Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2267126_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
23. oktober 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 25. september 2020, efter ønske fra Jens Rohde
(RV), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 461 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Prisen på TV2’s hovedkanal er steget med 80 pct. siden introduktionen i 2012, hvor TV2
var i økonomisk krise, og fortsætter med at stige i 2021. Vil ministeren oplyse, hvorvidt
ministeren forventer yderligere prisstigninger for årene 2022 og 2023?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra TV 2, som oplyser følgende:
”TV
2 henviser bl.a. til svar af 5. marts på spørgsmål 132 (alm. del).
De årlige justeringer af den pris, TV 2 opkræver fra distributørerne for TV 2s
hovedkanal, er en konsekvens af de sidste mange års strukturelle udvikling på tv-
markedet, hvor stadig flere husstande opsiger deres tv-pakke, og hvor den traditionelle
tv-sening er faldet og falder fortsat
fra 2015 til 2019 med 19 pct. og endnu mere i de
yngre målgrupper, hvor eksempelvis de 21-30-åriges tv-sening er faldet med 63 pct. i
samme periode. Udviklingen er især foranlediget af de internationale
streamingtjenester, hvis indtog de seneste syv-otte år har medført meget store
forandringer i forbrugeradfærden på tv-markederne overalt i verden
også i Danmark,
hvor de internationale tjenester har medvirket til, at omtrent 100.000 husstande hvert
år opsiger deres tv-pakke.
Det rammer alle danske aktører på markedet, og det medfører blandt andet, at TV 2s
penetration falder, hvorved også abonnementsindtægterne udhules. Uden prisjustering
ville det samlede provenu falde. Dertil kommer den afledte effekt på TV 2s
reklameforretning af, at færre danske husstande har adgang til TV 2 via en tv-
distributør.
Dok. nr. 20/04335-4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm., om at prisen på TV2’s hovedkanal er steget med 80 pct. siden introduktionen i 2012, til kulturministeren
2267126_0002.png
De årlige prisstigninger på hovedkanalen har modvirket den negative økonomiske
effekt af den faldende penetration, hvilket har været nødvendigt for at sikre TV 2 en
holdbar og stabil økonomi. Stabiliseringen af abonnementsindtægterne på
hovedkanalen har således sammen med navnlig hovedkanalens tv-reklameindtægter,
indtægter fra nichekanalerne og TV 2 PLAY-indtægter sikret et levedygtigt TV 2, som
er i stand til at opfylde de public service-forpligtelser, selskabet er pålagt.
1)
Abonnementsomsætningen
er opgjort i løbende priser.
Der kan også i fremtiden forventes prisjusteringer på TV 2s hovedkanal for at modvirke
et faldende provenu i det omfang den strukturelle udvikling med faldende penetration
fortsætter og i det omfang omkostningerne stiger herunder som følge af den almindelige
pris- og lønudvikling. Uden prisregulering vil den samlede finansiering af public service
på hovedkanalen blive eroderet til skade for seerne, for værdikæden og for produktionen
af dansk kvalitetsindhold.
Den politiske indførelse af abonnementsbetaling for hovedkanalen i 2012 blev bl.a.
vedtaget for at sikre et levedygtigt TV 2 med en stabil forretningsmodel for
hovedkanalen. Hovedkanalen var således inden indførslen af abonnementsindtægter
udelukkende finansieret af konjunkturfølsomme tv- reklameindtægter, der var og
stadig er faldende. Reklameomsætningens andel af hovedkanalens finansiering er i dag
reduceret til 70 pct., mens abonnementsfinansieringen udgør de øvrige 30 pct.
Uden prisregulering på TV 2s hovedkanal ville TV 2s afhængighed af det
konjunkturfølsomme reklamemarked blive større, og der er nærliggende risiko for, at
TV 2s hovedkanal igen vil blive underskudsgivende. Tv-reklamemarkedet er
konjunkturfølsomt og udviser ofte, f.eks. i forbindelse med samfundsøkonomiske kriser
som COVID-19, store og uforudsigelige udsving. En øget afhængighed af tv-
reklameindtægter vil indebære en øget risiko for udsving i den samlede finansiering af
TV 2s public service-forpligtigelser, og dermed også en øget risiko for udsving i de public
service-relaterede investeringer, herunder f.eks. investeringerne i dansk
kvalitetsindhold, som TV 2 kan foretage.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm., om at prisen på TV2’s hovedkanal er steget med 80 pct. siden introduktionen i 2012, til kulturministeren
2267126_0003.png
TV 2s public service-forpligtelser omfatter også sport, og det ligger i kernen af TV 2s
public service- aktivitet at levere store, samlende sportsevents til danskerne på
hovedkanalen.
Priserne på sportsrettigheder er stigende og kræver et solidt og stabilt
finansieringsgrundlag. Det er derfor også i relation til TV 2s mulighed for at indkøbe
store, samlende sportsbegivenheder centralt at sikre en løbende stabilisering af
hovedkanalens abonnementsindtægter, så TV 2 ikke kompromitterer sin public service-
opgave.
TV 2 anser således ud fra en samlet betragtning den årlige prisregulering som
fundamental for at sikre en stabil og nødvendig finansiering af public service, herunder
at TV 2 fortsat er i stand til at erhverve de store sportsrettigheder, som samler nationen.
For TV 2 er det således som en nødvendig opgave at sikre et stabilt provenu fra
hovedkanalen til finansiering af public service.
TV 2 kan oplyse, at TV 2 endnu ikke har taget stilling til hovedkanalens pris i de
kommende år. I tilfælde af prisjustering forventer TV 2 at orientere ordførerne herom
senest med udgangen af 1. halvår 2021
tilsvarende tidspunktet for den seneste
orientering.”
Jeg henholder mig til det af TV 2 oplyste.
Joy Mogensen