Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2192715_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Ligestillingsudvalget har i brev af den 6. februar 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 58 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 58:
”Vil
ministeren oplyse de forventede provenuvirkninger af en barselsordning, hvor
hver forældre har 14 ugers øremærket barsel og 20 ugers forældreorlov til deling?”
Svar:
Efter de gældende regler har mødre ret til fravær i fire uger forud for en fødsel
(graviditetsorlov). Efter fødslen har mødre ret til 14 ugers fravær (barselsorlov).
Fædre og medmødre har i den sammenhæng efter fødslen ret til fravær i to uger
(fædre/medmødreorlov). Under graviditets-, fædre-, medmødre- og barselsorlov
har både mødre, fædre og medmødre ret til barselsdagpenge.
Efter de første 14 uger efter en fødsel har begge forældre i Danmark hver især ret
til fravær i 32 uger (forældreorlov). I denne periode har forældrene til sammen ret
til barselsdagpenge i 32 uger, som de i dag frit kan fordele i mellem sig. I forbin-
delse med adoption gælder der i hovedtræk samme regler.
Der spørges til en barselsordning, hvor hver forælder har 14 ugers øremærket bar-
sel og 20 ugers forældreorlov til deling.
Det bemærkes, at mødre efter graviditetsdirektivet og orlovsdirektivet har ret til
hhv. 14 ugers barselsorlov og 9 ugers forældreorlov. Spørgeren vil give hver foræl-
der 14 ugers orlov og derudover en fælles orlovsmængde på 20 uger, men det vil
ikke opfylde mindstekravene i de to direktiver. Orlovsdirektivet skal være imple-
menteret i dansk lovgivning senest den 2. august 2022.
Det forudsættes, at den eksisterende fædreorlov på 2 uger indgår i de 14 øremær-
kede uger til fædre. Yderligere er det forudsat, at alle øvrige regler om optjening af
ret til barsel mv. er uændret.
I forhold til det nuværende forbrug af orlov med barselsdagpenge, vurderes øre-
mærkningen at medføre, at ca. 82 pct. af mødrene får reduceret deres orlov med
barselsdagpenge.
16. maj 2020
J.nr.
2020 - 979
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om de forventede provenuvirkninger af en barselsordning, hvor hver forælder har 14 ugers øremærket barsel og 20 ugers forældreorlov til deling, til beskæftigelsesministeren
2192715_0002.png
Forslaget vurderes at have provenuvirkninger dels gennem ændringer af arbejdsud-
buddet og dels ved ændringer i forbruget af offentlige ydelser.
I rapporten fra udvalget om øremærket barsel fra 2013 fremgår det, at der ikke fin-
des et sikkert evidensgrundlag for størrelsen af en adfærdsvirkning af en øremærk-
ning af barsel.
Der vil derfor blive regnet på 3 forskellige senarier, der illustrer forskelig udnyttel-
sesgrad af den øremærkede orlov. Et hvor fædrene ikke ændrer adfærd i forhold til,
hvordan forbruget af orlov er i dag, et hvor fædrene bruger 7 uger og et hvor fæd-
rene bruger alle 14 uger.
Det skønnes, at der vil være en negativ arbejdsudbudseffekt, hvis fædrene tager den
fulde øremærkede barsel,
jf. tabel 1.
Det dækker over, at mænd gennemsnitligt ar-
bejder flere timer om ugen end kvinder og flere forældre, målt i fuldtidspersoner,
derfor vil flytte sig fra at være på arbejde til at være på barsel.
Den samlede virkning på de offentlige finanser
uanset adfærdsvirkningen - ved
den øremærket barsel, skønnes at være positiv. Dette forhold er drevet af, at det
vurderes, at en væsentlig andel af fædrene kan holde barsel med løn.
Det er beregningsteknisk forudsat at 85 pct. af fædrene har løn under barsel. Det
betyder, at der kun vil være tale om indkomstnedgang og dermed tabte skatteind-
tægter, for en lille andel af mændene. For kvinderne, vil der samlet set være tale
om en væsentlig indkomstfremgang, hvilket øger de offentlige indtægter fra skatter
og afgifter. Der vil også være en besparelse på udgiften til barselsdagpenge, hvis
fædrene ikke holder den fulde øremærkede barsel. Beregningerne er behæftet med
betydelig usikkerhed.
Tabel 1
Skøn over konsekvenser af øremærket barsel (2020 pl.)
Alle 14 uger
Ændring i fædre på arbejde, fuldtidspersoner
Ændring i mødre på arbejde, fuldtidspersoner
Samlet ændring i forældre på arbejde, fuldtidsperso-
ner
Indtægt fra skatter og afgifter sfa. ændring i indkomst
(mio. kr.)
Udgift ydelser (mio. kr.)
Samlet forbedring af den offentlige saldo (mio. kr.)
- 6.200
5.100
- 1.100
190
70
120
+ 7 uger
- 3.100
5.100
2.000
240
- 650
890
Ingen
0
5.100
5.100
300
- 1.370
1.670
Anm.: Tabellen er afrundet. Der er taget udgangspunkt i data vedr. forbrug af barselsdagpenge vedr. børn født i 2018.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om de forventede provenuvirkninger af en barselsordning, hvor hver forælder har 14 ugers øremærket barsel og 20 ugers forældreorlov til deling, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3