Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2238282_0001.png
NOTAT
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C. Andersens Boulevard 2
1553 København V
Telefon 33 95 42 00
[email protected]
www.slks.dk
Maj 2016
Jour.nr.: 15/00282
Notat om Slots- og Kulturstyrelsens behandling af sager om beskyttede
fortidsminder og fredede bygninger på ejendomme, som Slots- og Kul-
turstyrelsen ejer, vedligeholder eller står for driften af
I forbindelse med etableringen af Slots- og Kulturstyrelsen pr. 1.1.2016 har
Kulturministeriet besluttet, at spørgsmålet om myndighedsinhabilitet i forbin-
delse med sager om beskyttede fortidsminder og fredede bygninger på ejen-
domme, som Slots- og Kulturstyrelsen ejer, vedligeholder eller står for driften
af løses ved at fastlægge sagsgange i styrelsen, som opfylder de forvaltnings-
retlige krav i forhold til myndighedsinhabilitet.
Baggrund
Det grundlæggende hensyn bag reglerne om habilitet er at sikre borgernes
tillid til, at forvaltningen træffer lovlige og rigtige afgørelser. Imidlertid kan ikke
kun personer, men også myndigheder som sådan rammes af inhabilitet, så-
kaldt myndighedsinhabilitet. Dette sker f.eks., når myndigheden selv er part i
en sag.
Er myndigheden inhabil
1
i forhold til en sag, må myndigheden som udgangs-
punkt ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved
behandlingen af den pågældende sag, jf. principperne i FVL § 3, stk. 3.
Myndighedsinhabilitet må som udgangspunkt søges løst ved substitution, det
vil sige, at en sideordnet eller overordnet myndighed overtager sagen fra den
habilitetsramte myndighed. Det er derfor et krav, at myndigheden i tilfælde af
myndighedsinhabilitet nøje overvejer, om der foreligger substitutions-
muligheder.
Ved myndighedsinhabilitet vil der langt oftere end ved personlig
De habilitetskrav, der gælder for myndigheder, beror derfor på den praksis, der har udviklet sig hos
domstolene og hos Folketingets Ombudsmand, og som baserer sig på de samme hensyn, som ligger
bag reglerne om personlig inhabilitet.
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
2238282_0002.png
Side 2
inhabilitet være væsentlige vanskeligheder eller betænkeligheder forbundet
med substitution. Dette skyldes navnlig, at substitution kan medføre tab eller
svækkelse af sagkundskab, hvilket kan tale afgørende imod at sætte en anden
myndighed i den umiddelbare kompetente myndigheds sted.
Myndigheden bør således overveje følgende:
For det første bør det organisatorisk tilstræbes, at sagen ikke behandles af
den samme del af myndigheden (det samme kontor, afdeling m.v.), som
beskæftiger sig med det område, hvor myndigheden har en særlig interes-
se. Dette svarer til kommunernes håndtering af byggesager, hvor kommu-
nen både er ansøger og myndighed.
For det andet bør myndigheden udvise ekstraordinær omhu, når sagen skal
behandles og afgøres, herunder udarbejde en særligt udførlig begrundelse
for derved at påvise, at afgørelsen er i fuld overensstemmelse med regler-
ne, herunder praksis på området.
For det tredje bør det i tilfælde af, at myndigheden er underordnet en an-
den myndighed, overvejes, om sagen bør forelægges den overordnede
myndighed til udtalelse.
Såfremt myndighedens afgørelser kan påklages, er det fast antaget, at
klageinstansens prøvelse skal være særligt intensiv, og dette gælder, uan-
set at klageinstansen normalt kun foretager en begrænset prøvelse.
