Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2241182_0001.png
Notat
20. august 2020
Beredskab til samråd den 3. september 2020
Hvorfor kan ordet ”eskimo” forekomme stødende?
Ordet ”eskimo” menes at betyde enten ”dem, der spiser
råt kød”, ”dem, som laver snesko” eller ”de
ekskommunikerede (med andre ord hedninge)”.
”Eskimo”
er en betegnelse som de arktiske folk er blevet
tildelt i begyndelsen af 16-tallet, og er altså ikke en
selvvalgt betegnelse.
Kilde: Nationalmuseet
Er det ikke en glidebane, at museerne begynder at censurere vores
fælles kulturarv bare for
”please”
nogle få grupper?
Jeg mener ikke, at der er tale om censur, når
Nationalmuseet vælger at fjerne ordet
”eskimo” fra deres
udstillinger.
Værkernes originaltitler ændres ikke, og gamle
registreringer med datidens betegnelser bevares i
museets registreringssystem.
Der er ikke noget nyt i, at et museum løbende ændrer i
udstillingerne, så disse er tidssvarene. De pågældende
udstillinger er næsten 30 år gamle.
Hvilke ord vil Nationalmuseet anvende, når de nu ikke længere vil
bruge ”eskimo”?
National Museet har oplyst, at de så vidt muligt vil
undgå at bruge fællesbetegnelser. Dette for at fremvise
diversiteten i hele det Arktiske område. I de tilfælde,
hvor det giver mening, vil
museet benytte ”inuit”, der
betyder ”menneske” i stedet for ”eskimo”.
Jour. nr. 20/03235-3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/9-20 vedr. Nationalmuseets beslutning om ikke at anvende ordet eskimo mv, til kulturministeren
Hvad er ministerens egen personlige holdning til brug af ordet
eskimo?
Jeg forbinder
ikke selv begrebet ”Eskimo” med noget
negativt. [Det er dog ikke et ord, som jeg selv anvender.
Jeg bruger som regel betegnelsen inuit eller grønlænder]
Hvad er begrundelsen for, at nationalmuseet har skiftet navnet ud?
Så vidt jeg kan forstå, er der flere årsager. Dels anvendes
begrebet ikke længere i videnskabelige kredse, og dels
opfattes ordet negativt af mange af de mennesker, som
bor i de arktiske områder.
Er der ikke også problemer med identitetspolitik på Kunstakademiet,
som Weekendavisen har skrevet om?
Jeg kender godt artiklen ”Kunstigt Akademi” fra
Weekendavisen den 8. april. Og jeg vil gerne medgive, at
det ikke er noget rart billede den tegner af studiemiljøet.
Sådan som jeg har fået sagen oplyst fra Kunstakademiet,
er det en konkret personalesag, der ligger til grund for
problemerne med studiemiljøet, og den er
Kunstakademiets ledelse i gang med at håndtere.
Hvad mener ministeren om de nye adfærdsregler, der indføres f.eks.
på uddannelsesinstitutioner i øjeblikket
at man ikke må synge
"Den danske sang er en ung blond pige", at man ikke må have
sombrero på til universitetsfester og at Pippi Langstrømpes far ikke
må være negerkonge?
Som jeg sagde i mit svar, så kører der i øjeblikket en hel
masse debatter om, hvordan vi skal tale og opføre os,
bl.a. på sociale medier.
Jeg tror, at de debatter skal ses i lyset af, at vores måde
at omgås og tale sammen i det hele taget ændrer sig. Jeg
er enig i, at de debatter godt kan virke meget hysteriske
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/9-20 vedr. Nationalmuseets beslutning om ikke at anvende ordet eskimo mv, til kulturministeren
2241182_0003.png
og fremmedgørende
og det gælder tit begge sider i
debatten.
Men jeg tror som sagt også, at vi som politikere skal
passe på med at forsøge at gå ind og lade som om vi kan
give autoritative svar i de debatter.
Som kulturminister kan jeg selvfølgelig godt blive
bekymret, hvis man begynder at tale om at censurere
kulturarven. Men jeg synes ikke, at det er min opgave at
blande mig i konkrete situationer.
Eksempelvis: Som kulturminister synes jeg, at det er en
vigtig prioritet at bevare og formidle den danske
sangskat. Helt indiskutabelt.
