Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2148917_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
[email protected]
[email protected]
Kulturudvalget har ved brev af 17. januar 2020 (KUU alm. del
spørgsmål 95)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Hvilke
muligheder har et stift for at gøre indsigelser mod placering af vind-
møller tæt på væsentlig kulturarv, således som det er tilfældet ved Børglum
Kloster?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 87901
Svar:
Det følger af planlovens § 29, stk. 1, at såfremt et forslag til en kommuneplan
eller tillæg hertil er i strid med væsentlige nationale interesser så skal er-
hvervsministeren fremsætte indsigelse heroverfor.
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 11. februar 2020
Hensynet til ”kulturarvs- og landskabsbevarelse”
er et af de nationale interesse-
områder, der nævnes i planlovens § 29, stk. 1, og som en kommuneplan eller et
kommuneplantillæg derfor ikke må være i strid med. Det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 69-71, at beskyttelseshensynet eksempelvis
kan dreje sig om ”indsyn og udsyn fra kirker”. Det er kirkeministeren, der efter
rådgivning fra stiftsøvrigheden beder erhvervsministeren gøre indsigelse.
Det er herefter Erhvervsstyrelsen, som foretager den juridiske vurdering af, om
en anmodning om indsigelse fra en statslig myndighed ligger inden for lovens
hjemmel. Den faglige vurdering af den nationale interesse er imidlertid foran-
kret hos den ansvarlige ressortmyndighed, som har det nødvendige indblik i fag-
området.
Interesseområdet afspejler bl.a. den særlige rolle, folkekirken har i det danske
samfund, og sikrer, at den kommunale planlægning tager hensyn til folkekir-
kens kirkebygninger som en del af den danske kulturarv.
I forhold til lokalplanforslag følger det af planlovens § 29, stk. 3, at stiftsøvrig-
heden, på lige fod med en minister, selv kan fremsætte indsigelse ud fra de sær-
lige hensyn, som stiftsøvrigheden har som myndighed. Såfremt stiftsøvrighe-
den og kommunerne ikke kan nå til enighed, kan sagen indbringes for er-
hvervsministeren med henblik på afgørelse, jf. planlovens § 28, stk. 2.
Den nugældende formulering af planlovens § 29 trådte i kraft den 15. juni 2017
i forlængelse af forliget mellem V, K, DF og S ”Danmark i bedre balance –
Bedre
rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele
Danmark”.
Der er enig-
hed hos aftaleparterne bag ved planlovsrevisionen om, at erhvervsministeren
og miljøministeren tager initiativ til, at den nye planlovgivning m.v. bliver eva-
luereret inden 1. juli 2020. Dette arbejde er pt. i gang,
I forhold til den stedlige stiftsøvrigheds indsigelseskompetence overfor place-
ring af otte vindmøller nær Børglum Kloster vindmølleprojektet ”Hjortnæs II”
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvilke muligheder et stift har for at gøre indsigelser mod placering af vindmøller tæt på væsentlig kulturarv, til kirkeministeren
2148917_0002.png
kan jeg henholde mig til svar af 14. december 2018 på KIU alm. del - spørgsmål
11 (Folketingssamling 2018/19) fra den daværende erhvervsminister Rasmus
Jarlov (K). Som det fremgår af svaret vedrører stiftsøvrigheden tilsynskompe-
tence i spørgsmål om bebyggelse af omgivelserne ved kirkebygninger og kirke-
gårde selvejende kirker, som bestyres af menighedsråd.
Børglum Klosterkirke er ikke en selvejende kirke. Kompetencen til at varetage
Børglum Klosterkirkes nærmeste omgivelser, og dermed sikre, at omgivelserne
ikke bebygges eller bruges på skæmmende måde, ligger derfor hos ejeren af
Børglum Kloster. Aalborg Stiftsøvrigheden har således ikke indsigelseskompe-
tence overfor placeringen af otte vindmøller nær Børglum Kloster.
Jeg kan henholde mig til det nævnte svar. Svaret fra erhvervsministeren kan
findes på dette link:
https://www.ft.dk/samling/20181/alm-
del/kiu/spm/11/svar/1541496/1989058.pdf
Med venlig hilsen
Akt nr.:
Side 2
Joy Mogensen
/ Martin Martensen-Larsen