s
Folketingets Ligestillingsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
7. november 2019
Besvarelse af spørgsmål 4 alm. del stillet af udvalget den 14. oktober
2019 efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan han vil følge området nøje, og vil mi-
nisteren oversende de regler om god skik, som han skriver er overholdt,
idet der henvises til svar på spørgsmål 10 (LIU, alm. del, 2018-19, 2. sam-
ling)?
Svar:
Forsikringsselskaber skal handle redeligt og loyalt over for deres kunder.
Begreberne redelig og loyal indebærer blandt andet, at forsikringsselskaber
alene må lægge vægt på saglige hensyn, når de vurderer, om de kan give
en kunde et forsikringstilbud.
Når et forsikringsselskab indgår en forsikringsaftale, er det sagligt, at sel-
skabet vurderer de forsikringsmæssige risici, det påtager sig ved at tegne
forsikringen. Det er imidlertid i strid med god skik, hvis et selskab fastsæt-
ter højere præmier eller skærpede vilkår for sindslidende eller handicap-
pede, når det ikke kan begrundes sagligt med, at selskabet påtager sig større
risiko end sædvanligt ved at tegne forsikring for vedkommende.
Finanstilsynet fører tilsyn med forsikringsselskaberne, også i forhold til,
hvordan de behandler deres kunder. Tilsynets behandling af sager kan være
initieret af generelle klager, forespørgsler fra Forbrugerombudsmanden el-
ler forhold konstateret i forbindelse med Finanstilsynets tilsynsvirksom-
hed. Finanstilsynet kan desuden orientere mig som ansvarlig minister om
relevante sager på god skik-området, så jeg løbende har mulighed for at
vurdere, om reglerne fungerer efter hensigten.
Jeg kan oplyse, at Sundheds- og Ældreministeriet netop har iværksat en
opfølgning på beslutningsforslaget B28, hvor der skal foretages en afdæk-
ning af, om borgere med psykiske lidelser oplever, at der bliver lagt vægt
på deres sygdomshistorie med en psykiatrisk diagnose. Jeg har bedt Finans-
tilsynet om at levere et bidrag, der skal afsøge den finansielle lovgivning
for diskriminerende regler, ligesom tilsynet vil undersøge, om der er en
stigning i forbrugerklager på området.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk