Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2112037_0001.png
Enhed
Udsatte Voksne og
Civilsamfund
Sagsbehandler
Lene Østergaard
Sagsnr.
2019 - 1377
Doknr.
675226
Dato
25-03-2019
Referat fra arbejdsgruppemøde om prostitution med in-
teressenter d. 1. april 2019 kl. 10:00-13:30
Formålet med mødet
At arbejdsgruppen og interessenterne på området drøftelser følgende:
Initiativer der kan forbedre forholdene for borgere i prostitution
Mulige ændringer af rufferibestemmelsen
Indsatser der sikrer muligheden for en vej ud af prostitution
Prioritering af indsatser
Dagsorden
1. Velkommen og intro v. BSM
2. Rammer for dagen
3. Initiativer der kan forbedre forholdene
4. Drøftelse af udfordringer og mulige ændringer af rufferi-bestemmel-
sen
5. Frokostpause
6. Drøftelse af mulige veje ud af prostitution
7. Arbejdsgruppen kan stille spørgsmål til interessenterne
8. Opsamling og tak for i dag
Tilstede
KFUK – Reden København
Gadejuristen
Seksualpolitisk forum
Kvinderådet
Sexbranchen Danmark
Sex & Samfund
SIO
Netværksgruppen
Rådet for Socialt Udsatte
LivaRehab
BSM
BM
JM
SUM
UVM
SOS
1
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0002.png
STAR
Dagens workshop:
1.
2.
3.
4.
Initiativer der kan forbedre forholdene for borgere i prostitution
Mulige ændringer af rufferibestemmelsen
Indsatser der sikrer muligheden for en vej ud af prostitution
Prioritering af indsatser
Indledningsvis bemærkes det, at referatet er en samling af udsagn og syns-
punkter fra workshoppens deltagere. Det indebærer, at samtlige deltagere ikke
deler alle synspunkter.
1. Initiativer der kan forbedre forholdene for borgere i prostitution:
Målgrupper:
Ved den skriftlige høring har LivaRehab følgende bemærkninger til modellen:
Er ikke helt enig i de to nederste boxe. Målgruppen fra klinik og escort,
der kommer hos LivaRehab genkender ikke sikkerhed og tryghed i job-
bet, har ikke lav grad af dobbeltliv, og har ikke stærkt netværk uden for
prostitutionsmiljøet.
Prostitution er ikke et lystbetonet valg for Livas målgruppe, ej en del af
seksualiteten. De oplever, at opfattelsen af magtposition er et dogme.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0003.png
Hovedsynspunkter:
-
De opstillede målgrupper afspejler ikke udenlandske personer. Der er
en vigtig problematik ift. disse personers adgang til hjælp og mang-
lende rettigheder i form af manglende opholdstilladelse. Denne gruppe
kan desuden have en særlig frygt for mødet med det offentlige.
Fleksibilitet og tilgængelighed/adgang er gennemgående temaer. Ri-
gide regler er en barriere. Et snævert tidsrum ift. at hente substitutions-
medicin er fx uholdbart. Indsatserne skal ”bringes ud”. New Zealand
nævnes som eksempel, da der her er centre, som kurerer medicin ud
til dem, som ikke har nået at afhente. Der foreslås at være én indgang
til systemet med koordinerende sagsbehandler. Generelt er der behov
for mere rummelighed, hvor man fx ikke udskriver efter tre dages fra-
vær.
LivaRehab supplerer under skriftlig høring, at den svenske model
blev nævnt som eksempel, ligesom der også blev rejst kritik af New
Zealands model.
Forståelse for målgruppen er vigtig. Dette indebærer viden om det at
være i prostitution. Der er behov for øget forsknings- og oplysningsind-
sats, så tabuisering og stigmatisering kan modarbejdes. Derudover er
en vigtig pointe, at branchen føler sig jagtet frem for hjulpet. Udførelsen
af kontrolbesøg har bl.a. betydning for denne opfattelse.
Lavtærskel, psykiatri, udgående behandling og misbrugsbehandling er
vigtigt.
Der er behov for skærmende kvindetilbud.
-
-
-
-
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0004.png
-
Frit lejde: Fjern eksisterende barrierer ift. at opsøge hjælp i form af
frygt for socialt bedrageri, skattegæld, mv.
LivaRehab bemærker under
skriftlig høring, at de arbejder i hele landet og aldrig har oplevet, at
målgruppen bliver taget for socialt bedrageri.
Bedre forhold at udføre sit arbejde i. Der skal være mulighed for at leje
et ordentligt rum til en rimelig pris for at få folk væk fra gaden. Rufferi-
paragraffen anses som en hindring. Der fremsættes forslag om private
eller offentlige tilbud med værelser, der kan lejes som arbejdsplads.
Her nævnes et eksempel fra Zürich (statslig udleje). Private tilbud, der
kan reguleres af staten, er i princippet lige så gode som statslige tilbud.
En anden ide er sexelancen. De mest udsatte har imidlertid ikke penge
til at betale leje for rum.
LivaRehab spørger under skriftlig høring om
hvordan og hvornår Arbejdsmiljøstyrelsen træffer afgørelse om ar-
bejdsmiljøet.
Det fremhæves som et problem, at man ikke kan komme på kvindekri-
secenter, når man tager stoffer.
LivaRehab tilføjer under skriftlig hø-
ring, at der findes tre specialiserede krisecentre for kvinder med stoffer
og derudover er der pt. 110 institutioner.
Der ytres ønske om kriminalisering af sexkøbere.
Afkriminalisering vil gøre forholdene mere sikre for borgere i prostitu-
tion, der skal have samme rettigheder som andre selvstændige. Mang-
lende dagpengeret er fx et centralt problem.
LivaRehab tilføjer under
skriftlig høring, at det ikke er et problem for selvstændige.
Gadeprostituerede hjælpes først og fremmest af sociale indsatser og
stofmisbrugsbehandling.
Ifølge branchen mangler der kunder.
LivaRehab tilføjer under skriftlig
høring: Oplysning om sexkøb og konsekvenser.
Der er behov for, at der bliver taget bedre hånd om de voldsomme ska-
devirkninger.
-
-
-
-
-
-
-
2. Mulige ændringer af rufferibestemmelsen
4
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0005.png
Straffelovens bestemmelser om prostitution
Kort beskrivelse
1
Rufferi
§ 233.
