Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2171912_0001.png
Folketinget
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. marts 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2020-0032/15-0023
1422860
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del), som Folketingets
Ligestillingsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at gøre mere for at bekæmpe digitale krænkelser i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Ligestillingsudvalg:
”Er ministeren åben for at undersøge forskellige værktøjer, bl.a.
indsatser fra andre lande, med henblik på at gøre mere for at
bekæmpe digitale krænkelser i Danmark, herunder bl.a. at
skærpe straffen, så hævnporno straffes som seksualforbrydelser
og at stille sociale medier mere til ansvar?”
Svar:
1.
Jeg mener, at alle danskere trygt skal kunne udleve deres privatliv i både
den fysiske og den digitale verden uden at blive udsat for overgreb. Digitale
overgreb er dybt krænkende og ødelæggende for ofrene, og i modsætning til
fysiske overgreb stopper overgrebet ikke, når den fysiske handling er stop-
pet. Materialet deles og sælges på nettet og kan derfor fortsætte med at for-
følge ofrene.
Desværre ser vi flere og flere eksempler på digitale overgreb, som rammer
både børn, unge og voksne.
Det er derfor afgørende for regeringen, at der sættes ind, så den udvikling
stoppes. Det kræver en effektiv forebyggelses- og efterforskningsindsats og
den til enhver tid rette strafferetlige beskyttelse.
Regeringen har derfor den 5. februar 2020 fremsat et lovforslag om ændring
af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kri-
minalitet på internettet), der bl.a. udvider politiets muligheder for at anvende
hemmelige agenter som led i efterforskningen af udbredelse og besiddelse
af pornografisk materiale af personer under 18 år.
Jeg har endvidere bedt mit embedsværk om at igangsætte en undersøgelse
af, om de nuværende regler i straffeloven er tilstrækkelige. I den forbindelse
vil andre landes erfaringer blive inddraget.
Spørgsmålet om bekæmpelse af digitale krænkelser har herudover forbin-
delse til mere generelle overvejelser om sociale mediers betydning. Det er
en kompleks problemstilling, som kalder på regulering, men som også rejser
en række principielle spørgsmål, herunder i forhold til ytrings- og informa-
tionsfriheden. Derfor har regeringen igangsat et arbejde med at se på regu-
lering af sociale medier.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at gøre mere for at bekæmpe digitale krænkelser i Danmark, til justitsministeren
Jeg er endvidere åben for at drøfte andre gode forslag, der kan bidrage til
kampen mod digitale overgreb.
2.
Visse digitale sexkrænkelser, såsom hævnporno, omfatter situationer,
hvor der sker deling eller offentliggørelse af nøgenbilleder, herunder bille-
der eller videoer af seksuel karakter, uden samtykke fra den afbildede per-
son.
Hvis den afbildede person er over 18 år, vil deling eller offentliggørelse af
nøgenbilleder/videoer, herunder billeder eller videoer med af seksuel karak-
ter, uden samtykke fra den afbildede person, som udgangspunkt være en
overtrædelse af straffelovens § 264 d (videregivelse af billeder om private
forhold) og straffelovens § 232 (blufærdighedskrænkelse). Blufærdigheds-
krænkelse er en seksualforbrydelse.
Hvis den afbildede person er under 18 år, og der er tale om pornografiske
billeder/videoer, vil der som udgangspunkt være tale om en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 1 (udbredelse af børnepornografisk materiale). Hvis
der er tale om billeder/videoer, der ikke har et pornografisk indhold, kan der
efter omstændighederne være tale om en overtrædelse af straffelovens § 232
(blufærdighedskrænkelse) og § 264 d (videregivelse af billeder om private
forhold).
3.
For så vidt angår forebyggelse og efterforskning af digitale overgreb har
Justitsministeriet til brug for besvarelsen endvidere indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center (NC3) tager sig af
kriminalitetsforebyggelse og efterforskning på it-området, her-
under digitale sexkrænkelser.
Rigspolitiet kan oplyse, at NC3 sammen med Trygfonden har
udviklet hjemmesiden sikreside.dk. Hjemmesiden henvender
sig til børn og deres forældre, og giver information om god og
sikker adfærd på nettet.
Sideløbende hermed har NC3, ligeledes i samarbejde med Tryg-
fonden, udarbejdet undervisningsmateriale om digital dannelse
og oplysning til unge i alderen 12-16 år. Undervisningsmateria-
let vedrører grooming, beskyttelse af passwords og deling af bil-
leder. Materialet anvendes af politifolk, der arbejder med fore-
byggelse, samt af kommunernes SSP-konsulenter til brug for
klasseundervisning for de ældste elever i folkeskolen.
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at gøre mere for at bekæmpe digitale krænkelser i Danmark, til justitsministeren
NC3 har i 2018 udviklet en vejledning til brug for Landsorgani-
sationen af Kvindekrisecentre (LOKK) med henblik på råd og
vejledning til de personer, der, bl.a. på grund af seksuelle kræn-
kelser af fysisk og/eller digital karakter, opsøger krisecentrene
for at imødegå dels stalking via de digitale medier, dels hacking
af deres konti via netbank og e-boks. Vejledningen er senere ud-
bredt til kommunernes rådgivningscentre, Dansk Stalking Cen-
ter m.fl.
I 2018 og 2019 har NC3 deltaget på Ungdommens Folkemøde
sammen med Rigspolitiets Nationale Forebyggelse Center
(NFC) og Københavns Politi, hvor politiet med forskellige
stande – bl.a. én om hjemmesiden sikreside.dk – har skabt op-
mærksomhed om bl.a. digitale sexkrænkelser blandt de unge,
herunder hvordan sådanne krænkelser kan forebygges.
Rigspolitiet oprettede i april 2019 en ny digital anmeldelsespor-
tal til anmeldelse af it-relaterede-seksualforbrydelser, herunder
digitale sexkrænkelser. Anmeldelsesportalen administreres af
NC3, og anmeldelserne visiteres på hverdage inden for almin-
delig arbejdstid.
Sager, der anmeldes digitalt forankres i en politikreds, ligesom
det er politikredsen, der har ansvaret for at vejlede den foruret-
tede om bistandsadvokat, kontaktperson, offerrådgivning mv. I
forbindelse med sager der anmeldes digitalt, foretager NC3
visse sagsbehandlingsskridt, inden sagerne oversendes til en po-
litikreds, herunder blandt andet bevissikring, sletning og bistand
til forurettede i forhold til at få fjernet søgeresultaterne på inter-
nettet (afindeksering af materiale) samt eventuel underretning af
udenlandske politimyndigheder.
NC3 oprettede pr. 1. november 2019 et Single Point of Contact
(SPOC). Dette skete med henblik på at forstærke indsatsen mod
digitale sexkrænkelser, herunder på baggrund af et stadig større
antal digitale platforme, en stadig mere dynamisk interaktion
mellem forskellige digitale platforme og sociale medier samt for
at optimere politiets henvendelser til digitale platforme og soci-
ale medier. Samtidig understøtter SPOC’en politikredsenes be-
handling af sådanne sager – både enkeltstående sager og i større
komplekser som eksempelvis Umbrella-sagen.
Det er SPOC’en der foretager hastesikring af digitale spor samt
fjernelse og/eller afindeksering af materialet, uagtet om anmel-
delserne er indgivet til en politikreds eller via den digitale an-
meldelsesportal. SPOC’en varetager desuden kontakten til re-
levante digitale platforme og sociale medier, herunder f.eks.
Google, Facebook, Twitter, Instagram, Pornhub mv.”
4