Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2224257_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. juli 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1031 (MOF alm. del)
stillet den 10. juni 2020 af Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1031
”Vil
ministeren kommentere følgende oplysninger, som oplyst fra fjerkræproduktionsejendom,
og herunder vurdere, om ministeren mener, at det forekommer rimeligt?
Oplysninger fra fjerkræproduktionsejendom om kontrol af transportegnethed ved eksport: Til
eksport er der brug for, at en medarbejder fra Fødevarestyrelsen kontrollerer kyllingerne for
transportegnethed. Ved årsskiftet steg timeprisen pr. kvarter fra 339 kr. til 468 kr. svarende til en
stigning på 38 pct. og en timepris på 1.872 kr. pr. time. Dertil kom et grundgebyr på 570 kr.
(stigning på 38 pct.) og en ny afgift kaldet ”indladningsafgift” på 49 kr. pr. kvarter. Til eksport
skal kyllingerne kontrolleres ved hver eksportforsendelse. Det sker 2 gange pr. rotation (første
gang ved delslagtning og anden gang ved slutslagtning). Gennem et produktionsår har
fjerkræproduktionsejendommen således brug for 2 x 7,3 besøg = 14,6 besøg. De sidste 2 besøg
kostede i alt 9.766 kr., herunder også helligdagsbetaling. For en gennemsnitlig
fjerkræproduktion, hvor der produceres 7,3 rotationer om året, koster det mellem 7.000-8.000
kr. pr. rotation svarende til en udgift på ca. 55.000 kr. pr. år.”
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Fødevarestyrelsen, der har oplyst, at de nævnte gebyrer
vedrørende transportegnethed og den nye afgift til finansiering af indladningskontrol er fastsat
med henblik på at efterleve budgetvejledningens regler om fuld omkostningsdækning, dog med
indregning af den delvise midlertidige afløftning i gebyrerne for kontrol af transportegnethed, jf.
svaret på spørgsmål 1021.
Jeg finder på den baggrund, at betalingen er rimelig.
Herudover har Fødevarestyrelsen oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsen kan oplyse,
at eksemplet fra virksomheden er repræsentativt for
slagtekyllingeproducenter, der sender deres dyr til slagtning i udlandet og benytter sig af
delslagtninger, hvor der går mere end fem dage imellem delslagtning og slutslagtning.
En delslagtning betyder, at slagtekyllingeproducenten sender en andel af kyllingerne fra samme
”hus”
til slagtning. De andre kyllinger i huset får dermed mere plads, hvorved de kan tage mere
på i vægt, og producenten kan forventeligt tjene flere penge ved afregningen på slagteriet.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1031: Spm. om gebyrstigningerne på fjerkræområdet for så vidt angår transportegnethed, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Delslagtninger kan være stressende for dyrene samt hygiejnisk uhensigtsmæssige, da alt ind/alt
ud-princippet brydes. Flere store virksomheder af slagtekyllinger benytter sig af denne årsag ikke
af delslagtninger.
Tiden mellem delslagtning og slutslagtning er typisk fem dage. I forbindelse med udførsel af
fjerkræ bestemt til slagtning skal sendingen synes inden for de sidste fem dage før udførslen.
Sundhedscertifikatet, der skal ledsage sendingen, må udstedes på afsendelsesdagen.
Det vil sige, at hvis perioden mellem delslagtning og slutslagtning er fem dage eller derunder, så
kræver det kun ét kontrolbesøg, og slagtekyllingeproducent vil da kun opkræves gebyr for ét
kontrolbesøg, da synet af dyr til udførsel dækker for både delslagtning og slutslagtning.
Hvis perioden mellem delslagtning og slutslagtning er mere end fem dage, kræver det to
kontrolbesøg, hvorfor der opkræves gebyr for de to kontrolbesøg.
I forhold til den anførte takst pr. kvarter på 468 kr. er takseringsmetoden for kontrol af
transportegnethed ved eksport af levende dyr således, at virksomhederne faktureres ud fra den
anvendte tid (tilstedetid), som kontrolpersonalet er fysisk til stede i virksomheden. Grundgebyret
og taksten pr. påbegyndt kvarters tilstedetid skal samlet dække de fulde omkostninger ved
kontrollen, som blandt andet indeholder forberedelse af kontrollen, tilstedetid i virksomheden,
efterbehandling af kontrollen, overhead og transportomkostninger. Størrelsen af taksten pr.
kvarters tilstedetid udgør ud over tilstedetiden andre omkostninger, og det er forklaringen på
størrelsen af taksten pr. kvarters tilstedetid.
For en god ordens skyld oplyses det desuden, at taksten til finansiering af indladningskontrol er
46 kr. pr. kvarter.”
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2