Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2126320_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8322
Doknr.
1126819
Dato
17-12-2019
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 8. november 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
24 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (ALT).
Spørgsmål nr. 24:
”Kan ministeren redegøre for, hvilke samfundsøkonomiske
gevinster der vil være ved
at hjælpe flere kvinder ud af vold i nære relationer, for så vidt angår undgået tabt ar-
bejdsfortjeneste, bedre forældreevne, psykisk trivsel osv.?”
Svar:
Det er skønnet, at ca. 38.000 kvinder udsættes for fysisk partnervold
1
, mens ca.
93.000 kvinder udsættes for psykisk partnervold
2
i Danmark hvert år. Det svarer til
henholdsvis 1,6 pct. og 3,9 pct. af kvinderne i befolkningen i alderen fra 16 år og op.
Kommunerne skal efter servicelovens § 109 tilbyde kvinder, som har været udsat for
vold eller trusler om vold i nære relationer, midlertidigt ophold på et kvindekrisecen-
ter. Volden kan både omfatte fysisk og psykisk vold samt seksuelle overgreb og øko-
nomisk kontrol. Optagelsen på et kvindekrisecenter kan ske anonymt og både ved egen
henvendelse og ved henvisning fra offentlige myndigheder.
Af Danmarks Statistiks kvindekrisecenterstatistik fremgår det, at ca. 2.000 kvinder
havde et ophold på et kvindekrisecenter i 2018, som er det seneste år, der pt. foreligger
data for. Hertil kommer ca. 1.900 ledsagende børn.
Når væsentlig færre kvinder, end de der samlet skønnes at være udsat for fysisk og
psykisk vold, tager ophold på et kvindekrisecenter, skal det blandt andet ses i lyset af,
at der ud over krisecenterophold og forskellige ambulante tilbud også findes andre
muligheder for kvinder for at få hjælp via sundhedsvæsenet og privatpraktiserende
psykologer mv. Der vil ligeledes være en del kvinder, som finder hjælp og støtte til at
komme ud af et liv med vold gennem frivillige organisationer og gennem deres person-
lige netværk.
En analyse baseret på kvindekrisecenterstatistikken viser, at voldsramte kvinder med
ophold på landets kvindekrisecentre udgør en meget udsat gruppe i samfundet. Mange
har et komplekst støttebehov og er derfor i kontakt med flere forskellige dele af vel-
færdssystemet. For eksempel har næsten en tredjedel været i kontakt med psykiatrien
inden for de seneste fem år, og omkring to tredjedele har hverken været i beskæftigelse
1
Denn, L., Johansen, K. B., Møller, S. P., og Laursen, B. (2018):
”Vold
og seksulle krænkelser - En
afdækning af omfang og udvikling af fysisk vold og seksuelle overgreb og omfang af seksuelle krænkelser
samt en analyse af erfaringer med digitale krænkelser”, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.
2
Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2018):
”Psykisk
Partnervold - En kvantitativ kortlægning”, VIVE -
Viden til Velfærd, Det Nationale Forsnings- og Analysecenter for Velfærd.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om hvilke samfundsøkonomiske gevinster der vil være ved at hjælpe flere kvinder ud af vold i nære relationer, til social- og indenrigsministeren
2126320_0002.png
eller i gang med uddannelse i årene op til deres ophold på krisecenter, jf. Socialpolitisk
Redegørelse 2018.
Analyseresultaterne stemmer godt overens med forskning på området, der viser, at
vold kan have store menneskelige konsekvenser for kvinderne. Det samme gælder
børn, der oplever volden i hjemmet, og følgerne af volden kan række langt ind i livet.
Ud over de menneskelige konsekvenser kan der også være samfundsøkonomiske om-
kostninger som følge af volden. Det er tidligere skønnet, at vold mod kvinder i nære
relationer årligt koster samfundet mindst 280 mio. kr. Det er særligt omkostninger til
ophold og rådgivning på krisecentrene, der driver de samlede omkostninger.
3
Skønnet
er behæftet med betydelig usikkerhed.
Den rigtige indsats på det rigtige tidpunkt til voldudsatte kvinder og deres børn kan
derfor også vise sig at være en god investering for samfundet, både menneskeligt og
økonomisk. Der findes i den sammenhæng flere socialfaglige metoder, som kommu-
ner, kvindekrisecentre og frivillige organisationer m.fl. kan gøre brug af i indsatsen
over for voldudsatte kvinder.
Et eksempel på en sådan metode er
”Critical
Time Intervention (CTI) for kvinder på
krisecenter”.
