Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2116103_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samråd i Ligestillingsudvalget
27. november, kl. 14.00
15.30
Folketinget vær. 1-133
13 minutter
Samrådsspørgsmål A og B stillet af Anni Mathiesen (V),
Fatma Øktem (V) og Brigitte Klintskov Jerkel (K):
Samrådsspørgsmål A:
Hvad er ministerens holdning til og begrundelse for beslutningen
om at lukke den tværministerielle arbejdsgruppe, jf.
Kommissorium for arbejdsgruppe om prostitution fra januar 2019,
hvis formål var at afklare de juridiske rammer for prostitutionen i
Danmark, så der skabes bedre balance mellem rettigheder og
pligter på prostitutionsområdet og komme med anbefalinger til
mulige lovgivningsmæssige modeller og en forbedret indsats, der
sikrer en vej ud af prostitution?
Samrådsspørgsmål B (til ministeren for fiskeri, fødevarer og
ligestilling):
Vil ministeren dels redegøre for sin holdning til prostitution ud fra
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0002.png
et ligestillingsmæssigt perspektiv, og dels oplyse, hvilke initiativer
regeringen vil tage for at hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker
at komme ud af prostitution, men som i stedet ønsker rettigheder,
der afspejler de pligter, som samfundet pålægger dem?
Det talte ord gælder
1
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0003.png
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for anledningen til at fortælle om
baggrunden for, hvorfor denne regering har nedlagt den
tidligere arbejdsgruppe om prostitution som erhverv. Og om,
hvad vi mener, der skal sættes i stedet.
Der skal ikke herske tvivl om, at vi ser grundlæggende
anderledes på prostitution end den borgerlige regering. Det ser
jeg frem til at drøfte det med udvalget i dag.
Der er stillet to samrådsspørgsmål
samrådsspørgsmål A og
B. Samrådsspørgsmål A er stillet til mig, og samrådsspørgsmål
B er stillet til ministeren for fiskeri, fødevarer og ligestilling.
Vi har delt det sådan mellem os, at jeg besvarer
samrådsspørgsmål A samt den del af samrådsspørgsmål B,
der handler om initiativer til mennesker i prostitution, der ikke
ønsker at forlade prostitution.
Jeg vil besvare spørgsmålene i den stillede rækkefølge og
således starte med at svare på samrådsspørgsmål A, som går
på min holdning til og begrundelse for at lukke den
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0004.png
tværministerielle arbejdsgruppe om prostitution, som den
borgerlige regering nedsatte i januar 2019.
[Samrådsspørgsmål A]
Prostitution er et emne, som mange har stærke holdninger til.
Siden jeg nedlagde arbejdsgruppen om prostitution i oktober,
har det ikke skortet på debatindlæg og avisledere for og imod
min beslutning.
Jeg tror ikke, at der er mange andre politiske emner, som kan
få så meget opmærksomhed på grund af, at man nedlægger
en tværministeriel arbejdsgruppe.
For mig er det sådan
og sådan, tror jeg, flere andre ministre
har det, at
nogle af de projekter, man ”arver” som ny minister,
har man meget svært ved at se sig selv i politisk.
Arbejdsgruppen om prostitution som erhverv var et af den
slags projekter.
Arbejdsgruppen var i mine øjne farvet af, at der i den tidligere
regering var stærke liberalistiske strømme. Fokus var på de
stærke og deres frie valg, mens de mere alvorlige problemer,
som de mange i prostitution lever med, fyldte markant mindre.
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0005.png
[Er ikke imod flere rettigheder]
Desværre er det i debatten blevet udlagt som om, at jeg er
imod at give flere rettigheder til mennesker i prostitution. Det er
jeg på ingen måde.
Dét, jeg er imod
og som var hele hovedfokusset for
arbejdsgruppen
er en normalisering af prostitution. Hvor
prostitution anskues som et normalt arbejde på linje med det at
være folkeskolelærer eller tømrer.
En normalisering af prostitution med arbejdstagerrettigheder
som fx ret til dagpenge, har jeg svært ved at se for mig i
praksis. For reglerne på det almindelige arbejdsmarked
gælder, at med rettighederne følger også pligter. Og med
retten til dagpenge følger også pligten til at stå til rådighed for
arbejdsmarkedet. Og hvordan står man til rådighed, når man er
i prostitution? Og hvad hvis kondomet springer og man bliver
gravid
er det så en arbejdsskade?
