Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2184308_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Ligestillingsudvalget har i brev af den 6. februar 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 57 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 57:
”Vil
ministeren oplyse de forventede provenuvirkninger af en barselsordning, hvor
mor har barsel i 14 uger efterfulgt af 9 ugers øremærket barsel til far og 20 ugers
forældreorlov til deling?”
Svar:
Efter de gældende regler har mødre ret til fravær i fire uger forud for en fødsel
(graviditetsorlov). Efter fødslen har mødre ret til 14 ugers fravær (barselsorlov).
Fædre og medmødre har i den sammenhæng efter fødslen ret til fravær i to uger
(fædre/medmødreorlov). Under graviditets-, fædre-, medmødre- og barselsorlov
har både mødre, fædre og medmødre ret til barselsdagpenge.
Efter de første 14 uger efter en fødsel har begge forældre i Danmark hver især ret
til fravær i 32 uger (forældreorlov). I denne periode har forældrene til sammen ret
til barselsdagpenge i 32 uger, som de i dag frit kan fordele i mellem sig. I forbin-
delse med adoption gælder der i hovedtræk samme regler.
Der spørges til en barselsordning, hvor mor har 14 ugers øremærket barsel efter-
fulgt af 9 ugers øremærket barsel til far, samt 20 ugers forældreorlov til deling. Det
bemærkes, at den beskrevne ordning vil være i strid med et nyt EU- orlovsdirektiv,
hvorefter hver forældre får ret til 9 ugers øremærket forældreorlov. Direktivet skal
være implementeret i dansk lovgivning senest den 2. august 2022.
Det forudsættes, at den eksisterende fædreorlov på 2 uger indgår i de 9 øremærkede
uger til fædre. Yderligere er det forudsat, at alle øvrige regler om optjening af ret til
barsel mv. er uændret.
I forhold til det nuværende forbrug af orlov med barselsdagpenge, vurderes øre-
mærkningen at medføre, at ca. 82 pct. af mødrene får reduceret deres orlov med
barselsdagpenge.
Forslaget vurderes at have provenuvirkninger dels gennem ændringer af arbejdsud-
buddet og dels ved ændringer i forbruget af offentlige ydelser.
1. maj 2020
J.nr.
2020 - 979
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om de forventede provenuvirkninger af en barselsordning, hvor mor har barsel i 14 uger efterfulgt af 9 ugers øremærket barsel til far og 20 ugers forældreorlov til deling, til beskæftigelsesministeren
2184308_0002.png
I rapporten fra udvalget om øremærket barsel fra 2013 fremgår det, at der ikke fin-
des et sikkert evidensgrundlag for størrelsen af en adfærdsvirkning af en øremærk-
ning af barsel.
Der vil derfor blive regnet på 3 forskellige senarier, der illustrer forskellig udnyttel-
sesgrad af den øremærkede orlov. Et hvor fædrene ikke ændrer adfærd i forhold til,
hvordan forbruget af orlov er i dag, et hvor fædrene bruger 5 uger og et hvor fæd-
rene bruger alle 9 uger. I alle tre scenarier er konsekvenserne af afkortningen af
barselsperioden indregnet.
Det skønnes, at der er en positiv arbejdsudbudseffekt, som særligt er drevet af af-
kortningen af den samlede barselperiode, som ligger til grund for beregningerne,
jf.
tabel 1.
Den samlede virkning på de offentlige finanser
uanset adfærdsvirkningen - ved
den øremærket barsel skønnes at være positiv. Dette forhold er hovedsageligt dre-
vet af sparede udgifter til barselsdagepenge som følge af afkortningen af den sam-
lede periode med ret til barselsdagpenge, som er lagt til grund. Yderligere påvirkes
de offentlige finanser i positiv retning af, at det vurderes, at en væsentlig andel af
fædrene kan holde barsel med løn.
Det er beregningsteknisk forudsat, at 85 pct. af fædrene har løn under barsel. Det
betyder, at der kun vil være tale om indkomstnedgang og dermed tabte skatteind-
tægter, for en lille andel af mændene. For kvinderne, vil der samlet set være tale
om en væsentlig indkomstfremgang, hvilket øger de offentlige indtægter fra skatter
og afgifter. Beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1
Skøn over konsekvenser af øremærket barsel (2020 pl.)
Alle 9 uger
Ændring i fædre på arbejde, fuldtidspersoner
Ændring i mødre på arbejde, fuldtidspersoner
Samlet ændring i forældre på arbejde, fuldtidsperso-
ner
Indtægt fra skatter og afgifter sfa. ændring i indkomst
(mio. kr.)
Udgift ydelser (mio. kr.)
Samlet forbedring af den offentlige saldo (mio. kr.)
- 3.200
5.100
1.900
240
- 630
870
+ 5 uger
- 1.800
5.100
3.300
270
- 960
1.230
Ingen
0
5.100
5.100
300
- 1.370
1.670
Anm.: Tabellen er afrundet. Der er taget udgangspunkt i data vedr. forbrug af barselsdagpenge vedr. børn født i 2018.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2