Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2238281_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
31. august 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 3. august 2020, efter ønske fra Morten
Messerschmidt (DF) stillet mig følgende spørgsmål, nr. 391 (Alm. del), som jeg hermed
besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om
myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, henset til at styrelsen selv
har medvirket til udformningen af projektet - og givet dispensation fra de gældende
fredningsbestemmelser?
Svar:
Jeg har bedt Slots- og Kulturstyrelsen om en udtalelse, og styrelsen har oplyst mig
følgende:
”Projektet
for en revitalisering af Nyborg Slot opstod i 2010, hvor Slots- og
Ejendomsstyrelsen (senere Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme) og
Kulturarvsstyrelsen (senere Kulturstyrelsen) var adskilte enheder. Projektering hhv.
myndighedsbehandling lå dermed i projektets start i to separate styrelser under to
forskellige ministerier (Finansministeriet hhv. Kulturministeriet). De to styrelser blev i
2016 sammenlagt til den nuværende Slots- og Kulturstyrelse under Kulturministeriet.
I erkendelse af, at én samlet styrelse kunne komme i en myndighedshabilitetskonflikt,
har styrelsen organisatorisk adskilt de to funktioner med bl.a. forskellige
vicedirektører, gensidigt utilgængelige journalsystemer m.v. Sagsbehandlingen er
dermed organisatorisk skarpt adskilt, og det er således ikke den samme organisatoriske
enhed, som ansøger om tilladelse m.v., som træffer afgørelse i sagen.
Dok. nr. 20/03263-6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke overvejelser Slots- og Kulturstyrelsen har gjort sig om myndighedsinhabilitet i relation til sagen om Nyborg Slot, til kulturministeren
Der blev endvidere i forbindelse med styrelsessammenlægningen i 2016 udarbejdet et
notat, der bl.a. beskriver skæringspunkter og rammer for håndtering af
myndighedshabilitet (jf. Bilag 1).
Notatet danner tillige baggrund for styrelsens hjemmesidetekst vedr.
myndighedshabilitet, der ligger i forbindelse med projektet vedr. Nyborg (jf. Bilag 2). Af
hjemmesiden fremgår bl.a., hvorledes de enkelte sagsgange sikres en upartisk og saglig
forvaltning, herunder at styrelsen løbende har inddraget eksterne rådgivere og
arbejdsgrupper m.v. i vurderingen af projektet (f.eks. Det særlige Bygningssyn og Den
arkæologiske Arbejdsgruppe). Afgørelser efter museumsloven kan endvidere påklages
til tredjeinstans (Miljø-
og Fødevareklagenævnet)”.
Jeg henviser til Slots- og Kulturstyrelsens udtalelse og har ikke yderligere at tilføje.
Joy Mogensen
Bilag 1:
Notat om Slots- og Kulturstyrelsens behandling af sager om beskyttede fortidsminder
og fredede bygninger på ejendomme, som Slots- og Kulturstyrelsen ejer, vedligeholder
eller står for driften af (udg. maj 2016).
Bilag 2:
Tekst vedr. myndighedshabilitet (fra Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside)
Side 2