Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2168604_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 24. marts 2020
Bilag til besvarelsen af LIU alm. del
spm. 49
Beskæftigelsesministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Efter funktionærlovens § 7 , stk. 2, har en
kv indelig funktionær ret til halv løn under fravær
på grund af grav iditet og barsel fra
barselsorlovens påbegyndelse til 1 4 uger efter
fødslen.
Efter funktionærlovens § 7 , stk. 3, har en
kv indelig funktionær ret til fuld løn, hv is hun
bliv er uarbejdsdygtig på grund af grav iditet af de
grunde, der er næv nt i barselslovens § 6, stk. 2, i
perioden fra graviditetens indtræden til
barselsorlovens påbegyndelse.
Hv is arbejdsgiveren opsiger funktionæren inden
barselsorlovens påbegyndelse eller i den i stk. 2
næv nte periode, har hun ret til fuld løn i
opsigelsesperioden. Hv is funktionæren bliver
afskediget i den i stk. 2 næv nte periode, har hun
ret til fuld løn fra barselsorlovens påbegyndelse.
Det følger af funktionærlovens § 7 , stk. 4.
Efter barselslovens § 6 har en kv inde ret til
frav ær under graviditet. Retten omfatter fravær 4
uger før forv entet fødsel, fravær v ed
grav iditetsbetinget sygdom, frav ær på grund af
arbejdets særlige karakter og fravær i forbindelse
med foreby ggende graviditetsundersøgelser.
Efter barselslovens § 7 , stk. 1 , har en mor ret og
pligt til frav ær i de første 2 uger efter en fødsel.
Herefter har hun ret til frav ær i y derligere 1 2
uger.
Barselsloven, jf. lov bekendtgørelse nr. 1 06 af 2.
februar 2020 af lov om ret til orlov og dagpenge
v ed barsel.
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
Funktionærloven, jf. lov bekendtgørelse nr. 1002
af 24. august 2017 af lov om retsforholdet
mellem arbejdsgivere og funktionærer.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4
21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0002.png
Efter barselslovens § 7 , stk. 3, har en far ret til
frav ær i 2 sammenhængende uger efter fødslen
eller efter modtagelse af barnet i hjemmet eller
efter aftale med arbejdsgiveren inden for de
første 1 4 uger efter fødslen.
Efter barselslovens § 1 4, stk. 1 , forlænges eller
udsættes den periode, hv or der er ret til frav ær,
hv is barnet er indlagt på sy gehus. Efter § 1 4, stk.
2, gælder retten til at forlænge fraværsperioden
ikke farens ret til frav ær efter § 7 , stk. 3.
Retten til barselsdagpenge efter barselsloven
følger de perioder, hvor hhv. mødre og fædre har
ret til frav ær, jf. ov enfor.
Mænd har ”v ærnepligt” og er omfattet af lov om
.
erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl. i
tilfælde af skade. Kv inder har ”værne ret” og er
omfattet af arbejdsskadesikringsloven i tilfælde
af skade.
Lov om erstatning til tilskadekomne
v ærnepligtige m.fl. henviser i det v æsentligste til
arbejdsskadesikringsloven. Dog indeholder
lov ene enkelte forskelle med hensyn til fx
sy gdomsbegrebet.
Forskellen består i, at retsstillingen for
tilskadekomne værnepligtige er bedre i enkelte
situationer.
Bekendtgørelsen indeholder i § 8 bestemmelser
om, at særlige følsomme risikogrupper, herunder
grav ide og ammende ansatte, skal besky ttes mod
farer, som for dem er særlig alv orlige.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der i
v urderingen af sikkerhed og sundhed under
arbejdet indgår en v urdering af, om den ansatte
er udsat for påv irkninger, der kan indebære en
fare for grav iditeten eller amningen.
Arbejdsgiveren skal v urdere, om en risiko v il få
negativ indvirkning på grav iditeten eller
amningen, og i giv et fald foranstaltninger træffe
foranstaltninger til imødegåelse heraf.
Forskellen består i, at kv inder har denne
rettighed, mens rettigheden ikke gælder for
mænd.
Bekendtgørelse nr. 1 234 af 29. oktober 2018 om
arbejdets udførelse. Bekendtgørelsen er udstedt
med hjemmel i arbejdsmiljølovens § 39, stk. 1 .
Lov om arbejdsskadesikring, jf.
lov bekendtgørelse nr. 97 7 af 9. september 2019
og lov om erstatning til tilskadekomne
v ærnepligtige m.fl., jf. lov bekendtgørelse nr.
284 af 1 4. marts 2013.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0003.png
Bekendtgørelsen indeholder i § 60, stk. 3, en
bestemmelse om, at gravide kv inder og
ammende mødre skal have mulighed for at hv ile
sig liggende under passende forhold. Forskellen
består i, at kv inder har denne rettighed, mens
rettigheden ikke gælder for mænd.
Bekendtgørelsen indeholder i § 43, stk. 2, nr. 3,
en bestemmelse om, at der på arbejdspladsen
skal forefindes en passende hv ileplads, når
grav ide kv inder eller ammende mødre skal hav e
mulighed for at hv ile sig. Forskellen består i, at
kv inder har denne rettighed, mens rettigheden
ikke gælder for mænd.
Bekendtgørelse nr. 1 516 af 1 6. december 2010
om by gge- og anlægsarbejde. Bekendtgørelsen
er udstedt med hjemmel i arbejdsmiljølovens §
43, stk. 1 , nr. 2.
