Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. juli 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1021 (MOF alm. del)
stillet den 10. juni 2020 af Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1021
”Hvad
kan ministeren oplyse om kontrolgebyrer og tilrettelæggelsen af kontrolarbejdet på
fjerkræområdet i en række andre relevante europæiske lande i sammenligning med de danske
kontrolgebyrer og kontrolarbejdet i Danmark med henblik på at vurdere, hvordan kontrolgebyrer
mv. påvirker konkurrenceevnen for de danske fjerkræproducenter?”
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
”I
Danmark er kontrol på fjerkræområdet som udgangspunkt fuldt ud gebyr- eller
afgiftsfinansieret. Det drejer sig både om kontrollen i primærproduktionen, kontrol på slagterier
og ved eksport af levende dyr og fødevarer. Kontrol i fødevareengrosvirksomheder efter frekvens
er fuldt ud gebyrafløftet, dog opkræves EU's minimumstakster for
opskæringsvirksomheder. Kontrollen på mindre slagterier er desuden delvist gebyrafløftet (fra 1.
juli 2020 afskaffes gebyrafløftningen, og der indføres i stedet en de minimis-støtte).
Der er jf. finansloven for 2020 § 24.32.01 (underkonto 14) i perioden 1. juli 2017-2020 en
proportional, delvis gebyrafløftning på hovedparten af Fødevarestyrelsens gebyrordninger.
Afløftningen nedtrappes årligt, hvilket betyder at gebyr og afgifter som følge heraf stiger mellem
de år, hvor der sker en nedtrapning. Baggrunden er, at den daværende regering i forbindelse med
en omlægning af Fødevarestyrelsens omkostningsfordeling besluttede, at en del af de midler, der
pga. gebyrforhøjelser blev frigjort for staten, skulle anvendes til delvist at nedsætte gebyrerne i en
overgangsperiode fra 1. juli 2017 til og med 2020.
Fødevarestyrelsen har ikke kendskab til, i hvilket omfang andre europæiske lande opkræver
gebyrer/afgifter for kontrol af fjerkræ, men antager at alle lande som et minimum opkræver de
obligatoriske minimumstakster i Kontrolforordningen for kødkontrol, kontrol i
opskæringsvirksomheder og importkontrol. I henhold til Kontrolforordningen kan
medlemslandene opkræve gebyrer eller afgifter til dækning af omkostningerne ved offentlig
kontrol.
Da Fødevarestyrelsen ikke har kendskab til, om andre europæiske lande opkræver betaling for
kontrollen, er det ikke muligt at vurdere konsekvensen for konkurrenceevnen af gebyr-/afgifts-
betaling i Danmark i forhold til andre europæiske lande. Det bemærkes dog, at den danske
kontrol tilfører de levende dyr og fødevarer en værdi i form af kontrol i forhold til høj
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk