Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2147290_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0032/14-0013
1355952
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 76 (Alm. del), som Folketingets
Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 8. januar 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om ministeren finder det rimeligt, at Københavns Politi begrunder deres afslag på aktindsigt i sagen over for Martin Magnussen (og journalister) med, at det er for ressourcekrævende, til justitsrministeren
Spørgsmål nr. 76 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”I Martin Magnussens bog "De forsvundne nazidokumenter"
fremgår det, at der stadig er mange uafklarede spørgsmål i sa-
gen om de omfattende tyverier fra Rigsarkivet. Finder ministe-
ren det rimeligt, at Københavns Politi begrunder deres afslag på
aktindsigt i sagen over for Martin Magnussen (og journalister)
med, at
det er for ressourcekrævende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet foreta-
get høring af Københavns Politi, som har oplyst, at kredsen si-
den 2014 gentagne gange har behandlet anmodninger fra Mar-
tin Magnussen om aktindsigt i straffesagen fra 2012 om tyverier
fra Rigsarkivet. Københavns Politi har ikke imødekommet an-
modningerne om aktindsigt i hele sagen, idet sagen indeholder
oplysninger om andres personlige forhold, som er undtaget fra
aktindsigt. Det vil således være i strid med politiets tavsheds-
pligt at videregive disse oplysninger.
Københavns Politi har bemærket, at det vil være muligt ved ano-
nymisering at undtage de fortrolige oplysninger i sagen og med-
dele aktindsigt i en anonymiseret udgave af sagen. Københavns
Politi har imidlertid ikke fundet anledning til at foretage en så-
dan gennemgang og anonymisering af sagen, idet sagen har et
sådant omfang, at dette vil være særdeles ressourcekrævende.
Københavns Politi har i den forbindelse henholdt sig til Rigsad-
vokatens vejledning om behandling af anmodninger om aktind-
sigt i sager inden for strafferetsplejen, der behandles efter reg-
lerne i retsplejeloven. I vejledningen fremgår der om ressource-
hensynet følgende:
”Det bemærkes, at omfanget af sagens materiale
også kan tillægges vægt ved afgørelsen af, om der
skal meddeles aktindsigt efter § 41 h, stk. 1. Såfremt
sagens materiale er meget omfattende, vil det res-
sourceforbrug, der er forbundet med at gennemgå og
anonymisere materialet, ikke altid stå mål med an-
søgerens interesse i at få aktindsigt i sagen. I den
forbindelse kan det også indgå, at en redigering og
anonymisering af materialet i nogle sager vil have et
sådant omfang, at det ”tilbageværende” materiale
vil give et ufuldstændigt og misvisende billede af sa-
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om ministeren finder det rimeligt, at Københavns Politi begrunder deres afslag på aktindsigt i sagen over for Martin Magnussen (og journalister) med, at det er for ressourcekrævende, til justitsrministeren
gens faktiske forhold, idet væsentlige oplysninger
vil blive udeladt.”
Københavns Politi har flere gange opfordret Martin Magnussen
til i stedet at præcisere hvilke dele af sagen, han ønskede aktind-
sigt i, idet Københavns Politi ville have mulighed for at imøde-
komme sådanne mere begrænsede anmodninger. Martin
Magnussen har på den baggrund flere gange fremsat anmodnin-
ger om aktindsigt i mere begrænsede dele af sagen. Han er i den
forbindelse meddelt delvist aktindsigt i de pågældende doku-
menter i sagen, idet det uden et uforholdsmæssigt stort ressour-
ceforbrug har været muligt at udfinde disse dokumenter i sagen
og foretage de nødvendige anonymiseringer.
Det bemærkes, at Martin Magnussen tidligere har påklaget Kø-
benhavns Politis afgørelse om afslag på aktindsigt i sagen til
Statsadvokaten i København, ligesom han har indbragt sagen for
Folketingets Ombudsmand. Statsadvokaten har tiltrådt Køben-
havns Politis afgørelse, ligesom Ombudsmanden ikke har fun-
det anledning til at udtale kritik af Københavns Politi i sagen.
Det bemærkes endelig, at Københavns Politi har behandlet an-
modninger fra andre journalister/forfattere om aktindsigt i sagen
på tilsvarende vis. Københavns Politi modtager mange anmod-
ninger fra journalister, produktionsselskaber mv. om aktindsigt
i omfattende afsluttede straffesager, der har haft mediernes in-
teresse, f.eks. drabssager. Sådanne anmodninger behandles ef-
ter de samme retningslinjer.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Københavns Po-
liti.”
Som oplyst af Rigspolitiet er politiets behandling af sager om aktindsigt i
straffesager reguleret af reglerne i retsplejelovens kapitel 3 a. Det fremgår
af retsplejelovens §§ 41 a-41 d, at enhver har ret til aktindsigt i domskon-
klusioner, domme og kendelser samt skriftlig forelæggelse, procedure og
påstandsdokument i afsluttede straffesager.
Efter retsplejelovens § 41 h, stk. 1, skal offentlige myndigheder imidlertid
af egen drift overveje, om der som led i meroffentlighed kan gives aktind-
sigt i videre omfang. Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre
det vil være i strid med anden lovgivning, herunder reglerne om tavsheds-
pligt og regler i lov om behandling af personoplysninger.
I visse tilfælde kan de betænkeligheder, der er forbundet med at meddele
aktindsigt i fortrolige oplysninger, imødegås ved at foretage en anonymise-
ring af sagens materiale. Myndigheden kan i den forbindelse lægge vægt på
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om ministeren finder det rimeligt, at Københavns Politi begrunder deres afslag på aktindsigt i sagen over for Martin Magnussen (og journalister) med, at det er for ressourcekrævende, til justitsrministeren
omfanget af sagens materiale ved afgørelsen af, om der skal gives merof-
fentlighed, jf. nærmere ovenfor samt Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
aktindsigt, pkt. 4.1.2.
Jeg kan på denne baggrund henholde mig til Rigspolitiets udtalelse.
4