Bekendtgørelse nr. 96 af 1 3. februar 2001 om
faste arbejdssteders indretning (med senere
ændringer). Bekendtgørelsen er udstedt med
hjemmel i arbejdsmiljølovens § 43, stk. 1 , nr. 2.
Bekendtgørelsen indeholder i § 6 og i bilag 1
bestemmelser om foranstaltninger til beskyttelse
af grav ide mod påvirkninger, der kan indebære
en fare for grav iditeten, navnlig fy siske, kemiske
og biologiske påvirkninger, arbejdsprocesser og
arbejdsforhold.
Hv is det v urderes, at de pågældende
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at
imødegå risiko for den gravides sikkerhed eller
sundhed, må beskæftigelse v ed det pågældende
arbejde ikke finde sted. Forskellen består i, at
kv inder har denne rettighed.
Bekendtgørelsen indeholder i § 56 en
bestemmelse om, at særligt følsomme
risikogrupper, herunder gravide og ammende,
skal besky ttes mod de risici, som er særligt
alv orlige for dem. Besky ttelsesforanstaltningerne
skal så v idt muligt bestå i tekniske
foranstaltninger på anlægget.
Det er endv idere fastsat i bekendtgørelsens § 57 ,
at grav ide skal hav e mulighed for at hv ile sig
liggende under passende forhold. Forskellen
består i, at kv inder har denne rettighed.
For at afgøre, om en lønmodtager er berettiget til
enten sy ge- eller barselsdagpenge, er det
nødv endigt at opgøre, hvor mange timer
lønmodtageren har arbejdet inden fraværet. I
forbindelse med udbetalingen af sy ge - eller
barselsdagpenge er der også behov for at opgøre
Bekendtgørelse nr. 834 af 1 5. juni 2018 om drift
af anlæg, tilsluttet infrastruktur og rørledninger
i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter
m.v . Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
offshoresikkerhedslovens § 55, stk. 1 .
Bekendtgørelse nr. 1 407 af 4. december 2017 om
anlægs, tilsluttet infrastrukturs og rørledningers
konstruktion, indretning og udstyr i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
offshoresikkerhedslovens § 43.
Opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning af
sy ge- og barselsdagpenge
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0004.png
antallet af timer, som lønmodtageren skal
modtage sy ge- eller barselsdagpenge for.
For personer, der er ansat med ukendt
arbejdstid, opgøres timerne ved, at
lønmodtagerens indtægt omregnes til timer med
en omregningssats. V ed omregningen bruges
samme beregningsmåde, som anvendes for
lønmodtagere med ukendt arbejdstid, når det
skal afgøres, hv or mange timer, der skal
indbetales ATP-bidrag for.
I de tilfælde hv or lønnen skal omregnes for at
finde timetallet, er der i reglerne forskel på de
satser, der anv endes v ed opgørelsen af timetallet
for henholdsvis mænd og kv inder. De t gælder
både v ed opgørelse af det beskæftigelseskrav,
som lønmodtageren skal opfylde for at v ære
berettiget til sy ge- og barselsdagpenge og ved
selv e beregningen af y delsen.
Årsagen til, at der anv endes forskellige satser for
mænd og kv inder, er, at den gennemsnitlige
timeløn for mænd er højere end den
gennemsnitlige timeløn for kv inder. Hv is man
anv endte samme sats, ville der v ære risiko for, at
en kv inde ikke v ille blive tilgodeset med de reelle
antal arbejdstimer, da samme lønudbetaling
dækker ov er flere arbejdstimer for en kv inde end
for en mand.
I 2020 udgør satsen for mænd 21 1,93 kr. og
1 91 ,39 kr. for kv inder. Der henv ises til v ejledning
nr. 1 0238 af 27 . december 2019 om satser m.v.
2020.
Reglerne om beregning af sy gedagpenge fremgår
af § 47 i lov om sy gedagpenge, jf.
lov bekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019. I §
47 , stk. 2, nr. 3, er fastsat en bemy ndigelse for
ministeren til at fastsætte nærmere regler om
opgørelse af timetal og anv endelse af andre
beregningsperioder end fastsat i stk. 1 for
lønmodtagere, hvor beregning efter stk. 1 ikke er
mulig eller hensigtsmæssig, herunder
lønmodtagere med ukendt eller v arierende
arbejdstid.
Sy gedagpengeloven, jf. lov bekendtgørelse nr. 68
af 25. januar 201 9 af lov om sy gedagpenge og
bekendtgørelse nr. 833 af 1 9. august 2019 om
opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning af
sy gedagpenge m.v.
4
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0005.png
De nærmere regler fremgår af § 3, stk. 2, og § 1 1 ,
stk. 1 , i bekendtgørelse nr. 833 af 1 9. august 2019
om opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning
af sy gedagpenge m.v. Det fremgår således af § 3,
stk. 2, at hv is der er indberettet lønindkomst,
uden at der foreligger oplysninger om løntimer,
som indkomsten v edrører, beregnes et timetal på
baggrund af indkomsten på samme
beregningsmåde som i § 2, stk. 8, i
bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. I § 1 1 , stk. 1 , er det bl.a. fastsat,
at til lønmodtagere med ukendt arbejdstid
beregnes sygedagpenge fra arbejdsgiver under
sy gefraværet med samme beregningsmåde som
efter ATP-loven.