Den, der driver virksomhed med, at en anden mod betaling
eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, straffes for
rufferi med fængsel indtil 4 år.
Man må ikke drive virksom-
hed på salg af andres sek-
suelle ydelser.
2
Udnyttelse
Stk. 2.
Den, der i øvrigt udnytter, at en anden erhvervsmæssigt
mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en
kunde, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
Det samme gælder den, der fremmer, at en anden mod betaling el-
ler løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, ved for vin-
dings skyld eller i oftere gentagne tilfælde at optræde som mellem-
mand.
Man må ikke udnytte, at an-
dre erhvervsmæssigt sæl-
ger seksuelle ydelser.
Man må ikke for egen vin-
dings skyld eller som mel-
lemmand fremme, at andre
sælger seksuelle ydelser.
3
Udlejning af hotelværelse
Stk. 3.
Den, der udlejer værelse i hotel til brug for, at en anden
erhvervsmæssigt mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt
forhold til en kunde, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Man må ikke udleje hotel-
værelser til personer, som
sælger seksuelle ydelser.
4
Utilbørlige fremgangsmetoder
§ 233 a.
Den, der ved retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller
udnyttelse af en vildfarelse eller ved anden utilbørlig fremgangs-
måde formår en anden til mod betaling eller løfte om betaling at
have seksuelt forhold til en kunde, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Man må ikke anvende util-
børlige fremgangsmetoder
til at få andre til at sælge
seksuelle ydelser.
5
Menneskehandel
§ 262 a.
For menneskehandel straffes med fængsel indtil 10 år
den, der rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterføl-
gende modtager en person, hvor der anvendes eller har været an-
vendt
1) ulovlig tvang efter § 260,
2) frihedsberøvelse efter § 261,
3) trusler efter § 266,
4) retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller udnyttelse af en vild-
farelse eller
5) anden utilbørlig fremgangsmåde
med henblik på udnyttelse af den pågældende ved prostitution, op-
tagelse af pornografiske fotografier eller film, forestilling med porno-
grafisk optræden, tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende for-
hold, strafbare handlinger eller fjernelse af organer.
Man må ikke handle andre
personer, herunder rekrut-
tere, transportere, overføre,
huser eller efterfølgende
modtage en person, ved
brug af tvangsmidler eller
andre ulovlige fremgangs-
måder med henblik på ud-
nyttelse til bl.a. prostitution.
Er den handlede person un-
der 18 år er det ikke et krav,
at der er anvendt ulovlige
tvangsmidler eller andre
ulovlige fremgangsmåder i
forbindelse med handlen.
5
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0006.png
Stk. 2.
På samme måde straffes den, der med henblik på udnyt-
telse af den pågældende ved prostitution, optagelse af pornografi-
ske fotografier eller film, forestilling med pornografisk optræden,
tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold, strafbare hand-
linger eller fjernelse af organer
1) rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende
modtager en person under 18 år eller
2) yder betaling eller anden fordel for at opnå samtykke til ud-
nyttelsen fra en person, som har myndighed over den foru-
rettede, og den, der modtager sådan betaling eller anden
fordel
.
Udfordringer:
- I praksis kriminaliseres hele området. Samarbejde er kompliceret. Det
er fx svært at deles om lejen til en arbejdsplads, da den som står på le-
jekontrakten kan blive dømt for rufferi. Det er skadeligt, at lovgivningen
kræver isolation.
- Der mangler tydelighed om, hvad man må, og hvad man ikke må.
Chauffører, telefondamer og andre hjælpepersoner kan inkrimineres
via paragraffen.
- Hvis man afskaffer rufferibestemmelsen vil man åbne mere for, at der
kan tjenes penge på udnyttelse af kvinder. En ændring i lovgivningen
er på denne måde en ændring i de kriminelles vilkår. Således vil man
sandsynligvis forbedre forhold for nogle prostituerede, men forværre
forholdende for andre. Det store spørgsmål er, om det vil være bedre
eller dårligere vilkår, og for at besvare dette har vi brug for mere viden.
Her er en større indsats fra politiet nødvendig.
- Forskning og reel erfaring skal frem i lyset.
- Punkt 3 om hotelværelser betegnes som meningsløst.
- Punkt 2 om udnyttelse er overflødigt, da der lovgives om dette i forve-
jen.
- Menneskehandel: Mange kvinder rykkes ofte rundt i landet. Det betrag-
tes som menneskehandel i andre lande (Palermoprotokollen). Det er
relevant at overveje, om dette skal indgå i paragraffen om menneske-
handel. Politiets fokus på menneskehandlere bør skærpes.
Forslag til ændringer:
-
-
-
Seksualpolitisk forum, Gadejuristen, Sexbranchen Danmark og SIO
har lavet et arbejdspapir med initiativer til beskyttelse af sexarbejdere,
som blev udleveret på mødet.
Det skal være lovligt at formidle kontakt og annoncering.
Der fremsættes det synspunkt, at bestemmelsen helt bør udgå. Argu-
mentet er, at når det er lovligt at sælge sex, skal det også være lovligt
at leje lokaler til erhvervslivet, så længe dette ikke sker på udnyttende
vis.
Der bør åbnes for organisering under ordnede forhold. Sexarbejdere,
der kender branchen, bør kunne starte bordel. Der kunne desuden ud-
stedes licens til dem, som gerne vil drive bordel, hvor rådgivning skal
indgå. Samarbejde vil fremme netværksdannelse og mindske social
eksklusion.
LivaRehab tilføjer under skriftlig høring: Mangler fagfor-
eningernes meninger.
Tænk i regulering frem for forbud.
Afkriminalisering vil få branchen over jorden.
LivaRehab tilføjer under
skriftlig høring: Mangler viden fra nordiske lande.
Om registrering af sexarbejdere: Dette sker typisk under koden ”anden
servicevirksomhed”, hvilket betyder, at man ikke kan finde dem i syste-
met. Problemet er, at hvis branchekoden bliver mere specifik, vil folk
ikke registrere sig. Man kan eventuelt se på, hvad de trækker fra i skat
6
-
-
-
-
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0007.png
(produkter relateret til deres job). Det er dog et usikkert område, og der
er ikke enighed om og hvordan registrering finder sted. Der er behov
for en brugbar bestemmelse ift. skat og registrering. RUT-registrering,
socialfaglig og strafferetlig vurdering hænger ikke sammen.
