NOTAT
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C. Andersens Boulevard 2
1553 København V
Telefon 33 95 42 00
www.slks.dk
Maj 2016
Jour.nr.: 15/00282
Notat om Slots- og Kulturstyrelsens behandling af sager om beskyttede
fortidsminder og fredede bygninger på ejendomme, som Slots- og Kul-
turstyrelsen ejer, vedligeholder eller står for driften af
I forbindelse med etableringen af Slots- og Kulturstyrelsen pr. 1.1.2016 har
Kulturministeriet besluttet, at spørgsmålet om myndighedsinhabilitet i forbin-
delse med sager om beskyttede fortidsminder og fredede bygninger på ejen-
domme, som Slots- og Kulturstyrelsen ejer, vedligeholder eller står for driften
af løses ved at fastlægge sagsgange i styrelsen, som opfylder de forvaltnings-
retlige krav i forhold til myndighedsinhabilitet.
Baggrund
Det grundlæggende hensyn bag reglerne om habilitet er at sikre borgernes
tillid til, at forvaltningen træffer lovlige og rigtige afgørelser. Imidlertid kan ikke
kun personer, men også myndigheder som sådan rammes af inhabilitet, så-
kaldt myndighedsinhabilitet. Dette sker f.eks., når myndigheden selv er part i
en sag.
Er myndigheden inhabil
1
i forhold til en sag, må myndigheden som udgangs-
punkt ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved
behandlingen af den pågældende sag, jf. principperne i FVL § 3, stk. 3.
Myndighedsinhabilitet må som udgangspunkt søges løst ved substitution, det
vil sige, at en sideordnet eller overordnet myndighed overtager sagen fra den
habilitetsramte myndighed. Det er derfor et krav, at myndigheden i tilfælde af
myndighedsinhabilitet nøje overvejer, om der foreligger substitutions-
muligheder.
Ved myndighedsinhabilitet vil der langt oftere end ved personlig
De habilitetskrav, der gælder for myndigheder, beror derfor på den praksis, der har udviklet sig hos
domstolene og hos Folketingets Ombudsmand, og som baserer sig på de samme hensyn, som ligger
bag reglerne om personlig inhabilitet.
1