Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2130523_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
20. december 2019
Folketingets Kulturudvalg har den 5. december 2019, efter ønske fra Mai Villadsen
(EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 48 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer der er igangsat for at skabe mere
ligestilling i musikbranchen.
Svar:
Mange steder i den danske musikbranche er der de seneste år igangsat initiativer for at
skabe mere ligestilling, som der redegøres for her. Oversigten er ikke udtømmende, da
musikbranchen er en privat branche, som ikke nødvendigvis har offentliggjort alle
initiativer.
Fokus på ligestilling kom
ikke mindst efter rapporten ’Kønsbalancen i rytmisk
musikliv’, der i 2012 blev udgivet af de rytmiske komponist-
og udøverorganisationer.
Rapporten viste en ubalance på 80 % mænd og 20 % kvinder i mange områder af det
rytmiske musikliv.
Statens Kunstfond tog med udgangspunkt i rapporten en række initiativer som f.eks.
en konference, workshops, fyraftensmøder, dialogmøder og udarbejdede i 2016 et
såkaldt charter for diversitet med titlen ’Fold musik ud’ med undertitlen ’Diversitet –
en værdi, en ressource
og en strategi’. En række musikorganisationer har sideløbende
og efterfølgende sat ligestilling på dagsordenen.
Inden for klassisk musik finder man ikke den samme ubalance. F.eks. er fordelingen på
de klassiske musikkonservatorier 44/56 mellem kønnene med en lille overvægt af
Dok. nr. 19/10572-3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om, hvordan hvilke initiativer der er i igangsat for at skabe mere ligestilling i musikbranchen, til kulturministeren
2130523_0002.png
Side 2
mænd. Dog er der en stor kønsmæssig slagside inden for komponistfaget med kun 12 %
kvinder.
Konkrete initiativer til at fremme ligestillingen i musikbranchen er bl.a. disse. Listen er
ikke udtømmende, da det ikke har været muligt at få et fuldstændigt overblik:
Pop- og jazz-camps for piger og andre tiltag for unge piger og kvinder mellem 12 og 18
år er blevet igangsat mange steder i landet, bl.a.
PopPilot
og
JazzCamp for Piger
arrangeret af genreorganisationerne ROSA og JazzDanmark.
SheCanPlay
er igangsat
på initiativ af to yngre kvinder i musikbranchen og organiserer camps, undervisning,
masterclasses og rådgivning af unge kvindelige musikere i alderen 14 til 22 år.
Musikstarter
er igangsat af bl.a. rockbandet Nephew i samarbejde med Ungdomsringen
og organiserer camps og aktiviteter for unge. Med støtte fra Roskilde Festival har
Musikstarter fokus på ligestilling med det resultat, at der de sidste to år er kommet
flere piger med i deres camps, endda med en lille overvægt af piger.
Flere synlige rollemodeller blandt kvindelige musikere er dukket op igennem de senere
år, fx Ida Nielsen (bassist for pop-ikonet Prince i perioden 2010-2016), Ihan Haydar
(trommeslager i bandet L.I.G.A.), Simona Abdallah (percussionist med mellemøstlig
baggrund), Agnes Obel, Oh Land og Jada (synger, spiller, arrangerer og producerer det
meste på egne album-udgivelser og med international karriere).
Projektet HUN SOLO, hvor fem kunstnere, alle kvinder, spiller et solosæt hver og
inviterer andre kvindelige musikere med på turnéer og koncerter rundt i hele landet.
Talk Town er en årlig folkelig debatfestival og et netværk om køn, ligestilling og
feminisme, der bl.a. sætter fokus på ligestilling inden for kultur, erhvervsliv og
uddannelse. På programmet er flere debatter om fx kvindelige komponister og
musikere, arrangeret i samarbejde med komponist- og udøverorganisationerne, som i
det hele taget også er aktive med projekter og initiativer til fremme af ligestilling.
De rytmiske spillesteder og festivaler er organiseret i Dansk Live, der har igangsat flere
initiativer til at fremme ligestilling og mangfoldighed, bl.a. med et advisory board og en
række anbefalinger til musikbranchen for at fremme mangfoldighed. Mange festivaler
og spillesteder arbejder for at få flere kvinder engageret, både på scenen og bag scenen,
bl.a. spillestedet
Forbrændingen
i Albertslund, der med en dispensation fra
kulturministeren i 2019 sammensatte programmet udelukkende med bands og orkestre,
der har kvindelige musikere som frontfigurer.
Tønder Festival
har meldt sig ind i det
internationale initiativ
Keychange,
hvis dagsorden er at programsætte 50/50 %
mandlige og kvindelige kunstnere i 2022.
Roskilde Festival
arbejder med ligestilling i
form af økonomisk støtte til unge talenter og scener, bl.a. festivalens egne talentscener
og forskellige undergrundsklubber, spillesteder og foreninger rundt omkring i landet,
hvor der er fokus på at sætte kvinder på programmet. Flere danske kvinder er desuden
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om, hvordan hvilke initiativer der er i igangsat for at skabe mere ligestilling i musikbranchen, til kulturministeren
2130523_0003.png
Side 3
med i det europæiske netværk
Women in Live Music,
der arbejder for at få flere kvinder
engageret i musikbranchen bag scenen.
Rasmus Prehn