Andre pointer:
-
-
-
Der udtrykkes bekymring for gråzone prostitution, der siver ned til ung-
domskulturen.
Der skal rettes langt større fokus på rettigheder og forebyggende ind-
satser. Regulering af rufferi-paragraffen løser ikke problemet.
Der er et problem ift. voldtægter, hvor borgere i prostitution ikke får tabt
arbejdstjeneste. Det gør personer, som ikke lever i prostitution.
3. Indsatser der sikrer muligheden for en vej ud af prostitution
-
Stigmatiserende sprogbrug er et centralt problem. ”Exit” er fx et ord,
der virker distancerende, og rådgivning og støtte er bedre betegnelser.
Målet skal ikke nødvendigvis være ”exit”, da det ofte kan være mere gi-
vende at starte med at fokusere på det, som står i vejen (delmål).
Der er behov for bedre rådgivning. Det foreslås at finde inspiration i
New Zealands centre med fagligt personale i form af bl.a. socialrådgi-
vere, fysioterapeuter, sundhedspersonale og arbejdsmarkedsrådgiv-
ning.
LivaRehab tilføjer under skriftlig høring: Der er også fordele og
ulemper ved den New Zealandske model.
Revalideringsparagraffer skal genopfindes, og der skal fokus på bran-
cheskifte.
Vejen frem er landsdækkende, tilgængelige og anonyme tilbud med
permanent forankring. Der skal således tænkes mere langsigtet med
færre midlertidige løsninger. Det vil give afstigmatisering. Det er desu-
den vigtigt, at rådgivning foregår i øjenhøjde (fx af tidligere prostitue-
rede) og har fokus på borgerens kompetencer.
Det er vigtigt, at hjælpeorganisation ikke er en religiøs forening, og at
rådgivningen ikke har en moralsk dagsorden.
Prostitution bør anerkendes som erhverv med tilhørende lønmodtager-
rettigheder. Det foreslås også, at der etableres en brancheorganisa-
tion, der kan give en fælles stemme og kæmpe for en form for overens-
komst eller andre aftaler.
LivaRehab tilføjer under skriftlig høring: Så-
fremt skal der bestemmes via arbejdsmiljølovgivning.
Frit lejde-ordning: En central hindring for at komme ud af prostitution er
en risiko for at blive straffet for fx socialt bedrageri. Frygten for sanktio-
ner fylder meget for både medarbejder og borger. Metodeudvikling af
frit-lejde-ordning foreslås i forbindelse hermed.
Det foreslås, at man laver en ny undersøgelse svarende til SFI-under-
søgelsen fra 2011.
Rådgivningstilbud som i Berlin (organisationen Hydra) nævnes. Tilbud-
det består af tre samtaler og opstartsrådgivning. Det udgør en slags fo-
rebyggelse og er ikke en direkte vej ud af prostitution, men måske nær-
mere en vej forbi prostitution.
Indsatsen rettet mod at få borgere ud af prostitution bør sættes på
sundhedsloven.
Misbrugsbehandlingen skal forbedres. Herberger skal i højere grad
kunne rumme de meget udsatte.
7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0008.png
-
-
Der skal øget fokus på den menneskehandlede persons muligheder for
erstatning og retslig retfærdighed.
Udenlandske kvinder uden opholdstilladelse skal have adgang til ano-
nym sundhedshjælp og rådgivning. Det er nødvendigt med en styrket
opsøgende oplysende indsats i relation hertil.
4. Prioritering – hvor er det vigtigst vi starter?
Afsnittet opsummerer de mest fremhævede pointer til mødet.
-
Der er generel opbakning til mere forebyggelse og til en styrket oplys-
ningsindsats både i folkeskolen og andre uddannelsesinstitutioner
samt forebyggende oplysning i medierne rettet mod befolkningen som
helhed.
Det stigmatiserende sprogbrug ønskes stoppet.
Arbejdsforholdene ønskes forbedret.
Opbakningen til afskaffelse af rufferiparagraffen er tvetydig, da der
både fremhæves positive og negative konsekvenser heraf.
Under
skriftlig høring tilføjer Seksualpolitisk Forum deres oplevelse af, at der
var bred (faktisk enstemmig) konsensus om at "rufferiparagraffen",
som den er nu ikke virker, men er problematisk. At den ikke fungerer,
og derfor enten bør ændres, afskaffes eller genopstå i en anden og
tidssvarende form. Derudover ytrede en bred vifte af deltagere, at især
at den af paragraffen forårsagede usikkerhed/mangel på legale, sikre
arbejdspladser og værelsesudlejning var en høj prioritering.
Der er behov for anonyme rådgivningstilbud med permanent foran-
kring.
Tilgængelighed og fleksibilitet i hjælp og støtte er tilbagevendende te-
maer.
Prostitution skal anerkendes som erhverv, så personer i branchen har
rettigheder på arbejdsmarkedet på lige fod med andre brancher.
-
-
-
-
-
-
8
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
Bedre forhold for mennesker i prostitution er beskyttelse mod udnyttelse og reel
adgang til flere og bedre sociale indsatser og sundhedstilbud
KFUK’s Sociale Arbejde og Rederne sætter stor pris på, at Socialministeriet har nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe, som skal undersøge, hvordan vi i Danmark kan forbedre vilkårene for mennesker i
prostitution. Der er meget, der kan gøres bedre for at forbedre sikkerheden og sundheden for mennesker i
prostitution.
Det er imidlertid afgørende, at man i forsøget på at forbedre forholdene for nogle grupper, ikke kommer til
at forværre forholdene for andre.
For selv om det er korrekt, at prostitution i dag er en ”juridisk gråzone”, som det hedder i kommissoriet, så
er det værd at være opmærksom på, at lovgivningen i dag primært er rettet mod at beskytte mennesker i
prostitution imod udnyttelse og at forebygge, at udsatte mennesker tvinges ud i prostitution.
Samtidig er det vigtigt at tage udgangspunkt i, at prostitution ofte er tæt forbundet med sociale problemer.
I Rederne ser vi både, at mennesker har sociale problemer
inden
de begynder i prostitution, fx misbrug,
overgreb eller hjemløshed, og at mennesker får sociale problemer
efter
de er begyndt i prostitution, fx
psykisk, fysisk eller udfordringer i nære relationer.
