.
Kemikalieinspektionen gennemfører en screening af sagerne efterhånden, som de modtages fra
Landbrugsstyrelsen med henblik på at vurdere, om der er sager, der alene skal afsluttes med
indskærpelser. Det er Kemikalieinspektionens vurdering, at det ikke er tilfældet for nogen af de sager,
der er modtaget indtil videre. Kemikalieinspektionen vil behandle de oversendte kontrolsager i den
rækkefølge, de er kontrolleret af Landbrugsstyrelsen. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at
sige, hvornår sagerne bliver behandlet.
Dansk Gartneri foreslår en løsning, hvor Landbrugsstyrelsen ved konstatering af anvendelse af
pesticider, der ikke er i overensstemmelse med vejledningen, kan anmelde de forhold til den lokale
kommune, som kontrollen finder udgør en overtrædelse. Dansk Gartneri oplyser i den forbindelse, at
vejledningen er skrevet til kommunerne. Kommunerne (f.eks. Odense Kommune) har allerede været i
grundig dialog med gartnerierne og har lavet handlingsplaner for nogle gartnerier om produktionen,
som strækker sig 3 år ud i fremtiden.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at handlingsplaner udarbejdet med det pågældende gartneris
kommune ikke ændrer ved, at pesticider, der kun er godkendt til brug i væksthuse, kun må anvendes i
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1041: Spm. om bekræftelse af, at den nye danske definition af åbne og lukkede væksthuse kræver ombygning af ca. 50 pct. af de danske gartneriers produktionsapparat, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillingmiljøministeren
væksthuse. Væksthuse er i den forbindelse defineret i pesticidforordningens artikel 3, nr. 27 som et
lukket rum konstrueret på en måde, så der ikke kan ske udslip af plantebeskyttelsesmidler i miljøet.
Ansøgninger til åbne produktioner
Dansk Gartneri skriver, "at pesticider, som er godkendt både på friland og i væksthus skal
risikovurderes på ny af Miljøstyrelsen inden 1. januar 2021". Der er i Miljøstyrelsens vejledning
angivet, at der hidtil i risikovurderingen ved godkendelsen af de enkelte pesticider ikke er sondret
mellem pesticider anvendt til dyrkning i jord i åbne væksthuse, og pesticider anvendt i et væksthus.
Det skyldes, at det har været forudsat, at væksthuset var lukket, og at der ikke skete udslip til miljøet
fra væksthuse, jf. pesticidforordningens definition. Det var med andre ord ikke Miljøstyrelsens
forventning, at sådanne pesticider blev anvendt i væksthuse med dyrkning i jord. Det fremgår ligeledes
af vejledningen, at Miljøstyrelsen fremadrettet vil kunne foretage en vurdering af, hvorvidt der kan
gives godkendelse af visse pesticider til konkrete anvendelser i åbne væksthuse, fx dyrkning i jord.
Hvis branchen således ønsker, at gartnerierne skal kunne fortsætte med at anvende de midler, der i
dag har en godkendelse til anvendelse i væksthus, og væksthuset ikke er lukket
fx hvor produktionen
foregår i jord eller lignende -
skal midlerne have en ”mindre anvendelse” eller fuld godkendelse inden
den 1. januar 2021. Perioden frem til 1. januar 2021 vil være en overgangsperiode, hvor de midler, der i
dag er pålagt afgift for miljøbelastning og miljøadfærd, kan anvendes i åbne væksthuse. De
aktivstoffer, der kun har en godkendelse til anvendelse i væksthuse og er undtaget pesticidafgiften for
så vidt angår miljøeffektbelastnings- og miljøadfærdsbelastningsdelen, må udelukkende anvendes i
væksthuse
dvs. i lukkede systemer
som det har været forudsat ved deres godkendelse, og disse
midler er ikke omfattet af en overgangsperiode.