Men diskussionen om, hvilke konkrete sange en konkret
uddannelsesinstitution synes, at man skal synge ved
morgensang
det er altså noget, de selv må diskutere.
Jeg vil hellere positivt arbejde for, at vi synger noget
mere, og at børn og unge introduceres til sang og musik, i
stedet for at trække noget ned over hovedet på nogen.
Baggrund
I 2012 blev daværende kulturminister Uffe Elbæk kaldt i samråd af Dansk
Folkeparti, da Nationalmuseet lavede en udstilling om prærieindianerne, som ikke
indeholdte museets samling af skalpe. I udstillingen indgik i stedet en tom montre,
der fortalte historien om skalpe. I samrådstalen lagde den daværende minister
vægt på, at han ikke ville diktere Nationalmuseet, hvilke genstande muset skulle
vise frem.
I 2016 valgte Statens Museum for Kunst at fjerne ordene neger og hottentot fra
registreringen af museets værker. Værkernes originaltitler blev ikke ændret og er
stadig synlige på skiltene ved kunstværkerne. De gamle registreringer med gamle
betegnelser bevares stadig i museets registreringssystem af hensyn til den
historiske kontekst, hvori værkerne er registreret.
Der er ikke hidtil set eksempler på, at statuer og mindesmærker i Danmark er
krævet fjernet, men Anders Jerichow fra Politiken har skrevet en artikel om, at en
"De Connicks Vej" i Rudersdal bør ændre navn, da den pågældende ejede skibe
involveret i slavehandel. Rudersdals borgmester har afvist dette.
Side 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/9-20 vedr. Nationalmuseets beslutning om ikke at anvende ordet eskimo mv, til kulturministeren
Teknik- og Miljøborgmester i København, Nina Hedeager Olsen (EL) lægger i
stedet op til, at oprørsledere fra de tidligere dansk-vestindiske øer bør lægge navn
til flere veje, f.eks. i den nye bydel i Nordhavnen. MF Rosa Lund (EL) har desuden
talt for at nedsætte en kommission, der skal gennemgå skulpturer, mindesmærker
og bygninger og deklarere dem, der har forbindelse til slaveriet.
I en artikel i Weekendavisen den 8. april fremstår Kunstakademiet som præget af
et sekterisk identitetspolitisk miljø, hvor der ikke er plads til fri kunstnerisk
udfoldelse og til værket. Ifølge artiklen kræver en dominerende gruppe af
studerende, at kunsten skal være underordnet en politisk og idelogisk norm for at
blive anerkendt. Nogle af de unavngivne kilder til artiklen betegner miljøet som en
”stikkerkultur” og beskriver et arbejdsklima, hvor lærere er bange for at krænke de
studerendes følelser, når de udøver værkkritik. Artiklen beskriver blandt andet en
personalesag mod en professor, som dels har haft et forhold til en studerende men
også af andre studerende beskyldes for chikane og dårlig undervisning. Den
pågældende professor Ferdinand Kragh står også frem og udtaler sig i artiklen. I
Weekendavisen den 15. april var der reaktioner på artiklen fra andre personer med
tilknytning til Kunstakademiet, bl.a. en navngiven studerende, som mente at
artiklen af 8. april var stærkt overdrevet.
Kunstakademiet oplyser, at institutionen i april afsluttede en undersøgelse af
studiemiljøet v/ Dansk Erhvervspsykologi på baggrund af den konkrete sag
vedrørende Ferdinand Kragh. Undersøgelsesrapporten konkluderer, at halvdelen
af de studerende på malerskolen er tilfredse med arbejdsmiljøet, mens den anden
halvdel er utilfredse. Den utilfredse gruppe oplever, at Ferdinand Kragh har
favoriseret nogle studerende og ikke har leveret en struktureret undervisning.
Ferdinand Kragh har af skolen fået en advarsel, fordi han har haft et seksuelt
forhold til én studerende på malerskolen. Kunstakademiet har på grundlag af
rapporten besluttet, at Ferdinand Kragh i efteråret får tilknyttet en ”mentor”, der
skal hjælpe ham med at få mere struktur på sin undervisning.
Side 4