Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2129822_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9275
Doknr.
178162
Dato
20-12-2019
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 5. december 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
44 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 44:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 26. november 2019 fra Foreningen
Far, jf. LIU alm. del - bilag 31.”
Svar:
I de bilag, der er vedlagt henvendelsen, redegøres for
”10 bud på ny nordisk lovgiv-
ning” og 7 forslag til ændring af
bl.a. lovgivning og praksis på forskellige områder.
Foreningen Far oplyser, at de 10 bud vedrører en ny familielovgivning og peger på, at
det er en grundlæggende udfordring, at børn og forældre i dag lever med en lovgiv-
ning, som historisk er baseret på én og ikke to forældre.
Indledningsvist vil jeg bemærke, at den familieretlige lovgivning vedrørende børn, som
vi har i dag, er et produkt af en udvikling over tid, hvor der i stadig højere grad er
kommet fokus på det ligeværdige forældreskab og forældrenes fælles ansvar for bar-
net. I forhold til de forskellige forslag på forældreansvarsområdet, som Foreningen Far
opstiller, kan jeg yderligere bemærke, at forældreansvarsloven først og fremmest har
fokus på, hvad der er barnets bedste. Med den familieretlige reform er hensynet til
barnet i centrum, bl.a. med etableringen af en særlig børneenhed, som er et af kerne-
elementerne i reformen.
I tråd med ovenstående, så er en del af de forslag, som foreningen fremsætter, allerede
indeholdt i den gældende lovgivning. Det fremgår således af forældreansvarslovens §
8, at den fælles forældremyndighed fortsætter efter, at forældrene har ophævet samli-
vet. Er forældrene uenige, kan der træffes afgørelse om, hvorvidt den fælles forældre-
myndighed skal fortsætte, eller om en af dem skal have forældremyndigheden alene.
Den fælles forældremyndighed kan dog kun ophæves, hvis der er holdepunkter for at
antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.
I forhold til at flytte væk med barnet gælder der efter § 18 i forældreansvarsloven en
varslingspligt for alle forældre, der vil ændre deres eller barnets bopæl. Den forælder,
der vil flytte, skal underrette den anden forælder om det senest seks uger inden flyt-
ningen. Hensigten er at motivere forældrene til at orientere hinanden om flytning
indenlands eller til udlandet i god tid, inden flytningen skal finde sted, så de kan drøf-
te, hvordan kontakten til barnet opretholdes efter flytningen. På den måde understre-
ges begge forældres ansvar for, at barnet bevarer kontakten til dem begge.
En manglende opfyldelse af varslingspligten kan ikke sanktioneres, men vil kunne
indgå som et moment blandt flere, hvis familieretten skal vurdere, om barnets bopæl
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-19 fra Foreningen Far, til social- og indenrigsministeren, kopi til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2129822_0002.png
skal blive hos den nuværende bopælsforælder, om den skal flyttes til den anden foræl-
der, eller om der skal ske ændring af forældremyndigheden over barnet.
Jeg bemærker også, at det er et helt centralt element i den familieretlige reform, at
sager om forældreansvar, som behandles i Familieretshuset, screenes og visiteres til
det rette sagsbehandlingsspor. Det fremgår således også allerede af lovgivningen, at
komplekse sager, dvs. sager hvor der er risikofaktorer, som familien er påvirket af, fx
et højt konfliktniveau mellem forældrene, vold, misbrug, psykisk sygdom og socialt
udsathed, altid skal afgøres af familieretten.
Foreningen foreslår videre, at der i lovgivningen indføres et udgangspunkt om, at bar-
net er lige meget hos hver af forældrene. Når forældre vælger at ophæve samlivet, er
det i udgangspunktet deres ansvar at samarbejde om en god løsning for netop deres
barn. Dette understøtter den gældende lovgivning også, bl.a. med den nyligt indførte
mulighed for enige forældre om at aftale delt bopæl. Ved uenighed kan Familieretshu-
set og/eller familieretten træffe en afgørelse. Som noget helt centralt fremgår det af
forældreansvarsloven, at afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst
for barnet, og at barnets perspektiv skal belyses. En generel bestemmelse i loven om,
at barnet som udgangspunkt skal være lige meget hos hver af forældrene, vil betyde et
opgør med disse helt grundlæggende principper.