Dansk Gartneri fremhæver, at "ingen af de forventede ansøgninger (60 stk.) om fornyet godkendelse er
for nuværende godkendt af Miljøstyrelsen og klar til 1. januar 2021". Miljøstyrelsen har i det sidste
halve år opfordret Dansk Gartneri til dels at indsende en prioriteret liste over forventede ansøgninger
og dels at indsende eksempler på ansøgninger, der dækker forskellige typer dyrkning i åbne
væksthuse. Det fremgår af Dansk Gartneris notat, at på nuværende tidspunkt har gartneribranchen
ansøgt om mindre anvendelse til ét middel
Candit
til de åbne produktioner. Dansk Gartneri
nævner, at denne ansøgning er en modelansøgning for alle parter. Miljøstyrelsen går ud fra, at der med
"alle parter" menes Dansk Gartneri og Miljøstyrelsen, men styrelsen har overfor Dansk Gartneri
anført, at den pågældende ansøgning ikke dækker alle forskellige dyrkningstyper. Dansk Gartneri
angiver, at de afventer afgørelse for denne ansøgning, hvorefter de vil udarbejde de resterende
ansøgninger med denne erfaring in mente.
Aktuel status er, at Miljøstyrelsen er i gang med at vurdere ansøgningen om mindre anvendelse af
Candit. Bl.a. afventer Miljøstyrelsen, at ansøger fremlægger dokumentation for anvendelse af gardiner
som en risikobegrænsende foranstaltning ift. håndtering af kondensvand i husene. Dansk Gartneri har
oplyst, at forsøget med gardiner netop er ved at blive afsluttet, og at dokumentationen vil blive
fremsendt hurtigst muligt.
Miljøstyrelsen har først den 8. juni 2020 modtaget liste over forventede ansøgninger fra Dansk
Gartneri. Samlet fremgår der 54 produkter på listen. Desuden er anført "Diverse sneglemidler" under
ét. På listen er anført 5 produkter, der ikke er pålagt miljødelen af pesticidafgiften og således ikke kan
godkendes til brug i åbne væksthuse. Af listen fremgår 16 produkter med mikrobiologiske aktivstoffer,
mens de resterende midler indeholder kemiske aktivstoffer.
European Food Safety Authority (EFSA) guidance
Miljøstyrelsen bemærker, at Dansk Gartneri i deres henvendelse skriver, at "EFSA har udarbejdet
guidelines med opfordring til, at der tages højde for et mindre udslip ved godkendelse af pesticiderne".
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1041: Spm. om bekræftelse af, at den nye danske definition af åbne og lukkede væksthuse kræver ombygning af ca. 50 pct. af de danske gartneriers produktionsapparat, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillingmiljøministeren
2223250_0004.png
Miljøstyrelsen antager, at Dansk Gartneri henviser til flg. guidance dokument fra EFSA:
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2014.3615
I guidance-dokumentet fra EFSA henvises til pesticidforordningens definition på et væksthus:
"»væksthus«: et faststående, lukket rum til afgrødeproduktion, som man kan gå ind i, og som er
forsynet med sædvanligvis transparente vægge og tag, der giver mulighed for kontrolleret udveksling
af materialer og energi med omgivelserne og forhindrer udslip af plantebeskyttelsesmidler i miljøet."
1
Det fremgår endvidere af EFSAs vejledning, at litteraturen viser, at der sker udslip fra systemer, der
almindeligvis ville opfattes som "væksthuse". Disse systemer opfylder ikke de forhold, der forhindrer
udslip af plantebeskyttelsesmidler til miljøet og falder derfor ikke ind under den definition, der i
pesticidforordningen er givet for "væksthus".
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at guidance-dokumentet ikke opfordrer til, at der tages højde for et
mindre udslip ved godkendelse af pesticider, der godkendes til brug i væksthuse, der følger
definitionen af et væksthus i pesticidforordningen. EFSAs guidance-dokument præciserer, at mange
væksthuse ikke forhindrer udslip af plantebeskyttelsesmidler til miljøet. I Miljøstyrelsens vejledning
henvises til EFSA guidance-dokumentet til støtte for forståelsen af typer af væksthuse og overdækkede
produktioner. I EFSAs vejledning findes beskrivelser af, hvorledes der kan ske påvirkning af
grundvand, overfladevand, jord og luft fra 10 beskrevne kategorier. Det er kun ”closed building”
kategorien, der kan sikre
helt mod emission til omgivelserne, mens der for ”greenhouse” kategorien
vises, at der i forskellige scenarier bør foretages eksponeringsvurderinger for grundvand,
overfladevand, jord og luft.
