Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2260774_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
9. oktober 2020
Svar på Kulturudvalgets spørgsmål nr. 450 (Alm. del) af 17.
september stillet efter ønske fra Stén Knuth (V)
Spørgsmål
Hvor mange af de 798 kunder, som Danske spil i følge det oplyste har foretaget
omsorgsopkald til, har man efterfølgende gjort mere for i forhold til ludomani, og
kan man se en ændring i deres spilmønstre?
Svar
Bestyrelsen og direktionen i Danske Spil A/S (Danske Spil) forestår sammen le-
delsen af selskabets anliggender, herunder udvikling og den daglige drift af selska-
bet, mens finansministeren, qua statens ejerandel på 80 pct. i selskabet, har ansva-
ret for statens ejerskab af Danske Spil. Statens ejerskab af Danske Spil forvaltes
ud fra et armslængdeprincip,
jf. Statens Ejerskabspolitik (2015).
Eftersom spørgsmålet vedrører et driftsmæssigt anliggende og med ovenstående
ansvarsdeling in mente har Finansministeriet henvendt sig til Danske Spil og
spurgt til, om Danske Spil ønsker at levere bidrag til besvarelsen.
Danske Spil har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst:
”Med
henblik på at sikre Danske Spils overholdelse af lovgivningens og tilladelsernes krav til
ansvarligt spil har Danske Spil udstedt retningslinjer og procedurer for identifikation og håndte-
ring af kunder i risikozonen for udvikling af spilleafhængighed. Som led heri foretager Danske
Spil en risikovurdering af de pågældende kunder, og afhængig af risikovurderingen af den pågæl-
dende kunde igangsættes en række tiltag, herunder omsorgsopkald, hvortil der kan knyttes en
række yderligere tiltag samt opfølgning.
Spilleafhængighed eller risikoadfærd herfor kan komme til udtryk på mange forskellige måder,
idet kunders spillemønstre ikke er de samme. Dette afspejles også i den dialog, der evt. opnås
med kunderne gennem fx omsorgsopkald. I forbindelse med opkaldet vil kunden afhængig af om-
stændighederne bl.a. blive rådgivet om indbetalingsgrænser, udelukkelse via Spillemyndighedens
register over frivilligt udelukkede spillere (ROFUS), suspension eller lukning af konto og/eller
gratis ludomanibehandling hos et af de statsstøttede behandlingssteder. Beslutning om yderligere
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om ludomani, til finansministeren
Side 2 af 2
tiltag udover omsorgsopkald og behov for løbende opfølgning gennem kundeforholdet beror derfor
på en konkret vurdering af den pågældende kundes adfærd.
Tiltag mod spilleafhængighed kan iværksættes i kombination, fortløbende, enkeltvist eller gen-
tagne gange i løbet af kundens spilleperiode, og omfatter bl.a. information om spilforbrug og nud-
ging mod ansvarligt spil-værktøjer gennem mails, pop-up beskeder eller reality checks, fastlåsning
af indbetalingsgrænser, midlertidige pauser fra spil, suspension eller lukning samt kontinuerlig
opfølgning via gentagne omsorgsopkald. På denne baggrund har Danske Spil ikke opgørelser
over antallet af kunder, som det enkelte tiltag bringes i anvendelse mod.
Det er Danske Spils erfaring, at ca. 70 % af de kunder, som i 2019 modtog enten et omsorgs-
opkald eller en opfølgende mail, hvor der blev gjort opmærksom på kundens spilleadfærd og an-
svarligt spil-værktøjer, efterfølgende justerede deres spilleforbrug i nedadgående retning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister