Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. marts 2020
Fødevare- og ligestillingsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 59 (LIU alm. del) stillet den 4. marts
2020 efter ønske fra Samira Nawa (RV). af spørgsmål nr. 58 (MOF alm. del)
Miljø- og fødevareministerens besvarelse
stillet den 19. oktober 2015 efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål nr. 59
”Har
ministeren viden om effekten af den kampagne, Eva Kjer Hansen i september 2018 i sin tid som
Spørgsmål nr. 58
ligestillingsminister satte i gang om digitale blufærdighedskrænkelser? Er der f.eks. kommet
”Kan ministeren oplyse, hvad det koster ministeriet i mandetimer at afholde 80
færre/flere digitale krænkelser (folketingsåret 2014-15,
2. samling)?”
nyjægerjagter, jf. svar på S 107 siden kampagnens begyndelse i september 2018 og frem til i dag? Der
henvises til artiklen ”Minister i offensiv mod
uønskede »dickpics «: Florerer i stort omfang og
medfører hård straf” i Berlingske den 15. september
2018.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, der oplyser:
Svar
Jeg har ikke viden om effekterne af den oplysningsindsats den tidligere ligestillingsminister Eva Kjer
”Tidsforbruget til afholdelse af en nyjægerjagt varierer
en række ungdomsuddannelser mv. og tale om
Hansen igangsatte i 2018, hvor hun bl.a. var rundt på
fra jagt til jagt. Ud fra
erfaringstal for tidsforbruget til de tidligere såkaldte ’uddannelsesjagter’ for nye
digitale krænkelser, ungdomsliv, og hvad der er lovligt og ulovligt på nettet.
jægere, budgetteres der med et gennemsnitligt tidsforbrug på ca. 23 timer pr.
jagt. Det budgetterede tidsforbrug ved afholdelse af 80 nyjægerjagter er derfor
Generelt er det vanskeligt at opgøre og isolere effekterne af specifikke oplysningsinitiativer og
1840 timer. Det reelletil en eventuel effekt af den pågældende indsats blivedet f.eks. være relevant tage
kampagner. I forhold timeforbrug for indeværende jagtsæson vil dog ville
mindre, da der ikke vil være nokflere end 1.000 personer blev sigtet for jagter.
højde for Umbrella-sagen, hvor tilmeldte nyjægere til afholdelse af 80 besiddelse og deling af
børneporno. Sagen har gennem de seneste år sat fokus på digital krænkelser.
Nyjægerjagterne, herunder lønudgifter, finansieres i øvrigt af jagttegnsmidlerne,
der opkræves ved
i
udstedelse og fornyelse af jagttegn.”
Der er endvidere dag ikke løbende opgørelser over omfanget af digitale krænkelser, men en række
forskellige undersøgelser og studier der belyser omfanget gennem bl.a. surveys, som ikke muliggøre
sammenligning over tid. I
rapporten ’Vold og seksuelle krænkelser’ fra Statens Institut for
Folkesundhed fra 2018 var der en opgørelse over omfanget af ikke-fysiske seksuelle krænkelser, som
bl.a. omfatter digitale krænkelser. Der vil blive gennemført en ny opgørelse i 2021, som kan give et
billede af udviklingen i omfanget af ikke-fysiske seksuelle krænkelser.
Til orientering lancerede jeg i januar 2020 en kampagne
med titlen ’Digitale krænkelser koster’.
Kampagnens formål var at tydeliggøre, hvad der ulovligt på nettet, der var bl.a. fokus på billeddeling,
trusler, hacking, pornografisk billedmanipulation, falske datingprofiler og digitalt blotteri. Kampagnen
løb fra uge 7-10 og har i perioden på tværs af Facebook og Instagram nået 1.175.063 personer. I
gennemsnit har hvert opslag haft en rækkevidde på 25.000 unikke brugere, og der er på relativ kort tid
Eva Kjer Hansen
/
Peter Ilsøe
opbygget et fællesskab på Facebook, som 500 følger med i. Kampagnen har i særlig høj grad engageret
de unge mellem 18 og 34 år og de 13-17-årige med en kønsfordeling på ca. 50-50.
Mogens Jensen
/
Mette Kaae Hansen
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax
Christiansborg
33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk
1240 København K