Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2115570_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019 - 16989
Den x. november 2019
Bilag til besvarelse af LIU alm. del
spørgsmål nr. 20
Initiativ
Ekspert- og praktikergruppe
vedr. kønsroller, negativ social
kontrol og ligestilling:
Ligestil-
lingsministeren nedsætter en ek-
spert- og praktikergruppe, som skal
komme med anbefalinger til, hvor-
dan minoritetsetniske mænd og -
drenge kan inddrages i forhold til at
fremme ligestilling. Initiativet er en
opfølgning på undersøgelsen om op-
fattelser af kønsroller, ligestilling og
maskulinitet fra februar 2019. Sty-
relsen for International Rekrutte-
ring og Integration har endvidere
som led i arbejdet med Dialogkorp-
set igangsat et forløb, hvor unge
mænd i udsatte boligområder ud-
dannes til at gå i dialog med andre
unge om de kønsnormer, de lever
efter.
Oplysning og information om
jomfruhindemyten:
Regeringen
har iværksat forskellige initiativer,
der skal bidrage til at mane jomfru-
hindemyten til jorden, bl.a. et lov-
forslag om et forbud mod konstruk-
tion af en kunstig hymen, der for-
ventes at træde i kraft den 1. juli
2019. Sundhedsministeren har bedt
Sundhedsstyrelsen om at sikre, at
de ord og begreber, som styrelsen
anvender, er ”up to date” med den
nyeste viden og sproglige udvikling
og ikke fastholder et kønsstereotypt
billede.
Status
Som opfølgning på undersøgelsen af maskulinitetsopfattelser og holdninger
til ligestilling fra februar 2019 afholdte den daværende ligestillingsminister
et dialogmøde med 11 eksperter og praktikere. På mødet blev det bl.a. drøf-
tet, at undersøgelsen viste, at en høj grad af religiøsitet har en klar betyd-
ning for holdningen til ligestilling på tværs af køn og etnisk baggrund. På
den baggrund blev det besluttet at udarbejde en supplerende analyse af reli-
gion og religiøst tilhørsforholds betydning for holdninger til ligestilling. Vi-
den fra de to undersøgelser er inddraget i rettighedskampagnen ”Ret til li-
gestilling”.
For så vidt angår kompetenceudvikling for unge mænd i udsatte boligområ-
der oplyser Udlændinge- og Integrationsministeriet:
”Formålet med kompetenceudviklingsforløbet er at forebygge negativ social
kontrol gennem ung-til-ung dialog, herunder at gøre unge mænd i udsatte
boligområder bevidste om egne værdier, grænser og mål i livet. Formålet er
endvidere at fremme positive holdninger til kønsligestilling samt at moti-
vere de unge mænd til at reflektere over de kønsnormer, de lever efter.
Initiativet gennemføres i samarbejde mellem Mellemfolkeligt Samvirke og
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations (SIRI) Dialog-
korps.”
Sundheds- og Ældreministeriet oplyser:
”Forbuddet mod konstruktion af kunstig
hymen, som trådte i kraft den 1.
juli 2019, har sendt et klart signal om, at ideen om en intakt hymen ved ind-
gangen til ægteskab ikke hører til i et moderne samfund som det danske.
Sundhedsstyrelsen er bevidst om at anvende en sprogbrug, der er i tråd
med nyeste viden og sproglige udvikling, og som ikke fastholder et kønsste-
reotypt billede.
Foreningen Sex & Samfund modtager årligt støtte til gennemførelse af en
række initiativer i relation til seksuel sundhed, hvor det præcise indhold i
initiativerne aftales med Sundhedsstyrelsen. Af konkrete initiativer har for-
eningen Sex & Samfund som en integreret del af deres undervisning til
unge en del information om emnet på deres hjemmeside
https://www.sex-
linien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/moedommen.aspx
Derudover er der udgivet en pjece ”Fakta og myter om mødommen”
https://www.sexfordig.dk/media/33336/fakta-og-myter-om-moedom.pdf”
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at fremme ligestilling og bekæmpe negativ social kontrol blandt unge i lukkede religiøse miljøer, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2115570_0002.png
Initiativer om ophævelse af re-
ligiøse ægteskaber:
Udlændinge-
og Integrationsministeriet igangsæt-
ter en ny undersøgelse om religiøse
ægteskaber og skilsmisser. Styrelsen
for International Rekruttering og
Integration styrker også deres ud-
dannelsesindsats til kommunale
medarbejdere med et nyt kursus om
religiøse vielser uden borgerlig gyl-
dighed samt skilsmisse. Endvidere
arbejdes der sammen med relevante
organisationer om en kampagne om
rettigheder i forhold til indgåelse og
opløsning af ægteskaber efter dansk
ret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyser:
”Indsatsen består af tre initiativer: en undersøgelse om etniske minoritets-
kvinder og skilsmisse, opkvalificering af kommunalt ansatte samt en kam-
pagne om rettigheder i forbindelse med ægteskab og skilsmisse.