Derfor finder vi det afgørende, at den socialpolitiske ambition om at forebygge udsathed/prostitution,
beskytte udsatte og sikre basale sociale rettigheder ikke ofres til fordel for et ønske om at sidestille
prostitution med andre erhverv.
I den forbindelse er det afgørende, at man tager højde for den store diversitet, der er i gruppen af
mennesker i prostitution i Danmark. Der er stor forskel på en ung, der sugardater for at finansiere et
forbrug, en hjemløs, der skal tjene penge til stoffer, og en udenlandsk kvinde, som sælger sex for at
finansiere en stor og kompleks gæld til kriminelle bagmænd.
Ændringer i lovgivning og erhvervsmæssige rammevilkår vil have meget forskellige konsekvenser for de
forskellige grupper afhængig af graden og kompleksiteten af social udsathed, opholdsgrundlag og
prostitutionsform/-arena. Og der er stor risiko for, at ændringer som har til hensigt at skabe bedre forhold
for én gruppe, kan forværre forholdene for andre grupper.
For os er det helt afgørende, at fokus i arbejdsgruppen skal være at give flere mennesker i prostitution
adgang til sociale indsatser og sundhedstilbud, øge sikkerheden og undgå udnyttelse.
Derfor anbefaler vi følgende:
Afdækning forskellige grupper af mennesker i prostitution
I vores arbejde i Rederne København, Odense, Aarhus, Aalborg, Reden International og Reden Ung møder vi
mange af de forskellige grupper, der er i prostitution i Danmark. Vi møder blandt andre:
Socialt udsatte kvinder med komplekse problemer som misbrug, hjemløshed og psykiske lidelser,
som sælger sex for at finansiere stofbrug. De sælger sex fra gaden og escort-lignende former.
Unge og voksne mennesker, som har problemer med prostitution, men som har svært ved at
komme ud, fordi der mangler målrettede hjælpetilbud. De er bange for økonomiske sanktioner og
konsekvenser for fremtidsmuligheder. De sælger sex via escort- og datingsider og fra bordeller.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0010.png
Udenlandske kvinder med eller uden opholdsgrundlag, som sælger sex for at overleve, brødføde
familien og finansiere gæld til bagmænd/-kvinder. Disse kvinder er ofre for kriminalitet i form af
udnyttelse og i nogle tilfælde menneskehandel. De sælger sex fra gaden, escort, privat/diskret, og
klinikker og bordeller.
Der findes naturligvis også andre grupper, som sælger sex, og det er vigtig at være opmærksom på, at alle
disse grupper er i prostitution af forskellige årsager, i forskellige prostitutionsformer, under forskellige
vilkår – og de er i forskellig grad og på forskellige måder påvirket af nuværende lovgivning og rammevilkår.
Derfor anbefaler vi, at der som grundlag for arbejdsgruppens arbejde og anbefalinger udarbejdes en
kortlægning af de forskellige grupper af mennesker i prostitution, som kan blive påvirket af eventuelle
lovændringer og ændringer i erhvervsmæssige rammevilkår, herunder overslag over gruppernes relative
størrelse. Det anbefales, at inddrage forskere og organisationer som arbejder med de forskellige
målgrupper i denne kortlægning.
Undersøgelse konsekvenser for forskellige grupper
I forlængelse af kortlægningen er skal det undersøges, hvilke forskellige konsekvenser eventuelle
lovændringer vil få for de forskellige grupper. Da lovgivning har til hensigt at beskytte ofre og skabe
grundlag for retsforfølgelse af kriminelle, fx via rufferiloven, er det afgørende, at der er i arbejdsgruppen er
fokus på at undgå, at eventuelle lovændringer, der har til hensigt at skabe forbedringer for nogle grupper,
får negative konsekvenser for andre grupper i form af øget udnyttelse og forringede vilkår. Ligesom
lovændringer kan virke forebyggende eller forårsage at flere vælger prostitution i Danmark, herunder
mennesker fra andre lande.
Derfor anbefaler vi, at arbejdsgruppen i forbindelse med afdækning af mulige lovændringer og ændringer i
rammevilkår skal lave en analyse af, hvad ændringerne vil betyde for forskellige grupper af mennesker i
prostitution, herunder utilsigtede og uhensigtsmæssige afledte konsekvenser.
Det bør også belyses, hvad eventuelle ændringer vil betyde for prostitutionsmarkedet i Danmark, herunder
om ændringer vil gøre det mere eller mindre attraktivt for udenlandske borgere at komme til Danmark for
at være i prostitution.
Det anbefales at inddrage forskere og organisationer, som arbejder med de forskellige målgrupper, i denne
analyse, samt at indhente internationale erfaringer og eksperter, som kan danne et sagligt grundlag for at
vurdere konsekvenserne ved forskellige lovgivningsmodeller.
Bedre beskyttelse mod udnyttelse
Fra vores arbejde på området ved vi, at udnyttelse og kriminalitet er meget udbredt inden for
prostitutionsområdet på trods af, at det i dag er ulovligt at udnytte andre menneskers prostitution.
Samtidig viser statistikkerne, at meget få kriminelle sigtes og dømmes på området – heller ikke bagmænd/-
kvinder, der kontrollerer og udnytter mennesker i prostitution. Det indikerer, at der i forbindelse med en
analyse af lovgivningen er behov for at undersøge, om lovgivningen kan skærpes, så den i højere grad
beskytter mennesker i prostitution mod udnyttelse og dermed forbedrer deres sikkerhed og forhold. Det
bør også undersøges, hvorvidt en styrket og øget indsats fra politiets side kan identificere flere kriminelle,
som udnytter andre til prostitution for økonomisk vinding.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0011.png
Derfor anbefaler vi, at arbejdsgruppen i forbindelse med en afdækning af lovgivningen undersøger, om
lovgivningen kan ændres/skærpes, så der bliver bedre grundlag for at identificere, anklage og dømme dem,
der udnytter andre mennesker til prostitution. Dertil anbefales det, at arbejdsgruppen undersøger, hvorvidt
en styrket og øget indsats fra politiets side vil skabe bedre grundlag for at flere kriminelle identificeres og
dømmes.
Vi anbefaler ligeledes, at man gennemgår de domme, der er afsagt med fokus på bagmandsvirksomhed for
at belyse den nuværende lovgivning værdi ifht at modvirke bagmandsvirksomhed. Samt foretager en
interessentanalyse og beskrivelse af indbyrdes samarbejde mellem relevante aktører (ikke mindst Politi,
CMM, Skat, Arbejdstilsyn, kommuner og NGO’er) i indsatsen mod bagmandsvirksomhed.
Bedre adgang til sociale indsatser og sundhedstilbud
Grundlaget for nedsættelsen af arbejdsgruppen er at skabe bedre forhold for mennesker i prostitution. Her
argumenteres der blandt andet med, at prostitution er skattepligtigt og at mennesker i prostitution også
skal have noget for deres skattekroner.
Og det er vigtigt. For alt for få mennesker i prostitution har – uanset om de betaler skat eller ej - reel
adgang til de skattefinansierede sociale og sundhedsmæssige ydelser, som de har ret til. Adgangen er
blandt andet begrænset af misbrug, hjemløshed, psykiske lidelser, manglende viden om egne rettigheder,
et komplekst hjælpesystem, frygt for børnesager, frygt for økonomiske sanktioner for gæld og socialt
bedrageri og frygt for stigmatisering.
For at give flere mennesker i prostitution adgang til den hjælp, de har ret til, skal hjælpen være langt mere
tilgængelig, målrettet og specialiseret.
Fra 2012 til 2016 gennemførte man i de fire største byer det satspuljefinansierede program EXIT
Prostitution i samarbejde mellem kommuner og organisationer, herunder Rederne. Målet var at forbedre
livssituationen for mennesker i prostitution og hjælpe dem ud af prostitution, hvis de ønskede det.
VIVE’s evaluering at programmet viser overordnet, at erfaringerne fra de fire kommuner er positive: Færre
er i risiko for at udvikle stress og depression, deltagerne beretter om forbedret selvværd, de oplever at få
bedre relationer til venner og familie, bedre styr på økonomien og færre sælger sex. Undersøgelsen viser
også, at det er vigtigt, at støttepersonen ved noget om salg af sex og kan manøvrere i det sociale system
https://www.vive.dk/da/udgivelser/exit-prostitution-6561/
Programmet er dog ikke videreført eller forankret i nogen af de deltagende kommuner efter
satspuljefinansieringens udløb.
På baggrund af det åbenlyse behov for at flere mennesker i prostitution får adgang til sociale og
sundhedsmæssige ydelser, som kan forbedre deres livskvalitet, sikkerhed og sundhed og afhjælpe nogle af
de problemer, som står i vejen for at komme ud af prostitution, bør arbejdsgruppen undersøge, hvordan
denne adgang kan forbedres.
Derfor anbefaler vi, at arbejdsgruppen undersøger mulighederne for og kommer med anbefalinger til
lovændringer og/eller initiativer, der forbedrer reel adgang til sociale indsatser og sundhedstilbud for
mennesker i prostitution i hele landet, herunder specialiserede programmer som kan rådgive og yde social-
og sundhedsmæssig bistand til mennesker i prostitution, og som tager højde for kompleksiteten i
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0012.png
problemerne for nogle målgrupper. Dertil at arbejdsgruppen undersøger og kommer med anbefalinger
vedr. styrket opsøgende indsats blandt de mest udsatte mennesker i prostitution.
Lavere barrierer for at komme ud af prostitution
Risikoen for økonomiske sanktioner pga. offentlig gæld og socialt bedrageri er en væsentlig barriere for at
mange mennesker i prostitution opsøger hjælp til at forbedre deres livssituation og evt. forlade
prostitution. De fleste mennesker i prostitution er ikke registrerede som selvstændigt erhvervsdrivende og
har derfor kun i begrænset omfang eller slet ikke betalt skat. Samtidig modtager mange mennesker i
prostitution overførselsindkomster som kontanthjælp eller førtidspension samtidig med at de har
indtjening via prostitution. De er trods kontakt med det sociale system og sundhedsvæsnet (herunder egen
læge) tilbageholdende med at fortælle om deres prostitution, bl.a. af frygt for sanktioner.
Derfor anbefaler vi, at arbejdsgruppen undersøger mulighederne for og kommer med anbefalinger om at
etablere en form for ”frit lejde” for mennesker i prostitution, således at de ikke risikerer gæld eller
sanktioner, hvis de opsøger sociale og sundhedsmæssige ydelser samt hjælp til at forlade prostitution.
Endelig vil vi opfordre til, at man inddrager arbejdsmarkedsparter i vurderingen af de
arbejdsmarkedsrelaterede spørgsmål, herunder dagpenge, pension, arbejdsmiljø mm.
KFUK’s Sociale Arbejde og Rederne ser frem til at deltage i arbejdsgruppen.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0013.png
Sex & Samfunds holdningspapir
om køb og salg af seksuelle ydelser
Baggrund:
Sex & Samfund arbejder for en verden, ”hvor retten til selvstændige valg respekteres
fuldt ud”, og vi søger gennem vores aktiviteter at styrke ”den enkeltes mulighed for at
træffe frie og informerede valg”. Foreningens faglige tyngdepunkt er
seksuelle og
reproduktive rettigheder,
og også når det gælder prostitution, er rettighedsperspektivet
bærende i vores argumentation. Prostitutionsområdet er imidlertid vanskeligt at
forholde sig entydigt til, fordi det omfatter et større spektrum af problemstillinger og
involverer talrige, forskelligartede aktører. Desuden er det langt fra er indlysende,
hvis
og
hvilke
rettigheder, som bør veje tungest, og hvilke hensyn, der i øvrigt bør tillægges
værdi. Endelig savner området generelt videnskabelig dokumentation, og det er derfor
vanskeligt at udtale sig med sikkerhed om prostitutionens udbredelse og former samt
konsekvenserne for sexarbejdere, kunder og samfund.
Fire centrale spørgsmål:
1/ Har prostitutionskunder ret til at købe seksuelle ydelser?
2/ Har prostituerede ret til at sælge seksuelle ydelser?
3/ Tager prostituerede skade af deres arbejde, og arbejder de under tvang?
4/ Er kriminalisering af sexkøb og -salg en hensigtsmæssig måde at hjælpe svage
prostituerede på?
I forlængelse af Sex & Samfunds generelle mål og visioner giver de fire spørgsmål
anledning til følgende refleksioner:
1
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
Ad 1/ Har prostitutionskunder ret til at købe seksuelle ydelser?
Nej.