Reglerne om beregning af barselsdagpenge
fremgår af § 33 i barselsloven, jf.
lov bekendtgørelse nr. 1 06 af 2. februar 2020 af
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
(barselsloven). I § 33, stk. 2, nr. 3, er fastsat en
bemy ndigelse for ministeren til at fastsætte
nærmere regler om opgørelse af timetal for
lønmodtagere med ukendt eller v arierende
arbejdstid.
De nærmere regler fremgår af § 2, stk. 3, og § 8,
stk. 4, i bekendtgørelse 953 af 17 . september
201 9 om opgørelse af beskæftigelseskrav og
beregning af barselsdagpenge m.v. Det fremgår
således af § 2, stk. 3, at hv is der er indberettet
lønindkomst, uden at der foreligger oplysninger
om løntimer, som indkomsten v edrører,
beregnes et timetal på baggrund af indkomsten
på samme beregningsmåde som i § 2, stk. 8, i
bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. I § 8, stk. 4, er det bl.a. fastsat, at
hv is der er indberettet lønindkomst fra aktuelle
arbejdsgiver, men der ikke er oply sninger om
timer, som indkomsten v edrører, beregnes til
brug for Udbetaling Danmarks opgørelse af
timefortjeneste et timetal på baggrund af
indkomsten på samme beregningsmåde som i §
2, stk. 8, i bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Det fremgår af § 2, stk. 8, i bekendtgørelse nr.
1 385 af 25. nov ember 2015 om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, at hv is en
Bekendtgørelse nr. 1 385 af 25. november 2015
om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Barselsloven, jf. lov bekendtgørelse nr. 1 06 af 2.
februar 2020 af lov om ret til orlov og dagpenge
v ed barsel og bekendtgørelse nr. 953 af 1 7 .
september 2019 om opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af
barselsdagpenge m.v.
5
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0006.png
lønmodtagers arbejdstimer ikke kan opgøres,
beregnes det timetal, der skal betales ATP-bidrag
for, jf. stk. 1 , v ed at div idere indtægten i
lønperioden hos samme arbejdsgiver med en
timeløn for henholdsvis mænd og kv inder. Time -
lønnen udgør i 201 6 194,45 kr. for mænd og
1 7 5,60 kr. for kv inder. Timelønnen reguleres
hv ert år med en procentsats sv arende til
stigningen i den gennemsnitlige fortjeneste pr.
time, ekskl. genetillæg, som senest offentliggjort
i Dansk Arbejdsgiverforenings Lønstatistik,
Strukturstatistik.
Som det fremgår af reglerne bruges samme
opgørelsesmetode ved opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af sy ge - og
barselsdagpenge som anvendes i forbindelse
med beregning af ATP-bidrag for lønmodtagere
med ukendt arbejdstid. Hensy net bag ATP-
reglerne er et ønske om at sikre, at der indbetales
til ATP på det mest retv isende grundlag i forhold
til beregning af antal arbejdstimer i et
ansættelsesforhold. Med reglerne forsøger man
at sikre de berørte kv inder samme
pensionsmæssige v ilkår uanset en lav ere time -
løn.
Reglerne om barselsorlov med barselsdagpenge
har afledt v irkning på en række y delser efter lov
om aktiv socialpolitik.
I perioder hvor der er ret til fravær med
barselsdagpenge efter bestemmelserne i
barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7 , § 8, stk. 1 -6, §
9, § 1 3 og § 1 4, stk. 1 og 2, v il en person, der
modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik,
kunne modtage den samme y delse uden at skulle
stå til rådighed. Ifølge barselsloven har kv inder
ret til frav ær med barselsdagpenge i flere uger
end mænd. Det v il sige, at en kv inde, der
modtager en y delse efter lov om aktiv
socialpolitik, v il have flere uger, hvor hun kan
holde barselsorlov på den pågældende ydelse og
ikke skal stå til rådighed end mænd på samme
y delse.
Det drejer sig om y delser i
kontanthjælpssystemet, de to
ressourceforløbsydelser og ledighedsydelse.
Lov bekendtgørelse nr. 981 af 23. september
201 9 af lov om aktiv socialpolitik (regler om
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse,
ledighedsydelse), jf. § 6, stk. 1 og 2, § 7 , § 8, stk.
1 -6, § 9, § 1 3 og § 1 4, stk. 1 og 2 i barselsloven.
6
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0007.png
For så v idt angår børnetilskud og midlertidigt
børnetilskud er der forskellige betingelser der
skal v ære opfyldt, for at få ret til y delserne.
Fælles for børnetilskud og midlertidigt
børnetilskud er, at y delserne tilkommer barnet
eller børnene, og at y delserne som udgangspunkt
udbetales til moren. Der findes for begge
y delsers v edkommende undtagelser til denne
udbetalingsregel.
Det fremgår af ligestillingsvurderingen af
lov forslaget om midlertidigt børnetilskud af den
28. oktober 2019, at det midlertidige
børnetilskud skønsmæssigt bliver udbetalt til
den registrerede moder i 87 pct. af tilfældene,
mens de resterende 1 3 pct. udbetales til fædre.
Den relativt høje andel af udbetaling af det
midlertidige børnetilskud til mødre sky ldes, at
tilskuddet udbetales til den registrerede moder,
når forældre med fælles folkeregisteradresse
begge opfy lder betingelserne for at få udbetalt
det midlertidige børnetilskud. Den høje andel af
kv inder skal endv idere ses i ly set af, at enlige
forsørgere i højere grad berøres af
kontanthjælpsloftet og dermed relativt ofte er i
målgruppen for det midlertidige børnetilskud.”