VIVE udarbejder på vegne af Udlændinge- og Integrationsministeriet en
undersøgelse om religiøse vielser og skilsmisser samt den negative sociale
kontrol som kvinder, der ufrivilligt fastholdes i et ægteskab, udsættes for.
Rapporten forventes klar i starten af 2020.
SIRI har udviklet et kursus til kommunale sagsbehandlere om udfordrin-
gerne i forhold til religiøse vielser. Der er afholdt to temadage i 2019 for
fagfolk, hvor i alt 69 personer har deltaget. Temadagen udbydes igen 6-8
gange i 2020.
Kampagnen bygger oven på Ligestillingsafdelingens eksisterende kam-
pagne Ret til ligestilling. Kampagnen består af et undervisningsmateriale,
opkvalificering af 40 eksisterende kampagneundervisere, gennemførelse af
20 kurser, der udelukkende omhandler emnet religiøse vielser samt 70 kur-
ser hvori emnet indgår samt 15-20 individuelle rådgivningsforløb om religi-
øse vielser via RED Rådgivning. Aktiviteterne påbegyndes i december
2019.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyser:
”SIRI udmønter i perioden 2019-22 projektet ”Flere kvinder med indvan-
drerbaggrund i beskæftigelse”. Målgruppen for projektet er kvinder uden
for integrationsloven med ikke-vestlig baggrund med en række sammen-
satte og komplekse udfordringer. Det langsigtede mål med projektet er, at
flere kvinder fra målgruppen går fra passiv forsørgelse til uddannelse eller
ordinær beskæftigelse og deltager i det danske samfundsliv
også uden for
arbejdsmarkedet.
Der er givet tilsagn til 15 kommuner. I december 2019 afholder SIRI op-
startsmøde for alle de deltagende kommuner.”
Flere etniske minoritetskvin-
der i beskæftigelse:
Som led i
satspuljeaftalen for 2019 igangsæt-
ter Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet en målrettet og koordineret
indsats med op til 25 deltagende
kommuner, der skal få flere indvan-
drerkvinder i arbejde. Initiativet har
fokus på barrierer og problemstillin-
ger forbundet med etniske minori-
tetskvinders vej ind på arbejdsmar-
kedet, herunder manglende kompe-
tencer og kendskab til det danske
samfunds normer og værdier, social
isolation eller negativ social kontrol.
Demokratisk engagement:
Ud-
lændinge- og Integrationsministe-
riet har i efteråret 2018 udmeldt en
pulje på 5 mio. kr., der understøtter
initiativer, som sætter fokus på for-
ståelse for det danske samfund, her-
under ligestilling og demokratisk
engagement blandt personer med
etnisk minoritetsbaggrund i udsatte
og isolerede boligområder. Puljen er
målrettet civilsamfundsaktører evt. i
partnerskab med kommunale insti-
tutioner i og omkring udsatte bolig-
områder.
Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyser:
”Puljen på 5 mio. kr. blev udmøntet i december 2018. Projekterne løber
frem til december 2020. Formålet med puljen er at understøtte initiativer,
der kan udfordre manglende demokratisk forståelse, undertrykkende nor-
mer og negativ social kontrol i forhold til beboere med etnisk minoritets-
baggrund i udsatte og isolerede boligområder.”
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at fremme ligestilling og bekæmpe negativ social kontrol blandt unge i lukkede religiøse miljøer, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2115570_0003.png
Demokratisk dannelse:
Under-
visningsministeren har iværksat for-
skellige initiativer, der skal styrke
den demokratiske dannelse på ung-
domsuddannelserne. Der er blevet
afsat penge til afholdelse af en kon-
ference, der afholdes ultimo januar,
og udvikling af undervisnings- og
vejledningsmateriale vedrørende
demokratisk dannelse. Derudover er
der nedsat et Råd for demokratisk
dannelse, som bl.a. kan drøfte,
hvordan eleverne opnår viden om
og accept af frihedsrettigheder og
værdier som ligestilling mellem
kønnene.