Ifølge gængse konventioner er ingen rettigheder absolutte, men må altid afvejes
mod gældende jura samt – ikke mindst – mod hensynet til andre menneskers
selvbestemmelse og integritet. Det giver derfor ikke mening at sige, at individer eller
befolkningsgrupper har
absolut ret
til sex, endsige
absolut ret
til køb af seksuelle ydelser.
Ad 2/ Har prostituerede ret til at sælge seksuelle ydelser?
Ja.
I udgangspunktet kæmper Sex & Samfund for det enkelte menneskes
uindskrænkede ret til – under ansvar – at træffe selvstændige og informerede seksuelle
og reproduktive valg. I denne sammenhæng kan moralsk-normative synspunkter (fx om
at prostitution er til skade for samfundsmoralen, at det er en ”sekundavare” eller et
udtryk for et forkvaklet menneske- og seksualitetssyn) ikke tillægges nogen vægt. Det
afgørende i et rettighedsperspektiv er respekten for den enkeltes selvbestemmelse,
udfoldelsesmuligheder og integritet, og staten tillader da også generelt sine borgere –
under ansvar – at forvalte deres liv, som de vil, uanset at visse typer livsførelse og
erhverv utvivlsomt indebærer risici for nedslidning, sygdom og død. Den personlige
frihed og det informerede valg vejer her tungest.
Ad 3/ Tager prostituerede skade af deres arbejde, og arbejder de under tvang?
Ikke nødvendigvis.
Der eksisterer hverken dansk eller international dokumentation for
generelle skadevirkninger af prostitution, og det forekommer sandsynligt, at
omstændighederne
omkring prostitutionen (fx den sociale kontekst, eksistensen af
alternative handlemuligheder, graden af tryghed, selvbestemmelse, livsmod, respekt
mv.) er afgørende for konsekvenserne af den enkeltes prostitutionserfaringer.
Hvad angår tvang, findes der en mindre gruppe af udenlandske prostituerede, som
arbejder i Danmark som følge af ”trafficking”. Desuden findes der en gruppe
gadeprostituerede, som primært prostituerer sig for at finansiere et ulovligt
stofmisbrug. For begge disse grupper er der næppe tale om
reel
frivillighed, men snarere
om forskellige former for pres. Antallet af sådanne svage prostituerede er vanskeligt at
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0015.png
fastslå nøjagtigt, men foreliggende data tyder på, at deres antal er beskedent i forhold til
den samlede prostitutionsgruppe (10-15 %).
Ad 4/ Er kriminalisering af sexkøb og -salg en hensigtsmæssig måde at hjælpe svage
prostituerede på?
Næppe.
Der er intet belæg for, at forbud mod køb og/eller salg af seksuelle ydelser vil
lægge en markant dæmper på hverken udbud eller efterspørgsel. I lande, hvor
prostitution er forbudt, udbydes seksuelle ydelser alligevel, og de svenske og norske
erfaringer med sexkøbsforbud er langt fra entydige – nogle hævder endog, at
prostitutionsmiljøerne i Sverige og Norge er blevet hårdere og mere risikable for de
prostituerede, fordi de nu er henvist til at færdes ”under jorden” og dermed uden
mulighed for offentlig hjælp og beskyttelse. Desuden har det ikke kunnet godtgøres, at
udbredelsen af prostitution generelt er faldet som følge af sexkøbsforbuddene.
Selv hvis man mener, at staten gennem lovtiltag må begrænse de velfungerende
sexarbejderes rettigheder af hensyn til deres dårligere stillede kolleger, er det således
langt fra givet, at et forbud er den mest hensigtsmæssige vej. Og der er endda en reel
risiko for, at man gennem en sådan kriminalisering vil
forværre
svage prostitueredes
situation og vanskeliggøre deres mulighed for at modtage relevante sundhedsydelser,
herunder rådgivning og oplysning samt testning for og behandling af sexsygdomme.
Hertil kommer den mere generelle stigmatisering, udstødning og negative
særbehandling af sexarbejdere, som en kriminalisering kan frygtes at medføre.
Sex & Samfunds holdninger:
1/ Sex & Samfund anerkender den enkeltes ret til – under ansvar – at bestemme over
sin egen krop og seksualitet.
I udgangspunktet bør det derfor være den enkeltes
suveræne beslutning, om vedkommende ønsker at sælge seksuelle ydelser.
2/ Sex & Samfund anbefaler, at tabuisering og stigmatisering modarbejdes, bl.a.
gennem en styrket forsknings- og oplysningsindsats.
Det anbefales desuden, at
prostituerede i højere grad inddrages aktivt i diskussionen om deres verden og hverdag.
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
3/ Sex & Samfund anerkender, at der for nogle prostitueredes vedkommende
ikke
er
tale om reel frivillighed, idet de kan være presset til prostitution pga. ”trafficking”,
social nød eller for at vedligeholde et illegalt stofmisbrug.
Der bør af samme grund
arbejdes politisk, politimæssigt og socialt for at dæmme op for ”trafficking” og for at
støtte og beskytte svage prostituerede.
4/ Sex & Samfund anbefaler en mangestrenget, ikke-moraliserende hjælpe- og
støtteindsats over for prostituerede
– herunder vejledning og støttemuligheder for de
sexarbejdere, som ønsker at forlade erhvervet.
5/ Sex & Samfund finder det rimeligt, at prostitution opfattes og behandles på lige
fod med andre legale erhverv,
hvilket bl.a. indebærer mulighed for organisering i
fagforbund og medlemskab af A-kasse. Det bør undersøges, hvordan dette kan
gennemføres i praksis under hensyntagen til de særlige forhold på området.
6/ Sex & Samfund anerkender, at nogle menneskers (herunder udviklingshæmmedes
og handicappedes) livsglæde øges markant ved muligheden for køb af seksuelle
ydelser.
Vi arbejder derfor for et samfund, som er rummeligt og tolerant over for disse
menneskers lyster og behov, så længe de ikke udleves på bekostning af andre.
4
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
2112037_0017.png
3. januar 2019
Initiativer til beskyttelse af sexarbejdere, 1. udkast
Det følgende er et arbejdspapir udarbejdet af sexarbejdere og gadejurister med flere d. 3. januar
2019, Værnedamsvej, Frederiksberg, med tilstedeværelse af og bidrag fra repræsentanter for:
Gadejuristen
Seksualpolitisk Forum
SIO, samt
Sofie Brandvarm
Sexarbejdere med erfaring fra sexarbejde på såvel klinik, gade, web og privat/diskret har
bidraget.