Lov nr. 1 550 af 27 . december 2019 om et
midlertidigt børnetilskud til v ise forsørgere
7
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0008.png
Finansministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Institutioner kan hos Barselsfonden
(finanslov ens § 07 .14.39. Barselsfonden) få
refunderet merudgifter v ed v ikaransættelser
under en ansats lønnede orlov i forbindelse med
fødsel og adoption, herunder forlænget orlov ved
brug af omsorgsdage (orlov). Stk. 2. Ordningen
er etableret i ly set af, at ansatte i staten som
altov ervejende hovedregel har ret til fuld løn
under barselsorlov m.v., og de hermed
forbundne udgifter fortrinsvis v il relatere sig til
kv indeligt ansatte på grund af disses
gennemsnitligt større barselsfravær, hvilket kan
udgøre en barriere mod ansættelse af kv inder.
Ordningen fungerer som en forsikringsordning,
der finansieres gennem direkte eller indirekte
bidrag fra de omfattede institutioner, jf. § 2.
Institutioner, der er omfattet af
tekstanmærkning nr. 1 06, stk. 1 , til § 7 på
finanslov en for 2019, kan hos Barselsfonden få
refunderet en del af barselshavendes løn efter
fast takst under dennes lønnede orlov i
forbindelse med fødsel og adoption, herunder
forlænget orlov v ed brug af omsorgsdage og
grav iditetsbetinget sygdom før fødslen.
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 1 i cirkulære om Barselsfonden (Til samtlige
ministerier mv.), CIR nr. 91 36 af 29/03/2005
(Gældende)
§ 1 i bekendtgørelse om barselsfonden, BEK nr.
1 7 55 af 27 /12/2018
8
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0009.png
Forsv arsministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Helt generelt har mænd pligt til at forrette
v ærnepligt, mens kv inder har ret til at indgå en
aftale på v ærnepligtslignende v ilkår.
Lov grundlaget er følgende: Det fremgår af
grundlovens § 81 , at:
”Enhv er v åbenfør mand er
forpligtet til med sin person at bidrage til
fædrelandets forsvar efter de nærmere
bestemmelser, som loven foreskriver.”
V ærnepligten reguleres i v ærnepligtsloven,
hv oraf det fremgår af § 1 , at:
”Enhv er dansk
mand er undergiv et v ærnepligt (V ærnepligtig).”
Kv inders ret til at indgå en aftale på
v ærnepligtslignende vilkår fremgår af
V ærnepligtslovens § 21 a: ”Enhv
er dansk kv inde
inv iteres til at deltage i Forsvarets Dag i det år,
hv ori hun fy lder 1 8 år, såfremt hun har bopæl
eller ophold her i landet.”
Det fremgår af lov om forsvarets personel § 2,
stk. 2:
”Menige omfatter personel af
konstabelgruppen af linjen og reserven,
konstabelelever, v ærnepligtige og kv inder på
v ærnepligtslignende vilkår.”
Af lov om forsvarets personel § 7 stk.1 , fremgår
desuden, at:
”Hjemsendte værnepligtige og
hjemsendte kv inder på v ærnepligtslignende
v ilkår har pligt til at forrette tjeneste i
totalforsvaret.”
Af samme lov § 9 a fremgår en generel
undtagelse for kv indeligt militært personel:
”Kv indeligt militært personel, der er hjemsendt,
og for hv em militær tjeneste af enhv er art efter
foreliggende oplysninger må anses for at v ære
uforenelig med deres samvittighed, kan af
forsv arsministeren fritages for militær tjeneste.
Forsv arsministeren fastsætter nærmere regler
herom.”
Af lov om v ærnepligtens opfyldelse ved civilt
arbejde (militærnægterloven) § 1 fremgår en
undtagelse af lignende karakter for
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 81 i grundlovens og § 1 v ærnepligtsloven
§ 21 a i v ærnepligtslovens
§ 2, stk. 2 i lov om forsv arets personel
§ 7 , stk. 1 i lov om forsvarets personel
§ 9 a i lov om forsvarets personel
§ 1 i lov om v ærnepligtens opfyldelse v ed civilt
arbejde (militærnægterloven)
9
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0010.png
v ærnepligtige: ”V
ærnepligtige, for hv em
militærtjeneste af enhv er art efter foreliggende
oply sninger må anses for at v ære uforenelige
med deres samv ittighed, kan af
forsv arsministeren fritages for militær tjeneste
mod at anv endes til andet statsarbejde, der dog
ikke må tjene militære formål.”
10
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0011.png
Justitsministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Udlæg for underholdsbidrag til en ægtefælle,
barn eller besvangret kv inde er efter
omstændighederne undtaget fra omstødelse. Der
opnås således en rettighed for en besvangret
(grav id) kv inde, som mænd ikke kan opnå.
Det bemærkes, at der i forarbejderne til
bestemmelsen henvises til de underholdsbidrag,
der følger af lov om opkrævning af
underholdsbidrag. Forskelsbehandlingen i
bestemmelsen har således en baggrund i lov om
opkræv ning af underholdsbidrag.