I forbindelse med den valgte løsning har det været overvejet at løse proble-
merne med myndighedsinhabilitet ved substitution. En sådan løsning er dog
fravalgt, fordi Kulturministeriets departement, som umiddelbart er den mest
oplagte i forhold til at substituere Slots- og Kulturstyrelsen, ikke umiddelbart er
i besiddelse af den fornødne sagkundskab i forhold til at varetage sagsbehand-
lingen i 1. instans. I styrelsen varetages sagsbehandlingen af henholdsvis arki-
tekter eller arkæologer, og Kulturministeriets departement har ikke nogen
medarbejdere ansat med denne faglige baggrund, og derfor vil de ikke kunne
varetage denne del af sagsbehandlingen.
Løsning
Slots- og Kulturstyrelsen sagsbehandler selv sager om tilladelse til bygningsar-
bejder, sager om ophævelse af fredning, sager om arkæologiske undersøgelser
og sager om dispensation til ændring af et fredet fortidsminde, som er belig-
gende på ejendomme, som styrelsen ejer, vedligeholder eller står for driften af.
Dog træffes afgørelser om tilladelse til bygningsarbejder og ophævelse af byg-
ningsfredningen for fredede bygninger som styrelsen selv ejer, vedligeholder
eller står for driften af, i særlige tilfælde af Kulturministeriets departement.
Ligesom afgørelser om
arkæologiske undersøgelser efter museumslovens kap.
8 også i særlige tilfælde træffes af Kulturministeriets departement.
Placeringen af de nævnte opgaver i Slots- og Kulturstyrelsens organisation
tager højde for, at det ikke er den samme enhed, som ansøger om tilladelse,
som også giver tilladelse. De enheder, som ejer, administrerer og vedligeholder
ejendomme, som omfatter fredede bygninger eller fortidsminder, er således
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
2238282_0003.png
Side 3
placeret i én søjle af organisationen under vicedirektør Nikolaj Nielsen, medens
enhederne, som giver tilladelse til bygningsarbejder, ændring af fortidsminder,
sagsbehandlingen i forbindelse med arkæologiske sager og ophævelse af byg-
ningsfredninger, er placeret i en anden søjle i organisationen under vicedirektør
Morten Lautrup-Larsen.
For alle sagerne gælder videre, at de ledsages af
en særligt udførlig begrundel-
se
uanset, om styrelsen(/ansøger) får fuldt ud medhold eller et afslag.
a) Vedrørende sagsbehandling af ansøgninger om tilladelse til bygningsarbej-
der efter bygningsfredningslovens § 10, som vedrører de fredede bygnin-
ger som Slots- og Kulturstyrelsen ejer, vedligeholder eller selv står for drif-
ten af
Ansøgninger om bygningsarbejder på fredede bygninger forelægges i dag for
Det Særlige Bygningssyn på to måder
via byggesagslisten
2
og til egentlig
drøftelse med en efterfølgende udtalelse fra synet. Til drøftelse forelægges
sager af mere principiel karakter.
Ved sager af mere principiel karakter forstås typisk sager, som ikke vedrører
de helt ordinære tilladelser, som fx at udskifte et vindue med et identisk vin-
due, reparere bestemte bygningsdele i overensstemmelse med de gængse
retningslinjer, gennemføre en tagrenovering uden at der foretages ændringer
af de bærende fredningsværdier o.lign. Af mere principiel karakter kan man
forestille sig sager, som fx vedrører etablering af elevator, etablering af vind-
fang, isætte ovenlys o.lign. Hvorvidt der er tale om en principiel sag, beror altid
på en konkret vurdering.
I forhold til ansøgninger om tilladelse til bygningsarbejder på fredede bygnin-
ger vil sager af mere principiel karakter, hvor Slots- og Kulturstyrelsen er an-
søger, altså altid blive forelagt for Det Særlige Bygningssyn.
For alle andre sager som vedrører bygningsarbejder på fredede bygninger,
hvor styrelsen er ansøger, vil der blive oprettet en ny kategori på byggesagsli-
sten, hvor der gives en uddybende beskrivelse af hver sag i forhold til andre
sager på byggesagslisten, og Det Særlige Bygningssyn anmodes om at give
disse sager særlig bevågenhed med henblik på at sikre, at sagerne afgøres i
overensstemmelse med generel praksis ved behandling af sager om bygnings-
arbejder på de fredede bygninger. I den forbindelse gives en kort mundtlig
orientering om disse sager på møderne.