Definition
Sexarbejde defineres som
”en handling, hvor mindst to handlende personer over 18 år på
markedsmæssige betingelser henholdsvis køber og sælger en seksuel ydelse
mod betaling.”
I
det følgende er denne definition lagt til grund.
Definitionen er i overensstemmelse med Socialstyrelsens definition, men sprogligt korrigeret, så
den er i overensstemmelse med det sprog, som sexarbejdere verden over anvender. Samtidig
er det skrevet ind, at de handlende parter skal være over 18 år. Definitionen er med her for at
fastslå, at en lang række handlinger, der i dag omtales som prostitution eller sexarbejde ikke er
sexarbejde men overgreb og voldtægter. Sådanne handlinger skal ikke beskyttes i loven, men
straffes derefter.
Baggrund
Målet for arbejdsgruppen er at medvirke med praktiske og juridiske in-put til at sikre udarbejdelse
af en ny lovgivning, der yder reel beskyttelse for sexarbejdere. I dag har dansk lovgivning en
række bestemmelser, der de-facto kriminaliserer sexarbejdere, herunder en uklar
rufferilovgivning. Dette har gjort, at sexarbejderne arbejder i det skjulte, da de oplever ikke at
kunne stole på hverken myndigheder eller lovgivningen, hvilket i sig selv indebærer risiko for
isolation og mulige skadevirkninger. Samtidig gør det paradoksalt nok sexarbejderne mere
sårbare overfor potentiel udnyttelse af kriminelle netværk. Vi ønsker en branche, hvor
sexarbejdere kan søge erhvervslokaler på lige fod med andre erhvervsdrivende, hvor gode
sikkerhedsfirmaer tør indgå i forretninger med branchen, hvor chauffører ift. escort-markedet
ikke skal frygte sigtelser for rufferi og hvor sexarbejdere tør gå sammen om at drive virksomhed,
hvor der kan arbejdes under en tydelig lovgivning.
I 2013 blev en række anbefalinger fra Straffelovrådet til tydeligere lovgivning og sikring af
ordentlige forhold afvist, fordi den daværende regering mente, at de sendte det
”forkerte
signal”.
Arbejdsgruppen vil sætte sexarbejdernes dagligdag på både gaden, klinik, web, escort og
privat/diskret først, så der skabes en lovgivning der skaber bedst mulige arbejdsvilkår og sikre
rammer for sexarbejdere i Danmark.
I det følgende kommer vores bud på en revidering af straffelovens bestemmelser, samt et forslag
om at nedsætte en tværministeriel arbejdsgruppe, der sammen med sexarbejderne og fagfolk
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
3. januar 2019
skal finde en løsning på, hvordan branchen kan hjælpes på rette vej, så de der arbejder
selvstændigt, kan få ordentlige forhold og de der evt. bliver udsat for tvang eller afpresning, kan
få hjælp i den forbindelse. Samtidig introduceres ønsket om en social organisation styret af
sexarbejdere og fagfolk, som man har det i New Zealand og Norge.
Straffeloven
I dag findes der en række bestemmelser i lovgivningen, der historisk er tænkt som relateret til
sexarbejde, herunder straffelovens § 224, der forbyder ”køb” af seksuelle ydelser af en person
under 18 år. Denne bestemmelse anbefales opretholdt uændret, men det kunne overvejes at
hæve straffene, så de korrelerer med voldtægtsbestemmelsen, til dermed henholdsvis 8 år og
12 års fængsel ved særlige omstændigheder.
Dertil kommer straffelovens § 233 der anbefales reguleret, således, at den ikke længere
kriminaliserer enhver, udover sexarbejderne selv, uanset deres hensigter, men straffer den
faktiske (bevidste og tilsigtede) udnyttelse af sexarbejdere (se stk. 1 nedenfor), samt den form
for seksuelle overgreb, der i den offentlige debat og politisk fejlagtigt bliver omtalt som
sexarbejde, men som ikke er sexarbejde (se stk. 2 nedenfor). I det følgende er kredsens bud på
en ny formulering af denne bestemmelse:
§ 233
Stk. 1 Den, som udnytter eller forsøger at udnytte, at en anden (mod betaling eller løfte om
betaling har seksuelt forhold til en kunde) sælger seksuelle ydelser, straffes med fængsel indtil
4 år.
Stk. 2 Den, som med trussel om vold, eller som ved vold eller anden ulovlig tvang foranlediger,
at en anden (mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde) sælger
seksuelle ydelser, straffes med fængsel indtil 8 år. Under særligt skærpende omstændigheder
kan straffen stige til 12 år. (således korreleret strafniveau med voldtægtsbestemmelsen).
Kommentarer til stk. 1
Bestemmelsen omfatter alle tilfælde, hvor en person, der af egen drift sælger seksuelle ydelser,
udnyttes af tredjemand. Bestemmelsen skal beskytte sexarbejdere mod udnyttelse.
Det er dermed en betingelse her, at sexsælgeren er over 18 og ikke er underlagt tvang eller
ulovlig pression af nogen art.
Bestemmelsen kan anvendes af sexarbejderne selv således, at de kan anmelde tredjemand,
der udnytter deres position som sexarbejder. Der vil være tale om en ågerlignende
bestemmelse, og udnyttelsen vurderes i forhold til de til enhver tid gældende “markedsvilkår” i
øvrigt. Udlejning af lokaler på markedsvilkår er derfor ikke længere kriminaliseret, ligesom salg
af ydelser til sexarbejdere, herunder annoncer, rengøring og lignende ikke er kriminaliseret
(praksis er i dag uklar). Det vil dog være ulovligt at forsøge at afpresse en sexarbejder og trusler
om at ”afsløre” en sexarbejder vil være omfattet af bestemmelsen. Se eksempler herpå
nedenfor.
Eksempler:
Personer, der forsøger at afpresse en sexarbejder ved fx at ”afsløre” deres erhverv overfor
omverdenen, vil kunne straffes efter bestemmelsen. Her tænkes på (tidligere) udlejere, naboer,
ekskærester og lignende. Det vil sige tilfælde, hvor tredjemand udnytter sit kendskab til
sexarbejderens erhverv (pression).