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser:
”Konference om demokratisk dannelse i januar 2019:
Dialogdag om demokratisk dannelse blev afholdt den 28. januar 2019 i
Odense med 83 deltagere.
Dialogdagen er ikke blevet evalueret men havde til formål at invitere til
debat og dialog med deltagerne om forskellige måder at arbejde med de-
mokrati og frihedsrettigheder på de enkelte institutioner på.
Udvikling af undervisnings- og vejledningsmateriale vedrørende demokra-
tisk dannelse:
Materialeudviklingen er annulleret.
Der er i 2018 udviklet over 700 materialer om demokratisk dannelse i
forbindelse med kampagnen ’Demokrati under udvikling’ med tilhørende
hjemmeside (duu.dk). Der er udviklet materialer målrettet grundskoler
og ungdomsuddannelser om emnerne demokratiske samtaler, demokra-
tiske fællesskaber, demokratiske handlekompetencer og demokratisk del-
tagelse samt kritisk refleksion mv.
STUK har via satspuljeinitiativet ”Forebyggelse af radikalisering
og social
kontrol” fået udarbejdet et stort materiale målrettet fagprofessionelle i
dagtilbud, fritidstilbud, grundskole, erhvervsskoler og gymnasier om ar-
bejdet med tidlig forebyggelse af radikalisering og social kontrol, samt
redskaber og øvelser til at skabe dialog om svære emner. Det er færdig-
gjort og offentliggjort i september 2019 på emu.dk.
Aktuelle besøgstal på emu.dk og duu.dk kendes ikke.
Rådet for demokratisk dannelse:
Rådet for Demokratisk Dannelse på ungdomsuddannelserne har afholdt
møder i november 2018 og april 2019. Disse møder tog udgangspunkt i
nogle fiktive men dog realistiske cases, hvor det demokratisk dannende
undervisningsmiljø var udfordret. På den baggrund kom rådet med anbe-
falingerne til, hvordan denne type situationer kunne håndteres, og anbe-
falingerne var målrettet hhv. børne- og undervisningsministeren, ledel-
serne og lærerne på ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Anbefalingerne blev offentliggjort i hhv. december 2018 og maj 2019.”
Obligatorisk læringstilbud til 1-
årige børn i udsatte boligområ-
der:
Regeringen har indgået en del-
aftale på Børne- og Socialministeri-
ets område med Socialdemokratiet
og Dansk Folkeparti om at indføre
et 25-timers obligatorisk læringstil-
bud til 1-årige børn i udsatte bolig-
områder, der ikke er i dagtilbud.
Læringstilbuddet skal medvirke til
at give børn fra udsatte områder en
god start på livet og bekæmpe paral-
lelsamfund ved at styrke børnenes
dansksproglige kompetencer og ge-
nerelle læringsparathed samt intro-
ducere dem til danske traditioner,
demokratiske normer og værdier,
som fx ligestilling mellem kønnene.
Det forventes, at de nye regler træ-
der i kraft d. 1. juli 2019.
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser:
”Loven trådte i kraft d. 1. juli 2019. Som en
del af arbejdet med realisering
af de obligatoriske læringstilbud er der igangsat en række initiativer til brug
for både kommuner og de medarbejdere og ledere, som skal tilrettelægge
forløbene, herunder bl.a.:
Der er lavet en vejlednings- og inspirationshåndbog til det pædagogiske
personale, som skal tilrettelægge de målrettede forløb for børn og foræl-
dre, ligesom der er blevet lavet en kort film, der kan anvendes i dialogen
med de forældre, som har børn i målgruppen for de obligatoriske læ-
ringstilbud.
Der er i efteråret 2019 programsat i alt 6 temadage i Aarhus, Odense og
København om de obligatoriske læringstilbud målrettet det pædagogisk
personale og andre professionelle med interesse for emnet.
