Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2276375_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2020
Økonomikontoret
Sofie Dahl-Larsen
2020-0032/14-0034
1626193
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 448 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalget har stillet til justitsministeren den 14. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stén Knuth (V).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor mange ressourcer der bliver brugt på at efterforske mulige matchfixing-sager, til justitsministeren
2276375_0002.png
Spørgsmål nr. 448 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange ressourcer der bliver
brugt på at efterforske mulige matchfixing-sager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Rigspolitiet, Kulturministeriet og Skatteministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at sager om matchfix-
ing siden 2016 modtages, analyseres og vurderes af Anti Doping
Danmark (ADD), som i henhold til bekendtgørelse om fremme
af integritet i idrætten har sekretariatsfunktion i den nationale
platform til bekæmpelse af matchfixing. ADD videregiver in-
formation og efterretninger om uregelmæssigt spil samt over-
trædelse af love og regler på området til de relevante organisa-
tioner og myndigheder, herunder Dansk Boldspil-Union, Dan-
marks Idrætsforbund, Spillemyndigheden, Danske Spil og Da-
nish Online Gambling Association, der alle kan træffe discipli-
nære sanktioner over for gamblere, sportsudøvere og udbydere
af spil. Ud over disse består platformen af Kulturministeriet,
Rigsadvokaten samt Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK).
På trods af at Rigspolitiet ikke deltager i ovenstående nationale
platform, har Rigspolitiet en formel samarbejdsaftale med
ADD. Herigennem er Rigspolitiet bekendt med vigtigheden for
idrætten af, at snyd samt manipulation med idrætskonkurrencer
bekæmpes. Det er kun politiet, som kan foretage egentlig efter-
forskning og tvangsindgreb rettet mod mistænkte for overtræ-
delse af straffeloven. Derfor er politiets bistand og prioritering
af anmeldelser om matchfixing et vigtigt element i bekæmpel-
sen af snyd i idrætten og manipulation med idrætskonkurrencer.
Politikredsene i Danmark anvender Politiets Sagsstyringssy-
stem (POLSAS), hvor alle anmeldelser skal journaliseres, og
status på efterforskningen fremgå. Anmeldelser om matchfixing
ses journaliseret som bedrageri efter straffelovens § 279
1
, hvor
strafferammen er fængsel indtil 1 år og 6 måneder. I særligt
1
§ 279 - For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved rets-
stridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse,
hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor mange ressourcer der bliver brugt på at efterforske mulige matchfixing-sager, til justitsministeren
2276375_0003.png
grove tilfælde kan overtrædelser efter straffelovens § 279 straf-
fes med fængsel indtil 8 år. Dette giver politiet mulighed for at
anvende de fleste gængse efterforskningsværktøjer, herunder
edition, ransagninger samt, i de særligt grove sager, indgreb i
meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens regler.
I POLSAS ses der i perioden fra og med 2015 til og med 2020
anmeldt og efterforsket syv sager om matchfixing i syv forskel-
lige politikredse. Én undersøgelse verserer fortsat. I de seks øv-
rige er efterforskningen standset, uden der er rejst tiltale mod de
mistænkte.
Efterforskningen af de seks afsluttede sager er foretaget af
mange forskellige medarbejdere fra forskellige personalegrup-
per i politiet. Det er derfor ikke muligt at komme med et præcist
estimat for, hvad ressourceforbruget til efterforskningen af
matchfixing-sagerne har været. Et usikkert skøn er dog, at der i
hele perioden er anvendt ca. 3000 timer svarende til ca. 1,7 mio.
kr. til efterforskning af matchfixing-sagerne.”
Kulturministeriet har til brug for deres bidrag indhentet udtalelser fra Anti
Doping Danmark (ADD) og Danmarks Idrætsforbund (DIF), som har oplyst
følgende:
ADD:
”Som
det fremgår af Anti Doping Danmarks årsrapport for 2019
anvendte vi i 2019 707.000 kr. på indsatsen mod matchfixing,
se evt. side 57 i årsrapporten: https://www.antidoping.dk/me-
dia/1449/aarsrapport_add_2019.pdf.
Heraf anvender ADD hovedparten, anslået 95 %, på validering
af efterretninger samt indledende undersøgelser, som overdra-
ges til anden side med henblik på egentlig efterforskning. ADD
har således ikke det egentlige efterforskningsansvar af matchfi-
xingrelaterede forhold. Politiet har ansvaret for efterforskning af
kriminelle matchfixingrelaterede forhold. Danmarks Idrætsfor-
bund har selv ansvaret for efterforskning af matchfixingrelate-
rede brud i idrætten på idrættens egne regler, hvilket afviger fra
ansvarsfordelingen på antidopingområdet, hvor ADD som uaf-
hængig myndighed har det fulde efterforsknings- og indbringel-
sesansvar for dopingrelaterede brud på idrættens regler.
En forholdsvis lille andel af det samlede beløb på 707.000 kr.,
anslået 5 %, anvendes på koordinering af indsatsen mod match-
fixing i Danmark i regi af den nationale platform til bekæmpelse
af matchfixing.”
DIF:
”DIF
kan oplyse, at DIF i budgettet for 2019 har afsat ca. 1,0
mio. kr. til bekæmpelse og forebyggelse af matchfixing. Dette
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor mange ressourcer der bliver brugt på at efterforske mulige matchfixing-sager, til justitsministeren
budget er forhøjet til ca. 1,2 mio. kr. pr. år for hhv. 2020 og 2021
Det skal i den forbindelse bemærkes, at DIF ikke modtager eks-
tern finansiering til at løfte denne opgave.
Foruden udgiften til matchfixingsekretariatet afholder DIF ud-
giften til to uafhængige juridiske nævn, hhv. Matchfixingnæv-
net og DIF’s Appelinstans, som behandler de evt. sportslige
sanktion i matchfixingsager.”
Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Skatteministeriet kan oplyse, at Spillemyndigheden ikke har
kompetence til at efterforske sager om matchfixing, men bistår
politiet, i det omfang det er muligt, med at formidle oplysninger
om og kontakt til spiludbydere. Da det ikke er en del af Spille-
myndighedens faste opgaver, er der ikke en opgørelse over an-
vendte ressourcer i den forbindelse; der er dog tale om et be-
grænset ressourceforbrug.
Spillemyndighedens indsats mod matchfixing indebærer gene-
relt tilsyn med spiludbyderne, oplysning, samarbejde og lø-
bende opdatering af medarbejdere om udviklingen i bekæm-
pelse af matchfixing i andre lande. Der kan i den forbindelse
henvises til Skatteministeriets bidrag til besvarelse af Kulturud-
valgsspørgsmål 439 (2019-2020) ang. brugen af ressourcer til at
forhindre mulige matchfixing-sager.”
4