Det følger af straffelovens § 238, stk. 1 , at hv is en
moder dræber sit barn under eller straks efter
fødslen, og det må formodes, at hun har handlet i
nød, af fry gt for v anære eller under påvirkning af
en v ed fødslen fremkaldt svækkelse, forvirring
eller rådv ildhed, straffes hun med fængsel indtil
4 år. Hv is forbry delsen ikke er fuldbyrdet, og
hv is handlingen ikke har påført barnet skade,
kan straffen bortfalde, jf. straffelovens § 238, stk.
2.
Det er alene moderen, der kan straffes for
ov ertrædelse af bestemmelsen. Hv is faderen
udfører samme gerning kan der i stedet straffes
efter straffelovens § 237 om manddrab, hvor
strafferammen er fængsel fra 5 år indtil liv stid.
1
Det kan v ed fastsættelse af straffen indgå som en
formildende omstændighed, hvis forholdet er
begået under indflydelse af stærk medfølelse
eller sindsbevægelse, eller hvis der foreligger
andre særlige oplysninger om gerningspersonens
sindstilstand eller omstændighederne v ed
gerningen, jf. straffelovens § 82, nr. 7 .
Endv idere kan straffen efter straffelovens § 83
nedsættes under den foreskrevne strafferamme
på 5 år for manddrab, hv is oplysninger om
gerningspersonen eller andre forhold taler
afgørende derfor. Under i øv rigt formildende
omstændigheder kan straffen helt bortfalde.
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 7 1, stk. 3 i konkursloven
§ 238 i straffeloven
11
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0012.png
Det følger af straffelovens § 245 a, at den, der ved
et legemsangreb med eller uden samtykke
bortskærer eller på anden måde fjerner
kv indelige ydre kønsorganer helt eller delvis,
straffes med fængsel indtil 6 år.
Bestemmelsen finder kun anv endelse ved
omskæring af kv inder.
1
Efter straffelovens § 251 straffes en kv inde, der
v ed sin barnefødsel på uforsvarlig måde udsætter
barnet for alv orlig fare, med bøde eller fængsel
indtil 1 år.
Faderen kan derudover blive straffet for
medv irken, hv is han bistår moderen. Faderen
eller andre v il dog ikke selv stændigt kunne ifalde
ansv ar efter bestemmelsen, men v il efter
omstændighederne kunne straffes efter andre
bestemmelser i straffeloven, herunder
straffelovens § 245 (grov v old).
1
Det kan v ed fastsættelse af straffen indgå som en
formildende omstændighed, hvis forholdet er
begået under indflydelse af stærk medfølelse
eller sindsbevægelse, eller hvis der foreligger
andre særlige oplysninger om gerningspersonens
sindstilstand eller omstændighederne v ed
gerningen, jf. straffelovens § 82, nr. 7 .
Endv idere kan straffen efter straffelovens § 83
nedsættes under den foreskrevne strafferamme
på 5 år for manddrab, hv is oplysninger om
gerningspersonen eller andre forhold taler
afgørende derfor. Under i øv rigt formildende
omstændigheder kan straffen helt bortfalde.
§ 245 a i straffelov en
§ 251 i straffeloven
For så v idt angår Justitsministeriets bidrag vedrørende straffelovens § 2 38 (mor der dræber sit barn under eller
straks efter fødslen), § 2 45 a (forbud m od om skæring af kvinder) og § 2 51 (mor der ved fødslen på uforsvarlig måde
udsætter sit barn for alvorlig fare) skal det bemærkes, at der ikke er tale forskelle i rettigheder eller pligter for
henholdsvis m ænd og kvinder, men derimod at straffelovens § 2 3 8 og § 2 51 er forbrydelser, der alene kan begås af
kv inder, og at straffelovens § 2 45 a alene kan begås m od kvinder.
1
12
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0013.png
Miljø- og Fødev areministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
§§ 3 og 3 a hjemler muligheden for at giv e
forskellige rettigheder og/eller pligter til mænd
og kv inder.
Det følger af ligestillingslovens §3, at
ressortministeren kan på eget område tillade
foranstaltninger til fremme af ligestilling, der
har til formål at forebygge eller opveje
forskelsbehandling på grund af køn. Det følger
endv idere af § 3 a, at denne lov ikke er til hinder
for forskelsbehandling af det ene køn, hv is det er
begrundet i et legitimt mål og midlerne til at
opfy lde dette mål er hensigtsmæssige og
nødv endige. Endv idere fremgår det af stk. 2, at
lov ens bestemmelser ikke er til hinder for
indførelse eller opretholdelse af gunstigere
bestemmelser om beskyttelse af kv inder i
forbindelse med graviditet og moderskab.
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§§ 3 og 3 a i ligestillingsloven
13
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0014.png
Skattem inisteriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Børne- og ungey delsen udbetales til barnets
moder, selvom forældrene deler
forældremyndigheden. Har kun faderen
forældremyndigheden over barnet, udbetales
y delsen til ham, forudsat han ikke er samlev ende
med barnets moder
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 4 i lov om en børne- og ungeydelse, jf.
lov bekendtgørelse nr. 609 af 3. juni 201 6
14
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0015.png
Social- og Indenrigsministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Når et barn fødes uden for ægteskab, har barnets
mor forældremyndigheden over barnet alene,
medmindre
1 ) Forældrene har afgiv et erklæring om, at de
sammen v il v aretage omsorgen og ansvaret for
barnet.
2) Forældrene har indgået aftale om fælles
forældremyndighed.
3) Barnet er født af en kv inde, der er gift med en
kv inde eller har en registreret partner, og
sæddonor er registreret som far til barnet.
