Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9275
Doknr.
178162
Dato
20-12-2019
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 5. december 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
44 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 44:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 26. november 2019 fra Foreningen
Far, jf. LIU alm. del - bilag 31.”
Svar:
I de bilag, der er vedlagt henvendelsen, redegøres for
”10 bud på ny nordisk lovgiv-
ning” og 7 forslag til ændring af
bl.a. lovgivning og praksis på forskellige områder.
Foreningen Far oplyser, at de 10 bud vedrører en ny familielovgivning og peger på, at
det er en grundlæggende udfordring, at børn og forældre i dag lever med en lovgiv-
ning, som historisk er baseret på én og ikke to forældre.
Indledningsvist vil jeg bemærke, at den familieretlige lovgivning vedrørende børn, som
vi har i dag, er et produkt af en udvikling over tid, hvor der i stadig højere grad er
kommet fokus på det ligeværdige forældreskab og forældrenes fælles ansvar for bar-
net. I forhold til de forskellige forslag på forældreansvarsområdet, som Foreningen Far
opstiller, kan jeg yderligere bemærke, at forældreansvarsloven først og fremmest har
fokus på, hvad der er barnets bedste. Med den familieretlige reform er hensynet til
barnet i centrum, bl.a. med etableringen af en særlig børneenhed, som er et af kerne-
elementerne i reformen.
I tråd med ovenstående, så er en del af de forslag, som foreningen fremsætter, allerede
indeholdt i den gældende lovgivning. Det fremgår således af forældreansvarslovens §
8, at den fælles forældremyndighed fortsætter efter, at forældrene har ophævet samli-
vet. Er forældrene uenige, kan der træffes afgørelse om, hvorvidt den fælles forældre-
myndighed skal fortsætte, eller om en af dem skal have forældremyndigheden alene.
Den fælles forældremyndighed kan dog kun ophæves, hvis der er holdepunkter for at
antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.
I forhold til at flytte væk med barnet gælder der efter § 18 i forældreansvarsloven en
varslingspligt for alle forældre, der vil ændre deres eller barnets bopæl. Den forælder,
der vil flytte, skal underrette den anden forælder om det senest seks uger inden flyt-
ningen. Hensigten er at motivere forældrene til at orientere hinanden om flytning
indenlands eller til udlandet i god tid, inden flytningen skal finde sted, så de kan drøf-
te, hvordan kontakten til barnet opretholdes efter flytningen. På den måde understre-
ges begge forældres ansvar for, at barnet bevarer kontakten til dem begge.
En manglende opfyldelse af varslingspligten kan ikke sanktioneres, men vil kunne
indgå som et moment blandt flere, hvis familieretten skal vurdere, om barnets bopæl