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
3. januar 2019
Det kunne for eksempel være arbejdsgiver/udlejer på et bordel, som truer en arbejdende med
at ”afsløre” personens erhverv over for fremtidige arbejdsgivere i andre brancher, hvis denne
forlader bordellet/ikke vil betale en vis procentdel af sin indtjening mm. ”Hvis du ikke fortsætter
med at arbejde her på bordellet, sørger vi for, at du ikke får arbejde noget andet sted i byen. Vi
fortæller alle, hvor du har arbejdet”.
Det samme gør sig gældende, hvis en udlejer truer med at afsløre lejers erhverv, såfremt
lejemålet ophæves ved flytning af lokaler eller hvis lejer ikke vil betale forhøjet husleje (ikke på
markedsvilkår, eksempelvis sort udover den aftalte erhvervsleje).
Hvis et bordel tager eksempelvis 40 pct. eller 50 pct. af en sexarbejders indtjening i lejepris, er
dette ikke udnyttelse i strafbar forstand, idet man som arbejdende har mulighed for at søge at
arbejde andre steder. Men hvis en person eller gruppering tvinger selvstændige til at arbejde på
deres bordeller eller i det følgende ganske tænkte eksempel ved hærværk ødelægger alle andre
bordeller i byen for at tvinge sig til monopol, vil bestemmelsen kunne anvendes.
Hvis eksempelvis mental retardering udnyttes til at overtale en person til at sælge seksuelle
ydelser, vil dette kunne omfattes af bestemmelsen.
Kommentarer til stk. 2
Bestemmelsen adresserer det tilfælde, at en person tvinges til at yde seksuelle ydelser mod sin
vilje mod betaling til sig selv eller tredjemand. Det kan være ved vold, trusler eller lignende. Det
forventes ikke, at der vil være ret mange af sådanne tilfælde i Danmark, jf. også den sjældne
forekomst af sådanne tilfælde i retspraksis, men såfremt det er tilfældet, er der ikke tale om
sexarbejde, men om voldtægt, hvorfor forholdet skal straffes efter voldtægtsbestemmelsen.
Grundet sexarbejdes historie, er det dog opretholdt som en selvstændig bestemmelse.
Der findes i dag ikke en bestemmelse der sidestiller denne form for udnyttelse med voldtægt.
Bestemmelsen skal sikre en strafhjemmel til de tilfælde, der kan fremstå som sexarbejde, men
som foregår under ”menneskehandelslignende forhold” (hvor man mod egen vilje bliver tvunget
eller truet til at have seksuelt forhold til andre mod betaling til enten sig selv eller tredjemand),
og som efter dansk praksis ikke kan straffes efter bestemmelsen i straffelovens § 262a.
Bestemmelsen skal derfor sikre beskyttelse af alle sexarbejdere på lige vilkår uanset, om der
har været en bevægelse over landegrænser eller ej.
I tilfælde, hvor eksempelvis vagter holder øje med, at sexarbejdere er på ”arbejde” på gaden,
kan dette være en indikation for, at der er tale om en overtrædelse af stk. 2. Dog kendes også
til frivilligt indgåede aftaler med personer med vagtfunktion, som eksempelvis af
gadesexarbejdere gives som opgave at notere nummerplader på biler de kører afsted med. Hvis
sexarbejderen er låst inde, vil dette forhold være omfattet af bestemmelsen. Pression udøvet
mod en sexarbejder omfattet af stk. 1, vil kunne udvikle sig til en overtrædelse af stk. 2.
Såfremt en person køber seksuelle ydelser og er vidende om, at personen der yder disse er
tvunget som angivet ovenfor, straffes den pågældende efter voldtægtsbestemmelsen i § 216.
Det kan overvejes at udvide straffelovens § 216, stk. 5, således, at voldtægt af en sexarbejder
maskeret som ”køb” af en seksuel ydelse, straffes på samme måde som voldtægt af et offer for
menneskehandel.
Eksempler:
Hvis en person truer en anden til at sælge en seksuel ydelse mod at få sit pas eller andre
dokumenter tilbage, er der ikke tale om sexarbejde, men om voldtægt, da salget af den seksuelle
ydelser er udløst af trusler.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en statusrapport der belyser arbejdsgruppen om prostitutions arbejde og resultater, til social- og indenrigsministeren
3. januar 2019
Hvis en person truer med at slå fx et familiemedlem ihjel, såfremt man ikke har sex med en
”kunde”, er der ikke tale om sexarbejde, men om voldtægt.
Hvis en person tilbageholdes (frihedsberøves) og først får lov til at gå, når personen har indtjent
et vist beløb, er der ikke tale om sexarbejde, men om voldtægt.
Hvis en person truer en anden med at gå til politiet vedrørende et familiemedlems ulovlige
aktivitet (brug af stof/handel/køb), hvis man ikke har sex med en ”kunde”, er der ikke tale om
sexarbejde, men om voldtægt.
Alle disse eksempler vil blive omfattet af bestemmelsens stk. 2.
Branchevejledning
Internationalt er lovgivningen vedrørende sexarbejde ret forskellig. Vi anbefaler, at Danmark går
efter sin egen model inspireret af den New Zealandske model, men tilpasset danske forhold.
Vi anbefaler, at der udarbejdes en branchevejledning, der stiller krav til arbejdspladserne i
forhold til sundhed, sikkerhed, rimelige forhold, tilbud om rådgivning og lignende:
sikkerheds- og sundhedsforholdene på bordellet
velfærdsforanstaltninger
m.v.
f.eks.
opholds-
og
spiserum,
garderober,
omklædningsrum, toiletter og baderum
at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at videregive tilbud om rådgivning til
sexsælgere
at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at videregive vejledende råd om sikker sex
at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at oplyse om branchevejledningen og dens
krav til arbejdspladsen - også på engelsk
Arbejdstilsynet skal føre tilsyn med, at eksempelvis mindreårige ikke arbejder eller er i branchen
på anden vis.
Branchevejledningen skal udarbejdes af sexarbejdere og fagfolk i forening.
Social brancheorganisation
Grundet sexarbejdes historie, den mangeårige kriminalisering og den massive stigmatisering
anbefales det, at der etableres en social brancheorganisation, styret af sexarbejdere og fagfolk,
der skal hjælpe med at implementere ordentlige forhold i branchen. Organisationen skal favne
juridisk rådgivning, sundhedstilbud og lignende.
Der kan søges inspiration i "the New Zealand Prostitutes Collective" (NZPC) eller norske PION.