Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2224241_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. juli 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1025 (MOF alm. del)
stillet den 10. juni 2020 af Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1025
”Gebyrstigningerne
på fjerkræområdet virker ret voldsomme. Vil ministeren redegøre for og
forklare baggrunden for de gebyrstigninger, der har været ved årsskiftet, som
fjerkræsproducenter skal betale som følge af kontrolforanstaltninger pålagt af staten, og vil
ministeren særligt komme ind på gebyrstigningerne for kontrol af transportegnethed ved eksport
samt den årlige sokkeudtagning til salmonella?”
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Med virkning fra 1. januar 2020 blev en række gebyrer og afgifter
på Fødevarestyrelsens område
justeret. Forligskredsen bag Veterinærforlig III og Fødevareforlig 4 blev den 14. november 2019
orienteret skriftligt om justeringerne på de ordninger, hvor gebyrer og afgifter blev justeret som
følge af andre forhold end den årlige pris- og lønregulering og stigning, som følge af reduktion af
midlertidige delvise afløftning.
Nedenfor er anført de gebyrer og afgifter, som vedrører fjerkræproducenter. Gebyrer og afgifter,
som vedrører slagterier, forarbejdning og eksport af fjerkrækød samt foderproducenter er ikke
medtaget. Ligeledes er gebyrer og afgifter, som vedrører fjerkræproducenter, som er registreret
som fødevarevirksomheder, og som derfor betaler gebyrer/afgifter for fødevarekontrol, ikke
medtaget.
Fødevarestyrelsens udgifter vedrørende de nedenfor nævnte kontrolområder er forudsat fuldt ud
gebyr- eller afgiftsfinansieret i henhold til budgetvejledningens regler. Det følger af
budgetvejledningen, at taksten for afgifter og gebyrer, medmindre der er adgang til
underdækning, skal fastsættes således, at der opnås fuld dækning for kontrolomkostningerne.
Taksterne fastsættes, så der tilstræbes balance over en løbende fireårig periode fra og med
regnskabsåret, og mindst en gang årligt skal det vurderes, om omkostningerne skal reduceres
eller gebyrsatsen justeres for at sikre balance (jf. Budgetvejledningen 2.3.1.2).
Der er, jf. svaret på spørgsmål 1021, i perioden frem mod 1. juli 2020 en delvis gebyrafløftning på
hovedparten af Fødevarestyrelsens gebyr-/afgiftsordninger. Den delvise afløftning omfatter alle
nedenstående gebyrer og afgifter, dog er den nye afgift til finansiering af indladningskontrol fra
2020 og gebyret for kontrol af trædepuder ikke omfattet.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1025: Spm. om baggrunden for de gebyrstigninger, der har været for fjerkræsproducenter, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
-
-
-
-
-
-
-
Gebyret for kontrol i besætninger, herunder de årlige sokkeprøver, blev hævet med 12
pct. med henblik på at sikre fremadrettet balance. Desuden er indregnet delvis
inddækning af underskud fra 2018 og delvis inddækning af forventet underskud i 2019,
pris- og lønregulering samt reduktion af gebyrafløftning.
Gebyret for kontrol af transportegnethed ved eksport fra en besætning blev øget med 38
pct. med henblik på at sikre fremadrettet balance, herunder indregning af omkostninger
til understøttelse af kontrollen. Desuden er indregnet delvis inddækning af underskud fra
2018 og delvis inddækning af forventet ubalance i 2019, pris- og lønregulering samt
reduktion af gebyrafløftning.
Årlig afgift til finansiering af ordinær dyrevelfærdskontrol i besætninger blev hævet fire
pct. som følge af pris- og lønregulering og reduktion af gebyrafløftning.
Gebyr for opfølgende kontrol i besætninger blev hævet med 52 pct. med henblik på at
sikre fremadrettet balance. Desuden er indregnet delvis inddækning af underskud fra
2018 og delvis inddækning af forventet underskud i 2019, pris- og lønregulering samt
reduktion af gebyrafløftning.
Gebyret for kontrol af logbøger blev hævet med 219 pct. med henblik på at sikre
fremadrettet balance, herunder indregning af omkostninger til understøttelse af
kontrollen, delvis inddækning af forventet underskud i 2019, pris- og lønregulering samt
reduktion af gebyrafløftning.
Gebyret for autorisation af en transportør af levende dyr blev hævet med 95 pct. med
henblik på at sikre fremadrettet balance, herunder omkostninger til understøttelse af
kontrollen. Desuden er indregnet delvis inddækning af underskud fra 2018 og delvis
inddækning af forventet underskud i 2019, pris- og lønregulering samt reduktion af
gebyrafløftning.
Gebyret til finansiering af kontrol af trædepuder på slagterier blev reduceret med én pct.
som følge af prisstigningsloftet, jf. finansloven § 24.32.01 og pris- og lønregulering.
Gebyret opkræves den enkelte fjerkræproducent.
Herudover kan oplyses, at der fra 1. januar 2020 er indført en ny afgift til finansiering af
indladningskontrol i forbindelse med dyretransporter af svin og kvæg i 2020, jf.
tekstanmærkning 158, stk. 10, § 24.32.01.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2