Det vil blive indskrevet i vejledningen for Det Særlige Bygningssyn, at synet
har en særlig rolle i forhold til at overvåge, at sagsbehandlingen af byggesager
vedrørende bygningsarbejder på fredede bygninger, hvor styrelsen selv er an-
2
Alle byggesager skal forelægges for Det Særlige Bygningssyn, på grund af antallet sker dette dog på
nuværende tidspunkt via ”Byggesagslisten”, som sendes
til synet inden møderne og som er en liste
over igangværende sager. Det Særlige Bygningssyn kan stille spørgsmål til listen og bede om at
bestemte sager forelægges for synet.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
2238282_0004.png
Side 4
søger, er i overensstemmelse med styrelsens almindelige praksis for behand-
lingen af denne type sager. Der vil blive fastlagt en særlig procedure i tilfælde
af hastesager, hvor formanden kan beslutte, at skriftlig forelæggelse kan finde
sted i sager, som ikke kan afvente behandling på et møde i Det Særlige Byg-
ningssyn.
Hvis synet på baggrund af forelæggelsen er enig i styrelsens konkrete vurde-
ring i sagen, kan sagen afgøres af styrelsen uden yderligere sagsbehandling.
Hvis synet derimod ikke er enig i styrelsens indstilling, og styrelsen agter at
give tilladelse til ændringer af bygningen på trods af synets indstilling, vil sty-
relsen oversende sagen til Kulturministeriets departement til endelig afgørelse.
Dette gør selvsagt kulturministeriets departement inhabil som klageinstans, og
det betyder så, at der ikke for disse sager er en klageinstans, men det må
an-
ses for en relativt mindre ulempe, end at der træffes en afgørelse i første in-
stans af en inhabil myndighed
3
.
Den nye procedure vil kræve en ændring af delegationsbekendtgørelsen, fordi
departementet i sådanne sager tilbagekalder delegationen og selv træffer afgø-
relse. Ændringen vil blive indarbejdet i den nye delegationsbekendtgørelse,
som kan træde i kraft i løbet af foråret 2016. Indtil ændringen er gennemført
træffer Slots- og Kulturstyrelsen afgørelse i sagen på baggrund af en udtalelse
fra Kulturministeriets departement.
b) Vedrørende sagsbehandlingen i forbindelse med ansøgning om dispensation
til ændring af et fredet fortidsminde efter museumslovens § 29 e og f, hvor
Slots- og Kulturstyrelsen er ansøger
På fortidsmindeområdet er der etableret en arkæologisk arbejdsgruppe. Denne
arbejdsgruppe nedsættes af styrelsen for en treårig periode og består af re-
præsentanter fra arkæologiske museer, ligesom universiteterne kan være re-
præsenteret. Arbejdsgruppens normale virke er at rådgive styrelsen vedr. prio-
ritering i forbindelse med tilskudssager, valg af metode i forbindelse med ar-
kæologiske undersøgelser samt implementering samt efterlevelse af standarder
og strategier for det arkæologiske arbejde efter museumslovens kap. 8 og 8a.
Arbejdsgruppen konsulteres og inddrages løbende og mødes ca. 4-6 gange
årligt.
Slots- og Kulturstyrelsen agter at forelægge sager af mere principiel karakter,
hvor styrelsen selv er ansøger, og hvor styrelsen agter at give tilladelse til æn-
dring af et fredet fortidsminde, for arbejdsgruppen til faglig udtalelse, inden der
træffes en endelig afgørelse i sagen.