4) En mand anses for far, eller en kv inde anses
som medmor til barnet, og forældrene har eller har
haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste
1 0 måneder før barnets fødsel.
Fødes et barn af en kv inde, der er gift med en
mand, anses ægtemanden som udgangspunkt som
far til barnet. Registreringen af faderskabet
foretages af personregisterføreren i forbindelse
med registreringen af barnets fødsel.
Tilsv arende gælder, når et barn fødes af en kv inde,
der er gift med en kv inde eller har en registreret
partner, idet ægtefællen eller partneren registreres
som medmor til barnet. Dette kræv er dog, at der
fremlægges dokumentation for, at kv inden er
blev et behandlet med assisteret reproduktion af en
sundhedsperson eller under en sundhedspersons
ansv ar, at ægtefællen eller partneren har giv et
samty kke til behandlingen, og at barnet må
antages at v ære blevet til v ed denne behandling.
Endv idere er det Familieretshuset og ikke
personregisterføreren, der foretager registreringen
af medmoderskabet i forbindelse med
registreringen af barnets fødsel.
Kv inder har mulighed for at få ophold på et
kv indekrisecenter efter servicelovens § 1 09, hvis de
fx er udsat for v old eller trusler om v old i nære
relationer. Ifm. opholdet skal
kommunalbestyrelsen tilbyde kvinderne
indledende og koordinerende rådgivning og 4 -1 0
timers psy kologbehandling til evt. ledsagende
børn.
Regeringen forventer i indev ærende samling at
fremsætte lovforslag om, at kommunalbestyrelsen
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet
i lov givningen?
§ 7 i forældreansvarsloven
§§ 1 og 3 a i børneloven
§ 1 09 i lov om social service
15
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0016.png
desuden skal tilby de kv inder, der får ophold på
krisecenter, 1 0 timers psykologbehandling.
Det bemærkes, at mænd, der er udsat for v old eller
trusler om v old i nære relationer, har mulighed for
at få ophold på særlige mandekrisecentre, der
imidlertid er godkendt efter servicelovens § 1 1 0, og
har andre kriterier og indsatser end dem, der
gælder for kv indekrisecentrene.
16
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0017.png
Sundheds- og Ældrem inisteriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Assisteret reproduktion
Regionerne må på deres sy gehuse kun y de
behandling med assisteret reproduktion
(fertilitetsbehandling) til enlige kv inder, der ikke
har børn, og par, der ikke har fælles børn.
I lov en defineres en kv inde, som en person med
liv moder eller æggestoksvæv, jf. § 1 , stk. 3, nr. 1 , og
en mand, som en person med mindst en testikel, §
1 , stk. 3, nr. 2.
Der kan ikke y des behandling med assisteret
reproduktion til enlige mænd
som disse defineres
efter lov en
da de i sagens natur ikke kan opnå
grav iditet.
Svangerskabsafbrydelse
Efter sundhedslovens § 92 kan en grav id uden
tilladelse få sit sv angerskab afbrudt (abort), hv is
indgrebet foretages inden udløbet af 1 2.
sv angerskabsuge, og den gravide, efter reglerne i
sundhedslovens § 1 00 er iagttaget, fastholder sit
ønske om sv angerskabsafbrydelse.
Efter sundhedslovens § 93 kan en grav id, selvom 12.
sv angerskabsuge er udløbet, uden særlig tilladelse
få sit sv angerskab afbrudt, hvis indgrebet er
nødv endigt for at afv ærge fare for den gravides liv
eller for en alv orlig forringelse af den grav ides
legemlige eller sjælelige helbred og denne fare er
udelukkende eller ganske overvejende lægefagligt
begrundet.
Efter sundhedslovens § 94 kan en grav id, selvom 12.
sv angerskabsuge er udløbet, få tilladelse til
sv angerskabsafbrydelse i de i bestemmelsens stk. 1 ,
nr. 1 -6 opremsede situationer.
Fælles for bestemmelserne er, at de i sagens natur
primært omfatter kv inder, da mænd som
udgangspunkt (såfremt det er deres fødselstildelte
køn) ikke kan opnå grav iditet.
Forsterreduktion
Efter sundhedslovens § 95 kan en person, der er
grav id med flere fostre, uden særlig tilladelse få
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 1 a i lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lov bekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019
§§ 92-94 i sundhedsloven, jf. lov bekendtgørelse nr.
903 af 26. august 2019
§§ 95 og 96 i sundhedsloven, jf. lov bekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019
17
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0018.png
reduceret antallet af fostre, hv is indgrebet kan
foretages inden udløbet af 1 2. sv angerskabsuge og
v æsentligt formindsker en risiko for, at den gravide
spontant v il abortere alle fostre, at et eller flere
fostre som følge af for tidlig fødsel ikke v il v ære
lev edygtige eller vil få en alv orlig legemlig eller
sjælelig lidelse, at der v il opstå fare for den gravides
liv , eller at den grav ides legemlige eller sjælelige
helbred v il blive v æsentligt forringet.
Er 1 2. sv angerskabsuge udløbet, kan der dog giv es
tilladelse til fosterreduktion, hv is der foreligger
særlige omstændigheder.
Der kan desuden giv es tilladelse til fosterreduktion,
hv is der er risiko for, at fosteret på grund af arv elige
anlæg eller beskadigelse eller sy gdom i
fostertilstanden v il få en alv orlig legemlig eller
sjælelig lidelse.