[Alvorlige skadesvirkninger af prostitution]
Men den vigtigste grund til, at jeg ikke mener, vi skal anskue
prostitution som et normalt erhverv er, at det ville være at male
4
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0006.png
et skønmaleri af prostitution og de konsekvenser, det har for
mennesker at være i prostitution. Prostitution fører ofte til
alvorlige skadesvirkninger. Fysiske og psykiske.
Vi hører det fra de organisationer, der arbejder med
mennesker, der tidligere har været i prostitution: Skaderne
efter prostitution kan være meget alvorlige. Og spørg bare
fagbevægelsen
ifølge dem er prostitution så skadeligt, at
arbejdstilsynet ville lukke det ned på stedet.
[Vil ikke kriminalisere prostitution]
Jeg er med på, at det kan virke mærkeligt, at vi i Danmark på
den ene side siger, at prostitution ikke er et lovligt anerkendt
erhverv. Mens det på den anden side ikke er ulovligt at
prostituere sig
eller at købe sex for den sags skyld.
Jeg skal være ærlig og sige, at jeg selv hører til blandt dem,
der engang mente, at sexkøb skulle kriminaliseres. Fordi jeg
mente
og stadig mener
at prostitution er så skadeligt for
mennesker, at det ikke hører hjemme i et velfærdssamfund
som det danske. Et forbud ville også betyde en mere
konsistent lovgivning på området. Meget ville være lettere
papiret.
5
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0007.png
I praksis er virkeligheden en anden. Vender vi blikket mod de
lande, der har indført et forbud mod sexkøb, så ser vi, at
problemerne består. Og tilmed er der sket en forråelse, der
ikke ligefrem har gjort forholdene bedre for mennesker i
prostitution. Ligesom vi ser en endnu mere fordækt
underverden.
Derfor er min holdning til kriminalisering af sexkøb i dag en
anden. Også selvom det betyder, at prostitution så befinder sig
i en gråzone, hvor lovgivningen kan virke inkonsistent.
[En anden retning med fokus på de udsatte]
Når jeg nedlagde arbejdsgruppen, er det ikke fordi, at hele
dens kommissorium er skidt. Men jeg ønsker, at have fokus et
helt andet sted. Nemlig på at prostitution først og fremmest er
et socialt problem.
Prostitution går hånd i hånd med dybe sociale problemer som
vold, voldtægt, misbrug og økonomisk afhængighed. Ligesom
prostitution har alvorlige skadevirkninger for den enkelte.
6
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0008.png
Jeg og regeringen står ubetinget på de udsattes side og den
brede gruppe af udsatte mennesker i prostitution, som kæmper
med helt andre problemer end manglende
dagpengerettigheder.
For udsatte mennesker i prostitution handler
rettighedsspørgsmålet nemlig om nogle helt andre rettigheder
eller rettere sagt, om de rettigheder, de allerede har, men
reelt ikke kan gøre brug af.
[Huller i velfærdssamfundet]
Mennesker i prostitution har ligesom andre skatteydere ret til
lægehjælp, behandling på sygehusene, hjælp til at komme ud
af misbrug. De har ret til alle de samme velfærdsydelser som
os andre.
Problemet er, at dem, der har allermest mest brug for
velfærdssamfundet, alt for ofte falder igennem det. Det gælder
også
og måske især
mennesker i prostitution.
Jeg er optaget af, at vi får lappet hullerne i vores
velfærdssamfund:
7
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0009.png
At der er socialsygeplejersker på sygehusene, så de bedre kan
rumme de allermest udsatte mennesker i vores samfund,
såsom mennesker i prostitution.
At man fx som prostitueret med stofmisbrug kan få en ordentlig
abstinensbehandling på sygehusene, så man ikke er nødt til at
udskrive sig selv for at tage i Skelbæksgade for at tjene penge
til det næste fix.
Eller at man som prostitueret bliver taget alvorligt, når man
henvender sig til politiet med en voldtægt.
At der ikke er mennesker, der dør af en simpel infektion, fordi
de allermest udsatte falder igennem vores velfærdssamfund.
Det er trist og skammeligt, at det er sådan. Og det skal vi gøre
bedre.
[Reserven
og exitpakken]
Samtidig skal vi gøre mere for at hjælpe dem, der ønsker det,
ud af prostitution. Derfor er jeg glad for, at regeringen i de
netop overståede forhandlinger om den såkaldte reserve til
social-, arbejdsmarkeds- og sundhedsområdet
satspuljens
afløser
er blevet enige med et bredt flertal i Folketinget om
8
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0010.png
vores forslag om en exitpakke til mennesker i prostitution.
I initiativet på 55 mio. kr. indgår det som en central del, at vi
skal have opdateret vidensgrundlaget om prostitution i
Danmark. Det er der brug for.
