Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
7. september 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 3. august 2020, efter ønske fra Morten
Messerschmidt (DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 392 (Alm. del), som jeg hermed
besvarer.
Spørgsmål:
Spørger bemærker, at der er foretaget en række ændringer i Radio- og tv-nævnets
forretningsorden
–
herunder en række ændringer som følge af implementeringen af
EU’s
nye direktiv om audiovisuelle medietjenester, jf. den nye bekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1007 og den gamle bekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1527.
-
Som en ny §5, stk. 2 har Radio- og tv-nævnet fået lov til at se bort fra klager og lade
være med at behandle dem i bred forstand, mens de tidligere regler alene gav en
sådan mulighed for åbenbart grundløse klager. Vil ministeren oplyse, hvad denne
ændring skyldes, og om ændringen er en følge af EU-direktivet og hvis ikke, hvorfra
nyskabelsen så stammer?
-
Der gives i den nye §14, stk. 3 hjemmel til, at formanden kan dispensere fra kravet
om, at nævnet skal have mødemateriale senest en uge før møder. Dette var et af de
kritiserede punkter ifm. DAB-udbuddet, som Radio Loud vandt, og som blandt
andet blev kritiseret i Rigsrevisionens notat (pkt. 41). Vil ministeren oplyse, hvad
denne ændring skyldes, og om ændringen er en følge af EU-direktivet og hvis ikke,
hvorfra nyskabelsen så stammer?
-
Også §16 ændres, sådan at nævnet ikke længere skal tage referat af deres
drøftelser, men kan nøjes med et beslutningsreferat. Det bemærkes, at dette forhold
var et af de kritiserede punkter i Rigsrevisionens notat vedr. behandlingen af DAB
udbuddet, som Radio Loud vandt (Pkt. 8, pkt. 35 og pkt. 40). Vil ministeren oplyse,
hvad denne ændring skyldes, om ændringen er en følge af EU-direktivet og hvis
ikke, hvorfra nyskabelsen så stammer?
Dok. nr. 20/03265-2