Efter sundhedslovens § 96 kan en grav id, selvom 12.
sv angerskabsuge er udløbet, uden tilladelse få
reduceret antallet af fostre, hv is indgrebet er
nødv endigt for at afv ærge fare for dennes liv eller
for en alv orlig forringelse af dennes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare udelukkende eller
ganske ov ervejende er lægefagligt begrundet
Fælles for bestemmelserne er, at de i sagens natur
primært omfatter kv inder, da mænd som
udgangspunkt (såfremt det er deres fødselstildelte
køn) ikke kan opnå grav iditet.
Sterilisation
En person med en liv moder kan efter
sundhedslovens § 1 06, stk. 1 , steriliseres, hv is det er
nødv endigt for at forebygge sv angerskab for at
afv ærge fare for personens liv eller for alv orlig og
v arig forringelse af dennes legemlige eller sjælelige
helbred og denne fare udelukkede eller ganske
ov ervejende er lægefagligt begrundet.
Bestemmelsen v il i sagens natur primært omfatte
kv inder, da mænd som udgangspunkt (såfremt det
er deres fødselstildelte køn) ikke har en liv moder.
Kræftscreening
Tilbuddet om screening i 2 af de 3 nationale
kræftscreeningsprogrammer (brystkræft i § 85 og
liv moderhalskræft i § 85a) er primært en rettighed
for kv inder (kun kv indeligt CPR-nummer bliv er
§ 85 i sundhedsloven:
Personer mellem 50 og 69 år, der har kv indeligt
bry stvæv, har ret til brystundersøgelse hvert andet
år i bopælsregionen, jf. § 27 7 , stk. 9.
§ 1 06 i sundhedsloven, jf. lov bekendtgørelse nr. 903
af 26. august 201 9
18
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0019.png
automatisk indkaldt).
Det er dog v urderingen, at bestemmelserne i
sundhedslovgivningen er objektivt og sagligt
begrundet i legitime og faglige hensyn.
Stk. 2. Undersøgelsen omfatter
røntgenundersøgelse (mammografi).
Stk. 3. Sundheds- og ældreministeren fastsætter
nærmere regler om tilbuddet om brystundersøgelse.
§ 85 a:
Personer med en liv moderhals har fra det 23. år ret
til screening for liv moderhalskræft i
bopælsregionen.
Stk. 2. Sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tilbuddet om screening for liv-
moderhalskræft efter stk. 1 .
Bekendtgørelse nr. 46 af 20. januar 2020 om
ændring af bekendtgørelse om sikkerhed i
forbindelse med bloddonation.
Bloddonation
Der gælder forskellige rettigheder for mænd og
kv inder, som vil donere blod. Ifølge Styrelsen for
Patientsikkerhed har mænd, der har sex med en
anden mand, v ia den seksuelle adfærd (anal- eller
oralsex) en forhøjet risiko for at pådrage sig
alv orlige sygdomme eller infektioner, der kan
ov erføres med blodet, i forhold til
baggrundsbefolkningen. På den baggrund er der
v edtaget særlige karantæneregler ved bloddonation:
Hv is en mand har haft anal eller oral sex med en
anden mand, skal der gå mindst 4 måneder siden
den seksuelle kontakt, før han må donere blod. Hvis
en kv inde har haft seksuel kontakt med en mand,
som har haft anal eller oral sex med en anden
mand, skal der tilsv arende også gå mindst 4
måneder siden den seksuelle kontakt, før hun må
donere blod. Karantæneperioden gælder således for
begge køn, men på forskellig v is: Mænd kan få
karantæne fra at donere blod på baggrund af, hv em
de selv har haft sex med. Kv inder kan få karantæne
fra at donere blod på baggrund af, hv em deres
sex partner har haft sex med.
Reglerne er således baseret på en sundhedsfaglig
v urdering af, at risikoen blandt mænd og kv inder
ikke er ens, og derfor er reglerne forskellige for de
to køn. Formålet er dels at inkludere flest donorer,
dels at besky tte kvaliteten af donorblod og dermed
v ærne om patientsikkerheden.
HPV -vaccinationer
V accination mod HPV (Human Papilloma V irus)
har siden 2009 v æret et tilbud til piger i alderen 1 2-
1 7 år.
Regionerne y der v ederlagsfri HPV -v accinationer
som led i børnevaccinationsprogrammet, jf.
bekendtgørelse nr. 54 af 22. januar 2020 samt
bekendtgørelse nr. 50 af 22. januar 2020 om
midlertidig gratis vaccination mod analkræft (HPV )
til unge mænd, der er tiltrukket af mænd.
19
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0020.png
Tilbuddet om HPV -v accination blev den 1 .
september 2019 udvidet til også at omfatte drenge,
som er fy ldt 1 2 år d. 1 . juli 201 9 eller senere. Pr. 1 .
februar 2020 indføres et catch-up program, som
indebærer, at drenge, som er fy ldt 12 år i perioden
1 . januar 2018 til 30. juni 201 9 også har adgang til
gratis HPV -v accination i 2020 og 2021.
HPV -v accination kan forebygge kræft i
liv moderhalsen, v agina og de y dre kønsorganer hos
kv inder, og v accinationen kan forebygge analkræft
samt kønsv orter hos både kvinder og mænd.
Kv inder har større risiko for at få en af de
kræftformer, der er dokumentation for, at HPV -
v accinen beskytter imod. V ed indførelsen af gratis
HPV -v accinationer til piger, v ar v accinens effekt var
endnu ikke dokumenteret blandt drenge og unge
mænd.