I forhold til forslaget om ligedeling af indtægter og udgifter for barnet, henviser jeg til
den politiske aftale om den familieretlige reform, hvoraf det fremgår, at partierne bag
aftalen mener, at reglerne om delte børnefamiliers økonomi bør afspejle den måde
familierne indretter sig på, og at der derfor er igangsat en tværministeriel analyse af
området.
For så vidt angår registrering af oplysninger i CPR om forældremyndighed kan jeg
oplyse, at man først i 2004 er begyndt at registrere disse oplysninger i CPR. Jeg kan
også oplyse, at det
ud fra et ønske om at sikre validiteten af data i CPR
blev beslut-
tet kun fremadrettet at registrere oplysninger om forældremyndighed i CPR, dvs. for
børn født efter maj 2004. Baggrunden var, at det ikke er muligt med sikkerhed at fast-
lægge forældremyndighedsforholdene på børn født før maj 2004 uden at involvere en
myndighed, der kan træffe afgørelse i sager om forældremyndighed. Der er derfor
fortsat ikke planer om at gennemføre en generel efterregistrering af forældremyndig-
hed i CPR
også fordi der nu i CPR er registreret forældremyndighed på børn op til 15
år.
Endelig kan jeg oplyse, at finansiering på finansloven, herunder støtte til foreninger
mv., sker på baggrund af politisk prioritering. Der findes mange gode indsatser, og
samtidig er der kun begrænsede midler til rådighed. På Social- og Indenrigsministeri-
ets område tildeles støtte til konkrete indsatser i høj grad via ansøgningspuljer. På den
måde sikres det, at midlerne anvendes til størst mulig gavn i samfundet. Ansøgnings-
puljer på socialområdet findes via Socialstyrelsens hjemmeside, hvor det også fremgår,
hvilket formål puljen er rettet mod, kriterier for ansøgning mv.
Da henvendelsen også omfatter forslag, som hører under beskæftigelsesministeren og
ligestillingsministeren, har jeg indhentet bidrag til besvarelsen fra Beskæftigelsesmini-
steriet og Miljø- og Fødevareministeriet.
Om forslaget om 3 måneders orlov til barnet med begge forældre og 6 måneder til frit
valg mellem forældrene har Beskæftigelsesministeriet oplyst følgende:
Regeringen ønsker, at flere fædre holder mere orlov sammen med deres børn.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-19 fra Foreningen Far, til social- og indenrigsministeren, kopi til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2129822_0003.png
Regeringen vil naturligvis gennemføre det nye EU-orlovsdirektiv, som giver hver for-
ælder en ret til øremærket forældreorlov i 2 måneder med barselsdagpenge. I den for-
bindelse er der i Beskæftigelsesministeriet nedsat et Implementeringsudvalg med del-
tagelse af arbejdsmarkedets parter, som skal drøfte direktivets betydning for de dan-
ske barselsregler. Men det er endnu for tidligt at sige noget om den konkrete model for
implementeringen. Direktivet skal være gennemført den 2. august 2022, og regeringen
vil bruge den mellemliggende tid på at finde den bedst mulige løsning for danske fami-
lier.”
Om et bud på en ny familielovgivning, hvor forældre skal have samme adgang til digi-
tal post om barnet, har Miljø- og Fødevareministeriet, Ligestillingsafdelingen oplyst
følgende:
”Regeringen
forventer i marts 2020 at fremsætte et lovforslag om digital post til begge
forældre om fælles barn. Med lovforslaget foreslås der indsat en bestemmelse i ligestil-
lingsloven, der forpligter offentlige myndigheder m.v. til, når de sender digital post,
som indeholder meddelelser om et barns forhold, som efter sit indhold er rettet mod
begge forældremyndighedsindehavere, at sende til dem begge. Det skal bidrage til, at
borgerne modtager en tidssvarende og sammenhængende digital service, der samtidig
skaber en større ligestilling mellem forældrene, så de i højere grad har mulighed for et
ligeværdigt samarbejde om et fælles barns dagligdag. Lovforslaget er sendt i høring
den 2. december 2019.”
Afslutningsvist vil jeg om den familieretlige reform nævne, at jeg netop ved et møde
med forskellige interessenter på det familieretlige område, herunder Foreningen Far,
har lyttet til de foreløbige erfaringer med reformen. Jeg tager nu alle gode input med
videre til et møde med ordførerne på området efter nytår, hvor vi vil drøfte, om der er
noget, der kan gøres anderledes og bedre.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3