Et hold praksiskonsulenter har fra august 2019 tilbudt rådgivningsind-
satser, der kan understøtte kommunernes arbejde med at planlægge de
obligatoriske læringstilbud. Praksiskonsulenternes rådgivning retter sig
primært mod pædagogiske ledere og medarbejdere i de daginstitutioner,
som skal varetage det obligatoriske læringstilbud, og sekundært forvalt-
ningsledelsen og nøglemedarbejdere med ansvar for kommunens obliga-
toriske læringstilbud.”
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at fremme ligestilling og bekæmpe negativ social kontrol blandt unge i lukkede religiøse miljøer, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2115570_0004.png
Forebyggelse af radikalisering
og negativ social kontrol i dag-
tilbud, grundskolen, fritidstil-
bud og ungdomsuddannelser:
Undervisningsministeriet igangsæt-
ter primo januar 2019 en kvalitativ
undersøgelse af negativ social kon-
trol på ungdomsuddannelserne, der
skal belyse karakteren af social kon-
trol, selvsegregering og kulturkon-
flikter blandt eleverne. Ministeriets
læringskonsulenter tilbyder vejled-
ningsforløb om indsatser, der styr-
ker børn og unges modstandskraft
mod radikalisering og negativ social
kontrol. Der udvikles endvidere for-
løb, der skal ruste undervisere på
ungdomsuddannelser til at under-
vise i kontroversielle og følsomme
emner.
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser:
”Kvalitativ
undersøgelse om negativ social kontrol:
Undersøgelsen er gennemført og forventes offentliggjort i november
2019.
Undersøgelsen belyser karakteren af og årsager til negativ social kontrol
og selvsegregering på udvalgte ungdomsuddannelser. Undersøgelsen ser
således ikke på omfanget eller effekten af negativ social kontrol.
Undersøgelsen er gennemført på 14 ungdomsuddannelsesinstitutioner
(stx, SOSU og merkantile), herunder både med en relativt høj og en rela-
tivt lav andel elever med udenlandsk herkomst, og bygger på interviews
med i alt 68 ledere, undervisere, vejledere og elever. Fokus er på inter-
viewpersonernes oplevelse af negativ social kontrol og selvsegregering.
Undersøgelsen er ikke repræsentativ.
Læringskonsulenternes vejledningsforløb om indsatser, der styrker børn og
unges modstandskraft mod radikalisering og negativ social kontrol:
Der gennemføres 28 vejledningsforløb i alt fordelt på institutioner i dag-
tilbud, fritidstilbud, grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Rambøll har fra 2017-2019 gennemført en midtvejsevaluering af initiati-
vet, der viser, at vejledningsforløbene opleves relevante og anvendelige
for de fagprofessionelles eksisterende praksis. Særligt viden, bevidsthed
om og refleksion over egen praksis er styrket. Institutionerne anskuer
egen praksis fra nye synsvinkler.
Midtvejsevalueringen viser, at det er begrænset, hvor langt institutio-
nerne er kommet med at omsætte ny viden og metoder til praksis. I over-
ensstemmelse med projektets forandringsteori skal institutionerne i pro-
jektets anden fase, som forløber nu, arbejde med at forankre den tileg-
nede viden i deres daglige arbejde med fx demokrati og kritisk tænkning.
Slutevalueringen foreligger i sommeren 2020 og vil bl.a. dokumentere
børnene og de unges praksis og værdier igennem dilemmaspil. Satspulje-
projektets mål om at styrke børn og unges modstandskraft mod radikali-
sering og negativ social kontrol er langsigtet.
Udvikling af forløb, der skal ruste undervisere på ungdomsuddannelser til
at undervise i kontroversielle og følsomme emner:
Læringskonsulenterne afholder workshops om kontroversielle og føl-
somme emner med afsæt i materialet "Teaching Controversial Issues.
Professional development pack for teachers" udgivet af Europarådet i
2015. I 2019 er der afholdt tre workshops med i alt 88 deltagere. Der er
yderligere planlagt en række workshops om kontroversielle emner i 2019
og 2020.
Workshops skal hjælpe lærerne med at se værdien i at lade de unge dis-
kutere kontroversielle emner samt udvikle lærernes selvtillid og kompe-
tencer i forhold til at gøre de kontroversielle emner til en del af dagligda-
gen i skolen.
Workshops evalueres ikke selvstændigt men indgår i den generelle evalu-
ering af læringskonsulenternes vejledning i satspuljeinitiativet.”
4