Metoden er afprøvet som led i et satspuljeprojekt, hvor formålet har væ-
ret at give voldsudsatte kvinder en vellykket overgang til et liv uden vold. Projektet
blev afsluttet ultimo 2018, og evalueringerne af det viser, at volden reduceres markant,
at kvinderne bliver bedre i stand til at tage vare på sig selv, og at kvinderne oplever at
få et stærkere netværk og i mindre grad føler sig ensomme. En effektevaluering, der
sammenligner indsatsgruppen med en kontrolgruppe, viser, at der er positive effekter
af CTI-metoden i form af en styrket arbejdsmarkedstilknytning.
Et andet eksempel er en fremskudt beskæftigelsesindsats til kvinder på kvindekrise-
centre i Københavns Kommune. Her har Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
(VIVE) for Socialstyrelsen foretaget en beregning af de økonomiske konsekvenser ved
indsatsen i Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM), der blandt andet inde-
holder målgruppen ”voldsudsatte kvinder (18-65 år)”.
Tabel 1 viser de beregnede budgetøkonomiske konsekvenser for indsatsen, ved at én
kvinde oplever en succesfuld indsats (beregningen inkluderer ikke omkostningerne
forbundet med indsatsen).
3
Helweg-Larsen, Kruse, Sørensen, og Brønnum-Hansen
(2010): ”
Voldens pris - Samfundsmæssige
omkostninger ved vold mod kvinder.” København: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet.
De samfundsøkonomiske omkostninger er i rapporten opgjort i 2009-pl.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om hvilke samfundsøkonomiske gevinster der vil være ved at hjælpe flere kvinder ud af vold i nære relationer, til social- og indenrigsministeren
2126320_0003.png
Tabel 1
Fordeling af de økonomiske konsekvenser efter område ved SØM-beregning, hvor én kvinde i mål-
gruppen for fremskudt beskæftigelsesindsats oplever en succesfuld indsats
Budgetøkonomiske konsekvenser, kr.
Område
Indkomstoverførsler
Beskæftigelsesindsats
Skat af indkomst
Politi, retsvæsen og kriminalforsorg
Uddannelse
Sociale serviceydelser
I alt
58.563
3.867
26.966
8.189
0
0
0
97.584
Anm.: 2018-pl. Tabellen viser de økonomiske konsekvenser ved en tidshorisont på seks år og er opgjort som nutidsværdi. Der
er tale om standardforudsætninger ved SØM-beregninger.
Kilde:
VIVE’s beregninger for
Socialstyrelsen.
Det skal i denne sammenhæng understreges, at der er tale om et beregningseksempel
baseret på en række antagelser og forudsætninger, der illustrerer potentielle økonomi-
ske konsekvenser ved indsatsen. Eksemplet kan derfor ikke sige noget om, hvilke be-
sparelser mv., der faktisk vil være ved, at en kommune giver en fremskudt beskæftigel-
sesindsats til kvinder på krisecentre. Der henvises i øvrigt til VIVE
(2018), ”Notat –
Fremskudt beskæftigelsesindsats til kvinder på kvindekrisecentre
eksempel på an-
vendelse af SØM”.
Børne- og Socialministeriet har i samarbejde med Finansministeriet tidligere under-
søgt mulighederne for, at SØM og modellens resultater kan anvendes som input til
makroøkonomiske fremskrivninger,
jf. Notat om SØM, dynamiske effekter og makro-
økonomiske fremskrivninger (juni 2018).
Her fremgår det, at SØM er en budgetøko-
nomisk model, der kan anvendes til at beregne de økonomiske konsekvenser af kon-
krete sociale tiltag og indsatser lokalt i en kommune, baseret på antagelser om hvad
effekten af en indsats kan være. SØM giver derimod ikke mulighed for uden videre at
skønne over konsekvenserne ved at tilføre socialområdet flere midler, ligesom der med
SØM ikke er tale om en egentlig model for dynamiske (kausale) effekter af sociale ind-
satser, der generelt kan danne grundlag for indregning af sådanne effekter i en makro-
økonomisk fremskrivning. Det gælder også skøn for de samfundsøkonomiske omkost-
ninger ved vold i nære relationer.
Det utilstrækkelige faglige grundlag for at regne dynamiske effekter af udgifter til of-
fentligt forbrug er også en del af baggrunden for, at der med aftalen om fordeling af
forskningsreserven for 2020 blandt andet er afsat 15 mio. kr. til at belyse de sam-
fundsøkonomiske effekter af velfærdsinvesteringer.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3