Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del
Offentligt
2093126_0001.png
Ligestillingsudvalget 2018-19 (2. samling)
LIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Astrid Carøe (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Ligestillingsudvalget har i brev af 2. september 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
6 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Ca-
røe (SF).
Spørgsmål nr. 6:
”Kan
ministeren redegøre for, om det kan lade sig gøre inden for EUs direktiver
om worklife balance og ligebehandling at implementere øremærket barsel til fædre
som en forlængelse af den eksisterende fædreorlov? Kan man tage to måneder fra
den eksisterende forældreorlov og overføre til fædreorloven, mens den resterende
forældreorlov fortsat kan deles frit mellem forældrene?”
Svar:
Allerførst vil jeg gerne understrege, at spørgsmålet om øremærkning i det nye or-
lovsdirektiv gælder for begge forældres ret til orlov og ydelser.
Efter barselsloven har hver forælder allerede i dag ret til 32 ugers fravær, dvs. for-
ældreorlov, som ikke kan overføres til den anden forælder. Derfor opfylder vi alle-
rede den del af direktivet, som handler om selve forældreorlovsperioden.
Der, hvor vi kommer til at ændre vores regler, handler om indretningen af vores
barselsdagpengeregler. For som bekendt har forældre i dag en fælles pulje på 32
ugers dagpengeret under forældreorlov, som de frit kan fordele mellem sig. Og her
siger direktivet, at
hver
forælder mindst skal have en øremærket, ikke-overførbar
ret til en ydelse i 2 måneder.
Allerede derfor vil det ikke være foreneligt med direktivet, hvis vi kun øremærker
2 måneders ret til ydelser til far
uanset, om man ville gøre dette i forældreorlovs-
perioden eller som en forlængelse af fædreorloven. For der skal også ske en øre-
mærkning af ydelser til mor.
Arbejdet med at gennemføre det nye EU-orlovsdirektiv går i gang i Beskæftigel-
sesministeriet her i efteråret. Det sker ved, at der efter sædvanlig praksis nedsættes
et Implementeringsudvalg med deltagelse af arbejdsmarkedets parter og under le-
delse af Beskæftigelsesministeriet.
Udvalgets opgave bliver at vurdere gældende dansk lovgivning i forhold til direkti-
vets minimumskrav, herunder en øremærket ret til forældreorlov med ydelse for
20. september 2019
J.nr.
2019-5491
LIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om hvem der skal indgå i et Implementeringsudvalg, hvornår udvalget nedsættes og går i gang med arbejdet, til beskæftigelsesministeren
hver forælder, for at se, hvilke dele af direktivet, der allerede er helt eller delvist
opfyldt, og hvor der bliver behov for lovændringer.
Implementeringsudvalget skal således vurdere det juridiske råderum mellem på den
ene side direktivet og de gældende danske regler, og på den anden side overholdel-
sen af det ligebehandlingsprincip, som indebærer, at mænd og kvinder skal have de
samme rettigheder under forældreorlov.
Det er derfor endnu for tidligt at pege på konkrete løsningsmodeller.
Men jeg ser frem til Implementeringsudvalgets arbejde og de forslag til gennemfø-
relse, som arbejdet vil resultere i.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2