Bekendtgørelserne har hjemmel i sundhedslovens §
1 58, stk. 2 og 3.
20
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0021.png
T ransport- og Boligministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
Arbejdsgiver skal tage ekstra hensyn til
stråleeksponering af gravide
besætningsmedlemmer af hensy n til det ufødte
barn.
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 9, stk. 6, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 1 57 af 27 .
februar 2018 om arbejdsmiljøforhold for
besætningsmedlemmer under tjeneste på
luftfartøj og for deres arbejdsgivere.
Arbejdsgiver skal tage særligt hensyn v ed
arbejdets udførelse for særlige risikogrupper,
herunder gravide og ammende
besætningsmedlemmer.
§ 1 2 i bekendtgørelse nr. 1 57 af 27 . februar 2018
om arbejdsmiljøforhold for
besætningsmedlemmer under tjeneste på
luftfartøj og for deres arbejdsgivere.
V ed forandringer i certifikatholderens
medicinske tilstand, skal denne kontakte en
fly v elæge. Dette gælder for både mænd og
kv inder, men graviditet er specifikt næv nt jf.
nedenstående:
“In the case of pregnancy, if the AeMC or AME
considers that the licence holder is fit to
ex ercise her privileges, he/she shall limit the
v alidity period of the medical certificate to the
end of the 26th week of gestation. After this
point, the certificate shall be suspended. The
suspension shall be lifted after full recovery
following the end of the pregnancy.”
”Obstetrik og gy nækologi”, b) ”Graviditet”:
1 ) I tilfælde af grav iditet kan en ansøger kun
fortsætte med at udøve sine rettigheder indtil
26. grav iditetsuge, hvis det fly vemedicinske
center eller fly velægen anser hende for at v ære
egnet hertil.
2) For indehav ere af klasse 1 -
helbredsgodkendelser, som er gravide, skal der
gælde en operationel flerpilotbegrænsning.
Uanset punkt MED.B.001 kan den
operationelle flerpilotbegrænsning i dette
tilfælde pålægges og ophæves af et
fly v emedicinsk center eller en fly velæge.
3) En ansøger kan genoptage udøvelsen af sine
rettigheder efter restitution efter afslutningen
af grav iditeten.
Hv is det fly v emedicinske center eller
fly v elægen i tilfælde af grav iditet vurderer, at
Kommissionens forordning (EU) nr. 1 17 8/2011 af
3. nov ember 2011 om fastsættelse af tekniske krav
og administrative procedurer for
fly v ebesætninger i civil luftfart i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 21 6/2008, MED.B.035
Kommissionens forordning (EU) nr. 1 17 8/2011 af
3. nov ember 2011 om fastsættelse af tekniske krav
og administrative procedurer for
fly v ebesætninger i civil luftfart i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 21 6/2008, part MED.B.045
Kommissionens forordning (EU) 201 5/340 af 20.
februar 2015 om fastsættelse af tekniske krav og
21
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0022.png
certifikatindehaveren er egnet til at udøve sine
rettigheder, skal helbredsgodkendelsens
gy ldighedsperiode begrænses til afslutningen af
den 34. grav iditetsuge. Certifikatindehaveren
skal undersøges og v urderes med henblik på
forlængelse efter fuldstændig restitution efter
afslutningen af grav iditeten.
administrative procedurer for
fly v eledercertifikater i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
21 6/2008 og om ændring af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 og
om ophæv else af Kommissionens forordning (EU)
nr. 805/2011, part ATCO.MED.B.045, litra b)
22
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om tilfælde i dansk ret, hvor der er forskel mellem rettigheder og pligter for hhv. mænd og kvinder, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2168604_0023.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Hv ori består forskellen i rettigheden og/eller
pligten for hhv . mænd og kv inder?
For elev er på ungdomsuddannelser m.v. har
mødre ret til 1 2 måneders ekstra SU-rater,
mens fædre har ret til 6 måneders ekstra SU-
rater i forbindelse med fødsel eller adoption.
For studerende på v ideregående uddannelser
har mødre ret til indtil 1 2 ekstra SU-klip, mens
fædre har ret til indtil 6 ekstra klip i
forbindelse med fødsel eller adoption. Indtil 6
af moderens ekstra klip kan ov erføres til
faderen, hv is han har ret til uddannelsesstøtte.
Ph.d.-studerende mødre har ret til supplerende
stipendierater i indtil 1 2 måneder, mens ph.d.-
studerende fædre har ret til supplerende
stipendierater i indtil 6 måneder i forbindelse
med fødsel eller adoption. Moderen kan
ov erlade en eller flere af de supplerende
stipendierater til faderen, hv is han får ph.d.-
stipendium.
For modtagere af specialpædagogisk støtte på
v ideregående uddannelser kan støtterammen
og støttetiden forlænges med indtil 1 2 måneder
for moderen og 6 måneder for faderen i
forbindelse med fødsel eller adoption.
Hv or er denne rettighed og/eller pligt hjemlet i
lov givningen?
§ 1 4, stk. 1 og 2, i lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven), jf.
lov bekendtgørelse nr. 1 037 af 30. august 2017
§ 1 9, stk. 3 og 4, i SU-lov en
§ 51 , stk. 2 og 3, i SU-lov en
§ 7 , nr. 3, i lov om specialpædagogisk støtte v ed
v ideregående uddannelser, jf. lov bekendtgørelse
nr. 69 af 28. januar 2020
23