Udmelding af praksisændringer
Ifølge Dansk Gartneri er praksisændringer ikke meldt ud; ej heller frister for at få bragt forholdene i
orden. Miljøstyrelsen henviser til, at definitionen på et væksthus fremgår af pesticidforordningen fra
2009, der er trådt i kraft den 14. juni 2011. Det fremgår desuden af Bekæmpelsesmiddelafgiftsloven
2
,
at der ved med lov nr. 594 af 18. juni 2012 skete en omlægning af afgiften på plantebeskyttelsesmidler
til mængdeafgift differentieret efter sundheds- og miljøkriterier. Ved omlægningen blev indført den
gældende differentierede pesticidafgift, hvor midler, der er undtaget fra den differentierede
pesticidafgifts miljødel, er godkendt til anvendelse i lukkede væksthuse:
"For plantebeskyttelsesmidler, der udelukkende er godkendt til anvendelse i lukkede væksthuse:
Miljøeffektbelastningsfaktoren sættes til 0.
Miljøadfærdsbelastningsfaktoren sættes til 0."
Disse midler er ikke omfattet af den overgangsperiode, der fremgår af vejledningen. De må således
ikke, som det er tilfældet for de øvrige pesticider, der aktuelt er godkendt til væksthuse, anvendes i de
åbne huse indtil 1. januar 2021.
Det fremgår endvidere af loven, at mikrobiologiske bekæmpelsesmidler beskattes med 3 pct. af den
afgiftspligtige værdi. De mikrobiologiske midler er således pålagt en værdiafgift frem for den
differentierede pesticidafgift, og afgiften for disse midler er derfor ikke afhængig af miljøbelastningen.
Miljøstyrelsen præciserer, at de mikrobiologiske midler som udgangspunkt også er omfattet af
overgangsordningen, da de generelt ikke vurderes at udgøre en miljøbelastning. For nuværende er der
dog ét mikrobiologisk middel, der ikke er omfattet af overgangsperioden. Det er midlet V10, der er
1
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1107&from=DA
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/232
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1041: Spm. om bekræftelse af, at den nye danske definition af åbne og lukkede væksthuse kræver ombygning af ca. 50 pct. af de danske gartneriers produktionsapparat, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillingmiljøministeren
godkendt til markedsføring i Danmark den 15. januar 2020 efter udgivelse af vejledningen. Dette
middel må ikke anvendes i åbne væksthuse, og det fremgår af midlets etiket, at det kun må anvendes i
lukkede væksthuse.
Miljøstyrelsen er af Dansk Gartneri blevet gjort opmærksom på, at vejledningens liste over pesticider,
der ikke må anvendes i åbne væksthuse i overgangsperioden indtil 1. januar 2021, ikke er i fuld
overensstemmelse med ovenstående. I vejledningen er givet en oversigt over aktivstoffer med en
godkendelse kun til væksthuse i Danmark. På denne liste mangler aktivstoffet buprofezin, der i
Danmark kun er godkendt til anvendelse i lukkede væksthuse. I tillæg kommer to midler, som er
undtaget fra pesticidafgiftens miljødel, men som indeholder aktivstoffer, der samtidig indgår i andre
midler, der i Danmark er godkendt til brug på friland. Disse to midler er heller ikke omfattet af
overgangsperioden. Der er tale om de to følgende midler: Azatin EC, reg. nr. 738-3 med aktivstoffet
azadirachtin samt Kompakt 5 C, reg. nr. 49-94 med aktivstoffet chlormequat-chlorid.
Definition af åbne og lukkede væksthuse
Dansk Gartneri fremfører, at "Ny dansk definition af åbne og lukkede væksthuse kræver ombygning af
de åbne huse (ca. 50% af arealet) indenfor ganske kort tid". Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at der
ikke er tale om en ny dansk definition, men en gengivelse af pesticidforordningens definition af et
væksthus. I vejledningen fremgår desuden en uddybning af, hvad Miljøstyrelsen lægger til grund for,
at der er tale om et lukket system, hvor der kan anvendes midler, som er godkendt til brug i væksthuse,
der ifølge pesticidforordningens definition forhindrer udslip af plantebeskyttelsesmidler i miljøet.
Miljøstyrelsen har ikke konkret dokumentation for, hvor stor en del af arealet, der skal ombygges eller
i hvilken grad disse arealer skal ombygges for, at der kan anvendes pesticider, der er i dag kun er
godkendt til brug i lukkede væksthuse. Det er derfor ikke muligt for Miljøstyrelsen at kvalificere
udsagnet om, at ca. 50% af arealet kræver ombygning.
5