Både prostitutionens omfang og former har udviklet sig siden
sidste kortlægning. En ny undersøgelse skal derfor kortlægge
prostitutionens omfang og former, skadevirkninger og
tilstødende sociale problemer samt udbredelsen af ønsket om
at forlade prostitution. Det sætter vi gang i nu.
Men det samlede initiativ handler selvfølgelig først og fremmest
om det, som er mit primære fokus i forhold til mennesker i
prostitution: At styrke den sociale indsats for mennesker i
prostitution. Og for dem, der ønsker hjælp til et liv uden
prostitution.
Med aftalen bliver det muligt for kommuner i samarbejde med
NGO’erne på området at søge midler til målrettet at arbejde
med mennesker i prostitution.
Exit-pakken vil bygge på erfaringerne med CTI-metoden, som
også blev brugt, da Exit Prostitution blev gennemført fra 2013-
9
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0011.png
2017. Både det som gik godt, og det som gik mindre godt.
Formålet er at sikre en vellykket overgang til et nyt liv for den
tidligere mennesker i prostitution, at styrke den tidligere
mennesker i prostitutions samlede livssituation, og at
understøtte den tidligere mennesker i prostitution i at stå mere
på egne ben.
Der bliver særligt fokuseret på personlige og sociale
kompetencer og ressourcer. Sociale netværk og familien. Og
generel inklusion i samfundet.
Til forskel fra sidste gang omfatter initiativet også de
mennesker, som i første omgang kun ønsker rådgivning i
forhold til prostitution og deres nuværende livssituation. Der
stilles altså ikke et krav om, at man kun kan komme ind ad
døren, hvis man har et udtalt ønske om at forlade prostitution.
Inden jeg går i gang med at besvare næste spørgsmål, vil jeg
gerne benytte lejligheden til endnu engang at takke partierne,
der i reserveforhandlingerne har bakket op om regeringens
forslag til at prioritere de mest udsatte blandt mennesker i
prostitution.
10
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0012.png
[Samrådsspørgsmål B
rundbordsmøderne]
I spørgsmål B bliver jeg spurgt, hvad regeringen vil gøre for at
hjælpe de mennesker i prostitution, som ikke ønsker at komme
ud af prostitution.
Jeg kan oplyse, at jeg for et par uger siden har inviteret en
række organisationer og repræsentanter for prostitutionsmiljøet
til et første rundbordsmøde om prostitution.
Til mødet har jeg også inviteret organisationer, der
repræsenterer mennesker, der er tilfredse med at være i
prostitution. Dem vil jeg også lytte til for at få deres input til,
hvordan mennesker i prostitutions møde med systemet kan
blive bedre.
Jeg vil i den sammenhæng understrege, at spørgsmål om
rufferi, skat og arbejdstagerettigheder ikke hører under Social-
og Indenrigsministeriets ressort. Det gjorde de heller ikke
under den borgerlige regering.
11
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0013.png
Og som det fremgår af debatten, er det nok heller ikke alt, vi
kan blive enige om. Men jeg vil selvfølgelig være lyttende over
for de ting, som de organisationer, der er positive overfor
prostitution, bringer til bordet.
Fordi jeg mener, det er vigtigt, at vi parallelt med det nye
initiativ om exitpakken også ser på, hvordan vi kan hjælpe
mennesker i prostitution bedre. Derfor har jeg også ønsket at
samle en bred vifte af aktører for at blive klogere på problemer
såvel som løsninger.
I rundbordsmødet vil både kommuner og regioner deltage, så
vi får afleveret de konkrete budskaber til både social- og
sundhedsområdet.
[Afrunding]
Jeg ser frem til at få gang i de mange konkrete tiltag til at
hjælpe mennesker i prostitution. Først og fremmest det
ambitiøse exit-initiativ, vi aftalte med et bredt politisk flertal i
sidste uge. Og som vi har afsat 55 mio. kr. til.
Som en del af initiativet skal vi sammen blive klogere på,
hvordan prostitution mere præcist ser ud anno 2019.
12
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/11-19 om prostitution, til social- og indenrigsministeren
2116103_0014.png
Og så ser jeg også frem til det kommende rundbordsmøde om
prostitution, og håber, vi kan starte en god og ny dialog om,
hvordan vi bedst kan hjælpe mennesker i prostitution
med
særligt fokus på de mest udsatte.
Med de ord vil jeg give ordet videre til ligestillingsministeren,
der vil komme mere ind på de ligestillingsmæssige
overvejelser.
13