Uanset, om arbejdsgruppen er enig eller uenig i styrelsens indstilling i sagen,
træffer styrelsen den endelig afgørelse. Styrelsen beder ikke Natur- og Miljø-
klagenævnet om en udtalelse, inden sagen afgøres. Baggrunden for denne
3
Hans Gammeltoft Hansen, Inhabilitet i forvaltningen 2011, side 152.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
2238282_0005.png
Side 5
beslutning er, at Natur- og Miljøklagenævnet har oplyst, at deres faste praksis i
denne type sager er ikke at afgive udtalelser i sager, inden der er truffet en
afgørelse af 1. instansen. Natur- og Miljøklagenævnet foretager i stedet en
særlig intensiv prøvelse, hvis afgørelsen påklages.
Det vurderes på baggrund af Natur- og Miljøklagenævnets oplysninger, at sty-
relsen må træffe afgørelse på det foreliggende grundlag. Det vurderes, at be-
kymringen i forhold til styrelsens myndighedsinhabilitet vil være af mere be-
grænset omfang, da der er en fastsat klageadgang for en lang række interes-
seorganisationer mv.
4
, som vil kunne påklage afgørelsen, som endvidere vil få
en særlig intensiv prøvelse hos Natur- og Miljøklagenævnet.
Den nye procedure vil således ikke kræve en ændring af delegationsbekendtgø-
relsen, fordi der er klageadgang til Natur- og Miljøklagenævnet.
c)
Vedrørende sagsbehandlingen i forbindelse med arkæologiske undersøgel-
ser efter museumslovens kap. 8, hvor Slots- og Kulturstyrelsen er ansøger.
I disse sager udarbejdes der et budgetoverslag af det ansvarlige arkæologiske
museum, som sender deres overslag til godkendelse i styrelsen. Styrelsen skal
herefter vurdere, om vi er enige i budgettet og evt. forhøje eller nedskrive
budgetposterne. Der er tale om forholdsvis få sager årligt, hvor styrelsen både
ejer, vedligeholder eller administrerer en ejendom med et fredet fortidsminde,
og hvor der er behov for, at spørgsmålet om en arkæologisk undersøgelse be-
handles.
I de få sager, hvor styrelsen skulle vælge at beskære budgetposterne eller helt
fjerne nogle af dem, vil den forberedte sag blive sendt til Kulturministeriets
departement med henblik på, at departementet træffer afgørelse i sagen, også
selvom Kulturministeriets departement hermed bliver inhabilt i forhold til en
klagesagsbehandling.
Den nye procedure indarbejdes med en ændring af delegationsbekendtgørel-
sen.
d) Vedrørende sagsbehandlingen af ansøgninger om ophævelse af fredningen
af en bygning som ejes, vedligeholdes, eller som Slots- og Kulturstyrelsen
står for driften af.
Sager om ophævelse af en fredning skal
ligesom byggesagerne - efter byg-
ningsfredningsloven altid forelægges for Det Særlige Bygningssyn til udtalelse.
Såfremt styrelsen agter at fastholde fredningen, er der tale om et orienterings-
4
Følgende kan klage over afgørelsen: adressaten for afgørelsen, ejeren af den ejendom, som afgørel-
sen vedrører, offentlige myndigheder, lokale foreninger og organisationer, som har væsentlig interes-
se i afgørelsen, landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur
og miljø og landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige
rekreative interesser, når afgørelsen berører sådanne interesser)
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
Side 6
punkt, men hvis styrelsen agter at ophæve fredningen, sker der en egentlig
forelæggelse.
Uanset, om synet er enigt i styrelsens umiddelbare vurdering, sendes sagen i
en offentlig høring, inden styrelsen træffer afgørelse i sagen.
Når høringen er gennemført, og synet er enig i styrelsens endelige vurdering,
kan sagen afgøres af styrelsen uden yderligere sagsbehandling.
Hvis synet derimod ikke er enig i styrelsens indstilling, vil styrelsen sende sa-
gen til Kulturministeriets departement, som træffer afgørelse i sagen.
Den nye procedure indarbejdes med en ændring af delegationsbekendtgørel-
sen.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
2238282_0007.png
Side 7
Bilag 1
Organisationen i Slots- og Kulturstyrelsen